Pagina 3 van 10

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: za 06 apr 2013, 11:31
door VIRM
Gisteren een tripje van Zaandam naar Culemborg en terug gemaakt.

Van een slechtziende kennis had ik al gehoord dat Utrecht Centraal, vanwege de verbouwingen, erg lastig kan zijn als je weinig ziet en er niet zo vaak komt. Dus voor de heenweg maar reisassistentie aangevraagd. Ik heb maar gebeld, want uit ervaring weet ik dat de opmerkingen die je op internet plaatst lang niet altijd worden doorgegeven (zoals iets simpels als 'ik hoef geen reisassistentie op Zaandam, ik ga in de voorste bak van de trein zitten'. Staat er toch iemand op Zaandam...).
Dus zou ik eerst IC t853 (aankomst in Utrecht van 15:05) nemen met een overstap van 6 minuten op t16055. De telefoniste van de reisassistentie wilde echter op de t6055 zetten (overstaptijd van 21 minuten!), dus heb ik haar moeten verzekeren dat ik een type ben dat toch wel van snel lopen houdt. ;)

Dus kom ik in Utrecht aan, staat de reisassistent keurig klaar. Zegt hij doodleuk: "Op mijn briefje staat de trein van 15:26, maar ik zie dat de trein van 15:11 nog klaar staat, dus kunt u die ook nemen als we even doorlopen."

Ofwel: reisassistentie is nooit in staat om je opmerkingen/wensen voor de volle 100% door te geven. -o-
Heeft iemand hier toevallig enig idee wat daar zoal achter de schermen gebeurt? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: za 06 apr 2013, 17:45
door Klaasje
Zal wel een soort systeemdenken vanuit de overstapnorm zijn. Inclusief liften, roltrappen en wat rondgestuiter op krukken ben ik ook stukken sneller dan de overstapnorm. Al weet ik over het algemeen waar ik in de trein moet zitten om makkelijk naar buiten te komen.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: za 06 apr 2013, 20:48
door Anne
Voor mijn terugreis naar Delft kwam ik iets voor 5 op Utrecht Centraal. Zag dat ik nog net de IC van 16.59 zou kunnen halen en kwam tegen vertrektijd aan de zijde van de Leidseveertunnel het perron op. Stapte daarom maar voorin in deel naar Den Haag, dan maar in Gouda naar het Rotterdamse deel. Normaal reis ik wel via Den Haag, maar er is dit weekeinde geen treinverkeer tussen HS en Delft.
Net ingestapt hoorde ik dat de trein niet reed vanwege verstoring bij Woerden, advies via Schiphol. Dan maar naar Amsterdam; zag de ICE nog staan en met een sprintje net gehaald. Keuze voor Amsterdam was omdat ik verwachtte dat het op Schiphol voor de Fyra wel eens erg druk kon worden omdat vanwege de werken tussen HS en Delft de Fyra ook werd geadviseerd voor A-dam - R-dam. In Amsterdam op perron al vrij druk dus maar naar voren gelopen. Eerste rijtuig was tot Schiphol al redelijk bezet. Bij binnenkomst op Schiphol stond het perron behoorlijk vol. In de Fyra daarom ook het hele gangpad vol.

Net even gecheckt en de omweg over A-dam was net zo snel als direct via Schiphol. Nu wel comfortabeler gereisd. :P

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: za 06 apr 2013, 21:37
door ODRAIL
Op Rotterdam Alexander was het rond 16:45 ook een behoorlijk puinzooi aan het worden door de draadbreuk bij Woerden. Er ging zelfs een trein terug naar Rotterdam Centraal.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: za 06 apr 2013, 22:46
door VIRM
Klaasje schreef:Zal wel een soort systeemdenken vanuit de overstapnorm zijn. Inclusief liften, roltrappen en wat rondgestuiter op krukken ben ik ook stukken sneller dan de overstapnorm. Al weet ik over het algemeen waar ik in de trein moet zitten om makkelijk naar buiten te komen.
Zou inderdaad kunnen ja. Maar de kracht van reisassistentie zou moeten zijn dat je maatwerk kunt leveren op een hele hoop stations. :)

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: za 06 apr 2013, 22:57
door Klaasje
Ja klopt. Je maakt niet voor niets een afspraak..

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 14:35
door Vinny
Op dit moment rijd ik 137 km/h, is het binnen 23 graden. Buiten is het negen graden en is mijn entreekaartjes voor de treinsafari Oostvaardersplassen geaccodeerd door de conducteur. Uit mijn raam zie ik veel wild rondlopen...

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 12:20
door ODRAIL
KM46 schreef:Op Rotterdam Alexander was het rond 16:45 ook een behoorlijk puinzooi aan het worden door de draadbreuk bij Woerden. Er ging zelfs een trein terug naar Rotterdam Centraal.
Heb het nog even nagezocht: de trein die terug naar Rotterdam Centraal ging was de t2863.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 15:10
door Ennes
VIRM schreef:
Klaasje schreef:Zal wel een soort systeemdenken vanuit de overstapnorm zijn. Inclusief liften, roltrappen en wat rondgestuiter op krukken ben ik ook stukken sneller dan de overstapnorm. Al weet ik over het algemeen waar ik in de trein moet zitten om makkelijk naar buiten te komen.
Zou inderdaad kunnen ja. Maar de kracht van reisassistentie zou moeten zijn dat je maatwerk kunt leveren op een hele hoop stations. :)
Het probleem daarvan is dat tegenwoordig iedereen haast heeft, en een zo snel mogelijke verbinding wil hebben, zeker met bijvoorbeeld reisassistentie zou je dan een situatie krijgen dat zou men zo een reis vastleggen, terwijl in de meeste gevallen de overstap te kort is, dat men uiteindelijk komt klagen dat men de aansluiting niet heeft gehaald. Zeker als de 1e trein nog eens een hele kleine vertraging zou hebben. Daarom zijn er dus gewoon minimale overstap normen vastgesteld.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 15:14
door Klaasje
Overstapnormen worden gebaseerd op een fysiek beperkte bejaarde met rollator plus marge. 99,5 % van de reizigers is sneller dan die reizigersgroep en zeker 85 % van de reizigers minimaal twee keer zo snel. Moet je dan die 85 % van de reizigers als ze aan hebben gegeven tot die groep te behoren opschepen met een onnodig lange overstaptijd? Als je dat doet dan lever je gewoon een gebrekkige dienstverlening naar mijn mening.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 18:11
door webguy
Overwegstoring vanmiddag tussen Ut en Ah - bleek vanaf Har tot Wf te zijn. 20 km, 16 overwegen, 4 omroepen en 15 minuten vertraging, nu op naar Arnhem.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 18:30
door Suus
De trein van 8:30 van Bijlmer naar Utrecht C rijdt sinds vandaag met ICM. Op papier is het idee leuk, want als de trein op tijd rijdt is het nét over zitvol, maar vanochtend had deze trein +15 en dan past het dus niet want dan ga je twee treinen in één vervoeren (en de trein van 8:45 had ook +10 :') )

Aangezien ik vanochtend dus iets later was vanmiddag iets langer doorgewerkt, daarbij geholpen door het feit dat de treinen van :28 en :58 van Utrecht naar Schiphol niet reden door die overwegstoring van Webguy.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 19:49
door Milco
Vanmiddag zat ik in lijn 156 van Hilversum (v. 16.40 uur) naar Almere Centrum en op Busstation Almere 't Oor reden we drie minuten voor vertrektijd al weg! :O

Mag dit zomaar? Volgens mij is 't Oor ook voor lijn 156 richting Almere Centrum een tijdhalte. :?:

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:10
door Klaasje
'T oor is alleen stad-uit een tijdhalte voor streekbussen. Dit om te voorkomen dat een bus met vrijwel alleen uitstappers de tijd uitgebreid gaat staan afwachten.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:15
door Milco
Oké, dankjewel! :) Dat wist ik niet!

Maar waar kun je dat allemaal vinden, voor welke lijn welke halte tijdhaltes zijn?

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:33
door Vinny
Klaasje schreef:Overstapnormen worden gebaseerd op een fysiek beperkte bejaarde met rollator plus marge. 99,5 % van de reizigers is sneller dan die reizigersgroep en zeker 85 % van de reizigers minimaal twee keer zo snel. Moet je dan die 85 % van de reizigers als ze aan hebben gegeven tot die groep te behoren opschepen met een onnodig lange overstaptijd? Als je dat doet dan lever je gewoon een gebrekkige dienstverlening naar mijn mening.
Persoonlijk vind ik de overstappen in Nederland gemiddeld genomen erg krap. België is het andere uiterste, daar sta je in het weekend zo 40 minuten te wachten :X

Ik zie zelf niet zo'n problemen met overstappen van ongeveer een kwartier. Kun je even de benen strekken en een broodje halen of naar de WC. Maar sommige mensen gaan paars-groen aanlopen als je zulks voorstelt :lol:

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:34
door Klaasje
Milco1995 schreef:Oké, dankjewel! :) Dat wist ik niet!

Maar waar kun je dat allemaal vinden, voor welke lijn welke halte tijdhaltes zijn?
Niet. Ze zullen in de aanbestedingsdocumenten hebben gestaan maar die lijst is gewijzigd om perverse zaken als het afwachten van de tijd in zo'n geval als jij omschrijft te voorkomen. Er rijdt daar op de tijdstippen dat lijn 156 daar rijdt minimaal 8x per uur een stadsbus naar het centrum. Die extra lijn hoeft daar dus niet superpunctueel te rijden.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:36
door Klaasje
Vinny schreef:
Klaasje schreef:Overstapnormen worden gebaseerd op een fysiek beperkte bejaarde met rollator plus marge. 99,5 % van de reizigers is sneller dan die reizigersgroep en zeker 85 % van de reizigers minimaal twee keer zo snel. Moet je dan die 85 % van de reizigers als ze aan hebben gegeven tot die groep te behoren opschepen met een onnodig lange overstaptijd? Als je dat doet dan lever je gewoon een gebrekkige dienstverlening naar mijn mening.
Persoonlijk vind ik de overstappen in Nederland gemiddeld genomen erg krap. België is het andere uiterste, daar sta je in het weekend zo 40 minuten te wachten :X

Ik zie zelf niet zo'n problemen met overstappen van ongeveer een kwartier. Kun je even de benen strekken en een broodje halen of naar de WC. Maar sommige mensen gaan paars-groen aanlopen als je zulks voorstelt :lol:
Het is tamelijke tijdverspilling in mijn ogen om lang nutteloos stil te staan. Zeker als het een reis is die je dagelijks maakt is het gewoon een dissatisfier. Een kwartier overstappen betekent dan gewoon dat je een kwartier tijd kwijt bent. Na drie keer weet je wel hoe Amsterdam CS of Duivendrecht eruit ziet.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 21:39
door Suus
Ik moet trouwens mijn complimenten geven aan de buschauffeur vanochtend. Zijn bus van mijn huis naar het Bijlmerstation zat propvol door onder andere drie kinderwagens en bij elke halte moesten er wel mensen in of uit maar door door zeer diep oranje/rood te rijden bij één verkeerslicht heeft hij de vertraging kunnen beperken tot 3 minuten, waardoor we 1 minuut voor vertrektijd van de trein aankwamen op perron 1 van het Bijlmerbusstation, dus met een beetje rennen had ik de trein denk ik wel gehaald. Beetje jammer was dat de trein daarna dus +15 bleek te hebben, maar toch :pos:

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 22:34
door Jurre
Milco1995 schreef:Vanmiddag zat ik in lijn 156 van Hilversum (v. 16.40 uur) naar Almere Centrum en op Busstation Almere 't Oor reden we drie minuten voor vertrektijd al weg! :O
Even voor eigen informatie: was de bus druk? Heb het gevoel dat hij altijd vrij nutteloos rondjes rijdt.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 22:40
door Milco
Zeker wel 2/3 van de zitplaatsen was bezet van die rit. Wel was er na de halte Arenapark in Hilversum geen instapper meer...
Vanochtend had ik de rit van 8.55 uur vanaf Almere Centrum (vanaf Veluwsekant) en die rit was nog wat drukker: zéker 3/4 deel van zitplaatsen bezet en volgens mij waren zelfs bijna alle zitplaatsen bezet.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 23:01
door Daniel
Vinny schreef:Ik zie zelf niet zo'n problemen met overstappen van ongeveer een kwartier. Kun je even de benen strekken en een broodje halen of naar de WC. Maar sommige mensen gaan paars-groen aanlopen als je zulks voorstelt :lol:
Ligt er maar net aan wat voor situatie het betreft: bij een laagfrequente verbinding vindt ik een kwartier overstaptijd helemaal niet zo'n probleem. Maar er zitten in het Nederlandse spoorwegnet diverse gevallen waarin je een kwartier overstaptijd hebt van de ene kwartiersdienst op de andere. En dat zijn lang niet altijd onlogische verbindingen ofzo. Probeer bijvoorbeeld eens van Amersfoort naar Houten te reizen, dan bestaat notabene 38% van je reistijd uit wachten op een aansluiting. Het is tegenwoordig verbetert, maar in de vorige dienstregeling stond je als je die reis 's avonds maakte langer in Utrecht te wachten dan de reistijd op beide deeltrajecten opgeteld.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 23:39
door Ennes
Klaasje schreef:Overstapnormen worden gebaseerd op een fysiek beperkte bejaarde met rollator plus marge. 99,5 % van de reizigers is sneller dan die reizigersgroep en zeker 85 % van de reizigers minimaal twee keer zo snel. Moet je dan die 85 % van de reizigers als ze aan hebben gegeven tot die groep te behoren opschepen met een onnodig lange overstaptijd? Als je dat doet dan lever je gewoon een gebrekkige dienstverlening naar mijn mening.
We hadden het over overstappen icm reis-assistentie, en dan praat je over hele andere percentages als voor een valide reiziger. en dan gelden er gewoon andere criteria als de meest gebruikte 5 minuten norm.

Daarnaast als jij het onzin vind, dan loop je je gewoon lekker de pleuris om een treintje eerder te halen, niemand die je dat zal verbieden verder, los daarvan wordt er zoveel geklaagd dat we nooit op tijd rijden, die krappe aansluiting haal je dus toch gewoon niet!

Probleem opgelost!

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 23:57
door Thom91
Prutsers ook bij dat vervoersbedrijf.

Re: OVer je reiservaringen in april 2013

Geplaatst: ma 08 apr 2013, 23:58
door Geert
Ennes, maak je niet zo druk.
Het punt in deze discussie is meer dat je bij reisassistentie helemaal niet door kunt geven dat je minder beperkt bent dan sommige andere reizigers met reisassistentie en dat opmerkingen in het geheel niet verwerkt (kunnen) worden. Overigens was in dit geval de overstap blijkbaar helemaal niet zo krap want VIRM kon zijn trein eerder gewoon halen...