Het grote rijdendetreinen-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Opmerkelijk gevalletje vanavond: tenzij ze vliegende ICMs hebben uitgevonden lijkt het toch redelijk onmogelijk om het voorste stel van de 11773 in Gouda door te laten gaan naar Schothorst en het achterste in Utrecht af te koppelen...
Afbeelding

In werkelijkheid gingen trouwens gewoon beide stellen door naar Amersfoort, de volgorde van de stellen klopte wel met de praktijk trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:Opmerkelijk gevalletje vanavond: tenzij ze vliegende ICMs hebben uitgevonden lijkt het toch redelijk onmogelijk om het voorste stel van de 11773 in Gouda door te laten gaan naar Schothorst en het achterste in Utrecht af te koppelen... (..)

In werkelijkheid gingen trouwens gewoon beide stellen door naar Amersfoort, de volgorde van de stellen klopte wel met de praktijk trouwens.
Logisch, kon ook niet anders, praktisch gezien. :wink:

Wellicht ergens tijdens de dag verkeerd om gekoppeld?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

In theoria had men in Utrecht af kunnen koppelen en meteen weg kunnen rangeren richting Cartesiusweg, maar overduidelijk een foutje bij NS. Moet zeggen dat het wel redelijk zeldzaam is. Wat gaf OBIS eigenlijk aan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Naar de Cartesiusweg kan je niet vanaf spoor 8-12 ;-) OBIS in de 4232 gaf "Amersfoort Schothorst" als bestemming aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Sinds vorige week zit er een nieuwe vorm van storingsberichten in de app, is het iemand al opgevallen en wat zijn de ervaringen? :)

Informatie moet nu matchen met de informatie die je op de stationsschermen/omroep hoort, met uitzondering van de omreisadviezen (alleen landelijke adviezen zitten in de informatie).
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daelea »

De gevolgen per treinserie ben ik erg blij mee, dat scheelt een hoop zoekwerk in de vertrektijden :) Ik snap alleen niet helemaal waarom elke storing begint met "Zodra we meer weten informeren we u verder". Eerder stond er toch wel al een aanduiding van de gevolgen dacht ik, maar correct me if I'm wrong.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Dat hangt af van de storing denk ik, ik zie bij de storingen die er nu staan althans gewoon de gevolgen staan en niet die zin die jij noemt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daelea »

Sorry, met 'elke storing begint' bedoel ik dat die tekst er staat als de storing net online komt, niet dat dat het begin van elk bericht is, my bad
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Ja, dat heeft NS bedacht, elke storing heeft een aantal fases en op het moment dat ze vermoeden dat er een trein stil staat wordt er tegenwoordig al een storingsbericht aangemaakt. Als op dat moment de impact nog niet duidelijk is dan krijgt zo'n storing fase 1A en dan heb je het beruchte 'Zodra we meer weten informeren we u verder'. Het is de bedoeling dat dit zo snel mogelijk uitgebreid wordt en dan krijg je wel de gebruikelijke informatie, maar het idee is dat reizigers op dat moment al op hun hoede zijn voor naderend onheil.

Voor de volledigheid, dit zijn de fases die een storing kan doorlopen:
1a) geen prognose, situatie onduidelijk
1b) situatie duidelijk, eerste prognose, maar nog geen treinmaatregelen
2) treinmaatregelen/omleidingen bekend
3) alternatief vervoer beschikbaar
4) verstoring voorbij, treindienst wordt weer gestart
5) alles weer normaal (bericht weg)

Da's althans het plan. Soms komt een storing nooit verder dan fase 1A en gaat-ie na een kwartiertje weer van de site omdat de mogelijke storing niet is uitgegroeid tot een 'echte' storing. In de oude situatie was er dan waarschijnlijk nooit een bericht over verschenen.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door jelmerrr »

Thom69 schreef:De gevolgen per treinserie ben ik erg blij mee.
Mee eens
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daelea »

Ah, dat is duidelijk! Ik had niet door dat een mogelijke storing nu eerder verschijnt dan vroeger. In dat geval is het zeker van toegevoegde waarde, ik heb vaak genoeg ergens stilgestaan waarna ik pas na een kwartier doorkreeg dat er een storing was.. Fijne update!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door webguy »

(zelfde teksten staan nu overigens ook op NS.nl en apps als je goed oplet)
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Hendrik »

Ik zag het zojuist op de rijdendetreinen-site (dus niet de app), maar ik mag het vast wel hier melden: bij een verstoring op de HSL, staat op de site: "Door deze treinstoring zijn alleen treinen van NS International getroffen." Dat klopt echter al lang niet meer, aangezien de Intercity Direct en de Intercity Eindhoven ([serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie]) niet door NS International worden gereden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Thanks, dat moet inderdaad aangepast worden. Zal het fixen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Hendrik »

:pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Vandaag weer spooktreinen in RdT... In Amersfoort werden een 301718 en 300618 aangekondigd die volgens NS zelf helemaal niet zouden rijden.
Hoewel die 300618 is heel even in de NS app verschenen maar was later weer weg. RdT bleef hem echter tonen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Dank, ik ga het onderzoeken.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Tochjo »

Bij een storing op Utrecht-Woerden gisterochtend was een van de vermelde treinmaatregelen dat Sprinter 7800 Den Haag C. - Utrecht C. extra stopte in Utrecht Leidsche Rijn. Sinds deze dienstregeling stoppen alle sprinters echter standaard op Utrecht Leidsche Rijn. Klopt mijn vermoeden dat dit door NS foutief aangeleverde informatie is en daarmee dus iets is voor het Doorgeefluik?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Wubbo »

Ja. Gaat wel vaker fout trouwens, ik heb in de treinmaatregelen ook al regelmatig treinen naar Uithuizermeeden opgeheven zien worden bij storingen rond Utrecht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Tochjo schreef:Bij een storing op Utrecht-Woerden gisterochtend was een van de vermelde treinmaatregelen dat Sprinter 7800 Den Haag C. - Utrecht C. extra stopte in Utrecht Leidsche Rijn. Sinds deze dienstregeling stoppen alle sprinters echter standaard op Utrecht Leidsche Rijn. Klopt mijn vermoeden dat dit door NS foutief aangeleverde informatie is en daarmee dus iets is voor het Doorgeefluik?
De informatie bij de treinmaatregelen wordt min of meer letterlijk overgenomen uit de NS-informatie. Het lijkt handwerk te zijn wat daar staat, want zoals Wubbo al schreef staan er inderdaad soms verkeerde stations of onzinnige maatregelen, maar zeker structurele zaken kan ik ook doorgeven (eventueel aanvullend op het doorgeefluik). Er stonden ook diverse treinseries verkeerd in de NS-database, maar na een melding van mij worden die nu aangepast. Dus laat dat soort dingen vooral ook hier weten :)
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door dennistd »

Kunnen hier ook zaken mbt de website gemeld worden?

Er zijn is nu namelijk zowel de storingsoorzaak 'Aanrijding met een persoon' als 'Aanrijding met persoon'. Die laatste lijkt dit jaar pas gebruikt te worden, maar slechts in 1/3 gevallen. Voor de statistieken lijkt het me handig om die samen te voegen met de eerste.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door webguy »

Er zit een tabel achter, die wordt eens in de zoveel tijd bijgewerkt bij NS, dus dat heeft er waarschijnlijk mee te maken (en er is dit jaar van bronnen geswitched)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Precies dat inderdaad. Met de huidige versie van de site is dat wat lastig om gelijk te trekken, binnenkort komt er een nieuwe versie van de site aan en daar kun je wel weer eenvoudig dezelfde oorzaak matchen (dat wordt dan op de achtergrond goed gekoppeld).
Sinds april is zoals webguy schrijft de databron gewijzigd, dus sindsdien is er een nieuwe tabel met oorzaken en kun je niet meer eenvoudig filteren.
bartjemestrom
Berichten: 1024
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door bartjemestrom »

Ik zie in de NS app dat treinstellen VIRMm daar ook met een VIRMm plaatje worden vermeld. In de RdT app wordt een gewoon VIRM plaatje getoond. Kan de RdT app deze VIRMm stellen ook tonen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door ArrivaBas »

Geert gebruikt de tekeningen van http://www.arthurstreinenpagina.nl, waar de VIRMm (net als de Arriva- en Keolis-FLIRT) (nog) niet te vragen is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten