OVer je OV-Chipkaart #7

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

OVer je OV-Chipkaart #7

Bericht door Ronald »

Dan neem je toch de volgende trein? Na het inchecken (na 3 minuten) kan je dus gewoon eerst friet gaan eten en dan de trein van een half uur later nemen :wink: .
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Reiziger Delft »

Karl schreef:Maar dan is het reizen totdat je aan €14,80 zit en dan trein uit > uitchecken > drie minuten wachten > inchecken trein in. Ohnee, trein is weg. -o-
Waarom zou je überhaupt de trein uitstappen om later weer in te stappen :? Je kan dan toch gewoon blijven zitten?
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Roelof88 »

Ik heb het zelf nog niet kunnen uittesten, maar op Wikipedia wordt nu beweerd dat de anti-passback-tijd bij de NS is aangepast. Er schijnt alleen nog een wachttijd te zijn bij de kaartlezer waar je hebt in- of uitgecheckt, maar als iemand anders die kaartlezer daarna gebruikt, dan kun je ook weer bij die lezer in- of uitchecken. Ben wel benieuwd of dit klopt.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door MdJ »

Je kunt inmiddels in 1 minuut in/uitchecken, maar moet je wel naar een ander paaltje.
Bij twijfel: gebruik beton.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Reiziger Delft »

Klopt; er is iets veranderd. Ik snap alleen nog niet helemaal wat; ik kan bij dezelfde paal meteen weer uitchecken na het inchecken, zonder dat er iets tussendoor aan die paal wordt aangeboden. Daarna weer inchecken lukt dan echter niet meteen, volgens mij ook niet bij een andere paal. De wachttijd daarop is echter niet meer 3 minuten; ik kon vrij snel weer opnieuw inchecken.

Uitchecken en meteen weer inchecken heb ik nog niet geprobeerd.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Roelof88 »

Dit staat nu op NS.nl:

De wachttijd tussen in- en uitchecken bij dezelfde kaartlezer is drie minuten. Deze wachttijd is er omdat reizigers soms twijfelen of er goed ingecheckt is. Dit controleert hij dan door nogmaals de kaart bij de kaartlezer te houden. Dat kan, zolang hij dat binnen 3 minuten doet én bij dezelfde kaartlezer als waar hij is ingecheckt. In dat geval blijft zijn check-in staan.

Zijn check-in vervalt wél:
1) als hij het na 3 minuten doet of
2) als hij het bij een andere kaartlezer doet, of
3) als in de tussentijd een andere reiziger dezelfde kaartlezer heeft gebruikt.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Reiziger Delft »

Dat klopt dus niet meer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door fogeltje »

MdJ schreef:Je kunt inmiddels in 1 minuut in/uitchecken, maar moet je wel naar een ander paaltje.
Dat is wel handig :) Ik heb een keer met de verkeerde kaart ingecheckt (en daar stond geen NS abo op dus ook meteen 20 euro eraf ipv 10) en moest drie minuten wachten voordat ik kon uitchecken, had ook andere paaltjes geprobeerd. Net mijn trein gemist daardoor :') Maar ja, dat was mijn eigen domme schuld, gelukkig ging er ook een stoptrein vijf minuten later.
"Een touringcar is geen bus"
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Karl »

Vorig jaar heb ik bezwaar aangetekend tegen een besluit van OV-chipkaart, daar heb ik nooit antwoord op gehad, terwijl de termijn van zes weken eind november/begin december afliep.

Vervolgens heb ik vrij recent een klacht ingediend, krijg ik 'spontaan' (yeah right) een mailtje 'Uw ondertekende bezwaar moet binnen 4 dagen binnen zijn om in behandeling te kunnen worden genomen....'.

4 dagen ook echt. Wtf.
Het is een spectrum.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door midnet »

@Rzger Delft: dit kon al vanaf het begin. Bij een vergissing bvb. Maar als je volgens het systeem bent ingecheckt, dan moet je ff wachten-anders melden ze ''U bent al ingecheckt''.
Het gaat juist om bvb ABO-houders (zoals ik met elke weekend vrij) die op een draai/keerpunt snel willen uit+weer insjekken om aan de eisen van papa NS te voldoen.
NU kan dat eigenlijk alleen met (al zijn ze nog niet dicht) poortjes, die 1 zijde UIT en 1 zijde INsjekken hebben.
Het viel me op dat sindsd e vorst inviel opeens de werkende poortjes de kaarten veel slechter herkennen- er is dus ook een geel scherm met ''biedt chipkaart aan'' en een rood met ''kaart ongeldig of geblokkeerd''.
Heel leuk is ook dit:
je kan zonder kosten op hetzelfde station weer uitchecken-als je van je reis afziet, binnenn 60 min. Maar als je nog hoopt op een trein die komt ondanks sneeuw en dan na 65 min. besluit het toch op te geven, dan ben je je borg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Suus »

Het is nieuw dat je bij een ander paaltje direct weer handelingen kan verrichten. Ik vind het een verbetering.

Je kan nu als je uit het verre noorden/oosten komt op Duivendrecht de trein uitstormen naar boven, daar uitchecken, dan even om de lift heen naar de vaste trap lopen, daar weer inchecken en dan snel de sprinter naar Diemen Zuid instormen :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Suus »

Het goede nieuws is: ik heb de kortingscode van de NS ontvangen zodat ik een Weekend Vrij kan aanvragen *O*
Het slechte nieuws is: mijn OV-Chipkaart is op dit moment net een paar dagen minder dan een jaar geldig dus ik kan niet mijn oude studentenkaart voor mijn Weekend Vrij gebruiken en moet twee weken wachten op de nieuwe (gratis) kaart die de NS mij zal toesturen :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef:en moet twee weken wachten op de nieuwe (gratis) kaart die de NS mij zal toesturen :(
In praktijk heb je die kaart binnen 2 tot 3 werkdagen op de mat liggen.
For Your Railroad Adventures
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Edwin »

Bee schreef:Het is nieuw dat je bij een ander paaltje direct weer handelingen kan verrichten. Ik vind het een verbetering.

Je kan nu als je uit het verre noorden/oosten komt op Duivendrecht de trein uitstormen naar boven, daar uitchecken, dan even om de lift heen naar de vaste trap lopen, daar weer inchecken en dan snel de sprinter naar Diemen Zuid instormen :mrgreen:
Je kan ook niet uitchecken en naar de andere kant van het perron lopen op Duivendrecht. En bij controle zeggen dat deze reis toch echt in de reisplanner te voorschijn kwam en nergens stond dat je op Duivendrecht moest uitchecken en weer inchecken.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Edwin »

Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Suus »

Edwin schreef:
Bee schreef:Het is nieuw dat je bij een ander paaltje direct weer handelingen kan verrichten. Ik vind het een verbetering.

Je kan nu als je uit het verre noorden/oosten komt op Duivendrecht de trein uitstormen naar boven, daar uitchecken, dan even om de lift heen naar de vaste trap lopen, daar weer inchecken en dan snel de sprinter naar Diemen Zuid instormen :mrgreen:
Je kan ook niet uitchecken en naar de andere kant van het perron lopen op Duivendrecht. En bij controle zeggen dat deze reis toch echt in de reisplanner te voorschijn kwam en nergens stond dat je op Duivendrecht moest uitchecken en weer inchecken.
Die reis zal alleen uit de reisplanner komen als je aanvinkt dat je vrijreizen hebt, anders echt niet want je mag je begin- of eindstation niet passeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Klaasje »

Nou, ze kunnen het dak op hoor in zo'n situatie.. :X
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door ODRAIL »

KM46 schreef:Vanmiddag ben ik mijn OV-Chipkaart verloren :shock: :? :oops: . Heb hem wel direct geblokeerd en een vervangende kaart aangevraagd
hauptbahnhof schreef:Dat wordt 5 werkdagen thuis blijven dus, of dure kaartjes kopen. Al zal je vanuit Nesselande/Zevenkamp al snel de prijs eruit hebben.
Vandaag kwam de vervangende kaart al binnnen, dus het valt nog mee. Slechts twee en een halve dag op mijn reservekaart hoeven reizen (gisteren was een vrije dag en morgen even wat saldo op zetten).
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Tristan »

Vorige week had ik op mijn werk weer een keer vroege dienst. Ik keek op mijn eigen gemaakte halteverstrekstaat op welk tijdstip er een Arriva-bus zou verschijnen. Volgens mijn schema was dat om 06.34 uur. Toen ik om ca. 06.30 uur bij de halte stond en een paar minuten later een bus van Connexxion verscheen, was ik verbaasd. Ik wilde niet het risico lopen dat de volgende bus ook weer Connexxion zou zijn en ben toch maar ingestapt en ingecheckt en aan het einde van de reis uitgecheckt (ik had er ook voor kunnen kiezen om te 'vergeten' uit te checken, waardoor ik € 0,53 goedkoper uit zou zijn, maar dat heb ik niet gedaan).

Eenmaal op mijn werk aangekomen, heb ik gelijk gecontroleerd wat er mis was. Ik bleek een foutje gemaakt te hebben op mijn haltevertrekstaat. Niet om 06.34 uur, maar om 06.44 uur verschijnt een bus van Arriva.

Ik dacht: laat ik de gok eens wagen en restitutie aanvragen voor deze vergissing. Dit heb ik afgelopen zondag gedaan. Op het restitutieformulier heb ik de situatie uitgelegd en heb ook eerlijk aangegeven dat ik reisde met het abonnement Arriva Altijd Vrij. Ik had de verwachting dat mijn verzoek afgewezen zou worden met als reden 'dan had u maar met Altijd Korting moeten reizen' of 'dan had u maar op een bus van Arriva moeten wachten'.

Tot mijn eigen verbazing, ontving ik vanmiddag een e-mail met de mededeling dat mijn verzoek tot restitutie is goedgekeurd :shock: Diezelfde dag nog kon ik het saldo ophalen bij de automaat, want ik inmiddels ook heb gedaan.

Binnen 3 werkdagen antwoord na het indienen van een (onterecht) verzoek :pos: , dat is wel eens anders geweest bij Connexxion.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door hauptbahnhof »

Kijk 's aan... zomaar een voordeel van de chipkaart weer *O*
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Tristan »

hauptbahnhof schreef:Kijk 's aan... zomaar een voordeel van de chipkaart weer *O*
Nee, geen voordeel van de chipkaart, maar een kwestie van niet goed lezen, zowel van mij (verkeerde tijdstip aanmerken als Arriva-tijdstip) als van Connexxion (restitutie verlenen voor een Arriva-abonnement).
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door ODRAIL »

Dat dacht ik ook ja :wink: .

Zelf reis ik nu bijna 6 jaar met de OV-Chipkaart. Het heeft voor mij zeer weinig nadelen opgeleverd. En de nadelen die er waren kon ik gemakkelijk wegstrepen tegen de voordelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door fogeltje »

Toevallig in een transactieoverzicht op ov-chipkaart.nl gezien dat de ritten die ik met een lijn 99 van Arriva maak voortaan worden aangemerkt met het product "Breng Vrij Maand". Bij alle Breng ritten staat "Vraag uw OV-bedrijf".
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Meltrain »

Volgens mijn transactieoverzicht ben ik gisteren bij de halte 'Dummyzonegrens 5320-> 5426' uitgestapt. :mrgreen:
In werkelijkheid stapte ik uit bij de halte Stieltjesweg in Delft, wat voor lijn 174 inderdaad de eerste halte in zone 5426 is. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #6

Bericht door Suus »

Ik heb vandaag mijn nieuwe OV-Chipkaart ontvangen en wilde mijn saldo van mijn oude kaart naar mijn nieuwe kaart overzetten. Ik toog dus naar het NS-loket op het Amstelstation waar ik dus mijn verzoek daartoe kenbaar maakte bij de aardige loketmedewerker om dat geregeld te krijgen en vervolgens bleek dus dat zoiets dus samen gaat met veel te veel papierwerk.

Zo moest ik mijn volledige NAW-gegevens plus het nummer van mijn ID-kaart invullen op een ondertekend formulier en moest er persé een afdruk van alle gegevens van mijn oude kaart gemaakt worden. Toen ik daarover sarcastisch de opmerking maakte dat het met de OV-Chipkaart allemaal makkelijker zou worden reageerde de loketmedewerker dan ook met "dat dacht ik ook, totdat ik ermee te maken kreeg" :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten