OVer Missers in de Reisinformatie #25

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

OVer Missers in de Reisinformatie #25

Berichtdoor Wubbo » Zo 25 Nov 2012, 10:11

Informeren kun je leren:

* Door de werkzaamheden op Amersfoort rijdt de s2800 niet tussen Utrecht en Amersfoort, dat staat nu als storing vermeld terwijl het gepland is
* Tussen Utrecht en Driebergen rijden (gepland en aangekondigd) bussen, tussen Driebergen en Nijmegen rijdt maar 2x/uur ipv 4x/uur een IC. Dat had ook best aangekondigd mogen worden
* Tussen Weesp en Almere Centrum rijden bussen, volgens NS is de dienstregeling van Weesp in alle richtingen aangepast. Dat tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum ook in een ander patroon wordt gereden mag de reiziger zelf uitvinden.

En dat voor een relatief rustig weekend qua werkzaamheden.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Daniel » Zo 25 Nov 2012, 10:47

Tja, wel makkelijk op die manier. Nu kan men gewoon zeggen dat er een storing is i.p.v. uitgelopen werkzaamheden... gisteren stond er nog 26 november 2.00 uur als eindtijd, nu opeens 26 november 21.30 uur!
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

waldo79
Berichten: 3632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor waldo79 » Zo 25 Nov 2012, 13:04

Oftewel: de hele maandag moet rekening gehouden worden met hinder :roll:
Mij best :)

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor VIRM » Zo 25 Nov 2012, 13:11

Gisteravond nog wat reisinfor-dingetjes:

- Op Zaandam werd er voor vertrek van de s4000 van 20:00 richting Rotterdam niet omgeroepen dat hij niet op Holendrecht zou stoppen.
- Wegens een aanrijding reed mijn s2200 niet verder dan Den Haag HS. Dit werd pas bij Leiden omgeroepen. Alternatief voor reizigers richting Rotterdam was de IC via Utrecht. Officieel zou je daarvoor 3 minuten overstaptijd hebben, maar de s2200 reed met +8.
- Toen ik even rondsnuffelde op de reisplanner, gaf hij doodleuk aan dat er gewoon een rechtstreekse trein tussen HS en Rotterdam reed. Uh, wat?
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Vinny » Zo 25 Nov 2012, 13:36

Wubbo schreef:Informeren kun je leren:

* Door de werkzaamheden op Amersfoort rijdt de s2800 niet tussen Utrecht en Amersfoort, dat staat nu als storing vermeld terwijl het gepland is
* Tussen Utrecht en Driebergen rijden (gepland en aangekondigd) bussen, tussen Driebergen en Nijmegen rijdt maar 2x/uur ipv 4x/uur een IC. Dat had ook best aangekondigd mogen worden
* Tussen Weesp en Almere Centrum rijden bussen, volgens NS is de dienstregeling van Weesp in alle richtingen aangepast. Dat tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum ook in een ander patroon wordt gereden mag de reiziger zelf uitvinden.

En dat voor een relatief rustig weekend qua werkzaamheden.
Het was vroeger veel beter... :cry:

Wat er zou moeten gebeuren is dat men gaat uitsplitsten
-Traject x-y: Geen treinverkeer
-Traject a-b: Gewijzigde dienstregeling
- IC: Andere route
- Patroontijden vermelden op de site/in de folder.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor webguy » Zo 25 Nov 2012, 13:50

(typ dit nu al 3 keer op mn telefoon, dus even kort)
Dit hing gisteren op station Arnhem, en is dus wel volledig: http://twitpic.com/bg2md0
De omroep melde ook netjes de opgeheven IC. Het lijkt dat het probleem dus vooral online is...
Reisinformatie/nerd

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Reiziger Delft » Zo 25 Nov 2012, 14:35

Gister heeft men ook nog een aardige blunder gemaakt vanwege deze werkzaamheden ; in de normale dienstregeling stoppen de laatste paar s3000 's richting Nijmegen extra in Elst. De s3600 en s7600 rijden dan niet meer, en zo hebben reizigers naar Elst nog een iets latere verbinding. Gister had ik de 753087, dat is een intercity die dit weekend om 00:45 in Arnhem aankomt en 00:50 weer vertrok naar Nijmegen. Deze stopte opeens niet in Elst, aldus conducteur en TBP schermen. Ook de intercity van een uur later, en de laatste ''nachttrein'' zouden er niet stoppen. (Een half uur later reed er überhaupt geen trein, maar dat is normaal ook zo)

Leuk als je naar Elst moet. :?

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Wubbo » Zo 25 Nov 2012, 15:33

Vinny schreef:Het was vroeger veel beter... :cry:
Het was vroeger (meestal) ook niet beter, maar toen waren de afwijkingen niet zo zichtbaar als nu. In 2012 kan er nu eenmaal meer dan er in 1912 kon, en dus ligt ook de lat hoger.

Overigens zijn die werkzaamheden op Amersfoort (als die volgens planning gaan) gewoon vannacht klaar, dus ik verwacht dat morgen de s2800 gewoon rijdt. De reisplanner geeft ze ook gewoon aan, dus ik ben bang dat iemand de prognose in het storingsbericht verkeerd heeft gezet.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Klaasje » Zo 25 Nov 2012, 15:45

Wubbo schreef:* Tussen Weesp en Almere Centrum rijden bussen, volgens NS is de dienstregeling van Weesp in alle richtingen aangepast. Dat tussen Almere Centrum en Lelystad Centrum ook in een ander patroon wordt gereden mag de reiziger zelf uitvinden.

Het is niet alleen een ander patroon maar ook geregeld linkerspoor. Dat maakt het extra lastig.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Vinny » Zo 25 Nov 2012, 16:44

Het was vroeger (meestal) ook niet beter, maar toen waren de afwijkingen niet zo zichtbaar als nu. In 2012 kan er nu eenmaal meer dan er in 1912 kon, en dus ligt ook de lat hoger.
De werkzaamhedenfoldertjes waren duidelijker en informatiever bedoel ik ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 6588
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Caspar » Zo 25 Nov 2012, 17:08

Ja, en men vond bij NS dat ze té veel informatie bevatten, waardoor de reiziger het overzicht zou kwijtraken.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Fles » Zo 25 Nov 2012, 17:26

Caspar schreef:Ja, en men vond bij NS dat ze té veel informatie bevatten, waardoor de reiziger het overzicht zou kwijtraken.



Die lui zijn echt niet helemaal goed lekker bij hun hoofd he. Alleen al het feit dat je kunt denken dat er zoiets bestaat als "teveel informatie". Dan: dat je zou denken dat die foldertjes een vorm van "teveel informatie" zijn :X Dan ben je gewoon geboren om mensen te misleiden :neg:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Suus » Zo 25 Nov 2012, 17:38

Er is echt zoiets als "teveel informatie", kan ik je vertellen. Het doel van de folders is informeren waar de werkzaamheden zijn en wat de gevolgen zijn, indien mogelijk graag grafisch weergegeven op een kaartje.

Informatie over waarom er werkzaamheden zijn en de precieze tijden voor elk station horen niet in een werkzaamhedenoverzicht thuis, hiervoor bestaan hulpmiddelen als de reisplanner die bij werkzaamheden een aangepast advies toont en blauwe vertrekstaten op de stations waar de dienstregeling gedurende de werkzaamheden zijn aangepast. Al begin ik het vermoeden te krijgen dat die laatste nu wegbezuinigd beginnen te worden, want ik heb ze vorig weekend niet gezien :|
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11939
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Geert » Zo 25 Nov 2012, 17:49

Bee schreef:Informatie over waarom er werkzaamheden zijn en de precieze tijden voor elk station horen niet in een werkzaamhedenoverzicht thuis, hiervoor bestaan hulpmiddelen als de reisplanner die bij werkzaamheden een aangepast advies toont en blauwe vertrekstaten op de stations waar de dienstregeling gedurende de werkzaamheden zijn aangepast. Al begin ik het vermoeden te krijgen dat die laatste nu wegbezuinigd beginnen te worden, want ik heb ze vorig weekend niet gezien :|

Uiteraard bestaat er iets als information overload, maar dat lijkt me hier niet aan de orde. Juist doordat NS aangeeft op welke trajecten er werkzaamheden zijn verwacht je geen wijzigingen op een ander traject, maar dat is regelmatig wel het geval. Pas wanneer je de reisplanner gebruikt krijg je dergelijke wijzigingen pas te zien, maar er is (met name voor ervaren reizigers) geen trigger om überhaupt de reisplanner op te starten aangezien het traject niet vermeld is bij de werkzaamheden.

Blauwe vertrekstaten zijn ook nuttig, maar het moet niet de enige bron van informatie vormen (naast de reisplanner). Een beknopt maar volledig overzicht is noodzakelijk.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Wubbo » Zo 25 Nov 2012, 18:00

Zo moeilijk is het ook allemaal niet. Er zijn maar een paar smaken:
1. Normale dienstregeling
2. Gewijzigde dienstregeling, ongeveer gelijk aantal treinen maar op gewijzigde tijden/extra overstappen
3. Gewijzigde dienstregeling, minder treinen, rijdende treinen in een aangepaste dienstregeling
4. Geen treinen, vervangend vervoer

Als je voor elk weekend een kaartje maakt met per traject in kleur in welk van de 4 categorieën het valt, doorklikbaar naar extra informatie en met een link naar de reisplanner, ben je volgens mij klaar.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Vinny » Zo 25 Nov 2012, 18:02

Er is echt zoiets als "teveel informatie", kan ik je vertellen. Het doel van de folders is informeren waar de werkzaamheden zijn en wat de gevolgen zijn, indien mogelijk graag grafisch weergegeven op een kaartje.
Kunnen we die mensen niet gewoon terugsturen naar de basisschool of zo?

Een foldertje kijk je natuurlijk alleen in als je als reiziger al ontdekt hebt dat het wijzigingen betreft die van invloed zijn op het traject dat de reiziger wil volgen. :roll:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Daniel » Zo 25 Nov 2012, 18:16

Wubbo schreef:Overigens zijn die werkzaamheden op Amersfoort (als die volgens planning gaan) gewoon vannacht klaar, dus ik verwacht dat morgen de s2800 gewoon rijdt. De reisplanner geeft ze ook gewoon aan, dus ik ben bang dat iemand de prognose in het storingsbericht verkeerd heeft gezet.

Tja, denk dat ze de datum zijn vergeten mee aan te passen bij de verandering van het tijdstip van einde dienst naar einde dienst s2800. Op het ARGOS bord te Amersfoort stond wel gewoon 21.30 uur vanavond als eindtijd.
Las elders dat het ging om aanpassingen van perron 1 i.v.m. de aansluiting van de dive under maar kennelijk konden ze die middels onzichtbare baanwerkers verrichten... Zichtbaar was er niemand bezig in ieder geval.

Voor het gemak hebben ze trouwens ook maar de naar Deventer doorrijdende 2800en opgeheven voorbij Utrecht terwijl die nergens last van hebben, 't zit hem vooral in het ontbreken van plek om te keren. Al is spoor 2 op zich lang zat voor Valleilijn én 2800, seinen staan alleen wat ongelukkig.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Gekko123 » Zo 25 Nov 2012, 18:51

Vandaag viel me in metrolijn E op dat de automatische omroep richting Slinge vanaf de halte Stadhuis tot pakweg Maashaven niet correct loopt. De omroep van Beurs is al te horen bij het afremmen voor stadhuis, datzelfde geldt ook voor de volgende stations met uitzondering van Wilhelminaplein (afstand groter).
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Fles » Zo 25 Nov 2012, 20:07

Bee schreef:Er is echt zoiets als "teveel informatie", kan ik je vertellen.

Prima. Maar er is niet zoiets als "we geven gewoon GEEN informatie, want dat is beter dan teveel informatie". Want dat is wat nu gebeurt.

de reisplanner die bij werkzaamheden een aangepast advies toont

De reisplanner die in dit soort gevallen wegens verhoogde vraag doorgaans niet beschikbaar is ja.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Wubbo » Zo 25 Nov 2012, 21:07

Daniel schreef:Las elders dat het ging om aanpassingen van perron 1 i.v.m. de aansluiting van de dive under maar kennelijk konden ze die middels onzichtbare baanwerkers verrichten... Zichtbaar was er niemand bezig in ieder geval.
Helaas, geen koelkast. De werkzaamheden waren in het kader van het op hoogte brengen van de perrons. In dit geval was spoor 1 in Amersfoort dus aan de beurt, volgens mij komen volgend jaar in ieder geval spoor 4 en 5 nog aan de beurt.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Daniel » Zo 25 Nov 2012, 21:32

Maar ik neem toch aan dat het op hoogte brengen van een perron een soort werk is wat je kunt zien :wink: Dan verbaast het me behoorlijk dat ik nergens werkzaamheden heb waargenomen op perron 1 (zowel rond 11.45 uur als rond 19.10 uur niet) terwijl de treindienst wel wordt uitgedund. Als men nou aan de beveiliging bezig was had het nog zo kunnen zijn dat men aan het testen was wat je niet ziet, maar dat was dus duidelijk niet het geval (al ligt er wel een nieuw hoog sein aan het uiteinde van perron 1/2 klaar)

Perron 1 op hoogte brengen is trouwens sowieso nog niet heel praktisch op dit moment omdat er aan de Utrechtse kant een stukje noodperron in zit vanwege de gewijzigde ligging van het spoor t.b.v. het aansluiten van de dive under.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Thom69
Berichten: 630
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Thom69 » Zo 25 Nov 2012, 22:07

Voor zover ik kan zien nog niet eerder gemeld:

De automatische omroep in de Valleilijn naar Ed riep vlak voor Hoevelaken vrolijk om:
"Dames en heren, station Hoevelaken. Ik herhaal: Station Hoevelaken."
Blijkbaar is de software (deels) iets te vroeg geüpdate: De infoschermen lieten niks van Hoevelaken zien, en de omroep te Ed was ook iets aangepast t.o.v. vorige week..
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: Za 12 Mei 2012, 21:10

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor ThePretender » Ma 26 Nov 2012, 00:49

Na de melding van de seinstoring te Asd ben ik de Actuele Vertrektijden een beetje aan het gaten gaan houden. De opvallende dingen:

  • Nou, er vielen heel wat treinen uit. Eerst leek het aan de oost-kant van het station te zijn maar daarna vielen de treinen naar Den Haag C/Haarlem ook uit.
  • Godzijdank werd er op Asd een extra trein ingelegd naar Amsterdam Centraal (IC t309261)! Vatten jullie hem? De t29654 was een ingelegde sprinter naar Hlm, net als de t14899. Maar wat me opviel is dat er sinds 23u geen treinen naar Zd reden, ook niet na 0.00u, terwijl er wél treinen naar Hlm werden ingelegd. De t14899 vertrok bovendien drie minuten na een andere trein naar Hlm (een s5400 van 0.19). Maar alsnog..
  • werd de t4586, na minstens een half uur als opgeheven vermeldt te staan uiteindelijk weer ingelegd als de t304586.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9570
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Wubbo » Ma 26 Nov 2012, 18:52

Daniel schreef:Maar ik neem toch aan dat het op hoogte brengen van een perron een soort werk is wat je kunt zien :wink: Dan verbaast het me behoorlijk dat ik nergens werkzaamheden heb waargenomen op perron 1 (zowel rond 11.45 uur als rond 19.10 uur niet) terwijl de treindienst wel wordt uitgedund.
Voor wat ik nu kan zien waren de werkzaamheden een dag te vroeg (!) klaar. Kennelijk erg meegevallen, of niet goed gepland.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #24

Berichtdoor Daniel » Ma 26 Nov 2012, 19:12

Vanmiddag geen men weer rustig verder met de missers rond een niet rijdende s2800. Volgens de omroep te Utrecht Centraal rond 15.00 uur was dat op last van de brandweer, maar een halfuur later te Amersfoort was het ineens een seinstoring geworden.
Perron 1/2 te Amersfoort werd niet gebruikt en nabij de roltrappen was men iets in het perron aan het opgraven, dat lijkt me niet echt passend herstelwerk bij een seinstoring maar eerder bij een lek in de gasleiding naar de Kiosk ofzo. M'n vader had ergens gelezen dat het probleem rookontwikkeling bij een roltrap zou zijn geweest.

De NoordOost werd hierdoor overigens op spoor 6 en 7 behandeld ri. Apeldoorn/Zwolle, waarbij gelukkig wel aansluitingen werden overgenomen (de t149 mocht eerst waardoor de t553 moest wachten gezien die dan over hetzelfde stukje spoor moet)

Andere misser: van de t553 ging als ik de koersdisplays mocht geloven het voorste stel naar Groningen, het tweede naar Enschede, het derde naar Zwolle en het vierde naar Leeuwarden. Nouja, het kan op zich wel om via Zwolle naar Enschede te rijden, maar toch wat lastig splitsen met deze volgorde :P
OBIS in het voorste stel was ook leuk: toen het 1 minuut na de geplande aankomsttijd in Amersfoort was bleef er wel staan hoe laat we in Amersfoort zouden aankomen, maar verscheen daaronder ineens het aankomstspoor te Zwolle samen met aansluitingen naar Kampen, Emmen en Nijverdal :lol:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten