OVer Afwijkingen in Materieelinzet #20

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Citaro
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 01 Nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

OVer Afwijkingen in Materieelinzet #20

Berichtdoor Citaro » Ma 19 Nov 2012, 09:10

Michael schreef:
Citaro schreef:Zaterdag reden er meerdere Brabantliners (Volvo 8700) op lijn 10 (Oosterhout - Breda v.v.). Normaliter wordt lijn 10 zowel doordeweeks als op zaterdag met gelede Volvo's 7700 gereden.


Volgens mij is het gewoon planmatig dat er Brabantliners op lijn 10 rijden op zaterdag. Zie het wel vaker gebeuren. Op zaterdag zijn gelede bussen op lijn 10 in principe niet nodig. Doordeweeks wel ivm studenten.


Heb die Volvo 8700's nog nooit op lijn 10 zien rijden. Ze hebben er weliswaar een zwik van over in het weekend, maar volgens mij is het vanuit de provincie ook ongewenst om ze in te zetten op andere lijnen dan de 400 en 401. Zie zaterdags gewoon gelede bussen rijden op deze lijn, verbaas me hier ook altijd over. Zal het nog eens navragen bij een chauffeur.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Michael » Ma 19 Nov 2012, 16:55

Het mag inderdaad niet van de provincie voor zover ik weet. Maar het gebeurt wel eens. Afgelopen zomervakantie was er een uitzondering omdat de brabantliners kilometers moesten maken (de Brabantliners zijn 2 jaar jonger dan de rest van het wagenpark in Brabant) Dus zodoende werden de brabantliners die in Breda gestald staan toen ook op de normale streeklijnen ingezet en zijn er een stuk of 4 Oosterhoutse brabantliners naar Bergen op Zoom gegaan. Toen de zomervakantie voorbij was zijn de Oosterhoutse wagens weer terug naar Oosterhout gegaan en de Bredase wagens werden weer alleen op lijn 401 ingezet. Een enkele uitzondering daargelaten. Zo is er een dienst waarbij je op zondagavond rond 22:45 in Breda aankomt als lijn 401 en je dan naar de stalling moet om daar een Ambassador te halen om nog een rit lijn 115 van 23.24 naar Wernhout te rijden. Veel chauffeurs vinden het onzin om die bus te wisselen en gaan dan met die Brabantliner lijn 115 rijden. Maar in Zundert zijn de straatjes nogal smal en er ligt daar een wegversmalling in een bocht en de Brabantliners hebben een grotere draaicirkel waardoor er finaal een paaltje de grond uit werd gereden met als gevolg schade aan de bus. Sindsdien wordt er weer onder de aandacht gebracht dat de Brabantliners alleen op lijn 401 ingezet mogen worden.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor fogeltje » Ma 19 Nov 2012, 17:17

Michael schreef:Het mag inderdaad niet van de provincie voor zover ik weet. Maar het gebeurt wel eens. Afgelopen zomervakantie was er een uitzondering omdat de brabantliners kilometers moesten maken (de Brabantliners zijn 2 jaar jonger dan de rest van het wagenpark in Brabant) Dus zodoende werden de brabantliners die in Breda gestald staan toen ook op de normale streeklijnen ingezet en zijn er een stuk of 4 Oosterhoutse brabantliners naar Bergen op Zoom gegaan. Toen de zomervakantie voorbij was zijn de Oosterhoutse wagens weer terug naar Oosterhout gegaan en de Bredase wagens werden weer alleen op lijn 401 ingezet. Een enkele uitzondering daargelaten. Zo is er een dienst waarbij je op zondagavond rond 22:45 in Breda aankomt als lijn 401 en je dan naar de stalling moet om daar een Ambassador te halen om nog een rit lijn 115 van 23.24 naar Wernhout te rijden. Veel chauffeurs vinden het onzin om die bus te wisselen en gaan dan met die Brabantliner lijn 115 rijden. Maar in Zundert zijn de straatjes nogal smal en er ligt daar een wegversmalling in een bocht en de Brabantliners hebben een grotere draaicirkel waardoor er finaal een paaltje de grond uit werd gereden met als gevolg schade aan de bus. Sindsdien wordt er weer onder de aandacht gebracht dat de Brabantliners alleen op lijn 401 ingezet mogen worden.

Maar waarom moeten ze dan kilometers maken? Is een minimum kilometerafstand tegenwoordig ook al een eis bij concessies?
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9086
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Michael » Ma 19 Nov 2012, 17:20

Geen idee. dat is wat ik begrepen heb. Zal wel met het leasecontract te maken hebben.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Suus » Ma 19 Nov 2012, 17:26

Waarschijnlijk wil men de "slijtage" van de bussen gelijk laten lopen om te voorkomen dat de ene bus straks 100.000 kilometers extra dan de ander heeft gereden.
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Karl » Ma 19 Nov 2012, 18:19

Het is ook soms zo dat een deel in lease is en een deel in eigendom. Soms krijg je korting bij de eigenaar (van wie geleasd wordt) als er minder kilometers gemaakt zijn dan afgesproken, dan kan het dus voordelig zijn om andere voertuigen in te zetten.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Daniel » Ma 19 Nov 2012, 19:20

In dat laatste geval zou de inzet juist zijn om minder kilometers te maken. Als bussen immers ergens kilometers maken dan is het wel op de lijnen 400 en 401 (helemaal van de zomer wegens onderhoud aan een brug in de A27, toen reden ze van Utrecht via Den Bosch naar Breda)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor marvinkok » Ma 19 Nov 2012, 19:34

Óf andere bussen maken teveel kilometers, dus worden die even aan de kant gehouden ;)

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Milco » Ma 19 Nov 2012, 22:03

Vanmiddag was ik even in België, in Lommel. En toen zag ik ineens dit... :o :shock:

Afbeelding
Afbeelding

Foto's zijn gemaakt in de Priester Daensstraat in Lommel.

(Ik wist even niet in welk topic hij het beste pastte, maar ik vond dit het beste topic)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Daniel » Ma 19 Nov 2012, 22:35

Leuk, 'n ex-Dordtse en ook een van de weinige Mercedes Cito's die ooit nieuw in Nederland geleverd is. Al doet 'ie het zo te zien niet echt meer :P
Ziet er een beetje als plukbus uit, dus je zou denken dat er daar ergens nog meer moeten rijden...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Milco » Ma 19 Nov 2012, 23:02

Dat vermoeden had ik ook, maar heb niets zien rijden.
Wel zag ik nog een blauwe Den Oudsten Alliance B95, maar ik weet niet of die in Nederland of ergens anders heeft gereden. Hij had namelijk een airco (volgens mij, in ieder geval een verhoging van het dak) precies boven de uitstapdeur en zulke hebben volgens mij niet in Nederland gereden, hier hadden ze de verhoging volgens mij tussen de voor- en achterdeur in als ik me niet vergis.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor fogeltje » Di 20 Nov 2012, 10:12

Milco1995 schreef:Dat vermoeden had ik ook, maar heb niets zien rijden.
Wel zag ik nog een blauwe Den Oudsten Alliance B95, maar ik weet niet of die in Nederland of ergens anders heeft gereden. Hij had namelijk een airco (volgens mij, in ieder geval een verhoging van het dak) precies boven de uitstapdeur en zulke hebben volgens mij niet in Nederland gereden, hier hadden ze de verhoging volgens mij tussen de voor- en achterdeur in als ik me niet vergis.

Misschien de oude Koninklijke Bus? Tot halverwege de jaren 2000 was de Koninklijke Bus namelijk een Alliance als ik me het goed herinner.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Edwin » Di 20 Nov 2012, 11:37

Sinds wanneer rijdt QBuzz Fryslan naast Lions ook met Mercedessen?

De CXX 4178(?) Amba Provincie Utrecht gistermiddag (17:30) als 170 gezien op Amsterdam CS.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor MdJ » Di 20 Nov 2012, 11:56

Sinds deze zijn geleverd voor GD. Enkele dagen voor de concessie in ging hebben er al enkele in Friesland gereden. Uitproberen ofzo.

En sindsdien zijn er steeds meer geworden. De laatsten zijn gekomen omdat er 4 stuks in de hens zijn gevlogen in Oosterwolde. En vanaf december nog meer mercedessen, de MAN Q-liners gaan weg namelijk. (en worden vervangen door de 3600'den uit GD)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Ardan » Di 20 Nov 2012, 12:32

Om 11:32 zag ik een DDAR voorbij komen tussen Spa en Dv, op weg naar Dv.. kon niet zien of het een LM was, maar gezien het tijdstip zou het best een s7000 geweest kunnen zijn. Eens opzoeken wanneer die weer voorbij zou moeten komen, even in de gaten houden.
(heerlijk, naast de spoorlijn wonen :) )
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor MdJ » Di 20 Nov 2012, 12:44

Vanochtend zou de t7013 ook met DDAR rijden, ook ongeveer op die tijd. Dus ja, waarschijnlijk wel ja :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11127
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Meltrain » Di 20 Nov 2012, 15:53

In de s9500 reed een losse SGMm-III. Het andere setje was wel 2x SGMm-II.
Als bewijs een foto:
Afbeelding

Verder zag ik op HTM-lijn 18 een Berkhof Diplomat. Normaal rijden die toch alleen op lijn 23?
Weet iemand ook hoe lang die bussen nog blijven rijden: gaan ze er komende december uit (vanwege de concessiewissel) of blijven ze nog een paar jaar?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Etienne » Di 20 Nov 2012, 18:00

@Meltrain: De lijnen 21, 22, 24, 25 en 26 worden geheel met aardgasbussen gereden, op de lijnen 18, 23, 27, 28 en 29 kan je zowel Den Oudsten B96's of Berkhof Diplomats aantreffen. Bij uitzonderingen kan er natuurlijk ook wel eens een Diplomat op een aardgaslijn rijden. ;)

@Fogeltje / @Milco1995: De Koninklijke bus (de alliance dus) staat in het DAF museum te Eindhoven. In België rijden op schoolbusdiensten wel vaker alliances, deze zijn bijvoorbeeld van een toerboer uit de buurt. Deze komen niet uit Nederland, maar uit Luxemburg of import.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Ardan » Di 20 Nov 2012, 18:37

MdJ schreef:Vanochtend zou de t7013 ook met DDAR rijden, ook ongeveer op die tijd. Dus ja, waarschijnlijk wel ja :wink:

Jep, zojuist rond 17 30 zag ik hem weer voorbij komen, nu richting Enschede.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor MdJ » Wo 21 Nov 2012, 08:38

De versterkingsrit op lijn 73 (Aankomst Enschede rond 8.00-8.10u) reed met een Arriva Optare ipv een Gelderesch Reizen amba.
Bij twijfel: gebruik beton.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1932
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Gekko123 » Wo 21 Nov 2012, 16:21

Vanochtend reed er op lijn 40 een Alliance ipv een Citaro. Eens een keer wat anders voor mijn deur langs *O*
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor marvinkok » Wo 21 Nov 2012, 17:13

MdJ schreef:De versterkingsrit op lijn 73 (Aankomst Enschede rond 8.00-8.10u) reed met een Arriva Optare ipv een Gelderesch Reizen amba.

Das ook niet echt veel versterking :')

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor marvinkok » Wo 21 Nov 2012, 17:14

Ardan schreef:
MdJ schreef:Vanochtend zou de t7013 ook met DDAR rijden, ook ongeveer op die tijd. Dus ja, waarschijnlijk wel ja :wink:

Jep, zojuist rond 17 30 zag ik hem weer voorbij komen, nu richting Enschede.

Vandaag zat er ook een DDAR in de 7000, zag er een staan achter de ZAP-buffel te Apeldoorn.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Fles » Wo 21 Nov 2012, 17:21

Ardan schreef:Om 11:32 zag ik een DDAR voorbij komen tussen Spa en Dv,


Dat is nogal een eind vriend :) Toch wel in Nederland al hoop ik? Anders is er nu waarschijnlijk wel iets stuk :mrgreen:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #19

Berichtdoor Suus » Vr 23 Nov 2012, 08:05

Trein t819 rijdt vandaag met 2x DD-AR. Opzich knap dat het gekoppeld in de omloop van 2x VIRM is gekomen!
Rame à l'approche


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten