OVer je reiservaringen in februari 2013

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Daniel » Di 26 Feb 2013, 20:09

Fles schreef:En what's more: in Dv was alles dichtgereden :pos:

Vindt je het gek, dat ding staat maarliefst 5 minuten stil in Amersfoort :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JeffreyMeijer
Berichten: 3746
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor JeffreyMeijer » Di 26 Feb 2013, 20:43

Zat er eentje wiet te mengen in de trein van Sloterdijk naar Centraal in Amsterdam. Wat ruikt dat spul zeg. Vervelend was het voor een man die zo'n broodzaak broodje had gekocht. Paar euro naar de Wiet toe.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25092
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Daniel » Di 26 Feb 2013, 20:54

Owja, vandaag zag ik ook nog een stukje spoorlogica in het echt: als men iets gaat schilderen dan kan je verwachten dat het binnenkort gesloopt wordt. Letterlijk in dit geval dus, want men bleek vanmorgen de toegang tot de toiletten aan de centrumzijde van Utrecht Centraal geschilderd te hebben... in het deel van de hal wat in de tweede helft van dit jaar aan de beurt is om gesloopt te worden :mrgreen:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: Za 16 Jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor iljitsch » Wo 27 Feb 2013, 14:02

Ugh, ik kom om 13.58.50 van de roltrap af te Ut, rijdt de trein naar Den Haag van 13.59 u al!

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 27 Feb 2013, 14:36

Klacht indienen. Gesodemieter!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9257
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Ardan » Wo 27 Feb 2013, 16:29

Ja dan had je maar ruimer op tijd moeten wezen en anders pak je de volgende.
Vuistregel: 20 seconden voor tijd wordt er gefloten zodat exact op de minuutsprong vertrokken kan worden.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Thom91 » Wo 27 Feb 2013, 16:36

iljitsch schreef:Ugh, ik kom om 13.58.50 van de roltrap af te Ut, rijdt de trein naar Den Haag van 13.59 u al!

Je had hem sowieso niet gehaald, vertrekprocedure is dan al gestart. HC gooit ~10 sec voor vertrek de deur dicht.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Fles » Wo 27 Feb 2013, 17:29

Thom91 schreef:HC gooit ~10 sec voor vertrek de deur dicht.



Ja :Y KUCH of 45 KUCH

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Geert » Wo 27 Feb 2013, 18:12

Die flauwekul was toch weer afgeschaft? De vertrektijd is IMHO het moment dat je voor het laatst in kan stappen, niet het moment waarop de trein in beweging moet komen. Als ze de deuren eerder willen sluiten moeten ze maar die tijd aan de reizigers publiceren...

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Thom91 » Wo 27 Feb 2013, 18:59

Hoezo, 13:59 is vertrektijd, niet laatste tijd om in te stappen.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Ennes » Wo 27 Feb 2013, 19:09

Geert schreef:Die flauwekul was toch weer afgeschaft? De vertrektijd is IMHO het moment dat je voor het laatst in kan stappen, niet het moment waarop de trein in beweging moet komen. Als ze de deuren eerder willen sluiten moeten ze maar die tijd aan de reizigers publiceren...

Als we daar over gaan zeiken, zullen we het dan ook eens hebben over al die reizigers die instappen NA het fluitsignaal :roll:

Laat maar, ik weet het al weer, regeltjes horen zich altijd aan te passen aan de behoefte en de grillen van de betreffende reiziger :X
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Suus » Wo 27 Feb 2013, 19:11

Daarom pleit ik voor een muziekje dat 30 seconden voor het sluiten van de deuren begint af te spelen, zodra het muziekje gestopt is sluiten de deuren. *O*
Rame à l'approche

KM46
Berichten: 8047
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor KM46 » Wo 27 Feb 2013, 19:20

Geert schreef:Die flauwekul was toch weer afgeschaft?

Per wanneer dan?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Vinny » Wo 27 Feb 2013, 19:56

De gecommuniceerde vertrektijd hoort m.i. de "vroegst mogelijke vertrektijd" cf. dienstregeling te zijn, en de gecommuniceerde aankomsttijd de "laatst mogelijke reguliere aankomsttijd". Ik erger me persoonlijk dood als de trein 30 seconden voor vertrektijd de deuren sluit terwijl er nog overduidelijk reizigers in aantocht zijn. Gelukkig gebeurt dit slechts zelden - maar het is natuurlijk wel dodelijk voor de reputatie van het vervoersbedrijf.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Ennes » Wo 27 Feb 2013, 20:45

Reizigers die 10 seconde voor "vertrektijd" nog aan komen rennen en verwachten dat je blijft wachten, of nog erger die zich tussen de sluitende deuren worstelen, zijn dodelijk voor de punctualiteit, en daarmee creëren ze zelf de oorzaak die ze zien als slechte reputatie.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 27 Feb 2013, 20:50

Een trein die 10 seconde voor tijd al rijdt is te vroeg vertrokken.
Tien seconde voor tijd fluiten en sluiten en dan vertrekken moet prima kunnen. Waarom moet het eerder?

Als ik met mijn trammetje vanaf het begin- of keerpunt 1 seconde te vroeg vertrek weet mijn chef me echt wel te vinden.

Gebruikersavatar
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: Wo 04 Mar 2009, 10:20

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Ennes » Wo 27 Feb 2013, 21:02

hauptbahnhof schreef:Een trein die 10 seconde voor tijd al rijdt is te vroeg vertrokken.
Tien seconde voor tijd fluiten en sluiten en dan vertrekken moet prima kunnen. Waarom moet het eerder?

Als ik met mijn trammetje vanaf het begin- of keerpunt 1 seconde te vroeg vertrek weet mijn chef me echt wel te vinden.

Ook wij kunnen komen uitleggen we echt te vroeg vertrekken hoor.
Daarnaast blijft het sluiten altijd een inschatting omdat niet van alle treinsoorten even snel sluiten, en zelfs per stel kan het verschillen.
Daarnaast weet ik ook niet hoe of waar de HC heeft gestaan met de vertrekprocedure, en of de stationsklokken voor hem zichtbaar waren dan wel juist liepen.

In de laatste gevallen dan geldt nog altijd bepaling 4.3 uit de algemene voorwaarden.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor hauptbahnhof » Wo 27 Feb 2013, 21:08

Dat begrijp ik ook wel. Maar als je standaard op -10 seconden fluit en sluit vertrek je ook op tijd, ook als het een stel is waar de deuren op z'n 11 en 30e werken. Ik hanteer juist voor mezelf: bij +10 seconden: aan de conducteur melden dat we gaan vertrekken; op het moment dat het lampje van zijn deur dooft (en zijn deur aan het sluiten is), doe ik de mijne dicht. En zo ben ik op tijd vertrokken. Mensen die dan nog aan komen rennen wacht ik niet op (bij beginpunten).

Ik heb enkele keren meegemaakt dat er totaal niet op de tijd werd gelet. Gewoon aankomen, uit- en inladen, fluiten, weg... Uiteindelijk vertrok deze trein ( s4000 ) met minimaal -2 vanaf Asdm.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Thom91 » Wo 27 Feb 2013, 21:16

Ennes schreef:
hauptbahnhof schreef:Een trein die 10 seconde voor tijd al rijdt is te vroeg vertrokken.
Tien seconde voor tijd fluiten en sluiten en dan vertrekken moet prima kunnen. Waarom moet het eerder?

Als ik met mijn trammetje vanaf het begin- of keerpunt 1 seconde te vroeg vertrek weet mijn chef me echt wel te vinden.

Ook wij kunnen komen uitleggen we echt te vroeg vertrekken hoor.
Daarnaast blijft het sluiten altijd een inschatting omdat niet van alle treinsoorten even snel sluiten, en zelfs per stel kan het verschillen.
Daarnaast weet ik ook niet hoe of waar de HC heeft gestaan met de vertrekprocedure, en of de stationsklokken voor hem zichtbaar waren dan wel juist liepen.

In de laatste gevallen dan geldt nog altijd bepaling 4.3 uit de algemene voorwaarden.

Je weet na vier keer toch wel hoe lang de sluitprocedure per trein duurt?

En als je als HC niet meer van de klokken kan uit gaan, hoe moet je dat dan doen als reiziger?
Laatst gewijzigd door Thom91 op Wo 27 Feb 2013, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.

KM46
Berichten: 8047
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor KM46 » Wo 27 Feb 2013, 21:31

Ennes schreef:In de laatste gevallen dan geldt nog altijd bepaling 4.3 uit de algemene voorwaarden.

En waar kan ik deze algemene voorswaarden nalezen?

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4432
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor JWM » Wo 27 Feb 2013, 22:05

Op de achterkant van je treinkaartje :twisted:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31473
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Suus » Wo 27 Feb 2013, 22:10

KM46 schreef:
Ennes schreef:In de laatste gevallen dan geldt nog altijd bepaling 4.3 uit de algemene voorwaarden.

En waar kan ik deze algemene voorswaarden nalezen?

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... oaden.html
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Geert » Wo 27 Feb 2013, 22:20

Ennes schreef:Als we daar over gaan zeiken, zullen we het dan ook eens hebben over al die reizigers die instappen NA het fluitsignaal :roll:

Laat maar, ik weet het al weer, regeltjes horen zich altijd aan te passen aan de behoefte en de grillen van de betreffende reiziger :X

Wat heeft het voor zin om een vertrektijd te publiceren als je al een halve minuut voor die tijd niet meer in kunt stappen? Nog los van het feit dat de ene helft van de HC's pas fluit op vertrektijd en de andere helft al een halve minuut daarvoor. Als er gewoon gefloten wordt op vertrektijd (seconde :00 of later) hoeft een HC ook niet te schatten hoe lang het sluiten duurt en is voor iedereen duidelijk wat het laatste instapmoment is.

Deze hele discussie staat trouwens wat mij betreft los van reizigers die na het fluitsignaal nog de trein inspringen.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Feb 2013, 22:24

Van mij mag je best tien seconden voor vertrektijd fluiten, want die tijd is echt wel nodig maar een halve minuut is echt teveel. Overigens duurt naar mijn mening de vertrekprocedure sowieso te lang. Door de huidige opzet kan het niet echt veel korter maar het zou een zegen voor de snelheid van sprinters zijn als er een slimmere en kortere vertrekprocedure zou komen. Er zijn tegenwoordig veel technische mogelijkheden om de veiligheid te garanderen, dat hoeft dus echt niet met dubbel-sluiten door een conducteur.

Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Thijs » Wo 27 Feb 2013, 22:28

Het valt mij op dat soms (ruim) 20 seconden van tevoren wordt gefloten, maar de trein toch 10-20 seconden na vertrektijd vertrekt. En dan heb ik het niet over een bomvolle spits, verstoringen, wachtend op een aanrennende reiziger of andere vertragende situaties. Maar ik merk het ook op rustige momenten. Heb er niet de vinger op hoe dat kan, maar instinctief zou ik zeggen dat de vertrekprocedure best lang duurt. Iemand een idee hoe dit zou kunnen?


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten