Pagina 2 van 3

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: di 15 jul 2008, 18:48
door mb90
Sinds het begin van de zomervakantiedienstregeling op 7 juli jl. van de bussen van de RET valt me op dat er nu nog steeds minimaal 3 Volvo/Berkhofjes uit de 600-serie rondrijden op Zuid. Vorig jaar kregen ze rond dezelfde periode een rustpauze. Nu rijden ze zeker door onder het motto als op moeten dan gaan ze ook echt op. :P Ik verwacht namelijk dat ze vanaf 14 december (de start van de nieuwe busconcessie) niet meer te zien zullen zijn.
Nog gekker hierbij is dat de Alliance's uit de 800-serie sinds 7 juli niet meer te zien zijn op Zuid. En dat terwijl die nieuwer zijn dan de Volvo's en een lage vloer hebben... :?

Vandaag ging ik met een TCR Ambassador op de Arriva-Buslijn 161 (Zuid Beijerland - Heinenoord Busstation v.v.) door de dorpjes Goidschalxoord en Heinenoord. Dat ging soms maar net. Met veel passen en meten en met 1x zelfs ingeklapte spiegels kon de bus over het dijkje door de dorpjes komen. Opzich zou het geen probleem moeten zijn, want voor 1-1-2008 reden er in het Connexxion-tijdperk nog O405G's over dezelfde dijk.

En iets veel minder vrolijks, eigenlijk iets triests, want ik bleek achteraf met Arriva-Buslijn 90 op de Rotterdamseweg in Ridderkerk over een kruising gereden te hebben waar nog geen 5 minuutjes later een dodelijk ongeval plaats vond. :cry: Ik zag later wel een ambulance die kant op racen, maar ik had toen nog geen idee dat dat daarvoor was. Ik kreeg er een raar gevoel bij toen ik het later teruglas. Maar, gelukkig heb ik niet voor de 3e keer een dood iemand zien liggen. Dat waren eigenlijk al 2 keren te veel. :cry:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: di 15 jul 2008, 21:59
door Geert
Maf idee is dat ja... :?

De vakantiedienstregeling bij de RET heeft me voor de verandering vandaag een wel haalbare overstap bus -> trein opgeleverd in Schiedam. Normaal rijdt de trein net weg als de bus aankomt, maar nu had ik keurig 5 minuten overstaptijd :P

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: wo 16 jul 2008, 20:34
door Daniel
Vanmiddag moest ik in Hazerswoude-Rijndijk zijn en nam zodoende vanaf Leiden lijn 187 ri. Gouda... werd voor mij de eerste keer dat ik een van de Duitse chauffeurs bij Connexxion trof. Viel me vooral op dat deze man bovengemiddeld plezier in z'n werk leek te hebben, zelden een chauffeur zo enthousiast "goedemiddag" horen zeggen. En maar grapjes maken, waarbij z'n afkomst nog wel te merken was af en toe, zoals bij 'n mevrouw die kwam aanrennen: "Ich bin laat, maar u bent nog later" :P
De InfoXX in bus 8483 had trouwens wel wat kuren... sommige haltes riep 'ie niet om en diverse andere juist als we er net vertrokken. Opvallend genoeg werden enkele haltes dan wel weer op tijd omgeroepen.

Rond 17.50 uur stond op de 2e Binnenvestgracht in Leiden de Connexxion 8446 met de alarmlichten aan en compleet verlaten de boel te blokkeren.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: wo 16 jul 2008, 22:54
door Wubbo
Rond 12.20 zag ik in Gouda een Frysker rijden op lijn 180 richting Utrecht, tot grote verbazing van mijn reisgenoten (die ik net de dag ervoor had uitgelegd wat Fryskers waren ;-)).

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: wo 16 jul 2008, 23:51
door Karl
Vandaag moest ik plotseling meer dan een kwartier op de bus wachten en toen besloot ik om de lijnnetkaart maar eens nader te bestuderen en wat blijkt: in Krimpen aan den IJssel hangt in het enige bushokje op het autobusstation een lijnnetkaart met buslijnen die nooit hebben bestaan in dat dorp (93, 94 enzo) en hebben de streeklijnen routes die ze - in ieder geval de afgelopen twintig jaar - nooit hebben gehad. De kaart is echter niet zo oud, want nieuwbouwwijken uit begin dit decenium staan er wel allemaal op vermeld.

Iemand enig idee of er meer van deze vage kaarten in het Zuid-Hollandse (en dan met name Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden Holland) en/of SRR streek rondzwerven? Verder ben ik ook wel benieuwd waar die lijnen vandaan komen. Er stond geen jaartal op de kaart.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: do 17 jul 2008, 01:16
door Suus
Nouja, ik geloof dat er in Boskoop nog op enkele plekken oude lijnkaarten van Connexxion hangen van bus 186/187 (diegene die Reiziger Ddrs had, ja :P ) met vreemde routes met keringen op rotondes, ik heb nog steeds niet door hoe ze nu wel rijden :?

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: do 17 jul 2008, 18:39
door Chauf21
Reiziger Ddrs schreef:Rond 17.50 uur stond op de 2e Binnenvestgracht in Leiden de Connexxion 8446 met de alarmlichten aan en compleet verlaten de boel te blokkeren.
Heeft een aanrijding met een achteruit inparkerende auto gehad. Reizigers zijn meegegeven aan een andere bus.
Karl schreef:Iemand enig idee of er meer van deze vage kaarten in het Zuid-Hollandse (en dan met name Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden Holland) en/of SRR streek rondzwerven? Verder ben ik ook wel benieuwd waar die lijnen vandaan komen. Er stond geen jaartal op de kaart.
Ik weet in ieder geval één lijn waarvan de route niet goed ingetekend is (lijn 40, Leidschendam-Den Haag), maar verder heb ik de kaarten niet goed genoeg bestudeerd om te kunnen zeggen of verkeerde routeaanduidingen bij meer lijnen speelt.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: do 17 jul 2008, 20:10
door Daniel
Karl schreef:Iemand enig idee of er meer van deze vage kaarten in het Zuid-Hollandse (en dan met name Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden Holland) en/of SRR streek rondzwerven?
In Zwijndrecht hangt op 't station als 't goed is nog een lijnennetkaart uit 1997 met het complete servicebusnet van Dordrecht er nog op... een antieke gezamelijke uitgave van ZWN en Stadsvervoer Dordrecht is dat nog :P

Op 't Dordtse busstation bleken vanavond de dynamische reizigersinformatieborden tot leven te zijn gekomen: op perron A en B stond de tijd erop. Op perron B kwam die trouwens steeds voorbij scrollen over het kleine vakje wat ervoor bestemd is, lijkt me niet helemaal de bedoeling...

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: do 17 jul 2008, 20:42
door Daantje
Vorige week viel me al op dat er ook nieuwe tramhokjes staan bij de halte van den hoonaardstraat op de Bergweg van tram 4. Ook rijdt in Rotterdam het bosbusje weer. Een taxibusje wat op zondagmiddag rijdt van metrostation Kralingse Zoom naar het Kralingse bos en terug. Vorig jaar reed dat busje alleen in de herfst. Ik vind dit ook wel een raar tijdstip om alleen op zondagmiddag te gaan rijden :? Verder erger ik me dood aan de RET die al twee weken zomervakantiedienstregeling rijdt terwijl het hier nog steeds geen schoolvakantie is, iedereen nog naar school gaat en werkt en er nu in de ochtend- en avondspits om het kwartier een tram rijdt :? Die dingen zijn dus overvol.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: do 17 jul 2008, 20:50
door Karl
Dat is in heel SRR (volgens mij) zo, Connexxion rijdt in SRR streek ook zomerdienstregeling wat voor sommige lijnen inhoudt dat de helft van de bussen geschrapt is en dan in een overvolle bus terechtkomt. Vervolgens moet je dan een kwartier op je metro wachten die dan vaak vertraagd ook nog eens overvol aan komt kachelen. Snap ook niet helemaal waarom er zomerdienstregeling is als het meerendeel in de regio nog naar school gaat, werkt en alles behalve op vakantie is.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: do 17 jul 2008, 21:39
door mb90
Ik dacht dat alleen Arriva en Connexxion Tours nog wat O408'jes in reguliere diensten had rijden, maar ik zag vanmiddag dat ook Van Oeveren er nog eentje rond heeft rijden. :) Het is de 71 om precies te zijn. Ik zag hem eind april al een keer staan in Middelburg (geen idee wat hij daar deed) en vandaag zag ik hem dan op de N59 bij de Grevelingedam in dienst op Connexxion-Buslijn 133 van Vlissingen naar Oude Tonge.

Een foto van de 71 van vanmiddag vanuit de auto opweg naar Bruinisse:
Afbeelding

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: za 19 jul 2008, 21:49
door Daniel
Laatst kwam hier al een overbodige voetnoot op een vertrekstaat in de Hoeksche Waard voorbij, maar bij Arriva in Dordt kunnen ze er ook wat van. Bij de halte waar ik onderstaande foto maakte heeft de bus Sterrenburg net verlaten, wat voetnoot a nogal overbodig maakt...
Afbeelding

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: za 19 jul 2008, 22:06
door Wubbo
Mag ik die lijn sowieso nomineren voor de lijn met de meest onbegrijpelijke vertrektijden? Ieder uur rijden en dan toch ieder uur net wat anders, best een prestatie... :?

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: za 19 jul 2008, 22:39
door Daniel
Tja, de dienstregeling van lijn 1 verdient inderdaad niet de schoonheidsprijs maar was nog de beste oplossing voor het probleem wat Arriva ermee heeft verholpen.
Tot 26 april dit jaar waren de tijden overdag tenminste nog elk uur gelijk en waren er alleen twee ochtendspitsritten die iets eerder uit Stadspolders vertrokken vanwege een extra spits-slinger in de route en eentje die om dezelfde reden iets later daar aankwam. Lijn 1 blijkt echter langzaamaan drukker te worden en aangezien de groep passagiers grotendeels uit bejaarden bestaat kwam vanuit de chauffeurs het verzoek of de rijtijden ruimer gemaakt konden worden.
Gevolg daarvan was wel dat een ritje heen en weer niet meer binnen een uur mogelijk was en de koppeling op het eindpunt in Wielwijk met lijn 4 dus onmogelijk werd. Immers, als je precies een uur na de eerste rit weer een lijn 4 als 1 verder laat rijden en de eerste lijn 1 is nog niet terug, dan heb je geen bus meer voor lijn 4 :P

In de huidige diensten zitten daarom meerdere ritten lijn 1 achter elkaar: de bus die de eerste drie ritten rijdt gaat na de derde rit richting garage, waarna een spitswagen van lijn 5 en 7 de volgende drie ritten rijdt. Ook die bus gaat daarna richting garage waar een andere bus juist weer vandaan komt voor het volgende blok van drie ritten. Rond 15.00 uur gaat er dan juist weer wel een bus van 1 naar 4 en andersom. Gevolg van meerdere ritten achter elkaar die net wat langer dan een uur over de rit doen is dus deze dienstregeling, maar da's altijd nog beter als 'n bus die steeds 55 minuten staat te niksen.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 12:41
door Chauf21
Als het goed is, moet over twee weken de OV-chipkaart operationeel worden in het gebied rondom Schiphol :)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 16:54
door MdJ
Leuk, werkzaamheden op de Matenpoort in Apeldoorn... De omleidingsroute is vanaf de rotonde Matenpoort over het fietspad tot 'Ter Hoeven' daar over het gras (!!) naar de busbaan tot de stoplichten. 'Gelukkig' is het zomerdienstregeling, waardoor er slechts 12 bussen per uur rijden (6 per richting, 2x lijn 1,2,231s) normaal heb je daar lijn 2 en 4 daar ook nog bij.

Het aan de Noordzijde is het fietspad dus bestemd voor de bussen, de zuidkant voor de Fietsers. Heen ging ik met lijn 231s, ging goed. De 231s richting Station reed keurig op tijd, de tegenbus richting Arnhem kwamen we pas tegen bij 'de Eglantier' +10 ongeveer. Die buschauffeur vroeg via zo'n apparaatje (Veolia'se variant op Albatros?) hoe hij terug moest rijden, heen heeft hij zelf een omleiding gemaakt en gereden, terug wist hij niet, vandaar dat hij het vroeg. Goed, toen over het fietspad. Allemaal leuk en aardig, maar er is precies plaats voor 1 bus.. In de dienstregeling komen lijn 231 en 1,3 precies op die weg elkaar tegen. Dat past dus niet echt... Hier ging het goed, lijn 3 wachtte netjes bij een inrit, waar iets meer ruimte is. Lijn 231s rijdt verder... Fietspad volgen, stoep op, stoep af, stalen plaat op en plaat af... Ter Hoeven. De vrouwelijke buschauffeur, welke de heenreis ook via lijn 231 had gemaakt, wist te vertellen dat ze 's ochtends nog bij de 'Wagenmakershoek' al op de rijbaan kon, nu moest ze dus nog het fietspad volgen tot begin busbaan. Het stukje Fietpad-Busbaan was nog niet voorzien van stalen platen, nee, de bussen moeten via het gras(!!). Busbaan volgen, tot de verkeerslichten. Daar kwamen we pas lijn 1 tegen, +5 ongeveer. Ook deze chauffeur wist niet hoe je op het fietspad moest komen, dit werd ook via dat apparaatje verteld.

De terugreis. Lijn 1 reed goed door, vanwege de vertraging die hij had gekregen tijdens het rondje Lukas Ziekenhuis. Er werd meteen na de stoplichten de busbaan opgestuurd, maar bij 'einde busbaan' kwam lijn 231 Station NS daar al aan. En nee, dat gaat niet helemaal. Lijn 231 met de rechterzijde in de berg, lijn 1 met zijn rechterzijde de berm in, zo ging het nog...Het stukje Busbaan-fietspad was inmiddels behoorlijk omgeploegd, waardoor lijn 1 vol gas dat stukje moest rijden om niet vast te zitten. Vervolgens staat ter hoogte van de halte 'Wagenmagershoek' een vrachtauto stalen platen te lossen voor op de stoep. Uiteindelijk na 5 minuten was die ook aan de kant, de reis vervolgt zich.. Plaat op, plaat af, wat met een redelijke 50km/u gedaan werd. Dat zullen de bandjes niet zo leuk hebben gevonden... Bij de halte 'Glazeniershorst kwam de buschauffeur erachter, dat de haltes niet vervallen waren, maar gewoon verplaatst zijn naar het fietspad... En wat komt daar aan... Lijn 1 naar het Lukas Ziekenhuis en nee, dat moet niet, die horen te kruisen op het station.. Inmiddels +15 dus.

In lijn 231 op de heenweg hoorde ik, dat de wegwerkers de bussen helemaal weg wilde hebben, maar dat kon niet. Dan zouden de bussen (als ze geen gebruik mochten maken van het fietspad) helemaal via de Wapenrustlaan ( Busgarage/TSN) naar de Zupthensestraat, die een stuk rijden, tot de Laan van Erica, om vervolgens daarover naar de Laan van Maten te rijden. Dat lukt niet binnen een half uur, waardoor je de andere tak niet haalt. Daardoor zijn de bussen via het fietspad geleid, met de gevolgen van dien.

Verder is het opmerkelijk dat er maar 2 (dus totaal 4) bussen op lijn 1 en 3 zitten (wat dus normaal is, en precies past) terwijl vorig jaar met werkzaamheden aan de Welgelegenbrug bij het station er met 3 bussen gereden werd (Station- de Maten -Station-Lukas Ziekenhuis (1) of Rijkskantoren/Apenheul (3)-station - buffer en dan na een half uur terugkomen voor hetzelfde rondje) waardoor de vertragingen niet de hele dag worden doorgegeven. In normale dienstregeling is het rondje te doen, maar met zomerdienstregeling (waardoor de bussen 2,4,5 (Woudhuis) 7 (Sprenkelaar) en 10(kerschoten) uitvallen) zijn de bussen *iets* drukker, waardoor je andere tak vertraging krijgt. De bussen die ik echt op tijd heb gezien zijn de lijnen 11 (beide kanten op) lijn 6 (Rijkskantoren) en lijn 8(Rivierenkwartier).

Morgen mag ik naar mijn broer in Enschede, waardoor ik weer met het busje naar het station moet... Kijken of het dan beter gaat...

Linkje: Afbeelding Kaartje van de omgeving, Rode lijn is dus de omleidingsroute.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 17:38
door M57
Chauf21 schreef:Als het goed is, moet over twee weken de OV-chipkaart operationeel worden in het gebied rondom Schiphol :)
Que?! Op de bus, bij alle vervoerders?

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 21:24
door Chauf21
Bij de bussen van Connexxion. Chauffeurs (van die regio) hebben deze weken een uitgebreide OVC-instructie gekregen. In de concessie-eisen schijnt te staan dat het rond deze tijd operationeel dient te zijn.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: di 22 jul 2008, 15:33
door Suus
Op lijn 249 (Alphen aan den Rijn - Leiden Centraal via Woubrugge) reed een Interlinerbus (3500 reeks) rond :shock:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: di 22 jul 2008, 19:08
door Daniel
Het mag dan vakantiedienstregeling zijn in Dordt nu, minder druk is't nog niet echt... d'r bleven maar mensen instappen in m'n bus net :P
Op de andere lijnen was 't niet veel anders trouwens.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: di 22 jul 2008, 21:31
door MdJ
MdJ schreef: Morgen mag ik naar mijn broer in Enschede, waardoor ik weer met het busje naar het station moet... Kijken of het dan beter gaat...
Men heeft inmiddels platen gelegd over het stukje gras Busbaan<->Fietspad. Ging toch beter. Terugreis was nadat de werkzaamheden waren gadaan. Men heeft nu alleen de toplaag verwijderd, er ligt iig nog asfalt. De lijnen 1 en 3 van 20.16 Station NS ->de Maten reden 'gewoon' over de Matenpoort, inclusief de grote stofwolken.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: wo 23 jul 2008, 17:05
door lausteen
Veel ZGT'tjes op lijn 21 (De Esch - Woudhoek vv) de afgelopen dagen :) Gister 2 achterelkaar, vandaag een losse.. Apart omdat je zou zeggen dat er juist Citadissen over zouden moeten zijn met de zomderdienst én omdat lijn 21 een rolstoelvriendelijke lijn is (en een ZGT dat absoluut niet is ;) )

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: wo 23 jul 2008, 19:50
door Aking
In? Rotterdam?

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: vr 25 jul 2008, 17:17
door Daan
Had vandaag weer een fijne chauffeur op lijn 52 Eelde - Groningen. Vond het al raar dat de bus 5 minuten vertraging had in een rustig dorp tijdens de vakantie, maar ik kwam er al snel achter waarom... Chauffeur was het gaspedaal kwijt ofzo... Tot Eelderwolde met een gangetje van 30-40 km/h gereden, en toen vond ie het gaspedaal eindelijk. Alleen jammer dat ie toen een halte + wachtende mensen miste... :roll: (okee, halte ligt nogal verscholen in het groen, maargoed.)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in juli 2008

Geplaatst: vr 25 jul 2008, 17:38
door Nielske1990
Zojuist stond ik even wat treinen te fotograferen met in mijn zichtveld een overweg. Lijn 52 (Helmond; Station <> Mierlo-Hout) was wat aan de late kant, en de chauffeur wilde koste wat het kost de vertraging eruit krijgen. De bomen gingen net voor zijn neus dicht en hij gaf nog wat extra gas. Uiteindelijk kwam ie met zijn neus onder de spoorboom tot stilstand. Een halve meter verder en we hadden een aanrijding met de intercity... :roll: