Pagina 8 van 11

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: wo 24 jul 2013, 14:29
door Edwin
reisthijs schreef:Klopt dat "ook al zit daar een treinreis met NS tussen" nog wel nu ook NS de 35-minutenregel toepast? Dan zou het niet een overstap CXX-GVB zijn maar een overstap NS-GVB. In dat geval betaal je daarom misschien weer extra opstaptarief.

Als ik de informatie op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/overstappen.html goed begrijp is of was het maar tijdelijk zo dat je dan geen opstaptarief betaalt.

Heb je voor die treinreis wel het gewone tarief betaald. of is daar het opstaptarief vanaf gehaald?
Ik heb voor de treinreis Almere Centrum - Amsterdam CS €3,40 betaald. Volgens ns.nl is dat het bedrag wat bij 40% korting hoort.

Overstappen van trein naar trein (andere vervoerder) gelden alleen, dacht ik, naast de overstap van tram/bus/metro naar tram/bus/metro.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: wo 24 jul 2013, 15:19
door Freek
Ik lees de pagina van NS als volgt:
bij NS -> bus dan wel opstaptarief, voor studenten mogelijk niet als gevolg van oplossen dubbelopstaptarief in treinketen.
Er staat volgens mij niet dat er 3 keer een opstaptarief moet worden betaald bij bus -> ns -> bus. Dan gaat het verhaal op dat hier op het forum al vaker is voorgekomen zoals Edwin al aangeeft.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: wo 24 jul 2013, 18:39
door find_your_spot
Als je tussen stad en streekvervoer door met de trein een reis maakt vervalt je recht van 35 minuten basis tarief.

Dit probleem had je kunnen oplossen door een papieren trein kaartje met korting te kopen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: wo 24 jul 2013, 21:36
door hauptbahnhof
Dit was niet zo toch? Of ligt het puur aan de SOV?

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: do 25 jul 2013, 10:20
door Edwin
hauptbahnhof schreef:Dit was niet zo toch? Of ligt het puur aan de SOV?
Ik weet zeker dat het ooit mensen is gelukt om de overstap te halen met tussendoor een NS-reis. Dit was volgens mij met een OVC zonder enig product. Ligt mogelijk aan het SOV-product. Ik heb een vraag bij OV-chipkaart.nl uitstaan, ben benieuwd wat ze gaan zeggen.

Connexxion heeft mijn restitutieaanvraag als goedgekeurd, alleen hebben ze niet over een opstaptarief maar over dit: Tegoed bepaald door CXX : 2,88. Ben benieuwd of ik dit nou terugkrijg of iets anders...

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: do 25 jul 2013, 10:53
door reisthijs
Edwin schreef:Ik weet zeker dat het ooit mensen is gelukt om de overstap te halen met tussendoor een NS-reis.
Dat was toen het NS-systeem nog niet bekend was met het fenomeen 'overstap'.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: do 25 jul 2013, 13:00
door Edwin
De klantenservice van de OV-Chipkaart werkt ook verre van mee (en taalkundig gezien is die twee zin ook niet heel sterk):
Op 24-7-2013 heeft u ons een e-mail gestuurd. Daarin geeft u aan dat uw instaptarief twee keer is afgeschreven van uw kaart. Dit vind ik heel vervelend voor u dat uw SOV product niet inrekening is gebracht.


Voor vragen over abonnementen en reiskosten raad ik u aan contact op te nemen met uw OV-bedrijf.

Kijk hier voor een overzicht van de contactgegevens van alle OV-bedrijven.

Ik ga ervan uit dat u hiermee voldoende informatie heeft. Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,10 p.m.).
Maar weer even terug gemaild, story continues... :twisted:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: do 25 jul 2013, 13:22
door hauptbahnhof
Soms vraag ik me af of die emails door "iemand" als Eva van de NS worden gelezen en beantwoord :roll:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: do 25 jul 2013, 14:06
door ODRAIL
Toch wel handing dat bij de NS een vast contactpersoon heb :wink: .

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: do 25 jul 2013, 14:35
door Mr-W
Mijn transacties van gisteren zijn een groot drama :-x :
Lijn 461 Beek en Donk Gemeentehuis - Helmond Ziekenhuis Helmond Verliefd Laantje naar Helmond Ziekenhuis Eindhalte staat er helemaal niet in.
Daarna ben ik vanaf de Kasteeltraverse met Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station die daar rijdt vanwege een omleiding naar het station gegaan zodat ik niet 2x instaptarief moet betalen.Volgens het overzicht ben ik ingecheckt op WC Mierlo-Hout dus teveel betaald.
Op Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort ben ik helemaal gerold, hij checkte me in op Halte Deltaweg ipv station Helmond (dus +4 km extra), toen ik uit wou checken gaf hij een fout melding kaart niet gezien ofzo,toen haalde ik hem uit mijn portemonnee en checkte hij mij opnieuw in (dus €4 instaptarief kwijt).
Heb dit https://hermes.nl/klachten/121 klachtenformulier ingevuld zodat een medewerker er naar kijkt.
Hopelijk krijg ik mijn geld terug .

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: do 25 jul 2013, 15:44
door Edwin
Edwin schreef:Connexxion heeft mijn restitutieaanvraag al goedgekeurd, alleen hebben ze niet over een opstaptarief maar over dit: Tegoed bepaald door CXX : 2,88. Ben benieuwd of ik dit nou terugkrijg of iets anders...
Ik krijg 2,88€ terug van CXX. Terwijl ik alleen het basistarief met 40% korting terugwou (€0,57). Komt omdat ik als reden "Vergeten uit te checken" heb aangegeven, omdat de optie "Verkeerd bedrag afgeschreven" er bij CXX niet is. Ik heb de situatie uitgelegd bij de toelichting, maar dat lezen ze dus niet, ook niet dat ik een SOV-week heb. Want ze geven mij het €4 (borg inchecken) - €1,12 (ritprijs) = €2,88 terug. €2,31 teveel. Zouden ze bij CXX altijd zo slecht opletten? (A)

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: do 25 jul 2013, 16:05
door webguy
CXX doet hiet vrijwel zeker automatisch...

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: do 25 jul 2013, 18:54
door Suus
hauptbahnhof schreef:Soms vraag ik me af of die emails door "iemand" als Eva van de NS worden gelezen en beantwoord :roll:
Eva doet alle (2 miljoen) gesprekken zelfstandig, als het de computer niet lukt stuurt ze pas door naar een menselijke klantenservice. Het is vooral om de self-service toegankelijker te maken, veel mensen gingen direct mailen om bijvoorbeeld dingen met hun abonnement te regelen dat je ook via het internet kan zonder direct mailtjes te schrijven.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: do 25 jul 2013, 19:00
door Geert
Goede intenties, minder gelukkige uitwerking?

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: vr 26 jul 2013, 09:10
door Mr-W
Mr-W schreef:Mijn transacties van gisteren zijn een groot drama :-x :
Lijn 461 Beek en Donk Gemeentehuis - Helmond Ziekenhuis Helmond Verliefd Laantje naar Helmond Ziekenhuis Eindhalte staat er helemaal niet in.
Daarna ben ik vanaf de Kasteeltraverse met Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station die daar rijdt vanwege een omleiding naar het station gegaan zodat ik niet 2x instaptarief moet betalen.Volgens het overzicht ben ik ingecheckt op WC Mierlo-Hout dus teveel betaald.
Op Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort ben ik helemaal gerold, hij checkte me in op Halte Deltaweg ipv station Helmond (dus +4 km extra), toen ik uit wou checken gaf hij een fout melding kaart niet gezien ofzo,toen haalde ik hem uit mijn portemonnee en checkte hij mij opnieuw in (dus €4 instaptarief kwijt).
Heb dit https://hermes.nl/klachten/121 klachtenformulier ingevuld zodat een medewerker er naar kijkt.
Hopelijk krijg ik mijn geld terug .
Heb voor lijn 24 €2,90 compensatie gehad dus 2,74 teveel ( 2,90-0,16 = 2,74)
voor lijn 52 heb ik maar €4 compensatie gehad terwijl ik recht heb op €4,26 dus te weinig (1x instap tarief + 0,26 voor die halte verder)
Netto heb ik teveel compensatie gehad dus ik ga niet verder klagen over die 0,26 van lijn 52.
ritje met de buurtbus staat nog steeds niets in mijn overzicht.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: vr 26 jul 2013, 09:17
door Edwin
Mr-W schreef:ritje met de buurtbus staat nog steeds niets in mijn overzicht.
Dat kan soms weken duren, ligt eraan wanneer ze die uitlezen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: vr 26 jul 2013, 13:08
door huibf
Edwin schreef:
Mr-W schreef:ritje met de buurtbus staat nog steeds niets in mijn overzicht.
Dat kan soms weken duren, ligt eraan wanneer ze die uitlezen.
Was dat een handheld op de buurtbus of echt een 'vaste' ?
Ik heb ervaring dat handhelds geen korting geven (heb je een het dalurenprodcut van Hermes, dat geldig was)
De buurtbus wordt meestal 1x per week uitgelezen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: vr 26 jul 2013, 20:43
door huibf
Mr-W schreef:Daarna ben ik vanaf de Kasteeltraverse met Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station die daar rijdt vanwege een omleiding naar het station gegaan zodat ik niet 2x instaptarief moet betalen.Volgens het overzicht ben ik ingecheckt op WC Mierlo-Hout dus teveel betaald.
Dat komt door de omleiding. Al je in de omleiding incheckt op een voor deze lijn onbekende halte zal hij de halte onthouden die dus als laatste is aangedaan. Dat kan dus goed halte WC Mierlohout zijn.
Dan betaal je dus teveel.
Echter andersom werkt het in het voordeel, als je dus uitcheckt aan een niet bestaande halte voor die lijn.

Als de omleiding maar een x aantal uren zijn tot 2 maanden dan ben ik van mening dat het zo moet blijven. Als het langer duurt zou dit best verwerkt kunnen worden. De pest is alleen dat sommige werkzaamheden er 'ineens' zijn en ook te lang/te vroeg zijn afgelopen. Dan is het niet met een druk op de knop weer correct te maken.

Na lang aandringen worden bij lange omleidingen en drukke lijnen ook tijdelijke haltestaten opgehangen. Zoals bijvoorbeeld in Bergeijk onlangs, maar ook bijvoorbeeld op lijn 4.
Lijn 2 krijgt binnenkort ook een omleiding van ruim 10 maanden. wat ik begrepen heb worden hier de routen/chipkaart etc wel verwerkt. (overigens blijft de afstand gelijk) en worden ook de haltestaten toegevoegd.

Wat belangrijker is dat bijvoorbeeld Dris en Infotin moeten worden aangestuurd bij vervallen halten.
de Drissen in de stad worden tegenwoordig voorzien van een boodschap.
Infotins werken wat lastiger. Ik heb alleen met oud/nieuw een boodschap gezien. Ik zal er tijdens de Marathonloop weer eens op letten.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: za 27 jul 2013, 10:06
door Tristan
Mr-W schreef: Heb voor lijn 24 €2,90 compensatie gehad dus 2,74 teveel ( 2,90-0,16 = 2,74)
voor lijn 52 heb ik maar €4 compensatie gehad terwijl ik recht heb op €4,26 dus te weinig (1x instap tarief + 0,26 voor die halte verder)
Netto heb ik teveel compensatie gehad dus ik ga niet verder klagen over die 0,26 van lijn 52.
ritje met de buurtbus staat nog steeds niets in mijn overzicht.
Herkenbaar. Omdat ik er nog altijd niet mee eens ben dat de sterabonnementen in oude vorm afgeschaft zijn, check ik in het gebied waar mijn oude sterabonnement geldig was NIET in. Ik reis ook af en toe met GVU lijn 11 en dan stap ik achter in zonder in te checken. Laatst kon dat een keer niet omdat de chauffeur de achterdeuren niet openzette, dus moest ik ook voorin instappen. Toen heb ik wel ingecheckt, maar ben doorgelopen naar achteren om daar vervolgens weer direct uit te checken. Een paar haltes later kwam er controle binnen en begonnen vooraan met controleren. Ondertussen, toen die controleurs in de bus dus al bezig waren, heb ik even heel gauw ingecheckt. Toen de controleurs bij mij aankwamen en hun plicht deden, was alles oké en wensten ze mij nog een fijne dag :P
Ik vind nog steeds dat ik niet extra behoor te betalen in het gebied waar voorheen mijn sterabonnement geldig is, dus eenmaal thuis aangekomen, heb ik voor deze situatie een restitutieverzoek ingediend.
Enkele dagen later kreeg ik bericht dat er € 1,72 klaar zou staan. Dit was echter € 0,14 lager dan waarvoor ik restitutie heb aangevraagd. Weer een dag later kreeg ik nogmaals een bericht dat er € 1,72 klaar zou staan. De volgende dag heb ik het saldo ook opgehaald en bleek er inderdaad 2 x € 1,72 te zijn bijgeschreven.

Conclusie: restitutie bij Connexxion verloopt automatisch via een bot, waarschijnlijk hetzelfde systeem dat ook 'Lisa' aanstuurt; Doordat bovenstaand trucje mogelijk is, is het aantal zwartrijders in de administratie eventueel wel gedaald, maar blijkt dat in de praktijk niet het geval te zijn.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: za 27 jul 2013, 13:24
door Geert
Je reist zwart op deze manier. Als je wel een boete krijgt niet klagen hè?

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: za 27 jul 2013, 13:32
door hauptbahnhof
Natuurlijk gaat ie het wel doen want het is de schuld van de OV-Chipkaart. :N

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: za 27 jul 2013, 13:44
door Geert
Waarschijnlijk betaalt hij ook het tarief van 10 jaar geleden en claimt het het verschil terug, "want de ov-chipkaart" :')

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: za 27 jul 2013, 14:10
door Suus
De conclusie van Tristan kan en mag niet getrokken worden aan de hand van zijn ervaring. Er kan wel geconcludeerd worden dat er wel eens iets mis gaat.

Ik was gisteren nogal vergeetachtig en heb daardoor vergeten uit te checken na een ritje met de trein van het Bijlmerstation naar het Centraalstation. Tja, omdat het verschil van 8,60 toch een beetje te gortig is na 24 uur maar een declaratie ingediend via Mijn NS. Best een handig tooltje, je kiest een begin- en eindpunt en de periode waarin je hebt ingecheckt en het systeem berekent de kosten die je hebt gemaakt, de kosten die je had moeten maken en het verschil krijg je teruggestort op het ingevulde IBAN-nummer.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: za 27 jul 2013, 14:51
door Mr-W
huibf schreef:
Mr-W schreef:Daarna ben ik vanaf de Kasteeltraverse met Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station die daar rijdt vanwege een omleiding naar het station gegaan zodat ik niet 2x instaptarief moet betalen.Volgens het overzicht ben ik ingecheckt op WC Mierlo-Hout dus teveel betaald.
Dat komt door de omleiding. Al je in de omleiding incheckt op een voor deze lijn onbekende halte zal hij de halte onthouden die dus als laatste is aangedaan. Dat kan dus goed halte WC Mierlohout zijn.
Dan betaal je dus teveel.
Echter andersom werkt het in het voordeel, als je dus uitcheckt aan een niet bestaande halte voor die lijn.

Als de omleiding maar een x aantal uren zijn tot 2 maanden dan ben ik van mening dat het zo moet blijven. Als het langer duurt zou dit best verwerkt kunnen worden. De pest is alleen dat sommige werkzaamheden er 'ineens' zijn en ook te lang/te vroeg zijn afgelopen. Dan is het niet met een druk op de knop weer correct te maken.

Na lang aandringen worden bij lange omleidingen en drukke lijnen ook tijdelijke haltestaten opgehangen. Zoals bijvoorbeeld in Bergeijk onlangs, maar ook bijvoorbeeld op lijn 4.
Lijn 2 krijgt binnenkort ook een omleiding van ruim 10 maanden. wat ik begrepen heb worden hier de routen/chipkaart etc wel verwerkt. (overigens blijft de afstand gelijk) en worden ook de haltestaten toegevoegd.
De omleiding van lijn 24 duurt tot half november(teminste volgens dit http://www.helmond.nl/ecopassages),
Ik heb daaraan geen voordeel want ik gebruik lijn 24 alleen voor reizen van/naar Geldrop-Mierlo of tot de Geldropseweg in Eindhoven. (ik mocht dit declareren van een klantenservice medewerker en in de toekomst passen ze de software aan ).
Infotin werkt niet goed,lijn 24 staat op de vervallen halte gewoon nog aangegeven,op de vervangende haltes staan alleen de tijden van lijn 52,ook zijn er geen vertrekstraten van lijn 24 aanwezig.
Wat betreft vertrekstraten op vervangende halte Mierloseweg waren eerst vertrekstaten aanwezig maar die hebben ze weggehaald toen lijn 24 er ook ging rijden.
Op halte Binnendongenstraat hebben ze zelfs het haltebord en de vertrekstraten weggehaald ! ( halte wordt alleen bediend door lijn 52)


De manier van Tristan is gewoon zwartrijden/frauderen.
Ik declareer alleen als gegevens niet kloppen bijv verkeerde haltes of verwijtbare rituitval.

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Geplaatst: za 27 jul 2013, 14:58
door Tristan
Geert schreef:Je reist zwart op deze manier. Als je wel een boete krijgt niet klagen hè?
Dat ontken ik ook niet.
hauptbahnhof schreef:Natuurlijk gaat ie het wel doen want het is de schuld van de OV-Chipkaart. :N
Dat is wel de indirecte oorzaak. De directe oorzaak is het afschaffen van de sterabonnementen oude stijl. Als de sterabonnementen niet waren afgeschaft of waren vervangen door GOEDE alternatieven (Altijd Korting is dat in elk geval niet!), had ik niet op deze manier gereisd.
Geert schreef:Waarschijnlijk betaalt hij ook het tarief van 10 jaar geleden en claimt het het verschil terug, "want de ov-chipkaart" :')
Nee, ik reis met de voor mij voordeligste optie en dat is Arriva Altijd Vrij en dat abonnement is van het prijsniveau van een 4-sterabonnement in 2012. De lijn die ik het vaakst gebruik, de 195/295, wordt gereden door Arriva en Connexxion. Alleen Connexxion accepteert geen abonnementen van Arriva en Arriva niet van Connexxion, terwijl beide vervoerders wel elkaars (zicht)kaartjes accepteren. Bij Arriva reis ik dus wit (ik ben dus WEL bereid om te betalen voor mijn reizen) en bij Connexxion reis ik zwart of vraag ik achteraf restitutie aan en geef ik als reden op dat ik heb gereisd met een abonnement dat op lijn 195 te gebruiken is. Heb ik dan het formulier naar waarheid ingevuld? Ja, want mijn abonnement is te gebruiken op lijn 195. Tot nu toe heb ik dan ook vrijwel altijd restitutie ontvangen, maar nogmaals: als de sterabonnementen oude stijl niet waren afgeschaft, was dit allemaal niet nodig geweest.
Bee schreef:De conclusie van Tristan kan en mag niet getrokken worden aan de hand van zijn ervaring. Er kan wel geconcludeerd worden dat er wel eens iets mis gaat.
In 99 van 100 gevallen dat er iets mis gaat, is dat wel allemaal ten nadele van de reiziger. Slechts af en toe gaat er iets mis dat ten gunste van de reizigers is (bijvoorbeeld het niet werken van CiCo's gedurende de gehele reis).
Mr-W schreef: De manier van Tristan is gewoon zwartrijden/frauderen.
Ik declareer alleen als gegevens niet kloppen bijv verkeerde haltes of verwijtbare rituitval.
Was de kaart niet ingevoerd omdat het zwartrijden zo goed als onmogelijk zou maken? Het tegendeel is dus waar: vóór invoering van de ov-chipkaart reisde ik nooit zwart, kort na de invoering af en toe en sinds het afschaffen van de sterabonnementen regelmatig. Het werkt dus averechts ;)