Pagina 5 van 11

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 20 jul 2008, 08:47
door Mark
Geen idee :mrgreen:

Plan U heeft overigens deze bestemmingen:

Oude versie:

Code: Selecteer alles

01 Emmen 
02 Coevorden 
03 Hardenberg 
04 Almelo
05 Zwolle 
06 Mariënberg 
07 Vroomshoop 
08 Kampen 
09 Enschede 
10 Hengelo 
11 Oldenzaal 
12 Apeldoorn 
13 Zutphen 
14 Winterswijk 
15 Doetinchem 
16 Arnhem 
17 Zevenaar 
18 Roermond 
19 Nijmegen 
20 Venray 
21 Venlo 
22 Tiel 
23 Boxmeer
24 Geldermalsen 
25 Leerdam 
26 Gorinchem 
27 Dordrecht 
28 Nieuweschans 
29 Winschoten 
30 Delfzijl 
31 Roodeschool 
32 Warffum 
33 Baflo 
34 Groningen 
35 Leeuwarden 
36 Harlingen 
37 Harlingen Haven 
38 Sneek 
39 Stavoren 
40 Assen 
41 Heerenveen 
42 Zaandam 
43 Purmerend 
44 Hoorn 
45 Enkhuizen 
46 Alkmaar 
47 Amsterdam CS 
48 Kerkrade 
49 Maastricht 
50 Valkenburg 
51 Simpelveld 
52 Eijsden 
53 Heerlen 
54 Aachen 
55 Visé 
56 Liège 
57 extra trein
Nieuwe versie:

Code: Selecteer alles

1 Blanco
2 Extra Trein
3 Tilburg West
4 Deurne
5 Venlo
6 Eindhoven
7 Heeze
8 Weert
9 Kampen
10 Zwolle
11 Groningen
12 Apeldoorn
13 Zutphen
14 Oldenzaal
15 Hengelo
16 Enschede
17 Arnhem
18 Tiel 

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 20 jul 2008, 12:13
door playertwo
Ik heb voor de werkplaats in Tilburg (spoor 907) weleens een citypendel met bestemming Tilburg zien staan :mrgreen: (staat niet in de lijstjes).

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 20 jul 2008, 12:33
door Tochjo
De lijst voor SGM nieuwe versie lijkt me niet helemaal compleet ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 20 jul 2008, 12:51
door Dubbele P
Al die berichten over koersrollen doen me eraan denken dat het tijd wordt om mijn 'project koersrol' weer eens op te pakken en af te maken ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 20 jul 2008, 14:07
door Daniel
De ICM-lijsten van STF en Dre verschillen trouwens op 'n paar punten... zo staat Dordrecht op de alfabetische lijst met nummer 26 en op die in draaivolgorde op nummer 24 :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 20 jul 2008, 14:19
door dvdhoven
Dre schreef:Sowieso schijnt de lijn naar Duitsland er in Es maar een beetje bijaan te hangen. De AV van zowel het station zelf als die op ns.nl doen alsof er sinds november 2001 niets verandert is daar. Eventuele vertragingen van de trein naar Duitsland worden ook niet omgeroepen (al rijdt dat treintje verrassend punctueel voor een trein die dergelijke afstanden moet afleggen op een baanvak dat veelal enkelspoor is, daar kunnen ze op Zl-Wdn nog van leren).
Hoe zouden ze dat ook moeten weten? :) De Fahrdienstleiter in Gronau regelt alles en als straks Gronau op ESTW (Elektronisch Stellwerk) is overgegaan een Fahrdienstleiter ergens in het nirgendwo. :P Ik neem niet aan dat die persoon regelmatig de treindienstleiding/netwerkbesturing in Nederland gaat bellen met info.
Die punctualiteit is natuurlijk niet zo'n kunst als je ziet wat er een lange stationnementen onderweg worden gemaakt. Oa te Gronau, Epe en Coesfeld. Mooie buffers :P

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 20 jul 2008, 15:04
door Dre
Aha, weer wat geleerd. :wink:
Reiziger Ddrs schreef:De ICM-lijsten van STF en Dre verschillen trouwens op 'n paar punten... zo staat Dordrecht op de alfabetische lijst met nummer 26 en op die in draaivolgorde op nummer 24 :wink:
Tussendoor staan er ook nog enkele blanco's die niet in mijn lijstje staan.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 20 jul 2008, 16:47
door Mark
Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de lijsten van SGM-II oud. Daar zaten naar IJmuiden en Nieuwegein ook plaatsen als Dieren en Krommenie-Assendelft in... iemand die die lijst heeft? ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 20 jul 2008, 22:45
door STF
Nou ja, dan wijken de lijstjes maar beetje van elkaar af. Als we maar weten wat er ongeveer op staat ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 20 jul 2008, 23:43
door Ruben
Mark schreef:Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de lijsten van SGM-II oud. Daar zaten naar IJmuiden en Nieuwegein ook plaatsen als Dieren en Krommenie-Assendelft in... iemand die die lijst heeft? ;)
Het was aanvankelijk de bedoeling dat SGM-II ook op het baronnenlijntje (Apeldoorn - Zwolle) zou gaan rijden, bestemmingen als Apd en Zl zaten er toen dus ook in. :)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 10:24
door Nielske1990
Hoe zit het trouwens met koersrollen van de VIRM + ICMm (en misschien SGMm)...
Ik neem aan dat daar ook gewoon een nummer voor iedere bestemming is, maar omdat de koersrollen digitaal zijn, is het daar dan ook mogelijk om handmatig een tekst in te voeren (net als bij de GTW's).

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 11:49
door Marc
Bij VIRM moet de HC op het "diagnosescherm"de afkorting naar keuze intikken. Hier kan ook nog onderscheid gemaakt worden tussen de display's buiten en binnen. Tijdens "Mijn Openbaar Vervoer" in Hengelo heb ik samen met een MCN geprobeerd om Winterswijk of een ander klein station op de display's te zetten, maar dat lukte helaas niet :wink:...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 12:25
door Aking
Dre schreef:Of op draaivolgorde:

SGM nieuwe versie (oude had o.a. ook IJmuiden en Nieuwegein)

Code: Selecteer alles

01   Abcoude                     
02   Alkmaar                 
03   Almere Buiten              
04   Almere CS                
05   Alphen a/d Rijn             
06   Amersfoort                  
07   Amsterdam Bijlmer           
08   Amsterdam CS               
09   Amsterdam RAI               
10   Amsterdam Zuid/WTC          
11   Arnhem                      
12   Baarn                       
13   Bergen op Zoom             
14   Breda                       
15   Deurne                     
16   Diemen Zuid                 
17   Dordrecht                   
18   Ede-Wageningen              
19   Eindhoven                   
20   Enkhuizen                   
21   extra trein                 
22   Geldermalsen                
23   Gorinchem                   
24   Gouda                       
25   Gouda Goverwelle            
26   Den Haag CS                
27   Den Haag CS - Zoetermeer vv 
28   Den Haag HS                 
29   Haarlem                     
30   Heerhugowaard               
31   Heeze                       
32   Den Helder                  
33   's-Hertogenbosch            
34   Hilversum                  
35   Hoek van Holland Haven           
36   Hoek van Holland Strand
Zoals ik hem hier heb liggen (en ik twijfel of het de oude, de nieuwe of een tussenversie is, aangezien Ijmuiden er wel op staat maar Nieuwegein niet) is het:

Code: Selecteer alles

00  Blanco
01   Abcoude                     
02   Alkmaar                 
03   Alphen a/d Rijn             
04   Amersfoort                  
05   Amsterdam Bijlmer           
06   Amsterdam CS               
07   Schiphol
       Amsterdam RAI               
08   Arnhem                      
09   Baarn                       
10   Bergen op Zoom             
11   Beverwijk
12   Dieren
13   Dordrecht                   
14   Driebergen-Zeist
15   Ede-Wageningen              
16   Enkhuizen                   
17   Geldermalsen                
18   Gouda                       
19   Den Haag HS        
20   Den Haag CS                
21   Den Haag CS - Zoetermeer vv 
22   Haarlem                     
23   Heerhugowaard               
24   Heerlen                       
25   Den Helder                  
26   Hilversum                  
27   Hoek van Holland            
28   Hoek van Holland Strand
29   Hoorn
30   Krommenie-Assendelft
31   Leiden
32   Maarssen
33   Maassluis
34   Maastricht
35   Naarden-Bussum
36   Nijmegen
37   Purmerend
38   Rhenen 
39   Roosendaal
40   Rotterdam CS
41   Rotterdam Hofplein
42   Schagen
43   Schiphol
44   Sittard
45   Tiel
46   Uitgeest
47   Utrecht CS
48   Veenendaal
49   Ijmuiden
50   Zaandam
51   Zandvoort
52   Zoetermeer
53   Zutphen
54   Niet Instappen
55   Almere Buiten
56   Almere CS
57   Lelystad Centrum
58   Harderwijk
59   't Harde
60   Nunspeet
61   Zwolle
62   Breda
63   Vlissingen
64   Rotterdam Stadion
65   Schiphol -
       Amsterdam CS
66   Schiphol -
       Hoofddorp
67   Amsterdam RAI
68   Amsterdam Zuid WTC
69   Diemen Zuid
70   Duivendrecht
71   Hoorn Kersenboogerd
72   Extra Trein
73   Gorinchem
74   Leerdam
75   Eindhoven
76   Tilburg
77   Weert
78   Vlaardingen Centrum 
79   Maassluis West
80   Heeze

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 12:44
door Dre
De bestemmingen die jij hebt zaten in ieder geval in de SGM-1 serie. Misschien dat Nieuwegein alleen bij de SGM-0 serie (2001-2015) voorkwam?

Op Wikipedia wordt dat bekrachtigd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgewes ... _2001-2015

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 12:45
door Mark
Nielske1990 schreef:Hoe zit het trouwens met koersrollen van de VIRM + ICMm (en misschien SGMm)...
Ik neem aan dat daar ook gewoon een nummer voor iedere bestemming is, maar omdat de koersrollen digitaal zijn, is het daar dan ook mogelijk om handmatig een tekst in te voeren (net als bij de GTW's).
VIRM gaat inderdaad middels de verkorting in het diagnosescherm.

Afbeelding
ICMm heeft dit kastje in de hc-ruimte en in de gang naar de voormalige doorloopkop. Hier moeten de eerste twee letters van het station worden ingevoerd door pijltoetsen. ICMm kan overigens bestemmingen als Kampen en Glanerbrug tonen...

Bij SGMm wordt gebruik gemaakt van het RIS-systeem. Op een kastje in de cabine moet het treinnummer ingevoerd worden, waarna de route en tijden op de schermen verschijnen. Ook is het mogelijk handmatig een bestemming in te voeren.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 13:01
door Dre
Mark schreef:http://img329.imageshack.us/img329/8848 ... 007ac4.jpg
ICMm heeft dit kastje in de hc-ruimte en in de gang naar de voormalige doorloopkop. Hier moeten de eerste twee letters van het station worden ingevoerd door pijltoetsen. ICMm kan overigens bestemmingen als Kampen en Glanerbrug tonen...
Bij ICMm was er toch ook sprake van dat de bestemming middels het treinnummer kon worden ingevoerd? Dat is alleen niet zo handig omdat niet elk stel meerijdt naar de eindbestemming (aftrappen in Dv en Zl) of naar een andere eindbestemming gaat (o.a. Lw/Gn, Gvc/Rtd en misschien ooit weer Asd/Shl).

Van Gbr had meneer de spoorloper nog wel een foto, maar die kan ik aldaar niet meer vinden.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 15:14
door Aking
Dre schreef:De bestemmingen die jij hebt zaten in ieder geval in de SGM-1 serie. Misschien dat Nieuwegein alleen bij de SGM-0 serie (2001-2015) voorkwam?

Op Wikipedia wordt dat bekrachtigd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgewes ... _2001-2015
En in hoeverre zijn die rollen nog aanwezig? of zijn die ondertussen allemaal vervangen door de nieuwe versie?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 15:51
door Mark
Nog aanwezig, gezien het feit dat ik laatst nog een SGM-II met Veenendaal er op zag ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 15:54
door Aking
Ik doel dan vrij specifiek op die SGM-0 rollen met nieuwegein dr op ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 16:08
door Bastiaan
NS-Reiziger schreef:Het was aanvankelijk de bedoeling dat SGM-II ook op het baronnenlijntje (Apeldoorn - Zwolle) zou gaan rijden, bestemmingen als Apd en Zl zaten er toen dus ook in. :)
Dat is een hele leuke wetenswaardigheid, waar ik nog niets van wist. Jammer dat het plan niet is doorgegaan. Het zou dan een soort Kippenlijntje zijn geworden :)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 21:40
door Dre
keleti palyaudvar schreef:En in hoeverre zijn die rollen nog aanwezig? of zijn die ondertussen allemaal vervangen door de nieuwe versie?
Gokje, in alle ongereviseerde SGM-0 stellen zit ie nog.
NS-Reiziger schreef:Het was aanvankelijk de bedoeling dat SGM-II ook op het baronnenlijntje (Apeldoorn - Zwolle) zou gaan rijden, bestemmingen als Apd en Zl zaten er toen dus ook in. :)
Materieel dat in 1975 in dienst is gesteld op een lijn die in 1972 al gesloten is? :|

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 21 jul 2008, 22:34
door MdJ
In de jaren zeventig heeft het ernaar uit gezien dat de lijnen Apeldoorn – Zwolle en Apeldoorn – Dieren opnieuw in reizigersdienst zouden komen.

De lijnen zouden stadsgewestelijke spoorlijnen worden zoals toen geopende de Zoetermeer stadslijn. De tweedelige sprinters hadden ook lange tijd koersrollen met Dieren, Apeldoorn etc. Mede doordat de lijnen dan geëlektrificeerd dienden te worden en spoorverlegging bij de Naald en een grote opknapbeurt aan beveiliging en onderhoud noodzakelijk bleken, heeft de NS, en vooral de minister, in 1975 anders doen besluiten. De hoge investeringen waren in tijden van recessie niet op te brengen.
Vandaar.. :wink:

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Apeldoorn

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: di 22 jul 2008, 14:41
door Marc
Als ik vanmorgen V'tje 829 mocht geloven, had Maastricht opeens een rechtstreekse stoptrein naar Hoorn Kersenboogerd...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: di 22 jul 2008, 20:39
door Dre
Ach, zo dacht ik ook wel ooit een rechtstreekse ICM naar huis in Mdb te hebben gezien, met Odz op de koersrol. :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: wo 30 jul 2008, 17:43
door Marc
De bekende CTA in Rm (voor diegene die het nog niet weet, spoor 3a zuidzijde :wink:) heeft snel een reparatie nodig:
Afbeelding
- De CTA loopt een uur achter
- Een boekje is in de soep gelopen (de trein stopt opeens niet meer in Echt, Susteren, Sittard en Geleen-Lutterade)
- De halve 15 die eerst nog bij het urenboekje lag is naar beneden gevallen
- En het mooiste: het boekje dat steeds de opmerkelijkste dingen liet zien (het boekje rechtsmidden), bleef op het moment dat er iets moest staan blanco :mrgreen:...