OVer Missers in de Reisinformatie #27

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Thom91 »

TheKnitter op Fok!:
Beperkt spoorgebruik rond Dordrecht/Zwijndrecht (één spoor beschikbaar over de brug ...). Volgens ns.nl, NS Hispeed en de omroep vanochtend in Amsterdam was de Fyra met toeslag. Volgens het NS-personeel en NS Hispeed-personeel was de toeslag niet nodig door werkzaamheden. De Trainmanagers waren maar druk met de Toeslagcompensaties uit te delen ....
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Ardan »

Mijn bus naar het station was net de weg kwijt. Voorop stond keurig '6 Station', het scherm binnen wist echter te melden dat het lijn 166 naar Geen Dienst was, volgende halte was Zwolle Busstation Oost waar we om 10:42 zouden aankomen en het was 1:59 uur. In werkelijkheid was het 20:10 uur..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Daniel »

Tijdens m'n reisje van vandaag weereens een aantal fraaie gevallen in de categorie reisinformatie tegengekomen. Allereerst wist ik niet wat ik zag in Zwolle. Jawel, een tot in het laatste detail aan een wegens werkzaamheden gewijzigde treindienst aangepaste TBP. Het kan dus wel! (Nog niet zolang geleden had hier Roosendaal als bestemming met 's-Hertogenbosch als laatste via gestaan)
Afbeelding

In Zwolle viel me al op dat de aangepaste dienstregeling op Zwolle - Enschede kennelijk pas met het wijzigingsblad uit de systemen gehaald wordt, waardoor de doorgaande treinen allen als extra trein rijden en de twee pendels zijn opgeheven. De TB7 te Raalte illustreert mooi wat je dan krijgt...
Afbeelding

Vervolgens weer doorgereisd naar Nijverdal waar ik uiteindelijk strandde door een seinstoring. Hierdoor reed onder andere de Sprinter van Nijverdal naar Nijverdal niet :lol:
Afbeelding

Maar uiteindelijk kon het treinverkeer met wat moeite één kant op hervat worden. Met de trein van 13.16 uur ben ik in Almelo beland, dus of ze hebben Almelo verplaatst of die melding dat hij niet verder dan Wierden reed was onjuist...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Vinny »

Afgelopen zaterdag reden er geen bussen door de IJ-tunnel. Dat kan. Maar dan worden alle streekvervoerreizigers geacht de pont naar Amsterdam-Noord te nemen vanaf het Centraal station. Dat staat dan ergens op een onopvallende tekstwagen en bovendien in een voor buitenlanders onbegrijpelijk jargon. Een Italiaanse toerist weet natuurlijk niet dat deze voor de 391 (of een ander nummer) de borden naar EBS of Connexxion moet volgen. Waarom loopt er geen meertalig personeel rond van de gezamenlijke streekvervoerders?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Caspar »

Welke Italiaanse toerist gaat er met een EBS bus?
En die kunnen toch altijd aan andere passanten de weg naar de bus vragen?

Die schermen van de foto's van Daniël zijn eerder om je kapot te schamen, wat een vertoning :?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door webguy »

En toch werkt het zoals het gemaakt is, helaas. Het "probleem" is dus dat er altijd wordt gecommuniceerd aan de hand wat van in het spoorboekje/jaarplan staat. Een trein gewijzigd in dagplan wordt dan meestal communiceerd als "Extra Trein".
Feitelijk klopt het allemaal tot dat verhaal met Wierden - maar ik vermoed dat dat later door de bijsturing is rechtgebreid dat de trein verder reed naar Almelo en/of verder. Dat kan zowel automatisch als handmatig worden aangepast, afhankelijk van de situatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Daniel »

Hoeveel jaar is nu al wel niet bekend dat die tunnel bij Nijverdal na het afgelopen weekend klaar moest zijn? Oftewel, waarom staat dat dan niet al in de plannen en moet het nog in dagplan bijgewerkt worden lijkt me dan eerder de vraag.

Vond het trouwens ook wel een beetje vaag dat in Almelo de s1700 al met a-zijde Rotterdam Centraal / b-zijde Den Haag Centraal staat aangekondigd terwijl die serie daar nog met een los stelletje rijdt. Het treindeel wat naar Rotterdam gaat komt er namelijk pas in Deventer bij. Maar dat past weer mooi bij hetgene wat je in de tegenrichting ziet, namelijk dat nergens staat dat het achterste treindeel tot Deventer gaat. Behalve in Deventer zelf dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door mb90 »

In Rotterdam stonden vandaag ook nog de Fyra's van en naar Brussel op de borden in de hal (uiteraard als niet rijdend), terwijl dat toch ook al even geleden is. De tijdelijke IC rijdt daardoor als extra trein rond.

Verder rijden nu op de Hoekse Lijn alle treinen naar Hoek van Holland overdag naar HvH Strand in plaats van Haven. Op de TBP's van spoor 1 stonden de treinen die tot gisteren tot HvH Haven reden echter nog steeds aangegeven met deze bestemming, met dan in het klein onderaan de tekst: Rijdt verder naar HvH Strand.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Thom91 »

webguy schreef:En toch werkt het zoals het gemaakt is, helaas. Het "probleem" is dus dat er altijd wordt gecommuniceerd aan de hand wat van in het spoorboekje/jaarplan staat. Een trein gewijzigd in dagplan wordt dan meestal communiceerd als "Extra Trein".
Feitelijk klopt het allemaal tot dat verhaal met Wierden - maar ik vermoed dat dat later door de bijsturing is rechtgebreid dat de trein verder reed naar Almelo en/of verder. Dat kan zowel automatisch als handmatig worden aangepast, afhankelijk van de situatie.
Ik moet zo huilen van jouw reacties. Je blijft het maar tot op het bot verdedigen terwijl je beseft, dat hoop ik althans, dat het gewoon kut is. Dat het zo werkt is toch gewoon proletariërswerk en niet over nagedacht? Je moet je voorstellen dat tante Truus met Oma Beppie ook deze kul moet begrijpen. Die hebben niks aan het antwoord als 'BEPAC converter bugje'. Alsjeblieft zeg..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Daniel »

Ik vraag me trouwens ook ten zeerste af waarom men wel een s3600 als IC naar Boxtel kan aankondigen zonder dat eronder komt "IC Roosendaal rijdt niet" terwijl ze niet de bestemming van de s7900 konden wijzigen zonder dat het extra treinen worden en er een melding "Sprinter Nijverdal rijdt niet" op de borden komt.

In Deventer trouwens nog een combi van twee varianten gespot: op de TBPs een Intercity naar Boxtel, terwijl de TB7s gewoon een IC naar Roosendaal aankondigden met als melding erbij "Let op, rijdt naar Boxtel".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door webguy »

Natuurlijk ben ik bevooroordeeld... En natuurlijk zie ik ook zeker in dat dit verre van perfect is. Maar puntje bij paaltje - als Tante Bep de info van boven naar onderen leest is het wel correct. En vergeleken met Bepac is dat al een hele stap.

Je moet niet onderschatten hoeveel spelers er zijn en hoe complex het is om logistieke gegevens om te zetten naar bruikbare reisinformatie op borden.
@Thom91 - Jij bent van de infra - er worden allerlei trucjes gedaan om maar te zorgen dat de reisinfo klopt aande hand van wat gemeld wordt. Woensdag had Maasluis West een paar keer een trein pas 15 min van te voren op borden omdat volgens de bronsystemen de trein op spoor "AH" zou aankomen. Snel blik op sporenplan wijst uit dat dat langs de vrije baan is, dus kan het systeem niet uitvogelen op welk spoor er wordt gestopt en dus niet welk spoor de reisinfo moet krijgen. Dat wordt dan 15 min van te voren gecorrigeerd door een omroeper.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door webguy »

Daniel schreef:Ik vraag me trouwens ook ten zeerste af waarom men wel een s3600 als IC naar Boxtel kan aankondigen zonder dat eronder komt "IC Roosendaal rijdt niet"...
Omdat het een "ritverkorting" is, terwijl de andere als een compleet ongerelateerde trein wordt gezien.
Daniel schreef:In Deventer trouwens nog een combi van twee varianten gespot: op de TBPs een Intercity naar Boxtel, terwijl de TB7s gewoon een IC naar Roosendaal aankondigden met als melding erbij "Let op, rijdt naar Boxtel".
Dat is expres gedaan geloof ik, zodat de forens z'n trein kan vinden in de lijst, maar op het perron de bevestiging krijgt dat de trein niet verder rijdt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Daniel »

Voor de volgende keer dat zoiets voorkomt er dan nog even bij zetten "Let op, gewijzigde route i.v.m. werkzaamheden" ofzo op de TBP. Dan is 'ie helemaal perfect.

Wat het eerste betreft: het zijn toch juist allebei omleggingen van een trein naar een eindbestemming waar de oorspronkelijke trein niet komt? De s3600 komt normaal niet in Boxtel, maar rijdt daar vandaag wel heen en de s7900 zoals die nog in de systemen stond komt niet in Zwolle maar rijdt daar vandaag wel heen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Caspar »

Volgens mij bedoelt Thom91 eerder: Tijdens werkzaamheden is er al genoeg onduidelijk voor een reiziger, waarom lukt het de NS dan zelfs niet om in ieder geval de schermen boven de perrons gewoon normale dingen te laten tonen op zulke dagen?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Thom91 »

Zoiets ja! :D
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Thom91 »

webguy schreef: @Thom91 - Jij bent van de infra - er worden allerlei trucjes gedaan om maar te zorgen dat de reisinfo klopt aande hand van wat gemeld wordt. Woensdag had Maasluis West een paar keer een trein pas 15 min van te voren op borden omdat volgens de bronsystemen de trein op spoor "AH" zou aankomen. Snel blik op sporenplan wijst uit dat dat langs de vrije baan is, dus kan het systeem niet uitvogelen op welk spoor er wordt gestopt en dus niet welk spoor de reisinfo moet krijgen. Dat wordt dan 15 min van te voren gecorrigeerd door een omroeper.
Dat is toch dan een knullig systeem? Waarom wordt daar niet een oplossing voor bedacht?
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door webguy »

Tuurlijk, maar als daar morgen een (technische) oplossing voor komt duurt het nog een half jaar tot een jaar voor dat dat live zou gaan. Het zijn allemaal applicaties die samenwerken en dat maakt alles super ingewikkeld en niet "even updaten".
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Thom91 »

Waarom wordt de 'backbone' dat ook niet versimpeld? Ik lees vooral problemen maar oplossingen blijven vooralsnog voor de simpele reiziger waarin ik mij verplaats achterwege..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Welke Italiaanse toerist gaat er met een EBS bus?
En die kunnen toch altijd aan andere passanten de weg naar de bus vragen?

Die schermen van de foto's van Daniël zijn eerder om je kapot te schamen, wat een vertoning :?
Toevallig vroeg er één de weg aan mij ;) Ik kon hem niet verder helpen want ik was niet op de hoogte van de afsluiting. Er zijn momenten dat ik NIET met mijn smartphone aan het klooien ben als ik met het OV reis :evil:
Het is verdorie 1e paasdag, dus zijn er heel erg veel toeristen in de stad, die bijvoorbeeld naar Edam, Marken of naar de Zaanse Schans willen. Daarnaast is het niet de taak van willekeurige passanten om reisinformatie te verstrekken, maar van de vervoerders.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Karl »

De hele spoorwegen hangen van verschillende systemen aan elkaar, maar ondertussen willen reizigers gewoon informatie. Er zijn vast redenen voor, maar ze worden steeds moeilijker te verkopen.

Rijkswaterstaat en provinciale/lokale wegbeheerders geven ook steeds vaker gezamenlijk reisinformatie aan elkaar; als je de Ring van Rotterdam oprijdt zie je staan dat je via A moet rijden om file te vermijden en via B moet om op P+R C terecht te komen en daar de metro gaat over X minuten. Waarom kan dat bij 'de spoorwegen' niet?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Daniel »

Caspar schreef:Volgens mij bedoelt Thom91 eerder: Tijdens werkzaamheden is er al genoeg onduidelijk voor een reiziger, waarom lukt het de NS dan zelfs niet om in ieder geval de schermen boven de perrons gewoon normale dingen te laten tonen op zulke dagen?
Die ging juist gewoon goed toch? De enige die iets met werkzaamheden te maken had was de s3600 (bovenste foto) en daar toonden de TBPs eindelijk een keer waar de trein wel heen ging i.p.v. waar hij niet heen ging met uitsluitend aangepaste via's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Thom91 »

Daniel schreef:
Caspar schreef:Volgens mij bedoelt Thom91 eerder: Tijdens werkzaamheden is er al genoeg onduidelijk voor een reiziger, waarom lukt het de NS dan zelfs niet om in ieder geval de schermen boven de perrons gewoon normale dingen te laten tonen op zulke dagen?
Die ging juist gewoon goed toch? De enige die iets met werkzaamheden te maken had was de s3600 (bovenste foto) en daar toonden de TBPs eindelijk een keer waar de trein wel heen ging i.p.v. waar hij niet heen ging met uitsluitend aangepaste via's.
Moet ik nou applaudisseren voor 1 goed schermpje terwijl het hele forum het hele weekend vol wordt gedouwd met fouten en blunders?
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Wubbo »

Thom91 schreef:Waarom wordt de 'backbone' dat ook niet versimpeld? Ik lees vooral problemen maar oplossingen blijven vooralsnog voor de simpele reiziger waarin ik mij verplaats achterwege..
Er is nog veel te verbeteren, dat is zeker waar. Maar als we in de CTA-tijd een trein in Zwolle hadden gehad die naar Boxtel had gereden, was dat waarschijnlijk gewoon de trein naar Roosendaal geweest met een rode tekst 'Aangepaste treindienst' en ipv de treinsoort 'Let op omroepbericht'. Dan is dit beter.

Dat Enschede zit hem in het wijzigen van treinnummer op een manier waar geen link in zit, de s17900 is s7900 geworden. Dus is de s17900 opgeheven (dat zie je) en de s7900 in Zwolle ingelegd (dat zie je ook).

@Daniel: de enige manier om het niet uit Dagplan te laten komen nu (het wijzigingsblad gaat over een week in) was niet rijden. Is dat dan de oplossing voor het reisinformatieprobleem? Het laten ingaan van een wijzigingsblad midden in een feestdagenweekend is niet handig: doordat de dienstregeling wijzigt kan de treindienst bij werkzaamheden ook anders worden, en werkzaamheden lopen nog wel eens door in het feestdagenweekend (zie nu Maastricht en Tilburg - 's-Hertogenbosch). Daarom beginnen wijzigingsbladen het liefst ook op maandag - behalve de twee waarover internationale afspraken zijn gemaakt (juni en december), daar heb je als NS niet zo veel over te zeggen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door Klaasje »

Wubbo schreef:Dat Enschede zit hem in het wijzigen van treinnummer op een manier waar geen link in zit, de s17900 is s7900 geworden. Dus is de s17900 opgeheven (dat zie je) en de s7900 in Zwolle ingelegd (dat zie je ook).
Dan staat het dus niet correct in dagplan. Anders zou je die melding niet zien.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Bericht door webguy »

Omdat de ingelegde s7900 niet matcht met de s7900 in het jaarplan zie je denk ik de melding die je bedoelt.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten