OVer je OV-Chipkaart #8

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daantje »

Geert schreef:Oh ja, en TrajectVrij heeft dus ongunstige voordeeluren t.o.v. de oude trajectkaarten. Wordt iedereen met een trajectkaart vanaf volgend jaar gedwongen om over te stappen op het iets ongunstigere TrajectVrij? Alle oude VDU's zijn ook nog niet uitgefaseerd toch?
Ja, dat vind ik ook wel een nadeel -o-
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Freek »

Enige redding voor de aangepaste kortingsuren zou een doorlopend abonnement zijn. Nu is dat bij maandtrajectkaarten niet het geval, die kun je gewoon uit de automaat trekken en zijn dus gewoon een 'product'. Hoe zit dat met jaartrajectkaarten, worden die automatisch verlengd? Of moet je die elke keer expliciet kopen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daniel »

Jaartrajectkaarten worden elk jaar automatisch verlengt. Zelf zou ik de aangepaste kortingsuren trouwens nog niet eens heel hinderlijk vinden, in de spits reis ik immers toch al op het traject waar ik TrajectVrij zou hebben. De reizen erbuiten zijn, op de vakantie na, toch vooral in het weekend bij mij.
Trouwens, een maandtrajectkaart geeft nu überhaupt geen recht op korting dus het zou al een verbetering zijn als dat wel het geval wordt.

Overigens heeft NS de termijn waarbinnen de einddatum van je abonnement moet vallen om mee te kunnen doen met de proef aangepast twitterden ze terug na een vraag van mij erover. Je kunt nu meedoen als je een abonnement hebt dat na 1 december 2013 afloopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Jaartrajectkaarten worden elk jaar automatisch verlengt.
Nou ja, verlengd: je krijgt wel elk jaar een nieuw abonnement dat weer precies een jaar geldig is.
Bij elke 'verlenging' kunnen de voorwaarden anders zijn dan het jaar ervoor.

Dus ik verwacht wel een keer een brief met de mededeling "uw trajectabonnement loopt af, voor het komende jaar krijgt u een TrajectVrij-abonnement".
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daantje »

Je krijgt idd elk jaar een blad met voorwaarden erbij. Voor mij speelt het op roostervrije dagen en vakanties.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Freek »

Dus feitelijk koop je elk jaar het product "jaartrajectkaart" en wordt die uit service automatisch toegezonden. Tja dan gaat de VDU constructie niet op.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door huibf »

Tristan schreef:Onlangs heb ik een niet-persoonsgebonden kaart met € 0,10 saldo gevonden. Voor dat bedrag vond ik het niet de moeite waard om hem naar gevonden voorwerpen te brengen en ben ik gaan testen of het mogelijk was om meer dan € 4,- rood te staan. Ik maakte met deze kaart een busrit dat € 5,32 kost, dus bij het uitchecken zou ik dan op -€ 5,22 moeten komen, maar ik kon echter wel inchecken, maar toen ik uit wilde checken gaf de CiCo aan dat er te weinig saldo op de kaart stond. Het is dus niet mogelijk om meer dan € 4,- rood te staan.
Dat is dom van de vervoerder, als je niet kan uitchecken omdat deze niet lager dan -4 euro kam. Wat is dan het afgeschreven bedrag? Immers officieel moet je negatief bedrag aanzuiveren....
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Anne »

huibf schreef:
Tristan schreef:Onlangs heb ik een niet-persoonsgebonden kaart met € 0,10 saldo gevonden. Voor dat bedrag vond ik het niet de moeite waard om hem naar gevonden voorwerpen te brengen en ben ik gaan testen of het mogelijk was om meer dan € 4,- rood te staan. Ik maakte met deze kaart een busrit dat € 5,32 kost, dus bij het uitchecken zou ik dan op -€ 5,22 moeten komen, maar ik kon echter wel inchecken, maar toen ik uit wilde checken gaf de CiCo aan dat er te weinig saldo op de kaart stond. Het is dus niet mogelijk om meer dan € 4,- rood te staan.
Dat is dom van de vervoerder, als je niet kan uitchecken omdat deze niet lager dan -4 euro kam. Wat is dan het afgeschreven bedrag? Immers officieel moet je negatief bedrag aanzuiveren....
Klopt. Geldt zowel voor stad/streek als voor NS.
Als na je inchek op een negatief bedrag komt en de ritprijs hoger is dan de borg (bijv € 4 voor de bus of € 20 voor NS -voltarief) kan je niet uitchecken.

Vraag me hierbij wel af hoe je dan door de poortjes komt.
Voorbeeld.
Check in bij de RET op Den Haag Centraal en ga naar Slinge.
Ritprijs is € 5,38 (of 4,49 na overstap vanaf de HTM).
Hoe kom ik dan op Slinge van het perron? Opladen kan alleen aan de andere kant van de poortjes.


Is maar een voorbeeld voor iemand die de kosten niet kent. Voor deze reis koop ik een uurkaartje voor € 3 of als ik naar Spijenisse of Hoogvliet ga een twee uurkaartje voor € 3,50.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daantje »

Op Metrolijn E loont een uurkaartje al heel snel.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Karl »

Maar de prijzen met de chipkaart zijn ondoorgrondelijk, vaak klopt er geen hout van en het zou een gemakskaart moeten zijn. Je checkt in en uit en dan zal het wel goed zijn. Met dit principe zou er op elk station met poortjes ook een oplaadautomaat aan de perronzijde moeten zijn.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door deadlock »

Dat is er dan ook. Kaartautomaten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door webguy »

Als je de OV Chipkaart nog niet vaag vond, hier wat bevindingen (maar vooral de procedures er om heen.)
- Je kan via Twitter de NS vragen een gemiste checkout te repareren
- Dan krijg je geld terug via je bankrekening (en dus niet op je OVC, kwam mij wel goed uit want de betreffende kaart ligt in Spanje)
- Je hebt wel een naam, geboortedatum en adres nodig
- Ook voor een anonieme kaart (wat is nou het nut nog van dat anonieme...)
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Dagren »

webguy schreef: - Ook voor een anonieme kaart (wat is nou het nut nog van dat anonieme...)
Dat is denk ik voor het geval aan reiziger een paar weken later aan komt zetten met "Waar blijft m'n restitutie?".
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daantje »

Sowieso heb je naam en plaats nodig om het geld over te kunnen maken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door webguy »

Alleen een rekeningnummer voldoet ook hoor. Alleen ING/Postbank checkt de naam en plaats, en als het niet klopt krijg je vanzelf het goede voorgeschoteld.
Ik snap het opzich wel, NS moet het ook aan TLS verantwoorden, etc, dat ze kaartgegevens inzien, maar nog, het idee van anoniem is anoniem, en je hoeft echt niet alles op te slaan...
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door dennistd »

Bij Connexxion is de software van de OV-chipkaartapparatuur veranderd: als de positie van de bus niet vastgesteld kan worden door een storing gingen voorheen de lezers op 'Buiten werking', nu blijven ze gewoon aan en wordt alleen het basistarief van de kaart afgeschreven bij het uitchecken.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Edwin »

dennistd schreef:Bij Connexxion is de software van de OV-chipkaartapparatuur veranderd: als de positie van de bus niet vastgesteld kan worden door een storing gingen voorheen de lezers op 'Buiten werking', nu blijven ze gewoon aan en wordt alleen het basistarief van de kaart afgeschreven bij het uitchecken.
Is dat sinds vandaag of gisteren? Woensdag had ik in Almere nog een Citaro die overal Buiten Dienst aangaf, ook de stempelautomaat trouwens.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door dennistd »

Dat zou ik zo eerlijk gezegd niet weten
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door huibf »

Ik ben een van de 'testers' van het Traject Vrij Abonnement, kreeg ik gisteren via de e-mail
Ik heb een jaartrajectkaart.

Ik krijg nu binnenkort een nieuwe chipkaart :lol: voor noppes met daarop het testproduct voor mijn traject.
In die maand (of twee maanden) mag ik gratis in op alle NS trajecten reizen voor noppes. :lol:

Moet alleen een logboek etc bijhouden
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Daniel »

Ik ben ook tester trouwens, maar de mail met de details moet ik nog krijgen. Had het onderzoeksbureau dat het geheel uitvoert van de week al wel aan de lijn om m'n gegevens te verifiëren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door dennistd »

dennistd schreef:Bij Connexxion is de software van de OV-chipkaartapparatuur veranderd: als de positie van de bus niet vastgesteld kan worden door een storing gingen voorheen de lezers op 'Buiten werking', nu blijven ze gewoon aan en wordt alleen het basistarief van de kaart afgeschreven bij het uitchecken.
Even nog wat meer info gezocht:
Verbetering bij storing kaartlezer in de bussen
Connexxion heeft een goede stap gezet in haar dienstverlening naar de reiziger door het verbeteren van de werking van de kaartlezer in haar bussen

Non-actief
Het komt soms voor dat een bus niet in staat is de actuele positie vast stellen, waardoor de afgelegde afstand niet berekend kan worden. Voorheen ging de kaartlezer dan op non-actief (rood lampje) waardoor de reiziger niet kon in- of uitchecken. Als hij of zij wel had ingecheckt en niet kon uitchecken dan werd het instaptarief €4,- van het saldo afgetrokken.

Verbetering
Om ervoor te zorgen dat reizigers niet de dupe worden van een dergelijke storing, heeft Connexxion per 22 juni 2013 de zogenoemde 'Degraded Mode’ ingevoerd De Degraded Mode treedt in werking als de OV-chipkaartapparatuur de bus de ritprijs niet kan berekenen.

Hierdoor betalen reizigers die zijn ingecheckt, bij verstoringen in de prijsberekening, alleen het basistarief (€0,86 of €0,57 in geval van reductie). De kaartlezer geeft geen foutmelding en blijft gewoon werken (groen lampje)

Wat betekent dit voor de chauffeur?
- Ook bij een verstoring de reiziger in- en uit laten checken;
- De kaartlezer blijft vaker in dienst

Wat betekent dit voor de reiziger?
- De kaartlezer geeft minder storingen;
- Bij het uitstappen moet de reiziger ook gewoon uitchecken;
- Op het transactieoverzicht ziet de reiziger dat alleen het instaptarief is berekend voor de rit
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Edwin »

Als je een overstap binnen 35 minuten doet van Connexxion naar GVB, ook al zit daar een treinreis met NS tussen, betaal je als het goed is niet twee keer het overstaptarief. Ook niet met een SOV week (nu dus met 40% korting doordeweeks)?

Ik wel namelijk:
Check-in CXX Almere 7:23
Check-uit CXX Almere 7:27
Check-in NS Almere Centrum 7:28
Check-uit NS Amsterdam Centraal 7:53
Check-in GVB Amsterdam Centraal 7:56 (29 minuten na check-uit CXX Almere)
Check-uit GVB Vredenhof 8:09 (kosten 0,93€, is volgens 9292.nl het gehele bedrag incl. opstaptarief €0,57 en €0,36 voor de kilometers))

Hetzelfde is op de terugweg gebeurd.

Edit: Bij GVB kan je een bijlage toevoegen en allerlei redenen kiezen. Connexxion heeft weer een formulier met weinig opties. Verkeerd bedrag afgeschreven kennen ze niet, bijlage toevoegen kan niet, en in het toelichtingenvakje kan je maar maximaal 250 karakters plaatsen...
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Freek »

Jep, ook met SOV in de kortingsperiode moet je gewoon geen opstaptarief betalen. Let wel op dat de korting op de bu geen 40 procent is maar 33 procent.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door reisthijs »

Klopt dat "ook al zit daar een treinreis met NS tussen" nog wel nu ook NS de 35-minutenregel toepast? Dan zou het niet een overstap CXX-GVB zijn maar een overstap NS-GVB. In dat geval betaal je daarom misschien weer extra opstaptarief.

Als ik de informatie op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/overstappen.html goed begrijp is of was het maar tijdelijk zo dat je dan geen opstaptarief betaalt.

Heb je voor die treinreis wel het gewone tarief betaald. of is daar het opstaptarief vanaf gehaald?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Edwin »

Ik las dacht ik hier, maar kan ook ergens anders zijn, dat van HTM, via NS, naar RET overstap ook is gelukt en NS dus niks moeten uitmaken. Blijkbaar is dit met SOVs in de kortingsperiode dus niet zo(?).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten