Het grote rijdendetreinen-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Stadsbus »

Jah, zag ik ook al,
maar nu doet ie het weer
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Rond middernacht is er een nieuwe release online gegaan. Even op ctrl+F5 drukken als je nog NaN ziet staan in plaats van de tijd.
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Stadsbus »

volgens rijden de treinen zou er in de 701577 12 bakken ICMm moeten rijden (4 x 3tje) mag dit wel?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Als dat niet mocht had het er niet gereden he :wink: ICM mag maximaal met 15 bakken rijden (en ja, dus ook met 5 drietjes), maar dat hangt wel af van of de perrons op het betreffende traject er lang genoeg voor zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door fogeltje »

Weet niet of dit al ooit ter sprake is gekomen: is het mogelijk op eindstations ook de aankomsttijd van terminerende treinen te zien? Die optie zou ik vandaag een keer verdomd handig hebben gevonden om te kijken of een overstap nog zou lukken.
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door webguy »

Infoplus/de borden boven de perrons tonen alleen vertrektijden. RdT gebruikt dat ook, dus helaas is alleen nog maar de vertrekinfo beschikbaar. Aankomsttijden zijn er alleen uit een andere bron - dat laat ik aan Geert over :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Aankomsten van terminerende treinen zullen er niet komen, dat vind ik te veel werk om te ontwikkelen voor relatief weinig toegevoegde waarde. Ik hoop wel binnen afzienbare tijd het makkelijker te maken om routeinformatie op te vragen van een trein die al vertrokken is, daar zit ook aankomstinformatie bij. Dat maakt dergelijke vragen ook gemakkelijker te beantwoorden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door fogeltje »

Dat laatste zou ook een uitkomst zijn, zeker als het eerste teveel werk is (want eerlijk gezegd probeerde ik dat laatste ook eerst, maar de trein was dus al bij zijn laatste tussenstation weg).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Ja, dat is nu inderdaad een beperking vanwege de backend die er achter zit. Plan is nu om treindetails toe te voegen die je ook buiten de vertrektijden om op kunt vragen, dus bijvoorbeeld uit de reisplanner. Dan heb je de routestrip met aankomstinfo.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door wouter15 »

Sinds enige tijd kan ik in de app het materieel van o.a. Arriva niet meer zien. Als ik nu details bekijk van een trein van Arriva dan zie ik een grijs treintje met een vraagteken erboven. Ditzelfde geldt ook voor treinen van Veolia.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door ArrivaBas »

De materieelinzetten van regionale vervoerders waren statisch, dus het heeft erg weinig nut om ze erbij te zetten. Het kan dus zo zijn dat op een dienst waar een GTW 2/6 rijdt, een GTW 2/6 + 2/6 rijdt. :idea:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door cassie127 »

Is bij alle andere vervoerders zo. Maar meestal klopt de materieel inzet wel. Behalve bij evenementen/storingen. En vind het wel een nuttige functie. 9/10 keer sta ik precies op de goede plek om in te stappen dankzij deze info.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Somoht »

Dat komt door een NS fuckup bij wijzingen Utrecht. zou maandag as. gefixed moet worden.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door wouter15 »

Ik weet niet of Rijden de Treinen hier iets mee kan maar bij heel wat routestrips in de app zijn geen vertrektijden te zien. Je ziet dan alleen de vertrektijd van het eerste station in de strip.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Klopt, door een ongelukkige samenloop van omstandigheden draaide één server sinds 1.00 uur vannacht niet goed (er gingen nog wat meer dingen mis). Had het helaas te laat door en heeft nog tot half 12 geduurd voordat ik tijd had om het te verhelpen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Meltrain »

Als je bij "Vertrektijden" niet de vertrektijd zelf vraagt, maar laat aftellen tot vertrek en de trein is vertraagd, telt hij dan af tot de oorspronkelijke vertrektijd (en moet je de vertraging er zelf nog bij rekeken) of is de vertraging daar dan al in verwerkt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

De vertraging zit inbegrepen in de afgetelde tijd (dus op vertrektijd krijg je nog 10 minuten als een trein 10 minuten vertraging heeft).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Nieuwe bètaversie!

De afgelopen maanden heb ik hard gewerkt aan een redesign van de Rijden de Treinen-app en vanavond is het eindelijk zover dat ik een publieke bètaversie live kan zetten zodat iedereen op OVNL mee kan testen!

In de nieuwe versie van Rijden de Treinen wordt nu Material Design gebruikt, dat is meteen de meest zichtbare verandering ten opzichte van de oude versie. Het oude, wat saaie zwart/wit (Holo) thema is nu vervangen door een vrolijker gekleurd thema in de kleuren van Rijden de Treinen (blauw en rood).

Een andere vernieuwing is de mogelijkheid om ritinformatie te bekijken. Je kunt nu vanuit de vertrektijden doorklikken naar de volledige ritinformatie van een trein. Ook vanuit de reisplanner kun je doorklikken naar dezelfde detailinformatie die je vanuit de vertrektijden op kunt vragen, zodat je ook vanuit de reisplanner gemakkelijk de materieelinzet kunt zien (indien bekend) en de rest van de route van een trein.

Nieuw is ook de mogelijkheid om de prijs van de reis op te vragen vanuit de reisplanner. Van NS moest verplicht de disclaimer er bij dat de informatie niet van NS vandaan komt, maar dat komt het in de praktijk wel (uit de NS API).

Vanaf nu kun je ook ritten opslaan om ze later te openen. Later ben ik van plan deze functie uit te bouwen naar het opslaan van een reisadvies, dit is vast de eerste stap in die richting.

Vaak zag ik op screenshots dat mensen treinsamenstellingen helemaal naar links hadden gescrolld omdat het blijkbaar niet duidelijk was dat de voorkant van de trein rechts zat. Om die reden staat er nu een pijltje bij, maar je kunt nu ook instellen dat de voorkant van een treinsamenstelling links moet zitten in plaats van rechts.

Tot slot is er nu ook een mogelijkheid om opgeloste storingen te bekijken.

Een paar screenshots:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Je kunt je op de volgende link aanmelden voor de bètatest: https://play.google.com/apps/testing/nl ... ndetreinen Het hoeft niet meer zo moeilijk als in het verleden, gelukkig. Als je je hebt aangemeld als tester ontvang je via de Play Store de update.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met deze nieuwe versie, zowel naar de veranderingen in het design als naar de nieuwe en veranderde functies. Is er iets onduidelijk, kost iets meer klikken dan zou hoeven, vind je het design lelijk? Laat het weten in dit topic!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Fraai hoor, bleek nog tester te zijn na de vorige keer dus had de update al gelijk klaarstaan... gelukkig las ik dit topic toch nog eerder :P

Kom net nog wel een klein bugje tegen: als ik nu de vertrektijden van Utrecht Centraal open dan staat daar een niet rijdende 3527 op. Wanneer ik die aanklik staat er uiteraard nogsteeds dat 'ie niet rijdt, maar kan ik wel kiezen voor "volledige ritdetails tonen". Doe ik dat dan krijg ik echter het deel van de rit te zien wat wel rijdt ('s-Hertogenbosch - Heerlen in dit geval). Dat kan potentieel wel verwarrend werken.

En net bij het bekijken van de volledige ritdetails van een [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] krijg ik daar de nuttige opmerkingen bij ("Let op, rijdt naar Enschede"), maar daarnaast ook een spoorwijziging op z'n beginpunt Den Haag Centraal. Vermoed dat er maar weinig geïnteresseerden zijn in spoorwijzigingen op stations waar de trein allang vertrokken is. Zie trouwens nu ook dat de treinsamenstelling bij de volledige ritdetails de samenstelling op het beginpunt is en niet die van het station waar vanuit de AV naar die trein is doorgeklikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door bartjemestrom »

Mooie update. Gelijk geinstalleerd na het lezen van dit topic.

Mijn kleine opmerkingen:

- de balk met tabbladen zou ik een iets lichtere of donkerdere kleur geven tov de titelbalk, nu heb je één groot blok.
- het tabblad Vertrektijden zet de tekst zodanig neer dat dit tabblad twee regeltjes nodig heeft:

" Vertrektijde
N"

Voor de rest heb ik nu niets aan te merken :)
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door waldo79 »

Vooral het toevoegen van de tarieven lijkt me een vooruitgang. Ga zo door :pos:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Aking »

Edit: ik had eerst de update even moeten bekijken (A)
Laatst gewijzigd door Aking op zo 07 aug 2016, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door dylanwild94 »

Dat kan inmiddels in de open bèta. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Geert »

Bedankt voor de opmerkingen so far!
Daniel schreef:Kom net nog wel een klein bugje tegen: als ik nu de vertrektijden van Utrecht Centraal open dan staat daar een niet rijdende 3527 op. Wanneer ik die aanklik staat er uiteraard nogsteeds dat 'ie niet rijdt, maar kan ik wel kiezen voor "volledige ritdetails tonen". Doe ik dat dan krijg ik echter het deel van de rit te zien wat wel rijdt ('s-Hertogenbosch - Heerlen in dit geval). Dat kan potentieel wel verwarrend werken.
Mja, dat kan inderdaad verwarrend zijn. Met de huidige combinatie van informatiebronnen kan ik er helaas niets beters van maken, de brondata voor de ritinformatie is ARNU/IFF (zelfde data als in de reisplanner) en die heeft helaas geen weet van de opgeheven stops op de oorspronkelijk geplande stations.
En net bij het bekijken van de volledige ritdetails van een [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] krijg ik daar de nuttige opmerkingen bij ("Let op, rijdt naar Enschede"), maar daarnaast ook een spoorwijziging op z'n beginpunt Den Haag Centraal. Vermoed dat er maar weinig geïnteresseerden zijn in spoorwijzigingen op stations waar de trein allang vertrokken is. Zie trouwens nu ook dat de treinsamenstelling bij de volledige ritdetails de samenstelling op het beginpunt is en niet die van het station waar vanuit de AV naar die trein is doorgeklikt.
Spoorwijzigingen zijn inderdaad niet zo nuttig op ritniveau, dat zal ik weghalen voor de ritinformatie (net als de diverse reistips). De treinsamenstelling wordt inderdaad van het beginstation genomen (indien bekend).
bartjemestrom schreef:- de balk met tabbladen zou ik een iets lichtere of donkerdere kleur geven tov de titelbalk, nu heb je één groot blok.
Moet ik even over nadenken.
- het tabblad Vertrektijden zet de tekst zodanig neer dat dit tabblad twee regeltjes nodig heeft:

" Vertrektijde
N"
Zou je een screenshot kunnen maken of aangeven welke versie van Android/welk toestel je hebt? Dit ben ik tijdens het testen niet tegengekomen namelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote rijdendetreinen-app topic

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Mja, dat kan inderdaad verwarrend zijn. Met de huidige combinatie van informatiebronnen kan ik er helaas niets beters van maken, de brondata voor de ritinformatie is ARNU/IFF (zelfde data als in de reisplanner) en die heeft helaas geen weet van de opgeheven stops op de oorspronkelijk geplande stations.
Even meedenkend: is het geen optie om het linkje "volledige ritdetails tonen" niet te laten zien als een trein de status opgeheven heeft? Dan ben je niet afhankelijk van de beperkingen in de ritinformatie.

Zit nu net nog eens even te kijken bij die ritinformatie trouwens, specifiek voor splitsende treinen. Bij splitsen ergens verderop de route staat er mooi een aftakkinkje zie ik. Maar als treinen eerder op de route gecombineerd zijn dan staan er juist twee verschillende ritten onder elkaar die niet op elkaar aantakken. Bewust of is dat ook een beperking in de data?
Voorbeeldje:
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten