OVer Missers in de Reisinformatie #30

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Michael »

De NS heeft volgens mij 2 meldingen door elkaar gehaald:
Afbeelding
Afbeelding

De aanrijding is in ieder geval op de HSL gebeurd. Door een Thalys.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Michael »

De meldingen zijn inmiddels aangepast.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Daniel »

Heb je ook een vergrootglas bij je screenshots? :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Michael »

Woeps. Geen erg in gehad. Volgende keer de pagina maar even inzoomen voordat ik een print screen maak.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Kevster »

Bee schreef:Nee, ik bedoel met alle écht alle. :Y
Klopt niet helemaal! Ook Haren heeft het buitenmodel, daar werd de 2-regelige CTA-bak zo'n beetje als eerste in de provincie vervangen. Overigens heeft station Veendam geen apparaat, dus er is er toch echt eentje in de provincie Groningen zonder!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Daniel »

Als eerste twee dingen die niet echt een misser zijn, maar eerder mooi gevonden: vanmiddag viel me opeens de TB14 op aan de kop van spoor 1 te Utrecht Centraal. Bij mijn weten toonde die voorheen altijd gewoon de eerstvolgende 14 treinen, maar nu stonden de volgende 7 treinen op de linker helft van het scherm en functioneerde de rechter helft als miniatuur-TBP. Wel praktisch gezien de daadwerkelijke TBP op spoor 1 pas vrij ver op het perron hangt.

Op perron 3/4 van Rotterdam Centraal heeft men dan weer wat anders geknutseld, het treinsamenstellingenscherm zit daar nu verwerkt in de borden waarin ook de vertrekstaten hangen. Fraaie oplossing om verrommeling van het perron tegen te gaan.

Wel een misser: in Dordrecht heeft het stoeltje helemaal links voorin de Volvo 7700's kennelijk wat reizigers hoofdpijn bezorgd door het daar ietwat ongelukkig hangende reisinformatiescherm. Om de reizigers te waarschuwen heeft men nu een sticker "Let op uw hoofd bij het opstaan" geplaatst. Maar in plaats dat ze die op de brede rand rondom het scherm geplakt hebben, hebben ze die op het scherm zelf geplakt :roll: Viel me trouwens pas op de foto op dat dat scherm twee verschillende haltes als volgende aankondigd...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Freek »

Gisterochtend reden er tot 14 uur geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen. Op de digitale CTA-bak werd de IC naar Roosendaal daarom aangekondigd als IC naar Roosendaal via Dieren. Dat de trein nog in Arnhem stopte moest maar uit het regeltje "trein rijdt niet verder dan Arnhem ivm geplande werkzaamheden" gehaald worden.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Reiziger Delft »

Dat is helaas standaard bij inkortingen; de daadwerkelijke eindbestemming staat dan niet aangegeven bij de stopstations. Vreemd, omdat bij de toevoegingen "stopt ook in...'' het betreffende station er wel bij staat.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Etienne »

Op Utrecht Centraal tussen de middag:

"Dames en Heren, dit is een testbericht voor de omroepinstallatie, u hoort een testbericht"

:lol:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door webguy »

Daniel schreef:Als eerste twee dingen die niet echt een misser zijn, maar eerder mooi gevonden: vanmiddag viel me opeens de TB14 op aan de kop van spoor 1 te Utrecht Centraal. Bij mijn weten toonde die voorheen altijd gewoon de eerstvolgende 14 treinen, maar nu stonden de volgende 7 treinen op de linker helft van het scherm en functioneerde de rechter helft als miniatuur-TBP. Wel praktisch gezien de daadwerkelijke TBP op spoor 1 pas vrij ver op het perron hangt.
Volgens mij al sinds spoor 1 heropend is. En inderdaad, zo opgelost omdat de TBP ver op het perron hangt. Handig he, die digitale borden :)
Reiziger Delft schreef:Dat is helaas standaard bij inkortingen; de daadwerkelijke eindbestemming staat dan niet aangegeven bij de stopstations. Vreemd, omdat bij de toevoegingen "stopt ook in...'' het betreffende station er wel bij staat.
Ik mis even op welk station je kijkt? In Zutphen staat dat zo?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Daniel »

webguy schreef:Handig he, die digitale borden :)
Ligt er maar net aan hoe ze ze gebruiken natuurlijk, dit is wel een praktische variant.

Dezelfde dag viel me op Rotterdam Centraal juist weer een afwijkende oplossing op: overal hangen de TBPs aan de pilaren van de overkapping wanneer die aanwezig zijn (op spoor 1 dus niet, maar da's logisch bij gebrek aan die pilaren), behalve op perron 15/16. Op dat laatste perron wordt de vrij strak gehanteerde perronindeling doorbroken met een apart portaal voor de TBPs. Scheelt schade aan die borden en de treinen op spoor 16 (perron is net wat smaller), maar had er eerder een oplossing als op Tilburg Universiteit verwacht waar op perron 2/3 een scherm hangt zoals dat op de grote stations als perronverwijzer wordt gebruikt, zodat de treinen van beide sporen op één scherm aangekondigd worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Thom91 »

Etienne schreef:Op Utrecht Centraal tussen de middag:

"Dames en Heren, dit is een testbericht voor de omroepinstallatie, u hoort een testbericht"

:lol:
Hoorde ik vorige week woensdag in Asd ook, gevolgd door een enorme hoeveelheid ruis.
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Wubbo »

Afgelopen weekend naar Schiermonnikoog geweest, via Leeuwarden. In lijn 50 van/naar Lauwersoog viel me op hoe slecht de reisinformatie was: de halteafroep stond heel zacht, en klonk niet heel professioneel ingesproken. Het scherm met de eerstvolgende haltes werd afwisselend getoond met heel veel andere informatie, waardoor het lang niet altijd duidelijk was wat de volgende halte nou was. Gelukkig is de haven van Lauwersoog te herkennen, en hoefden we er niet bij een of andere halte in Dokkum uit ;-).
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Reiziger Delft »

webguy schreef:
Reiziger Delft schreef:Dat is helaas standaard bij inkortingen; de daadwerkelijke eindbestemming staat dan niet aangegeven bij de stopstations. Vreemd, omdat bij de toevoegingen "stopt ook in...'' het betreffende station er wel bij staat.
Ik mis even op welk station je kijkt? In Zutphen staat dat zo?
Overal in Nederland. :wink:

Voorbeeld 1: Kort geleden reed de s800 maar tot 's-Hertogenbosch ipv Maastricht. Op de TBP's op Utrecht Centraal stond echter in grote letters: ''MAASTRICHT'', zonder andere stopstations in de kleinere letters. Wel stond onder in de kleine balk: "rijdt niet verder dan 's-Hertogenbosch". Op dagen dat deze treinserie gewoon tot Maastricht rijdt staat s-Hertogenbosch wel bij de stopstations in kleinere letters (evenals Eindhoven, Weert, Roermond en Sittard).

Voorbeeld 2: De intercity s3000 reed tot Arnhem ipv Nijmegen. Op de TBP's op Utrecht Centraal stond in grote letters: "NIJMEGEN", met als stopstations Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen. Arnhem ontbrak opeens. Wel stond in de kleine balk onder: ''rijdt niet verder dan Arnhem''.

Ik vind het al verwarrend dat de eindbestemming niet klopt, maar het wordt nog verwarrender dat de daadwerkelijke eindbestemming opeens niet meer bij de tussenstations staat in kleine letters. Ok, het staat in de kleine balk onderin, maar die is toch bedoeld voor extra mededelingen, en niet om de stopstations aan te geven? Vandaar de 2e opmerking die ik maakte: indien een intercity bijvoorbeeld ergens extra stopt, staat dit station zowel tussen de stopstations als in de kleine balk onderin.

Voorbeeld hiervan: Op de TBP's op Utrecht Centraal staan bij de s3000 (normale dienstregeling) als stopstations: Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen, Arnhem. Nijmegen staat in grote letters als eindbestemming. In de balk onderin staat: ''stopt ook in Veenendaal-De Klomp'', omdat niet alle intercity's hier stoppen. Veenendaal-De Klomp wordt hier echter niet weggelaten bij de stopstations, en dat gebeurt dus opeens wel bij inkortingen van treinen. Ik vind dat erg verwarrend en onduidelijk.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door julsteren »

Vandaag in Hardenberg werd de trein naar Coevorden aangekondigd op de schermen als sneltrein maar de GTW zelf vond dat hij een spitstrein was, wat is nu juist?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Suus »

Het is een sneltrein die alleen in de spits rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door julsteren »

Aha.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door marlies »

Reiziger Delft schreef:Overal in Nederland. :wink:
Tijdens de winterdienstregeling/faalangstdienstregeling stond mijn trein (normaalgesproken naar Den Haag CS) op Zwolle aangekondigd als "Den Haag Centraal - RIJDT VANDAAG NIET VERDER DAN ROOSENDAAL". Hij reed dus verder dan normaal (samengevoegd met een andere serie), maar daarvoor is blijkbaar geen voorziening in het systeem. Dat leverde nogal veel verwarde reizigers op.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door webguy »

Ligt er ook wanneer het was - pas in oktober/november is Den Haag omgezet naar het Infoplus systeem.
Zowel verkortingen als verlengingen zitten er wel in - maar het gedrag ligt er ook aan wat er logistiek gebeurt en wanneer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Daniel »

Dit soort bizarriteiten zitten er gewoon overal nog in, ook na de omschakeling naar Infoplus. Bijvoorbeeld bij werkzaamheden laatst waarbij de s11600 niet reed en de s5800 in plaats daarvan wordt doorgetrokken naar Schothorst. Dan krijg je in Hilversum een Sprinter naar Amersfoort via Baarn en Amersfoort, rijdt verder naar Schothorst op de borden :roll:
Een wegens een storing ingekorte s11600 doet het ook altijd goed met in koeienletters "Schiphol" op het bord en nergens dat 'ie toevallig ook nog in Hilversum stopt, staat dan alleen in de kleine lettertjes "Rijdt niet verder dan Hilversum".

Ook zoiets is als de s140 via de Hanzelijn wordt omgeleid wegens werkzaamheden ten oosten van Amersfoort. Dan krijg je dus in Amersfoort te zien dat de IC naar Amsterdam Centraal niet rijdt, met op dezelfde tijd een IC naar Enkhuizen. (Maar de melding dat 'ie niet rijdt staat er al heel veel eerder op dan dat de vervangende trein erop komt).
Volstrekt logisch dat het getoond wordt vanwege de afwijking in de treinnummers, maar wat maakt dat voor de reiziger nu uit. 99,9999% van de instappers in die trein op Amersfoort zal naar Hilversum of Amsterdam Centraal willen, daarvoor werkt het dus net zo goed als je het gewoon toont alsof er niets aan de hand is. Ze zullen zich er vast niet druk om maken dat er ICM of IRM i.p.v. Duitse rijtuigen voor komen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Milco »

In verband met Mysteryland stopten alle intercity’s afgelopen zaterdag extra te Hoofddorp. Op Almere Centrum werd vlak voor het vertrek van de s2600 naar Vlissingen omgeroepen dat de trein ook in Amsterdam Lelylaan en Hoofddorp zal stoppen. Amsterdam Lelylaan is een beetje onnodig aangezien de s2600 daar al standaard stopt. :roll:

De TBP die de s12700 naar Den Haag Centraal aangaf, was ook een leuke:
Intercity 08:56
Duivendrecht, Amsterdam Zuid, Schiphol, Hoofddorp, Leiden Centraal en Den Haag Centraal
Stopt niet in Laan van NOI.
Stopt ook in Duivendrecht en Hoofddorp.

Tja, goede informatievoorziening is lastig...:roll:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Milco »

Geen misser, maar wel opvallend:

Ik zag op Facebook een foto voorbijkomen van lijn 33 op Nieuwegein Stadscentrum met op het bestemmingsdisplay 'Utrecht Orteliuslaan'. Alsof iedereen weet waar dat dan is... Zet dan gewoon '(Utrecht) Papendorp' erop, veel duidelijker toch! :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door BrengMe »

Ik noem het wel een misser. Niet alle reizigers zullen precies weten waar het ligt en vragen of de bus naar Papendorp gaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door Daniel »

Reizigers zullen dat bij Connexxion toch ondertussen wel gewend zijn? Die tonen altijd de haltenaam als tweede regel van de eindbestemming i.p.v. de wijknaam. Zie "Vianen Augustinushof" (= Vianen Monnikenhof), "Nieuwegein Waterbies" (= Nieuwegein Zuid) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ook onhandig is "Vianen Lorentzweg" wat lijn 63 en 65 nu allebei als bestemming hebben, terwijl de reiziger op de bus nergens kan zien dat ze een totaal andere route ernaartoe rijden. Wel relevant: 63 is heel veel sneller tot de Lekbrug, 65 is juist sneller van de Lekbrug in De Biezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #30

Bericht door huibf »

Nee hoor. Hermes toont gewoon wijknamen hoor.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten