OVer je reiservaringen in februari 2013

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Feb 2013, 22:37

De vertrekprocedure bestaat bij mijn weten uit de volgende elementen:
  • Controleren of er veilig vertrokken kan worden. (Vertreklicht brandt of het sein toont beter dan stop)
  • Controleren of sluitproces kan worden ingezet.
  • Fluiten
  • Deuren sluiten
  • Controleren of de deuren gesloten zijn en er niets tussenzit.
  • sluiten deur conducteur.

Op drukke stations, onoverzichtelijke stations of stations met een onhandige boog in het perron kan dat wat langer duren. Technisch kan de trage uitvoering van de huidige procedure gedeeltelijk ondervangen worden door monitoren en camera's. Echter is er soms ook wel een beetje laks personeel. Dat helpt ook niet echt, gelukkig is dat niet al te vaak.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Vinny » Wo 27 Feb 2013, 23:16

In de Duitstalige landen gaat de vertrekprocedure in het S-bahnnet een stuk sneller ja. :Y
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Klaasje » Wo 27 Feb 2013, 23:23

Als je op iedere haltering 10 seconden kan verdienen, heb je op 12 haltes 2 minuten minder rijtijd nodig. Daarmee ontstaat meer ruimte voor snelle IC's of meer IC's.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Suus » Wo 27 Feb 2013, 23:29

Op sommige lijnen moet je dan ook wat aan de soms overvloedige rijtijd doen :wink: (A)
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Fles » Do 28 Feb 2013, 00:14

Klaasje schreef:De vertrekprocedure bestaat bij mijn weten uit de volgende elementen:
[list][*]Controleren of er veilig vertrokken kan worden. (Vertreklicht brandt of het sein toont beter dan stop)
[*]Controleren of sluitproces kan worden ingezet.
[*]Fluiten


Beetje raar dit. Alsof je na sluiten van de deuren meteen MOET wegrijden. Is natuurlijk wel fijn, maar lang niet gedwongen.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Klaasje » Do 28 Feb 2013, 00:19

Het is uitdrukkelijk verboden om te sleutelen wanneer het sein rood is. Daar zit een veiligheidsgedachte achter maar er is ook een keerzijde: Daarmee krijg je van die pavlovmachinisten die op een slechte dag bij ding-dong meteen gaan rijden, ook wel eens door rood heen. Dat is de oorzaak van ongeveer 4 á 5 % van de STS-passages.
Laatst gewijzigd door Klaasje op Do 28 Feb 2013, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Suus » Do 28 Feb 2013, 00:20

Denk aan Gouda :wink:
Rame à l'approche

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor NintendoC » Do 28 Feb 2013, 00:21

Dan heeft zo'n SLT met zelfsluitende deurtjes toch wel weer voordelen :lol:

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Fles » Do 28 Feb 2013, 00:22

Klaasje schreef:van die pavlovmachinisten die op een slechte dag bij ding-dong meteen gaan rijden, ook wel eens door rood heen.


Als je ZO lomp bent mag je van mij ook je autorijbewijs inleveren :X :neg: Dat soort volk hoort zich in geen enkele vorm van verkeer te begeven. Levensgevaarlijk.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Klaasje » Do 28 Feb 2013, 00:27

Na 50 keer bij ding-dong op een dag mogen gaan rijden, kan het best dat als je even met iets bezig bent je met een schuin oog naar het verkeerde sein kijkt welke wel groen of geel is na het ding-dong en dan is het al zover... Het is te ondervangen door naar het sein te wijzen of het seinnummer en seinbeeld op een lijstje te schrijven.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9247
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Ardan » Do 28 Feb 2013, 02:31

Ja hallo, we moeten hier geen Japanse praktijken krijgen waar de machinisten alle seinen moeten opschrijven. Een mcn hoort daar gewoon op te letten en niet als een blind paard te vertrouwen op de commando's van de hc. De groene lamp is geen vertreksignaal.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31458
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Suus » Do 28 Feb 2013, 09:27

Een machinist is een mens.
Mensen maken fouten.

De praktijk bij Veolia laat zien dat wijzen & benoemen helpt de veiligheid te verbeteren. Met het afdoen als Japanse toestanden ga je ongefundeerd voorbij aan de pluspunten van het systeem.

Een verbod om alvast te sleutelen terwijl er nog geen groen sein is of de vertreklamp nog niet brand zal wellicht wat nadelen hebben, maar het heeft ook voordelen: de trein zal niet afgesloten langs het perron blijven staan terwijl er wellicht nog tijd was geweest om wat verlate passagiers in te laten stappen.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Klaasje » Do 28 Feb 2013, 09:52

Opschrijven is Veoliaans
Wijzen en opnoemen is Japans.

Overigens is het helemaal niet zo gek. Kijken en handelen kan bewust maar zomaar in het onderbewustzijn gebeuren. Met de beide opties toets je je onderbewustzijn met actief handelen. Daar valt best wat voor te zeggen.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 677
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Mikos » Do 28 Feb 2013, 12:05

Klaasje schreef:Het is uitdrukkelijk verboden om te sleutelen wanneer het sein rood is.

Onjuist.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Klaasje » Do 28 Feb 2013, 12:10

Mikos schreef:
Klaasje schreef:Het is uitdrukkelijk verboden om te sleutelen wanneer het sein rood is.

Onjuist.

Het is wel de basisregel, even los van uitzonderingen als storingen aan de infra waardoor een sein niet uit de stand stop komt of andere redenen waarom je zou willen dat de deuren sluiten zonder als reizigerstreinbeweging te vertrekken.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9247
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Ardan » Do 28 Feb 2013, 12:14

Voor de mcn gelden er naar mijn weten slechts twee regels die hier betrekking op zouden hebben:
-Het is verboden door een stoptonend sein te rijden (uitzonderingen daargelaten na een aanwijzing STS van de trdl)
-Het is niet toegestaan te vroeg te vertrekken.
Zo haal ik het in ieder geval uit de VSD Handleiding Vervoerproces.
Het is wel zo dat de hc de chef van de trein is, niet de mcn, dus als hij de deuren dicht wil gooien moet-ie dat zelf weten, maar als de mcn vervolgens nog stil blijft staan tot de vertrektijd dan heeft de mcn wel keurig de regels opgevolgd.
Laatst gewijzigd door Ardan op Do 28 Feb 2013, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 677
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Mikos » Do 28 Feb 2013, 12:18

Het is ook geen basisregel meer... Dat is wel een tijdje geweest, maar is teruggedraaid. Het vertrekken terwijl het sein stop toont is uiteraard volledig uit den boze (verstoringen en andere uitzonderingen daargelaten). Ik mag echter de deuren al wel sluiten terwijl het vertreklicht nog niet brandt of het sein nog rood is, zolang ik mijn eigen deur maar niet sluit. :wink: Vooral op stations waar het erg lang duurt voor het sein veilig komt (achterliggende overweg, trage stop-door-schakeling, noem het maar) en in situaties waarin je vertraagd bent en iedereen al uit en in is gestapt kan dat een hoop schelen. Veiligheid voorop, dat sowieso!

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Klaasje » Do 28 Feb 2013, 12:24

Ooh. Dat is wel een zegen voor de uitvoerbaarheid en betrouwbaarheid van de treindienst vind ik. :)

M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:25

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor M57 » Do 28 Feb 2013, 21:15

Is een vertreksein dan dus geen letterlijke voorwaarde meer voor het starten van de vertrekprocedure?

Gebruikersavatar
Fles
Berichten: 16287
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Fles » Do 28 Feb 2013, 23:46

Ardan schreef:Ja hallo, we moeten hier geen Japanse praktijken krijgen


Waarom niet? Als dat helpt, prima.

Maar we moeten niet naar een situatie toe waarin een HC bepaalt of een MCN gaat rijden, en niet een sein.

Wat nu dus wel gebeurt :neg: Dan kan blijkbaar elke dooie lul MCN worden.

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Marc » Vr 01 Mar 2013, 09:13

Ik dacht dat machinisten ook een voorbeeldfunctie hadden? Gisteren stapte een mcn in het Veolia-treintje naar Venlo. Hij had een normale fiets bij zich, terwijl het nog geen 9 uur was en hij had het ding niet op de fietsplek gezet maar op een normaal balkon... Dat zou ik eens moeten doen, dan werd ik meteen afgeschoten...

Jurre
Berichten: 814
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Jurre » Vr 01 Mar 2013, 20:38

Gister in Roodeschool of all places gewoon een ex-Connexxion Den Oudsten tegen gekomen, ontdaan van logo's, stond bij het station. Nummerbord eindigde op iets van 37. Eerder op de dag zag ik een Volvo 8700 in Qbuzz kleurstelling op busstation Delfzijl, bus was van UVO van Dijk en reed op lijn 45.

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3235
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Berichtdoor Ronald » Vr 01 Mar 2013, 21:10

Die Alliance stond daar een paar maanden terug ook, gewoon een schoolbus lijkt me.
Vandaag had ik sinds lange tijd weer eens een Plan V'tje. Een Drenthe-exemplaar van Sittard naar Maastricht :-)


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten