CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Mark » Zo 20 Jul 2008, 08:47

Geen idee :mrgreen:

Plan U heeft overigens deze bestemmingen:

Oude versie:

Code: Selecteer alles

01 Emmen
02 Coevorden
03 Hardenberg
04 Almelo
05 Zwolle
06 Mariënberg
07 Vroomshoop
08 Kampen
09 Enschede
10 Hengelo
11 Oldenzaal
12 Apeldoorn
13 Zutphen
14 Winterswijk
15 Doetinchem
16 Arnhem
17 Zevenaar
18 Roermond
19 Nijmegen
20 Venray
21 Venlo
22 Tiel
23 Boxmeer
24 Geldermalsen
25 Leerdam
26 Gorinchem
27 Dordrecht
28 Nieuweschans
29 Winschoten
30 Delfzijl
31 Roodeschool
32 Warffum
33 Baflo
34 Groningen
35 Leeuwarden
36 Harlingen
37 Harlingen Haven
38 Sneek
39 Stavoren
40 Assen
41 Heerenveen
42 Zaandam
43 Purmerend
44 Hoorn
45 Enkhuizen
46 Alkmaar
47 Amsterdam CS
48 Kerkrade
49 Maastricht
50 Valkenburg
51 Simpelveld
52 Eijsden
53 Heerlen
54 Aachen
55 Visé
56 Liège
57 extra trein


Nieuwe versie:

Code: Selecteer alles

1 Blanco
2 Extra Trein
3 Tilburg West
4 Deurne
5 Venlo
6 Eindhoven
7 Heeze
8 Weert
9 Kampen
10 Zwolle
11 Groningen
12 Apeldoorn
13 Zutphen
14 Oldenzaal
15 Hengelo
16 Enschede
17 Arnhem
18 Tiel
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor playertwo » Zo 20 Jul 2008, 12:13

Ik heb voor de werkplaats in Tilburg (spoor 907) weleens een citypendel met bestemming Tilburg zien staan :mrgreen: (staat niet in de lijstjes).

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 911
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Tochjo » Zo 20 Jul 2008, 12:33

De lijst voor SGM nieuwe versie lijkt me niet helemaal compleet ;)

Gebruikersavatar
Dubbele P
Berichten: 764
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Dubbele P » Zo 20 Jul 2008, 12:51

Al die berichten over koersrollen doen me eraan denken dat het tijd wordt om mijn 'project koersrol' weer eens op te pakken en af te maken ;)

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25111
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Daniel » Zo 20 Jul 2008, 14:07

De ICM-lijsten van STF en Dre verschillen trouwens op 'n paar punten... zo staat Dordrecht op de alfabetische lijst met nummer 26 en op die in draaivolgorde op nummer 24 :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
dvdhoven
Berichten: 132
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 07:09
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor dvdhoven » Zo 20 Jul 2008, 14:19

Dre schreef:Sowieso schijnt de lijn naar Duitsland er in Es maar een beetje bijaan te hangen. De AV van zowel het station zelf als die op ns.nl doen alsof er sinds november 2001 niets verandert is daar. Eventuele vertragingen van de trein naar Duitsland worden ook niet omgeroepen (al rijdt dat treintje verrassend punctueel voor een trein die dergelijke afstanden moet afleggen op een baanvak dat veelal enkelspoor is, daar kunnen ze op Zl-Wdn nog van leren).
Hoe zouden ze dat ook moeten weten? :) De Fahrdienstleiter in Gronau regelt alles en als straks Gronau op ESTW (Elektronisch Stellwerk) is overgegaan een Fahrdienstleiter ergens in het nirgendwo. :P Ik neem niet aan dat die persoon regelmatig de treindienstleiding/netwerkbesturing in Nederland gaat bellen met info.
Die punctualiteit is natuurlijk niet zo'n kunst als je ziet wat er een lange stationnementen onderweg worden gemaakt. Oa te Gronau, Epe en Coesfeld. Mooie buffers :P
Dick van den Hoven

Gebruikersavatar
Dre
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 28 Jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Dre » Zo 20 Jul 2008, 15:04

Aha, weer wat geleerd. :wink:

Reiziger Ddrs schreef:De ICM-lijsten van STF en Dre verschillen trouwens op 'n paar punten... zo staat Dordrecht op de alfabetische lijst met nummer 26 en op die in draaivolgorde op nummer 24 :wink:

Tussendoor staan er ook nog enkele blanco's die niet in mijn lijstje staan.

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Mark » Zo 20 Jul 2008, 16:47

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de lijsten van SGM-II oud. Daar zaten naar IJmuiden en Nieuwegein ook plaatsen als Dieren en Krommenie-Assendelft in... iemand die die lijst heeft? ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6307
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor STF » Zo 20 Jul 2008, 22:45

Nou ja, dan wijken de lijstjes maar beetje van elkaar af. Als we maar weten wat er ongeveer op staat ;)

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Ruben » Zo 20 Jul 2008, 23:43

Mark schreef:Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de lijsten van SGM-II oud. Daar zaten naar IJmuiden en Nieuwegein ook plaatsen als Dieren en Krommenie-Assendelft in... iemand die die lijst heeft? ;)
Het was aanvankelijk de bedoeling dat SGM-II ook op het baronnenlijntje (Apeldoorn - Zwolle) zou gaan rijden, bestemmingen als Apd en Zl zaten er toen dus ook in. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: Zo 11 Mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Nielske1990 » Ma 21 Jul 2008, 10:24

Hoe zit het trouwens met koersrollen van de VIRM + ICMm (en misschien SGMm)...
Ik neem aan dat daar ook gewoon een nummer voor iedere bestemming is, maar omdat de koersrollen digitaal zijn, is het daar dan ook mogelijk om handmatig een tekst in te voeren (net als bij de GTW's).

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Marc » Ma 21 Jul 2008, 11:49

Bij VIRM moet de HC op het "diagnosescherm"de afkorting naar keuze intikken. Hier kan ook nog onderscheid gemaakt worden tussen de display's buiten en binnen. Tijdens "Mijn Openbaar Vervoer" in Hengelo heb ik samen met een MCN geprobeerd om Winterswijk of een ander klein station op de display's te zetten, maar dat lukte helaas niet :wink:...

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3302
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Aking » Ma 21 Jul 2008, 12:25

Dre schreef:Of op draaivolgorde:

SGM nieuwe versie (oude had o.a. ook IJmuiden en Nieuwegein)

Code: Selecteer alles

01   Abcoude                     
02   Alkmaar                 
03   Almere Buiten             
04   Almere CS               
05   Alphen a/d Rijn             
06   Amersfoort                 
07   Amsterdam Bijlmer           
08   Amsterdam CS               
09   Amsterdam RAI               
10   Amsterdam Zuid/WTC         
11   Arnhem                     
12   Baarn                       
13   Bergen op Zoom             
14   Breda                       
15   Deurne                     
16   Diemen Zuid                 
17   Dordrecht                   
18   Ede-Wageningen             
19   Eindhoven                   
20   Enkhuizen                   
21   extra trein                 
22   Geldermalsen               
23   Gorinchem                   
24   Gouda                       
25   Gouda Goverwelle           
26   Den Haag CS               
27   Den Haag CS - Zoetermeer vv
28   Den Haag HS                 
29   Haarlem                     
30   Heerhugowaard               
31   Heeze                       
32   Den Helder                 
33   's-Hertogenbosch           
34   Hilversum                 
35   Hoek van Holland Haven           
36   Hoek van Holland Strand


Zoals ik hem hier heb liggen (en ik twijfel of het de oude, de nieuwe of een tussenversie is, aangezien Ijmuiden er wel op staat maar Nieuwegein niet) is het:

Code: Selecteer alles

00  Blanco
01   Abcoude                     
02   Alkmaar                 
03   Alphen a/d Rijn             
04   Amersfoort                 
05   Amsterdam Bijlmer           
06   Amsterdam CS               
07   Schiphol
       Amsterdam RAI               
08   Arnhem                     
09   Baarn                       
10   Bergen op Zoom             
11   Beverwijk
12   Dieren
13   Dordrecht                   
14   Driebergen-Zeist
15   Ede-Wageningen             
16   Enkhuizen                   
17   Geldermalsen               
18   Gouda                       
19   Den Haag HS       
20   Den Haag CS               
21   Den Haag CS - Zoetermeer vv
22   Haarlem                     
23   Heerhugowaard               
24   Heerlen                       
25   Den Helder                 
26   Hilversum                 
27   Hoek van Holland           
28   Hoek van Holland Strand
29   Hoorn
30   Krommenie-Assendelft
31   Leiden
32   Maarssen
33   Maassluis
34   Maastricht
35   Naarden-Bussum
36   Nijmegen
37   Purmerend
38   Rhenen
39   Roosendaal
40   Rotterdam CS
41   Rotterdam Hofplein
42   Schagen
43   Schiphol
44   Sittard
45   Tiel
46   Uitgeest
47   Utrecht CS
48   Veenendaal
49   Ijmuiden
50   Zaandam
51   Zandvoort
52   Zoetermeer
53   Zutphen
54   Niet Instappen
55   Almere Buiten
56   Almere CS
57   Lelystad Centrum
58   Harderwijk
59   't Harde
60   Nunspeet
61   Zwolle
62   Breda
63   Vlissingen
64   Rotterdam Stadion
65   Schiphol -
       Amsterdam CS
66   Schiphol -
       Hoofddorp
67   Amsterdam RAI
68   Amsterdam Zuid WTC
69   Diemen Zuid
70   Duivendrecht
71   Hoorn Kersenboogerd
72   Extra Trein
73   Gorinchem
74   Leerdam
75   Eindhoven
76   Tilburg
77   Weert
78   Vlaardingen Centrum
79   Maassluis West
80   Heeze
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Dre
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 28 Jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Dre » Ma 21 Jul 2008, 12:44

De bestemmingen die jij hebt zaten in ieder geval in de SGM-1 serie. Misschien dat Nieuwegein alleen bij de SGM-0 serie (2001-2015) voorkwam?

Op Wikipedia wordt dat bekrachtigd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgewes ... _2001-2015

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Mark » Ma 21 Jul 2008, 12:45

Nielske1990 schreef:Hoe zit het trouwens met koersrollen van de VIRM + ICMm (en misschien SGMm)...
Ik neem aan dat daar ook gewoon een nummer voor iedere bestemming is, maar omdat de koersrollen digitaal zijn, is het daar dan ook mogelijk om handmatig een tekst in te voeren (net als bij de GTW's).

VIRM gaat inderdaad middels de verkorting in het diagnosescherm.

Afbeelding
ICMm heeft dit kastje in de hc-ruimte en in de gang naar de voormalige doorloopkop. Hier moeten de eerste twee letters van het station worden ingevoerd door pijltoetsen. ICMm kan overigens bestemmingen als Kampen en Glanerbrug tonen...

Bij SGMm wordt gebruik gemaakt van het RIS-systeem. Op een kastje in de cabine moet het treinnummer ingevoerd worden, waarna de route en tijden op de schermen verschijnen. Ook is het mogelijk handmatig een bestemming in te voeren.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
Dre
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 28 Jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Dre » Ma 21 Jul 2008, 13:01

Mark schreef:http://img329.imageshack.us/img329/8848/22april007ac4.jpg
ICMm heeft dit kastje in de hc-ruimte en in de gang naar de voormalige doorloopkop. Hier moeten de eerste twee letters van het station worden ingevoerd door pijltoetsen. ICMm kan overigens bestemmingen als Kampen en Glanerbrug tonen...

Bij ICMm was er toch ook sprake van dat de bestemming middels het treinnummer kon worden ingevoerd? Dat is alleen niet zo handig omdat niet elk stel meerijdt naar de eindbestemming (aftrappen in Dv en Zl) of naar een andere eindbestemming gaat (o.a. Lw/Gn, Gvc/Rtd en misschien ooit weer Asd/Shl).

Van Gbr had meneer de spoorloper nog wel een foto, maar die kan ik aldaar niet meer vinden.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3302
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Aking » Ma 21 Jul 2008, 15:14

Dre schreef:De bestemmingen die jij hebt zaten in ieder geval in de SGM-1 serie. Misschien dat Nieuwegein alleen bij de SGM-0 serie (2001-2015) voorkwam?

Op Wikipedia wordt dat bekrachtigd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgewes ... _2001-2015


En in hoeverre zijn die rollen nog aanwezig? of zijn die ondertussen allemaal vervangen door de nieuwe versie?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 1964
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Mark » Ma 21 Jul 2008, 15:51

Nog aanwezig, gezien het feit dat ik laatst nog een SGM-II met Veenendaal er op zag ;)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3302
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Aking » Ma 21 Jul 2008, 15:54

Ik doel dan vrij specifiek op die SGM-0 rollen met nieuwegein dr op ;)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 603
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Bastiaan » Ma 21 Jul 2008, 16:08

NS-Reiziger schreef:Het was aanvankelijk de bedoeling dat SGM-II ook op het baronnenlijntje (Apeldoorn - Zwolle) zou gaan rijden, bestemmingen als Apd en Zl zaten er toen dus ook in. :)

Dat is een hele leuke wetenswaardigheid, waar ik nog niets van wist. Jammer dat het plan niet is doorgegaan. Het zou dan een soort Kippenlijntje zijn geworden :)

Gebruikersavatar
Dre
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 28 Jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Dre » Ma 21 Jul 2008, 21:40

keleti palyaudvar schreef:En in hoeverre zijn die rollen nog aanwezig? of zijn die ondertussen allemaal vervangen door de nieuwe versie?

Gokje, in alle ongereviseerde SGM-0 stellen zit ie nog.

NS-Reiziger schreef:Het was aanvankelijk de bedoeling dat SGM-II ook op het baronnenlijntje (Apeldoorn - Zwolle) zou gaan rijden, bestemmingen als Apd en Zl zaten er toen dus ook in. :)

Materieel dat in 1975 in dienst is gesteld op een lijn die in 1972 al gesloten is? :|

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor MdJ » Ma 21 Jul 2008, 22:34

In de jaren zeventig heeft het ernaar uit gezien dat de lijnen Apeldoorn – Zwolle en Apeldoorn – Dieren opnieuw in reizigersdienst zouden komen.

De lijnen zouden stadsgewestelijke spoorlijnen worden zoals toen geopende de Zoetermeer stadslijn. De tweedelige sprinters hadden ook lange tijd koersrollen met Dieren, Apeldoorn etc. Mede doordat de lijnen dan geëlektrificeerd dienden te worden en spoorverlegging bij de Naald en een grote opknapbeurt aan beveiliging en onderhoud noodzakelijk bleken, heeft de NS, en vooral de minister, in 1975 anders doen besluiten. De hoge investeringen waren in tijden van recessie niet op te brengen.

Vandaar.. :wink:

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Apeldoorn
Bij twijfel: gebruik beton.

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Marc » Di 22 Jul 2008, 14:41

Als ik vanmorgen V'tje 829 mocht geloven, had Maastricht opeens een rechtstreekse stoptrein naar Hoorn Kersenboogerd...

Gebruikersavatar
Dre
Berichten: 80
Lid geworden op: Za 28 Jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Dre » Di 22 Jul 2008, 20:39

Ach, zo dacht ik ook wel ooit een rechtstreekse ICM naar huis in Mdb te hebben gezien, met Odz op de koersrol. :wink:

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Berichtdoor Marc » Wo 30 Jul 2008, 17:43

De bekende CTA in Rm (voor diegene die het nog niet weet, spoor 3a zuidzijde :wink:) heeft snel een reparatie nodig:
Afbeelding
- De CTA loopt een uur achter
- Een boekje is in de soep gelopen (de trein stopt opeens niet meer in Echt, Susteren, Sittard en Geleen-Lutterade)
- De halve 15 die eerst nog bij het urenboekje lag is naar beneden gevallen
- En het mooiste: het boekje dat steeds de opmerkelijkste dingen liet zien (het boekje rechtsmidden), bleef op het moment dat er iets moest staan blanco :mrgreen:...


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten