Pagina 5 van 11
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: zo 20 jul 2008, 08:47
door Mark
Geen idee
Plan U heeft overigens deze bestemmingen:
Oude versie:
Code: Selecteer alles
01 Emmen
02 Coevorden
03 Hardenberg
04 Almelo
05 Zwolle
06 Mariënberg
07 Vroomshoop
08 Kampen
09 Enschede
10 Hengelo
11 Oldenzaal
12 Apeldoorn
13 Zutphen
14 Winterswijk
15 Doetinchem
16 Arnhem
17 Zevenaar
18 Roermond
19 Nijmegen
20 Venray
21 Venlo
22 Tiel
23 Boxmeer
24 Geldermalsen
25 Leerdam
26 Gorinchem
27 Dordrecht
28 Nieuweschans
29 Winschoten
30 Delfzijl
31 Roodeschool
32 Warffum
33 Baflo
34 Groningen
35 Leeuwarden
36 Harlingen
37 Harlingen Haven
38 Sneek
39 Stavoren
40 Assen
41 Heerenveen
42 Zaandam
43 Purmerend
44 Hoorn
45 Enkhuizen
46 Alkmaar
47 Amsterdam CS
48 Kerkrade
49 Maastricht
50 Valkenburg
51 Simpelveld
52 Eijsden
53 Heerlen
54 Aachen
55 Visé
56 Liège
57 extra trein
Nieuwe versie:
Code: Selecteer alles
1 Blanco
2 Extra Trein
3 Tilburg West
4 Deurne
5 Venlo
6 Eindhoven
7 Heeze
8 Weert
9 Kampen
10 Zwolle
11 Groningen
12 Apeldoorn
13 Zutphen
14 Oldenzaal
15 Hengelo
16 Enschede
17 Arnhem
18 Tiel
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: zo 20 jul 2008, 12:13
door playertwo
Ik heb voor de werkplaats in Tilburg (spoor 907) weleens een citypendel met bestemming Tilburg zien staan
(staat niet in de lijstjes).
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: zo 20 jul 2008, 12:33
door Tochjo
De lijst voor SGM nieuwe versie lijkt me niet helemaal compleet ;)
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: zo 20 jul 2008, 12:51
door Dubbele P
Al die berichten over koersrollen doen me eraan denken dat het tijd wordt om mijn 'project koersrol' weer eens op te pakken en af te maken ;)
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: zo 20 jul 2008, 14:07
door Daniel
De ICM-lijsten van STF en Dre verschillen trouwens op 'n paar punten... zo staat Dordrecht op de alfabetische lijst met nummer 26 en op die in draaivolgorde op nummer 24
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: zo 20 jul 2008, 14:19
door dvdhoven
Dre schreef:Sowieso schijnt de lijn naar Duitsland er in Es maar een beetje bijaan te hangen. De AV van zowel het station zelf als die op ns.nl doen alsof er sinds november 2001 niets verandert is daar. Eventuele vertragingen van de trein naar Duitsland worden ook niet omgeroepen (al rijdt dat treintje verrassend punctueel voor een trein die dergelijke afstanden moet afleggen op een baanvak dat veelal enkelspoor is, daar kunnen ze op Zl-Wdn nog van leren).
Hoe zouden ze dat ook moeten weten? :) De Fahrdienstleiter in Gronau regelt alles en als straks Gronau op ESTW (Elektronisch Stellwerk) is overgegaan een Fahrdienstleiter ergens in het nirgendwo.
Ik neem niet aan dat die persoon regelmatig de treindienstleiding/netwerkbesturing in Nederland gaat bellen met info.
Die punctualiteit is natuurlijk niet zo'n kunst als je ziet wat er een lange stationnementen onderweg worden gemaakt. Oa te Gronau, Epe en Coesfeld. Mooie buffers
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: zo 20 jul 2008, 15:04
door Dre
Aha, weer wat geleerd.
Reiziger Ddrs schreef:De ICM-lijsten van STF en Dre verschillen trouwens op 'n paar punten... zo staat Dordrecht op de alfabetische lijst met nummer 26 en op die in draaivolgorde op nummer 24
Tussendoor staan er ook nog enkele blanco's die niet in mijn lijstje staan.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: zo 20 jul 2008, 16:47
door Mark
Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de lijsten van SGM-II oud. Daar zaten naar IJmuiden en Nieuwegein ook plaatsen als Dieren en Krommenie-Assendelft in... iemand die die lijst heeft? ;)
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: zo 20 jul 2008, 22:45
door STF
Nou ja, dan wijken de lijstjes maar beetje van elkaar af. Als we maar weten wat er ongeveer op staat ;)
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: zo 20 jul 2008, 23:43
door Ruben
Mark schreef:Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de lijsten van SGM-II oud. Daar zaten naar IJmuiden en Nieuwegein ook plaatsen als Dieren en Krommenie-Assendelft in... iemand die die lijst heeft? ;)
Het was aanvankelijk de bedoeling dat SGM-II ook op het baronnenlijntje (Apeldoorn - Zwolle) zou gaan rijden, bestemmingen als Apd en Zl zaten er toen dus ook in. :)
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 10:24
door Nielske1990
Hoe zit het trouwens met koersrollen van de VIRM + ICMm (en misschien SGMm)...
Ik neem aan dat daar ook gewoon een nummer voor iedere bestemming is, maar omdat de koersrollen digitaal zijn, is het daar dan ook mogelijk om handmatig een tekst in te voeren (net als bij de GTW's).
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 11:49
door Marc
Bij VIRM moet de HC op het "diagnosescherm"de afkorting naar keuze intikken. Hier kan ook nog onderscheid gemaakt worden tussen de display's buiten en binnen. Tijdens "Mijn Openbaar Vervoer" in Hengelo heb ik samen met een MCN geprobeerd om Winterswijk of een ander klein station op de display's te zetten, maar dat lukte helaas niet
...
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 12:25
door Aking
Dre schreef:Of op draaivolgorde:
SGM nieuwe versie (oude had o.a. ook IJmuiden en Nieuwegein)
Code: Selecteer alles
01 Abcoude
02 Alkmaar
03 Almere Buiten
04 Almere CS
05 Alphen a/d Rijn
06 Amersfoort
07 Amsterdam Bijlmer
08 Amsterdam CS
09 Amsterdam RAI
10 Amsterdam Zuid/WTC
11 Arnhem
12 Baarn
13 Bergen op Zoom
14 Breda
15 Deurne
16 Diemen Zuid
17 Dordrecht
18 Ede-Wageningen
19 Eindhoven
20 Enkhuizen
21 extra trein
22 Geldermalsen
23 Gorinchem
24 Gouda
25 Gouda Goverwelle
26 Den Haag CS
27 Den Haag CS - Zoetermeer vv
28 Den Haag HS
29 Haarlem
30 Heerhugowaard
31 Heeze
32 Den Helder
33 's-Hertogenbosch
34 Hilversum
35 Hoek van Holland Haven
36 Hoek van Holland Strand
Zoals ik hem hier heb liggen (en ik twijfel of het de oude, de nieuwe of een tussenversie is, aangezien Ijmuiden er wel op staat maar Nieuwegein niet) is het:
Code: Selecteer alles
00 Blanco
01 Abcoude
02 Alkmaar
03 Alphen a/d Rijn
04 Amersfoort
05 Amsterdam Bijlmer
06 Amsterdam CS
07 Schiphol
Amsterdam RAI
08 Arnhem
09 Baarn
10 Bergen op Zoom
11 Beverwijk
12 Dieren
13 Dordrecht
14 Driebergen-Zeist
15 Ede-Wageningen
16 Enkhuizen
17 Geldermalsen
18 Gouda
19 Den Haag HS
20 Den Haag CS
21 Den Haag CS - Zoetermeer vv
22 Haarlem
23 Heerhugowaard
24 Heerlen
25 Den Helder
26 Hilversum
27 Hoek van Holland
28 Hoek van Holland Strand
29 Hoorn
30 Krommenie-Assendelft
31 Leiden
32 Maarssen
33 Maassluis
34 Maastricht
35 Naarden-Bussum
36 Nijmegen
37 Purmerend
38 Rhenen
39 Roosendaal
40 Rotterdam CS
41 Rotterdam Hofplein
42 Schagen
43 Schiphol
44 Sittard
45 Tiel
46 Uitgeest
47 Utrecht CS
48 Veenendaal
49 Ijmuiden
50 Zaandam
51 Zandvoort
52 Zoetermeer
53 Zutphen
54 Niet Instappen
55 Almere Buiten
56 Almere CS
57 Lelystad Centrum
58 Harderwijk
59 't Harde
60 Nunspeet
61 Zwolle
62 Breda
63 Vlissingen
64 Rotterdam Stadion
65 Schiphol -
Amsterdam CS
66 Schiphol -
Hoofddorp
67 Amsterdam RAI
68 Amsterdam Zuid WTC
69 Diemen Zuid
70 Duivendrecht
71 Hoorn Kersenboogerd
72 Extra Trein
73 Gorinchem
74 Leerdam
75 Eindhoven
76 Tilburg
77 Weert
78 Vlaardingen Centrum
79 Maassluis West
80 Heeze
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 12:44
door Dre
De bestemmingen die jij hebt zaten in ieder geval in de SGM-1 serie. Misschien dat Nieuwegein alleen bij de SGM-0 serie (2001-2015) voorkwam?
Op Wikipedia wordt dat bekrachtigd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgewes ... _2001-2015
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 12:45
door Mark
Nielske1990 schreef:Hoe zit het trouwens met koersrollen van de VIRM + ICMm (en misschien SGMm)...
Ik neem aan dat daar ook gewoon een nummer voor iedere bestemming is, maar omdat de koersrollen digitaal zijn, is het daar dan ook mogelijk om handmatig een tekst in te voeren (net als bij de GTW's).
VIRM gaat inderdaad middels de verkorting in het diagnosescherm.
ICMm heeft dit kastje in de hc-ruimte en in de gang naar de voormalige doorloopkop. Hier moeten de eerste twee letters van het station worden ingevoerd door pijltoetsen. ICMm kan overigens bestemmingen als Kampen en Glanerbrug tonen...
Bij SGMm wordt gebruik gemaakt van het RIS-systeem. Op een kastje in de cabine moet het treinnummer ingevoerd worden, waarna de route en tijden op de schermen verschijnen. Ook is het mogelijk handmatig een bestemming in te voeren.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 13:01
door Dre
Mark schreef:http://img329.imageshack.us/img329/8848 ... 007ac4.jpg
ICMm heeft dit kastje in de hc-ruimte en in de gang naar de voormalige doorloopkop. Hier moeten de eerste twee letters van het station worden ingevoerd door pijltoetsen. ICMm kan overigens bestemmingen als Kampen en Glanerbrug tonen...
Bij ICMm was er toch ook sprake van dat de bestemming middels het treinnummer kon worden ingevoerd? Dat is alleen niet zo handig omdat niet elk stel meerijdt naar de eindbestemming (aftrappen in Dv en Zl) of naar een andere eindbestemming gaat (o.a. Lw/Gn, Gvc/Rtd en misschien ooit weer Asd/Shl).
Van Gbr had
meneer de spoorloper nog wel een foto, maar die kan ik aldaar niet meer vinden.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 15:14
door Aking
En in hoeverre zijn die rollen nog aanwezig? of zijn die ondertussen allemaal vervangen door de nieuwe versie?
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 15:51
door Mark
Nog aanwezig, gezien het feit dat ik laatst nog een SGM-II met Veenendaal er op zag ;)
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 15:54
door Aking
Ik doel dan vrij specifiek op die SGM-0 rollen met nieuwegein dr op ;)
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 16:08
door Bastiaan
NS-Reiziger schreef:Het was aanvankelijk de bedoeling dat SGM-II ook op het baronnenlijntje (Apeldoorn - Zwolle) zou gaan rijden, bestemmingen als Apd en Zl zaten er toen dus ook in. :)
Dat is een hele leuke wetenswaardigheid, waar ik nog niets van wist. Jammer dat het plan niet is doorgegaan. Het zou dan een soort Kippenlijntje zijn geworden :)
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 21:40
door Dre
keleti palyaudvar schreef:En in hoeverre zijn die rollen nog aanwezig? of zijn die ondertussen allemaal vervangen door de nieuwe versie?
Gokje, in alle ongereviseerde SGM-0 stellen zit ie nog.
NS-Reiziger schreef:Het was aanvankelijk de bedoeling dat SGM-II ook op het baronnenlijntje (Apeldoorn - Zwolle) zou gaan rijden, bestemmingen als Apd en Zl zaten er toen dus ook in. :)
Materieel dat in 1975 in dienst is gesteld op een lijn die in 1972 al gesloten is?
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: ma 21 jul 2008, 22:34
door MdJ
In de jaren zeventig heeft het ernaar uit gezien dat de lijnen Apeldoorn – Zwolle en Apeldoorn – Dieren opnieuw in reizigersdienst zouden komen.
De lijnen zouden stadsgewestelijke spoorlijnen worden zoals toen geopende de Zoetermeer stadslijn. De tweedelige sprinters hadden ook lange tijd koersrollen met Dieren, Apeldoorn etc. Mede doordat de lijnen dan geëlektrificeerd dienden te worden en spoorverlegging bij de Naald en een grote opknapbeurt aan beveiliging en onderhoud noodzakelijk bleken, heeft de NS, en vooral de minister, in 1975 anders doen besluiten. De hoge investeringen waren in tijden van recessie niet op te brengen.
Vandaar..
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Apeldoorn
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: di 22 jul 2008, 14:41
door Marc
Als ik vanmorgen V'tje 829 mocht geloven, had Maastricht opeens een rechtstreekse stoptrein naar Hoorn Kersenboogerd...
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: di 22 jul 2008, 20:39
door Dre
Ach, zo dacht ik ook wel ooit een rechtstreekse ICM naar huis in Mdb te hebben gezien, met Odz op de koersrol.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2
Geplaatst: wo 30 jul 2008, 17:43
door Marc
De bekende CTA in Rm (voor diegene die het nog niet weet, spoor 3a zuidzijde
) heeft snel een reparatie nodig:
- De CTA loopt een uur achter
- Een boekje is in de soep gelopen (de trein stopt opeens niet meer in Echt, Susteren, Sittard en Geleen-Lutterade)
- De halve 15 die eerst nog bij het urenboekje lag is naar beneden gevallen
- En het mooiste: het boekje dat steeds de opmerkelijkste dingen liet zien (het boekje rechtsmidden), bleef op het moment dat er iets moest staan blanco
...