Winter 2012/2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Winter 2012/2013

Bericht door iljitsch »

Wacht, ze halveren de dienstregeling al tijdens de ochtendspits terwijl er pas later in de dag problemen zouden kunnen ontstaan?

Dat gaat wel heel ver. Ik ben benieuwd hoeveel reizigers er moesten achterblijven op de stations vanwege deze actie.

Ik moet vrijdag weer eens naar Utrecht, deze keer al voor het einde van de spits. Ik hoop maar dat dat goed gaat... En ik heb medelijden met degenen die iedere dag deze roulette moeten ondergaan.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Thom91 »

Afbeelding
Dat het sneeuwde was duidelijke te merken op Asb toen ik daar om 10:15 deze foto genomen heb.
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Nou, DUI-DE-LIJK.

Ik zeg: Lawine-alarm. Alle treinen opheffen. Tot eind mei.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Winter 2012/2013

Bericht door fogeltje »

Fles schreef:Nou, DUI-DE-LIJK.

Ik zeg: Lawine-alarm. Alle treinen opheffen. Tot eind mei.
2015
"Een touringcar is geen bus"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Klaasje »

Thom91 schreef:foto
Jammer dat hij bewogen is.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Winter 2012/2013

Bericht door ODRAIL »

Wubbo schreef:De winter is begonnen! Er wordt een beetje sneeuw verwacht, dus rijdt NS alvast minder treinen rondom Rotterdam...
Wat is het nut van dit topic :? ?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Thom91 »

Klaasje schreef:
Thom91 schreef:foto
Jammer dat hij bewogen is.
Het was sterves koud daar ja, en ik had eigenlijk niet zoveel zin om foto's te maken.
Ik wacht nog op de foto's van een DSLR..
Komt wel goed schatje.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Karl »

Om te beginnen met Fles:
Fles schreef:Is dit het goeie topic of moet ik in het Blundertopic zijn? (...)
Dan nu mijn ervaring: Gisterenavond ging ik slapen met het idee van: "Morgen neem ik om 8h20 (Rtd) de trein richting het oosten (Ut).", net voordat ik de deur uit ging nog even gekeken op ns.nl en toen zag ik het goede nieuws staan. Vervolgens naar buiten gekeken, maar er lag toch echt niets. Het regende alleen een beetje, of een beetje hard.

Toen maar de trein van 8h35 gepland (die van 8h05 haalde ik niet, moet ook naar het station, aansluitingen...), kon rustig aandoen, want die van .20 zou toch niet rijden. Kom ik om .22 op het perron, het zag zwart van de mensen. Ergens op het perron zag ik toevallig een vriendin en zij vroeg wat er aan de hand was, uiteindelijk is ze maar naar huis gegaan, want dit werd helemaal niets. Een meter of tien verderop stonden twee NS mensen te bevriezen, daar maar heen gelopen. Eentje stond in z'n portofoon te schreeuwen waar 'het rangeerdeel van 205..." bleef, omdat het toch wel erg vol was en hij wilde weten of het rangeerdeel al er aan kwam. Kwam er als antwoord, "Bedoel je de 205aa, 205bb, 205cc, 205dd."* Mensen lachen natuurlijk, volgens mij ging hij bijna huilen. Anyway, hij ging het opzoeken op z'n urenplan** en toen kwam er terug "Nou, er rijdt vandaag geen trein met rangeerdeel.". Gezucht, gekreun en die man schreeuwde terug in z'n portofoon dat het dan wel erg druk zou worden. Het perron zag immers zeer zwart van de mensen.

Vervolgens kwamen er twee (?!) setjes ICMm, waarbij ook de mensen van 8h20 bij moesten. Dat ging dus niet passen voor iedereen en toen moesten Rta en Gd er nog bij.*** In de trein wordt omgeroepen dat de trein 'iets voller' is vanwege uitgevallen treinen, dat de trein niet op volle lengte rijdt wordt nergens vermeld, dat het buiten gewoon regent ipv sneeuwt is niet van belang en excuses en gratis koffie kan er niet vanaf. In Ut moest het deel combineren met het deel uit Gv, maar dat is toch ook niet robuust? En daarbij had er nog makkelijk een setje ICMm bijgekund, je kan toch met vijf setjes de Veluwe over richting Amf, Zl vanuit Ut?

Anyway, ik heb een aantal vragen:
- Is communiceren de avond van te voren zo ontzettend lastig? Zo ja, wanneer wordt er besloten dat er de faalregeling wordt gereden?
- Waarom wordt bij frequentie/2 niet treinlengte*2?
- Waarom wordt rondom Rtd alles gedeeld door twee en ligt Gv - Gd blijkbaar wel in de tropen, omdat daar geen winterdrgl wordt gereden?
- Waarom moet ik mij aanmelden voor een smsalert, als dat toch geen zin heeft?
- Waarom wordt er geen contact opgenomen met de staf van de trein uit Gv, zodat je evt. in Gd nog de trein naar Ut kan nemen? Die kwam bijna leeg aan, maar als je dat niet van te voren weet heeft uitstappen weinig zin.
- Waarom...
- Waarom...

Kwam ik in Utrecht, ik in een GVU-bus, was ik blij dat ik nog een soort van op tijd kon zijn. Stopt halverwege de motor er mee en moeten we het maar zien wat we doen. Zucht.

*, nummertjes vergeten, vul hier iets in.
**, hoe heet zo'n A4/A3 ook alweer met perrons en treinnummers er op?
***, De mensen uit Gd hadden ook de trein uit Gv kunnen nemen, maar ja, je moet wat.
Het is een spectrum.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Klaasje »

Karl schreef:**, hoe heet zo'n A4/A3 ook alweer met perrons en treinnummers er op?
Spooropstelling?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Karl »

Ik bedoelde een BSO (=basisspooropstelling), maar ik heb eigenlijk geen idee of dat hetzelfde is als wat die mensen met zich meedragen... :')
Het is een spectrum.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Winter 2012/2013

Bericht door MdJ »

Dat frequentie/2 = treinlengte*2 niet kan, is omdat er nog gecombineerd wordt. t1720 wordt met 15 bakken (=max) op Dv-Ut gesplitst in een t1720 met 9 bakken naar Gvc en een t21720 met 6 bakken naar Rtd. Combineren + splitsen (dus een ICM-stel in Ut achterop het deel naar Rtd plaatsen) zal vast niet mogen.

In de tijd dat de doorloopkoppen bij het ICM in dienst waren, werd er in de winter niet gecombineerd/gesplitst. Oftewel: een pendel Rtd-Ut. Dan kun je wel met een bak of 12 ICM gaan rijden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Geert »

Karl schreef:- Is communiceren de avond van te voren zo ontzettend lastig? Zo ja, wanneer wordt er besloten dat er de faalregeling wordt gereden?
Ja, echt idioot. Ik had het NS op twitter gevraagd en die meldden dit:
@NS_online schreef:De voorspelling is in de loop van de nacht veranderd, waardoor we in een laat stadium pas besloten aan te passen.
Een hele actuele maar totaal niet accurate voorspelling dus :')
Als ik me goed herinner waren de criteria voor een winterdienstregeling vorst van meer dan 10 °C of minstens 3cm sneeuw. Dat is bij lange na toch niet voorspeld?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Karl »

Onderweg naar Utrecht, zeker nog voorbij Gd, zag ik de eerste vlokjes wit. Maar op Utrecht werd gewoon alles gereden. Echt bizar.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

MdJ schreef:In de tijd dat de doorloopkoppen bij het ICM in dienst waren, werd er in de winter niet gecombineerd/gesplitst. Oftewel: een pendel Rtd-Ut. Dan kun je wel met een bak of 12 ICM gaan rijden.
Dat zou je nu natuurlijk nog steeds kunnen doen, als je zou willen. Maar je kan beter op wat regeltjes gaan sabbelen dan mensen vervoeren natuurlijk, dat snapt iedereen :pos:
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:
Karl schreef:- Is communiceren de avond van te voren zo ontzettend lastig? Zo ja, wanneer wordt er besloten dat er de faalregeling wordt gereden?
Ja, echt idioot. Ik had het NS op twitter gevraagd en die meldden dit:
@NS_online schreef:De voorspelling is in de loop van de nacht veranderd, waardoor we in een laat stadium pas besloten aan te passen.
Een hele actuele maar totaal niet accurate voorspelling dus :')
Heb je tweet even opgezocht, en heb precies hetzelfde antwoord gekregen als jij.
Toen ik doorvroeg bleef het stil aan de andere kant.
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Oftewel: Hier heb je een kluitje, daar is wat riet, aju!
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Winter 2012/2013

Bericht door 010jongen »

Haha! Dit is echt te gek voor woorden, Rotterdam had alleen maar wat natte sneeuw? Dit gaat echt te ver.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Karl »

Natte sneeuw? Is dat een nieuw woord voor de combinatie regen en koud?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Suus »

Nee, natte sneeuw is een algemene term voor sneeuwvlokken die smelten zodra ze de grond raken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Fles »

Bee schreef:Nee, natte sneeuw is een algemene term voor sneeuwvlokken die smelten zodra ze de grond raken.
En iedereen weet dan dan compleet de wereld vergaat, want treinen kunnen er in elk geval niet tegen :N
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Wubbo »

Thom91 schreef:Een heel apart topic! Sticky?

Samenvatten:
- minder treinen Rtd - Vdg
- minder treinen Gv - Ddr
- minder treinen Rtd - Ut
Allen door weersomstandigheden

Nu even in de trein dus tijd over:
s14100 rijdt niet
s2200 rijdt niet tussen Gv en Ddr
s5100 geschrapt tussen Bd en Ddr.
s2800 geschrapt tussen Rtd en Ut.
Tbp's melden 'ivm verwacht weer'
Toevoeging: s5000 opgeheven tussen Gvc en Ddr, s17400 opgeheven tussen Ut en Vndc, s9700 opgeheven, s800 niet combineren/splitsen in Sittard. s5100 reed wel gewoon, die komt niet in Bd.

In Utrecht mocht helemaal niemand weten dat de s17400 naar Vndc was opgeheven: het Argos-bord meldde alleen minder treinen naar Rotterdam. Den Haag meldde vanochtend vroeg alleen wat koude regen die je misschien natte sneeuw zou kunnen noemen. In Utrecht sneeuwde het in de loop van de ochtend wat harder, maar echt grote hoeveelheden waren het niet.

Collega belde uit Noord-Duitsland: halve meter sneeuw, alle treinen (waar hij was) rijden en zijn op tijd.

Dit belooft wat voor de rest van de winter.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Thom91 »

Ok top!
@ s800, die reed heel door vanwege kerstmarkten in Mt.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Meltrain »

Geert schreef: Dat NS dat dit jaar wel doet vind ik eerlijk gezegd vrij absurd, zeker nu ik zie dat er in de regio Rotterdam geen enkele sneeuwvlok is blijven liggen terwijl wel op alle vervoersassen van/naar Rotterdam het aantal IC's en sprinters gehalveerd werd in de ochtendspits.
Dat het vrij absurd is om nu al treinen op te heffen, ben ik volledig met je eens, maar er is wel degelijk wat laag sneeuw blijven liggen, waardoor ik geslpit ben (gelukkig niet gevallen). :P
Verder reed de t5126 wegens een sein- en overwegstoring met +20, terwijl de t5026 en t5128 niet reden. Dat werd dus 50 minuten geen trein...
Oke, dat is nog te overleven, maar hoe durft men dan treinen bestaande uit een losse SLT-IV te laten rijden? :evil: Is het nou echt zo veel moeite om in Dordrecht te combineren met een ander stel? Ik kon nog mee, maar er moesten weer reizigers achterblijven (die dan wel weer 10 minuten later de volgende trein hadden :roll: ).
Gelukkig is het bij ProRail niet opgekomen om de t5126 op te heffen wegens te veel vertraging... :twisted:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Winter 2012/2013

Bericht door M57 »

Geert schreef:
Karl schreef:- Is communiceren de avond van te voren zo ontzettend lastig? Zo ja, wanneer wordt er besloten dat er de faalregeling wordt gereden?
Ja, echt idioot. Ik had het NS op twitter gevraagd en die meldden dit:
@NS_online schreef:De voorspelling is in de loop van de nacht veranderd, waardoor we in een laat stadium pas besloten aan te passen.
Een hele actuele maar totaal niet accurate voorspelling dus :')
Als ik me goed herinner waren de criteria voor een winterdienstregeling vorst van meer dan 10 °C of minstens 3cm sneeuw. Dat is bij lange na toch niet voorspeld?
Voor het tweede jaar op rij zit het weerbureau van Prorail er naast - kan ik me voorstellen.
Voor het zoveelste jaar op rij maakt men buiten de draaiboeken om de keus om ad hoc te escaleren bij slechts een gering gevaar - kan ik me steeds moeilijker voorstellen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Winter 2012/2013

Bericht door Daniel »

MdJ schreef:In de tijd dat de doorloopkoppen bij het ICM in dienst waren, werd er in de winter niet gecombineerd/gesplitst. Oftewel: een pendel Rtd-Ut. Dan kun je wel met een bak of 12 ICM gaan rijden.
Nee, toen reed de NoordOost volledig naar Rotterdam en de toenmalige 2000 uit Arnhem volledig naar Den Haag. Echter werd de NoordOost in Zwolle ook niet gecombineerd en was de trein dus ook geen centimeter langer ondanks de gehalveerde frequentie.
Dat was de ervaring in 2005, in 7 jaar hebben ze dus niets geleerd van hun fouten...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten