OVer je OV-Chipkaart #9

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Anne »

Meltrain schreef:
avl schreef: Om te kunnen uitchecken mogen de reiskosten niet meer zijn dan het bedrag van de borg.
Dus:
4 euro bij stad- streekvervoer
10 euro voor regionale treinen / diverse Q-liners / NS abo's
20 euro voor de NS treinen
Dat is onzin bij stads- en streekvervoer. Als je reiskosten meer blijken te zijn dan je borg, wordt gewoon extra geld van je kaart afgehaald hoor. Volgens mij is de Qliner Emmeloord - Groningen trouwens de enige Qliner waar een borg van €10,- wordt gehanteerd.
Of je met 'te weinig saldo' kunt uitchecken bij de trein weet ik eerlijk gezegd niet, maar het lijkt me wel.
Mijn praktijk ervaring (bij CXX, Arr en NS) is dat je niet kunt uitchecken als de ritprijs hoger is dan je instapborg.

En er zijn meer Q-liners waar 10 euro gerekend wordt (of anders vanaf 2014)
DAV-HWGO, Gron. en Fryslan

Toevoeging: het gaat om de situatie waarbij je uitkomt op een negatief saldo.
Laatst gewijzigd door Anne op zo 29 dec 2013, 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

avl schreef:Mijn praktijk ervaring is dat je niet kunt uitchecken als de ritprijs hoger is dan je instapborg.
Bij welke vervoerder? Bij Connexxion kan dat gewoon hoor. Een rit Uden - Nijmegen is vol tarief boven de 4 euro als je geen overstap maakt. Bij uitchecken werd er gewoon nog wat extra afgeschreven (gaf het scherm ook netjes aan). Ik weet niet of dat bij Arriva ook zo ging, daar heb ik nooit 4E+ ritten gemaakt.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Anne »

fogeltje schreef:
avl schreef:Mijn praktijk ervaring is dat je niet kunt uitchecken als de ritprijs hoger is dan je instapborg.
Bij welke vervoerder? Bij Connexxion kan dat gewoon hoor. Een rit Uden - Nijmegen is vol tarief boven de 4 euro als je geen overstap maakt. Bij uitchecken werd er gewoon nog wat extra afgeschreven (gaf het scherm ook netjes aan). Ik weet niet of dat bij Arriva ook zo ging, daar heb ik nooit 4E+ ritten gemaakt.
Het gaat bij mijn voorbeelden om een reactie op Marlies waarbij je op je kaart met een negatief bedrag komt.
Als het bedrag op je kaart hoger is dan de instap borg kan je wel gewoon uitchecken en wordt het extra bedrag nog van je kaart afgeschreven. Bij een ritje Leeuwarden-Alkmaar van € 17,06 en een saldo van € 4,00 kom je dan dus € 13,06 negatief.

Maar als je incheckt met een saldo van € 3,99 kom je dus negatief uit en kan je niet meer uitchecken bij ritkosten van meer dan 4 euro. Als je incheckt met een saldo van € 0,01 en je rit is € 3,99 heeft je kaart een negatief saldo van € 3,98. En bij het voorbeeld Leeuwarden Alkmaar kan je dus niet uitchecken en blijft het negatieve saldo € 3,99.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daniel »

In Dordrecht is het gratis reizen voor 65-plussers met de stadsbussen verlengt tot de eerstvolgende verkiezingen, waardoor alle ouderen het daarvoor bestemde reisproduct moeten laten verlengen. Ze hebben daar volgens Arriva.nl van 26 december tot 1 februari de tijd voor, maar kennelijk willen ze het allemaal tegelijk doen. In elk geval: op station Dordrecht stond vanmiddag een aardige rij bij de Arriva-store en had men daarnaast ook nog een mobiele Arriva-store bij een halte geparkeerd waarvoor ook een rij stond. Je zou als normale klant maar iets willen vragen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

Meltrain schreef:
avl schreef:
Of je met 'te weinig saldo' kunt uitchecken bij de trein weet ik eerlijk gezegd niet, maar het lijkt me wel.
Uit ervaring weet ik dat dat niet kan als je te negatief uitkomt, tenzij dat recent veranderd is. Ik heb tegenwoordig autoload dus ik kan het niet meer testen ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daniel »

Volgens een brief van NS die ik vandaag ontving, met een chipkaarthoesje als cadeautje voor vaste klanten, mag in de loop van 2014 iedereen gaan in- en uitchecken. Is het eigenlijk al bekend hoe ze dat dan met de jaartrajectkaarthouders oplossen? In de oorspronkelijke planning zouden de laatste trajectkaarten immers in 2014 aflopen, maar da's inmiddels 2015 geworden.
Wordt het iets van verplicht in- en uitchecken maar nog wel op een papieren kaartje buiten je traject reizen, of volgt er een tussentijdse omzetting naar TrajectVrij?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door huibf »

Daniel schreef:Volgens een brief van NS die ik vandaag ontving, met een chipkaarthoesje als cadeautje voor vaste klanten, mag in de loop van 2014 iedereen gaan in- en uitchecken. Is het eigenlijk al bekend hoe ze dat dan met de jaartrajectkaarthouders oplossen? In de oorspronkelijke planning zouden de laatste trajectkaarten immers in 2014 aflopen, maar da's inmiddels 2015 geworden.
Wordt het iets van verplicht in- en uitchecken maar nog wel op een papieren kaartje buiten je traject reizen, of volgt er een tussentijdse omzetting naar TrajectVrij?
Hoezo ik check nu gewoon in- en uit buiten mijn traject met mijn JTK. Ik gebruik deze ook voor de bus enzo en heb auto reload. Dat NS vervolgens niets afschrijft en ook geen rekening stuurt is hun eigen probleem.

Tot nu toe eigenlijk nog geen probleem ermee gehad. Wel 2 conducteurs die hier een opmerking over maakte dat het zo niet hoort. Maar vonden eigenlijk terecht dat ik incheckte, mmers hun werkgever brengt dit in de media zo naar buiten dat iedereen zoveel mogelijk moet in en uitchecken! En anders het systeem zo inrichten dat je niet KAN in en uitchecken met je JTK. (dus rood licht en een error piepje).
Dat het een zgn sleutelkaart is geworden horen ze dan maar anders op te lossen ? poortjes openzetten dan maar ?

Mocht ik een boete krijgen, dan betaal ik mijn reis, maar zeker niet de extra boete !
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Freek »

Daniel schreef:Volgens een brief van NS die ik vandaag ontving, met een chipkaarthoesje als cadeautje voor vaste klanten, mag in de loop van 2014 iedereen gaan in- en uitchecken. Is het eigenlijk al bekend hoe ze dat dan met de jaartrajectkaarthouders oplossen? In de oorspronkelijke planning zouden de laatste trajectkaarten immers in 2014 aflopen, maar da's inmiddels 2015 geworden.
Wordt het iets van verplicht in- en uitchecken maar nog wel op een papieren kaartje buiten je traject reizen, of volgt er een tussentijdse omzetting naar TrajectVrij?
Ja, dat is bekend. Nee het wordt niet een tussentijdse omzetting. Rustig afwachten. Voornemen was overigens al in de media geweest nav berichten in de metro dat er uitstel was voor omzetten van papier naar CT. Voor elk nog niet verchipt product is een oplossing. Rustig afwachten, 't wordt vanzelf duidelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daniel »

Ja dat die oplossing er is was mij bekend. Het verbaasde me alleen dat eerst gecommuniceerd wordt dat de invoering van TrajectVrij als alternatief pas in februari plaatsvindt (waardoor nog tot februari 2015 JTKs in omloop zijn) en ze vervolgens in januari een brief sturen dat medio 2014 iedereen moet gaan inchecken.

Nou lijkt inchecken met een JTK en tegelijk nog een papieren kaartje moeten kopen om voor een reis buiten je traject te betalen me niet een heel klantvriendelijke oplossing. Maar als ze daar een uitzondering op bedacht hebben zonder inchecken dan hadden ze die brief weer niet moeten sturen (ter voorkoming van eventuele verwarring).

(Al verwacht ik als tussenoplossing eerder dat het product JTK, dat op zich al op de kaart staat, bruikbaar wordt op een TrajectVrij achtige manier maar dan nog tegen de oude voorwaarden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daantje »

Hoe zou dat dan moeten als ik van Rotterdam naar Den Haag reis met mijn trajectkaart Rotterdam - Delft? Moet ik dan in Delft uitstappen om uit te checken en verder reizen met een papieren kaartje?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daniel »

Ik zou zeggen gewoon op je bestemming, vooralsnog wordt er toch nergens iets afgeschreven als je in- of uitcheckt met een JTK.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Op de MTK's staat nu een mededeling dat deze verdwijnt in het 2e kwartaal :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daniel »

Dat was te verwachten, dan is TrajectVrij beschikbaar immers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daantje »

Zijn er eigenlijk al prijzen bekend voor TrajectVrij?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Daniel »

Tijdens het proefbedrijf (nog tot 23 januari) nog niet, zo is te lezen op http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonne ... -vrij-jaar

Edit: Nu heb ik deelgenomen aan de proef met TrajectVrij en zie in MijnNS nog de "restitutie" van de 10 "niet gebruikte" maanden staan (helaas niet staat de factuur voor de virtuele bestelling er niet meer in). Dat is een bedrag van € 1062 en als ik de prijs van m'n huidige trajectkaart Amersfoort - Utrecht (ook tegen 2013-tarieven, omgerekend naar 10 maanden) daarmee vergelijk is die met € 1027,50 relatief niet zo gek veel lager. 't scheelt dus maar iets van 3 euro in de maand.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

Daantje schreef:Zijn er eigenlijk al prijzen bekend voor TrajectVrij?
Ze zijn er wel maar staan uit, omdat het product nog niet verkrijgbaar is. Je kan wel vergelijken met de "NS Business Card met TrajectVrij", die staat in het uitgebreide advies in de reisplanner. Het verschil tussen TrajectVrij en de zakelijke variant is geloof ik max 50 euro (hoger), die je betaalt voor de business card.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Nou lijkt inchecken met een JTK en tegelijk nog een papieren kaartje moeten kopen om voor een reis buiten je traject te betalen me niet een heel klantvriendelijke oplossing.
Verplicht inchecken én een kaartje moeten kopen? Dat klinkt nogal bizar.
Bovendien is het hele idee achter verplicht inchecken voor abonnementshouders nu juist dat de papieren kortingskaartjes dan afgeschaft kunnen worden.

De eenvoudigste oplossing, die al jaren wordt toegepast, is gewoon papieren kortingskaartjes blijven verkopen zolang er nog jaartrajectkaarten in gebruik zijn.
Daniel schreef:(Al verwacht ik als tussenoplossing eerder dat het product JTK, dat op zich al op de kaart staat, bruikbaar wordt op een TrajectVrij achtige manier maar dan nog tegen de oude voorwaarden)
Je verwacht het onmogelijke, als tijdelijke oplossing?!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Freek »

Ga nu niet speculeren en oplossingen bedenken. Er zijn tal van varianten te bedenken. Iedereen die de oplossing kent zal hem niet delen totdat het officiele kanaal dat doet, dat zal niet heel lang meer duren.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door VIRM »

Vanochtend nieuwe OV-chipkaart proberen aan te vragen, maar kwam niet echt door die website heen. Maar aan de OV-chipkaart klantenservice gevraagd hoe en wat, en of je dit ook bij een servicebalie van NS kon doen. Antwoord: ik durf geen uitspraak te doen over de producten en diensten van NS, omdat het een andere vervoerder is. Tsja, het is wel je aandeelhouder...

Uiteindelijk met behulp van een (goedziend) familielid de nieuwe chipkaart aangevraagd. :) Even vraagje (aangezien de termen 'OV-chipkaart' en 'logica' niet altijd samengaan):
- Mijn oude kaart wordt 'beeindigd'. Ik neem aan dat dit pas gebeurt als mijn nieuwe kaart binnen is?
- Wordt DUO ook automatisch op de hoogte gesteld dat mijn SOV van chipkaart verandert, of moet ik daar zelf nog een handeling voor verrichten?
Beul van de blindegeleidelijn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Freek »

Antwoord op je eerste vraag; nee, als de kaart verlooopt dan gebeurd dat gewoon. Tweede vraag; nee, moet je opnieuw koppelen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

Een vriend van me kreeg van NS een nieuwe kaart waarop dus wel de producten vooraf waren overgezet. Nadeel: ze laten je oude kaart verlopen de dag nadat de nieuwe is verzonden. Dus dan vertrek je 's ochtends met je oude kaart, valt er 's middags een nieuwe op je deurmat en ben jij ergens anders zonder geldige abo om terug te komen :X
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Milco »

Als ik een reis plan van Almere, Stichtse Brug naar Station Centrum, dan zie ik dat lijn 160 zo'n 25 cent duurder is dan lijn 156, terwijl deze exact dezelfde route afleggen. Kan het te maken hebben met het feit dat lijn 156 van Connexxion is en dat lijn 160 gereden wordt door Connexxion, maar dat doet in opdracht van OV Regio IJsselmond?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Het kilometertarief van Almere is lager (€0,121 per kilometer) dan dat van IJsselmond (€0,139 per kilometer).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Milco »

Ja, dat weet ik, maar omdat lijn 160 wel door Connexxion wordt uitgevoerd twijfelde ik welk tarief er nou gold. Ik ben ook niet zo snugger met dergelijke dingen :oops:

Ik reis normaal namelijk met lijn 160 en dan met lijn 1 of 3 vanaf Almere Centrum, maar gisteren stapte ik bij de Stichtse Brug over op lijn 150.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

De concessie waar de lijn bij hoort is bepalend voor het tarief, niet de vervoerder of de plek waar de bus rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten