OVer Missers in de Reisinformatie #29

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Etienne »

Op Schiphol en Leiden stonden de extra Sprinters aangegeven als "Speciale Trein", maar in het witte balkje als "Extra Trein" :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door bartjemestrom »

Dat is normaal. Zo staat het overal aangegeven.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Thom91 »

Het is maar wat je als normaal ervaart natuurlijk ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Daniel »

Tja, dat laatste is weer een gevolg van het nu opeens niet meer aanpassen van de eindbestemming. Of althans, slechts deels wat zoals ik gisteren al schreef staat de (1)1600 wel als IC naar Bijlmer ArenA aangekondigd te Amersfoort.
De s5500 en s5600 hebben echter weer Utrecht Centraal als bestemming en "rijdt niet verder dan Overvecht" waarmee de stop op Overvecht verder volledig wegvalt. Hetzelfde geldt voor de s5800 die er met Hoofddorp als bestemming op staat en Muiderpoort als laatste stop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door webguy »

Wat er wordt getoond heeft te maken met de dienstregeling en hoe de treinen worden ingelegd, niet met nieuw beleid ofzo. Een ritverlegging, ritverlenging, herkomstverlegging, etc hebben eigen afhandelscenario's.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Daniel »

Leuke verklaring, maar dat komt niet overeen met wat er in de praktijk te zien is...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Wubbo »

Doordat de 'speciale trein' een Sprinter was, stonden er op Leiden Centraal steeds twee Sprinters tegelijk naar Den Haag Centraal: eentje die overal stopt (de s6300) en eentje die nergens stopt (die extra trein). Over verwarrend gesproken...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Thom91 »

De ironie dat de AV op de website van NS wel altijd klopt..
Komt wel goed schatje.
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door ThePretender »

Vanmorgen klopte het nog wel. Op de TB's stond de s3300 als Sprinter naar Amsterdam Centraal. Vanavond was het, net als gisteren, weer Hoofddorp (rijdt naar Amsterdam Centraal). Gisterochtend wel een blunder gehoord in de s3000 voordat we op Sloterdijk kwamen. "Reizigers naar Schiphol stappen hier uit. De treinen vertrekken vanaf spoor 11." Vervolgens ook in het Engels.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Geert »

Thom91 schreef:De ironie dat de AV op de website van NS wel altijd klopt..
Niet echt, toevallig vanavond in 's-Hertogenbosch: door een seinstoring waren de treinseries 703600 en 700800 opgeheven, en deze treinen waren volledig van de website en apps verwijderd (ze stonden er dus niet op met de vermelding 'rijdt vandaag niet' zoals je normaal zou verwachten). Helaas, zelfs de NS.nl AV is dus niet betrouwbaar...
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Reiziger Delft »

@ Webguy: dat bij een inkorting de oorspronkelijke eindbesteming nog steeds wordt aangegeven vind ik ontzettend verwarrend maar ok, het is een keuze. Maar waarom valt de nieuwe eindbestemming helemaal weg, en staat die alleen in het kleine balkje met: rijdt niet verder dan? Die zou toch minstens nog in het klein bij de stopstations moeten staan? Als een intercity ergens extra stopt staat die halte toch ook zowel tussen de stopstations als in de balk onder met: stopt ook in: X?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door webguy »

De stopstations worden ook uitgerekend in de actuele en geplande situaties, dus als station belangrijk is, dan zie je 'm daar. Weet ook niet welke van de twee in die situatie wordt getoond, ik vermoed de actuele.
Die keuze is overigens gemaakt voor "de forens", de reiziger die nooit z'n reis opzoekt maar alleen instapt.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Reiziger Delft »

Dat ben ik, maar toch vind ik het verwarrend :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Daniel »

Juist verwarrender zelfs, want als ik als forens m´n reis niet opgezocht heb en vervolgens m´n bestemming niet meer op de borden zie staan... tja, dan is dat juist verwarrend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Tochjo »

Zoals hier wel bekend zal zijn, zijn de automatische omroepberichten op de stations ingesproken door Tuffie Vos. Omdat een stationsnaam anders wordt uitgesproken als het de eerste naam is in een rij stations dan wanneer het de laatste is, heeft ze stationsnamen op verschillende manieren ingesproken. Daardoor klinkt in een bericht als "de intercity naar Nijmegen, Oss, 's-Hertogenbosch, Tilburg en Roosendaal van 12:24" (1) de naam Nijmegen anders dan in het bericht "de intercity naar Nijmegen van 12:34" (2), en klinken beide berichten heel natuurlijk.

Althans, zo was het altijd. Enkele maanden geleden stond ik in Arnhem toen ik merkte dat in omroep (1) de stationsnaam Nijmegen werd uitgesproken zoals in bericht (2). Dat er na Nijmegen nog stations volgden, klonk heel onnatuurlijk. Later merkte ik dat dit ook bij andere stations zo was. Ik dacht dat dit een vreemd gevolg was van de verbouwing van station Arnhem en besteedde er verder geen aandacht aan, alhoewel ik het wel vreemd vond.

Afgelopen weekend stond ik echter op Utrecht Centraal en toen merkte ik hetzelfde voor "de sprinter naar Woerden, Gouda, Zoetermeer, Voorburg en Den Haag Centraal": de stationsnaam Woerden klonk anders dan eerder, ook alsof er geen stationsnamen meer hoorden te volgen na Woerden. Toen viel me op dat dit ook gold voor andere treinseries, al was dat iets minder duidelijk.

Vermoeden: dit komt door de omschakeling van de post naar InfoPlus. Heeft iemand anders dit ook opgemerkt en is mijn vermoeden juist? MIsschien webguy, die hier volgens mij beroepsmatig aan werkt? Ik vind het zo slordig klinken dat ik het wel wil doorgeven, maar dit lijkt me nu typisch iets dat je echt bij de juiste persoon moet melden wil het aangepast worden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door webguy »

Je vermoeden klopt, maar er zijn geloof ik drie - voor begin, midden en eind. Ik weet niet of de oude tuffy en de nieuwe tuffy dezelfde opnames zijn overigens. Het was mij nog niet echt opgevallen, maar kan me niet voorstellen dat het "toevallig" dezelfde samples zijn.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Tochjo »

Maar wat is er precies veranderd dan? Wordt een stationsnaam nu altijd op eenzelfde manier uitgesproken? Kan InfoPlus verschillende geluidsfragmenten voor hetzelfde station nog niet aan? Is dit een bekend probleem dat al ergens op een lijst staat om op te lossen?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Thom91 »

Geert schreef:
Thom91 schreef:De ironie dat de AV op de website van NS wel altijd klopt..
Niet echt, toevallig vanavond in 's-Hertogenbosch: door een seinstoring waren de treinseries 703600 en 700800 opgeheven, en deze treinen waren volledig van de website en apps verwijderd (ze stonden er dus niet op met de vermelding 'rijdt vandaag niet' zoals je normaal zou verwachten). Helaas, zelfs de NS.nl AV is dus niet betrouwbaar...
Ik doelde ook op de geplande werkzaamheden, met storingen is die vaak niet juist inderdaad.
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door webguy »

Tochjo schreef:Maar wat is er precies veranderd dan? Wordt een stationsnaam nu altijd op eenzelfde manier uitgesproken? Kan InfoPlus verschillende geluidsfragmenten voor hetzelfde station nog niet aan? Is dit een bekend probleem dat al ergens op een lijst staat om op te lossen?
Ik legde het niet helemaal duidelijk uit in mijn eerste reactie. Ik heb geen flauw idee hoe het oude systeem werkte, behalve dat het door BEPAC werd aangestuurd en analoog was. Infoplus is een heel ander systeem, alles is nieuw (en digitaal), ook Tuffy, de automatische omroep. De automatische omroep van Infoplus heeft iig minimaal 3 fragmenten per stationsnaam, een voor begin, een voor midden en een voor einde. Ik acht de kans klein dat het fragment voor midden en einde hetzelfde is dus. Ik vermoed dat wat je hoort het verschil is tussen analoog en digitaal, wat toch anders klinkt.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Tochjo »

Oké, bedankt voor de uitleg. Ik zal kijken of ik eens wat langer op een station kan rondhangen de komende weken om wat verschillende berichten te horen en ze te vergelijken :)
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door wouter15 »

Op de AV van Utrecht C staat de ICE van 21:31 naar Amsterdam C op spoor 10a. Lijkt me voor reizigers nogal gevaarlijk in- en uitstappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Daniel »

Vergeten te plaatsen in de afgelopen dagen:
- Zondag op Amersfoort: "Wegens geplande werkzaamheden rijdt de Sprinter naar Utrecht Centraal niet verder dan Utrecht Overvecht. Reizigers naar Utrecht Centraal wordt aangeraden in Amersfoort over te stappen op de intercity naar Utrecht"
- Gisteren in de vertraagde t516: " Dames en heren, ca. 9 uur later dan gepland komen wij nu aan op station Utrecht Centraal..." (Uiteraard bedroeg de vertraging maar 9 minuten :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Daniel »

Standaard bandjes zijn soms handig, maar je moet ze natuurlijk niet gebruiken in situaties waarbij er nog wat anders aan de hand is... zo werden in het bandje over de werkzaamheden bij Den Bosch de reizigers naar Tilburg en Eindhoven via Rotterdam gestuurd. Amper een minuut later kregen die reizigers echter te horen dat er geen treinverkeer naar Rotterdam mogelijk was door een beschadigde bovenleiding.
In zo'n geval kan je ze toch beter adviseren om maar de NS-bus te nemen, want als je ook nog via Den Haag moet omreizen loopt de extra reistijd wel heel erg op.

Waar een trein vertrekt blijft op Utrecht Centraal ook nog steeds erg lastig. Zo was de t11759 van spoor 11A naar 11 gewijzigd, maar werd deze middels de blauwe lamp een stukje voorbij het midden van het perron neergezet (de lamp stond zo te zien meer op de plek voor een wat langere trein). In ieder geval, hij stond dus overduidelijk op beide perronfasen.
Kort na binnenkomst verdween echter opeens het balkje met de spoorwijziging van de TBPs en begon Tuffy weer te verkondigen dat de trein van 11A vertrok. Niet echt juiste informatie aangezien de trein juist voor een groot deel op de B-fase stond (als ik me niet vergis staat op de TBP die onder de hal aan de noordzijde hangt ook al 11B als spoornummer)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Daniel »

Drie-op-een-rij :P ...
Te Amersfoort vanmorgen een behoorlijk vastgelopen TBP die de IC van 21.26 uur naar Rotterdam als volgende trein toonde samen met een spoorwijziging voor de IC van 21.10 uur. Voor de rest stond het ding op "Let op omroep"

Nadat men in Utrecht voor de stadslijnen al ruim tevoren aan het stickeren was gebeurd dit nu ook voor de streeklijnen. Toen ik er langskwam met de bus stond de haltedienst van het GVU druk te plakken op de Balijelaan. Anne Frankplein was zo te zien nog overgeslagen, daar stond 47 nog op de borden namelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #29

Bericht door Suus »

Gisteren waren de s700 en s12700 geknipt en reden deze niet tussen Duivendrecht en Almere Centrum. De treinen maakten kop op het keerspoor ten oosten van Diemen Zuid.

De IC-trein naar Meppel stond op Duivendrecht als volgt op de borden
18:47 IC Leeuwarden +15 minuten
(geen tussenstations)
Rijdt niet verder dan Diemen Zuid i.v.m. geplande werkzaamheden
Later vertrek i.v.m. geplande werkzaamheden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten