OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Thom91 » Ma 09 Sep 2013, 18:09

:')
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Meltrain » Ma 09 Sep 2013, 18:13

In de s2200 reed vanmiddag een setje van 2x ICM.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Daniel » Ma 09 Sep 2013, 19:24

De t559 vandaag met 8 i.p.v. 12 bakken VIRM, dat werd mede doordat de netjes over het perron verspreide reizigers hier logischerwijs niet op gerekend hadden aardig proppen voorin. 'tis natuurlijk ook ontzettend moeilijk om een trein langer dan 2 dagen op de geplande lengte te rijden: alles tussen 4 en 12 bakken VIRM is ondertussen al langsgekomen op een los zesje na, maar met zo'n variatie in slechts 6 dagen zal die binnenkort ook nog wel volgen :roll:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4475
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor JWM » Ma 09 Sep 2013, 23:53

Is 12 bakken VIRM ook niet wat veel van het goede? Zeker na Amersfoort.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Daniel » Di 10 Sep 2013, 08:14

Laten we het zo zeggen: ik was positief verrast met de huidige materieelinzet want had zeker niet meer dan de 10 bakken die er in de eerste maanden van de nieuwe dienstregeling reden verwacht. 10 is op de meeste dagen van de week ook gewoon een mooie maat, waar 12 op de rustiger dagen zelfs nog aan de ruime kant is. Geen idee hoe het met de bezetting na Amersfoort zit, maar het is me met ICM in deze trein al vaak zat opgevallen dat de in Amersfoort vrijgekomen zitplaatsen voor een aanzienlijk deel worden opgevuld door reizigers naar Zwolle die daarvoor nog stonden. De overcapaciteit lijkt zodoende mee te vallen, al zal het vroeg in de week wel vrij stil zijn op dat stuk.

Terug naar de actualiteit: vanmorgen een VIRM-IV in de t1718, dus daar was dat ontbrekende stel gister heen verdwaald :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Karl
Berichten: 3645
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Karl » Di 10 Sep 2013, 12:29

Vanmorgen had de trein 7h35 van Rtd naar Lw één bak minder dan normaal. Volgens mij horen er tien in te rijden, maar drie keer drie is... nouja, geen tien in ieder geval. In Gd was het proppen door de reizigers die er bij moesten. In Alexander stapten ook nog heel wat reizigers in.

Ik zou er voor opteren om een spits-IR in te leggen tussen Rotterdam Lombardijen via Gouda naar Amsterdam Bijlmer Arena naar Sloterdijk; zodat alle perifiere woon- en werkgebieden rondom de twee grootste steden met elkaar verbonden zijn met een directe trein en dan op dat tijdstip de IC uit Rotterdam naar Ut en verder Gd voorbijrijden. Tijdwinst voor de één, zit plekken voor de ander en toch een snelle verbinding tussen Rotterdam en Gouda.
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Meltrain » Di 10 Sep 2013, 12:49

Ik ben het helemaal met je eens. :D
Als ik vanochtend weer eens zag hoeveel mensen om 8:05 op Rlb stonden om met de t5020 mee te gaan, zou een frequentieverhoging in de spits zeker geen kwaad kunnen (of desnoods enkele extra treinen).
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Thom91 » Di 10 Sep 2013, 18:51

Karl schreef:Vanmorgen had de trein 7h35 van Rtd naar Lw één bak minder dan normaal. Volgens mij horen er tien in te rijden, maar drie keer drie is... nouja, geen tien in ieder geval. In Gd was het proppen door de reizigers die er bij moesten. In Alexander stapten ook nog heel wat reizigers in.

Ik zou er voor opteren om een spits-IR in te leggen tussen Rotterdam Lombardijen via Gouda naar Amsterdam Bijlmer Arena naar Sloterdijk; zodat alle perifiere woon- en werkgebieden rondom de twee grootste steden met elkaar verbonden zijn met een directe trein en dan op dat tijdstip de IC uit Rotterdam naar Ut en verder Gd voorbijrijden. Tijdwinst voor de één, zit plekken voor de ander en toch een snelle verbinding tussen Rotterdam en Gouda.

Een bakje meer had het geprop echt niet opgelost, klinkt meer als een ''structureel'' probleem. Alhoewel het te betwisten hoe structureel iets als het pas 1 keer gemeld wordt.
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Daniel » Di 10 Sep 2013, 19:28

Hoewel 10 bakken geen problemen oplevert blijft het een afwijking: de t559 vandaag met 10 bakken i.p.v. 12.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Daniel » Wo 11 Sep 2013, 08:12

Als het lijnnummer in de omschrijving klopt zien we hier een afwijking in de materieelinzet :wink: Zo te zien een Amba uit de provincie-concessie op een BRU-lijn.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Jurre
Berichten: 820
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Jurre » Wo 11 Sep 2013, 15:55

Een gelede GVU Citaro komt nu Busstation Oost op rijden als lijn 9 naar de Klopvaart.

Milco
Berichten: 3582
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Milco » Wo 11 Sep 2013, 20:06

Trein t5653 vertrok de Hd met zo'n acht minuten vertraging en reed met VIRM m9421, een viertje dus...
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Thom91 » Wo 11 Sep 2013, 20:09

Dat is planmatig deze week.
Komt wel goed schatje.

Milco
Berichten: 3582
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Milco » Wo 11 Sep 2013, 20:18

Waarom dan? Lijkt me geen succes in de spits met die drukte!
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Thom91 » Wo 11 Sep 2013, 21:00

Als ik dat wist had ik het je graag verteld..
Komt wel goed schatje.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Meltrain » Wo 11 Sep 2013, 22:10

Hoe weet je dat het planmatig is? :)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: Zo 09 Jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Thom91 » Wo 11 Sep 2013, 23:14

Somda.
Komt wel goed schatje.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1934
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Gekko123 » Wo 11 Sep 2013, 23:49

Planmatig een VIRM inzetten in de s5600 is niet handig, zeker niet in de spits. Dat ze planmatig een DDZ inzetten snap ik nog wel, maar VIRM hoort gewoon niet in de s5600 thuis.
Een VIRM staat er namelijk bekend om dat ze niet al te snel optrekken en de 5600 is redelijk krap ingelegd om op die manier nog mooi tussen de intercity's te passen. Verder duurt het in- en uitstappen langer door de relatief kleine balkons.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor dennistd » Do 12 Sep 2013, 06:32

Die VIRM zit er juist in om te bekijken of rijtijden in de praktijk wel of niet gehaald kunnen worden
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4004
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor reisthijs » Do 12 Sep 2013, 10:44

Dat VIRM die rijtijden in de praktijk niet haalt is algemeen bekend. Waarom zou je dat nog moeten testen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 683
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Mikos » Do 12 Sep 2013, 13:25

Het gaat dan ook niet om de rijtijden, het gaat om het materieel. De proef draait er om of VIRM in bepaalde series stand kan houden of dat het materieel dan naar zijn grootje gaat. En dat moet je wel degelijk testen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Meltrain » Do 12 Sep 2013, 18:28

Vanmiddag rond 15:00 stond een Volvo 8900 op de buffer van metrostation Capelsebrug.
Mogelijk kwam deze van lijn 383 en wachtte de chauffeur op Capelsebrug zijn vertrektijd af.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

MdJ
Berichten: 3804
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor MdJ » Do 12 Sep 2013, 18:45

Vanochtend stond de Citea LLE 3106 op de buffer van station Enschede. De 3162 (=gewone rode amba) reed op lijn 20, dus die was het niet.

Deze week heb ik geen versterking van lijn 20 zien staan, dus wellicht heeft Syntus lijn 20 versterkt. (Dat deed CXX altijd)
Bij twijfel: gebruik beton.

Jurre
Berichten: 820
Lid geworden op: Ma 11 Okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Jurre » Do 12 Sep 2013, 18:47

Toen ik zojuist de Hilversumse ring op wou rijden moest ik zoals gewoonlijk voorrang verlenen aan het verkeer wat al op de ring reed, alleen daarbij zat vandaag ook een R-net Volvo als lijn 156.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #24

Berichtdoor Daniel » Do 12 Sep 2013, 19:13

Tja, 'tis ook wel erg moeilijk hoor... hoewel de eerste trein in de bewuste omloop vandaag juist voor het eerst in de geplande samenstelling had gereden heeft men in de loop van de dag toch nog wat weten te wisselen. De t559 zodoende met IRM-VI+IV... Slechts op 3 van de 9 dagen dat er 12 bakken gepland zijn voor die trein heeft men het ook werkelijk voor elkaar gekregen 'm op die lengte te rijden :?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast