OVer je OV-Chipkaart #9

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Tochjo »

Tochjo schreef:Kennelijk kan het [afschrijven van het automatisch opgeladen saldo] nu tot 15 dagen duren in verband met nieuwe bankregels, zo begreep ik inmiddels.
En vandaag, op dag 15, hebben ze het afgeschreven.
Nelis schreef:De telefoniste zegt dat je vanaf 1 januari ook een tijdelijke ov-chipkaart aan kan vragen. Klopt dit? Het gaat trouwens om een studentenreisproduct.
http://www.studentenreisproduct.nl/aank ... oduct.aspx
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Nelis »

U wordt vriendelijk bedankt. Kan ik gelukkig nog naar school, wat mij voor die 5 dagen toch al gauw 80 euro's had kunnen kosten.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Ronald »

Hoe zat het ook alweer met inchecken met de nieuwe NS-abonnementen? Wordt er strak vastgehouden aan de 30 minuten waarbinnen je moet gaan reizen, of moet je gewoon "zo snel mogelijk" gaan reizen? Wordt er moeilijk gedaan als je om 6:25 uur met korting incheckt en pas de trein van 6:53 uur neemt? Als dit dus mag kan het dus lonen om een kwartiertje eerder op het station te zijn...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Uit het bijgesloten boekje met voorwaarden, artikel 9.2: "U krijgt alleen korting als u incheckt tijdens de uren waarop u korting geniet en u binnen 30 minuten nadat u heeft ingecheckt de reis waarvoor u heeft ingecheckt start, tenzij dit door een vertraging van het betreffende vervoersmiddel niet mogelijk is."
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Ronald »

Ok, heel simpel dus: na inchecken moet je altijd de eerstvolgende trein in jouw richting nemen, dan zit je altijd binnen de 30 minuten. Maar zit daar dan ook die vijf-minuten-marge in (net als bij 8:55/9:00 uur): inchecken vóór 6:25 uur korting en na 6:25 uur vol tarief?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

De eerstvolgende trein in je richting is wel erg streng, de eerstvolgende trein die je het eerst op je eindbestemming doet aankomen ofzo lijkt me juister. Je wilt tenslotte de IC in de juiste richting kunnen overslaan als je een sprinter moet hebben en andersom.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Tochjo »

Ronald schreef:Ok, heel simpel dus: na inchecken moet je altijd de eerstvolgende trein in jouw richting nemen, dan zit je altijd binnen de 30 minuten. Maar zit daar dan ook die vijf-minuten-marge in (net als bij 8:55/9:00 uur): inchecken vóór 6:25 uur korting en na 6:25 uur vol tarief?
De marge is altijd in het voordeel van de reiziger, dus inchecken voor 6:35 betekent reizen met korting. Verder staat die regel alleen in de voorwaarden om een stok te hebben om mee te slaan als blijkt dat iemand de zaak moedwillig flest, door bijvoorbeeld elke dag in zijn lunchpauze in te checken en dan tegen vijven eens met de trein naar huis te gaan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

Ik merk nu dat als je automatisch opladen niet aan hebt staan dat het wel eens vervelend kan zijn. Mijn nichtje wil naar de film. Prima. Ik bedenk me alleen dat de anonieme OVC (zij heeft er zelf geen) nog maar iets van 3,20 heeft. Met 5 euro erop kan ik op en neer naar Eindhoven. Alleen gaat de plus pas om 13:00 open en de bus gaat al om 12:30 :') Dan maar een ritkaartje, scheelt toch maar 23 cent (helaas is ze net 12 geworden, dus een kidskaartje werkt niet meer).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Meltrain »

Je kunt toch gewoon nu reizen en straks in Eindhoven je kaart opladen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

Ja da's genoeg saldo om in te kunnen checken en met negatief saldo uit te checken toch?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

Met 3,20 kun je toch niet inchecken?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Tochjo »

Bij bussen, trams en metro's is een niet-negatief saldo (altijd?) voldoende, voor treinen heb je meer nodig.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

Oh, je hebt gelijk, minimale saldo is €4, ik had 3 in m'n hoofd zitten.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Tochjo »

Dan nog kun je inchecken; dan sta je tijdelijk in de min.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

Tochjo schreef:Bij bussen, trams en metro's is een niet-negatief saldo (altijd?) voldoende, voor treinen heb je meer nodig.
Waarom wordt dan altijd gezegd dat je ook minimaal het instaptarief op je kaart moet hebben? Mij is altijd verteld, voor bus en tram moet er minimaal 4 euro op staan, bij trein 10 indien je een abonnement hebt, 20 zonder (bij NS).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Tochjo »

Omdat dat makkelijk communiceert. In de praktijk heb je vier euro minder nodig; als je een abonnement voor de trein hebt, heb je dus aan zes euro voldoende om in te kunnen checken bij NS.
Laatst gewijzigd door Tochjo op zo 29 dec 2013, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

Met abonnement is het in de trein 6 euro. Na inchecken kom je dan op -4 en moet je voor een reis duurder dan 6 euro dus éérst opladen voor je kunt uitchecken. Maar als je niet genoeg saldo hebt en je moet rennen om je trein te kunnen halen is het handig om te weten ;)

edit: wat mn bovenbuur zegt dus :)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

Dus ik had me 23 cent kunnen besparen :') Ik had eerder moeten posten, dan had ik het gelezen voordat ik gegaan was. Weer wat geleerd. Tja, ik heb zelf automatisch opladen, dus over dit soort dingen denk ik nooit na. Vind ik heerlijk, nooit meer niet genoeg strippen hebben als ik spontaan verder weg wil.

Ik vertel de ouders van mijn nichtje dat ze voor haar maar een persoonlijke kaart met automatisch opladen moeten aanschaffen, scheelt mij weer gedoe als ik ze een keer mee wil nemen :')
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Dus ik had me 23 cent kunnen besparen :') Ik had eerder moeten posten, dan had ik het gelezen voordat ik gegaan was. Weer wat geleerd. Tja, ik heb zelf automatisch opladen, dus over dit soort dingen denk ik nooit na. Vind ik heerlijk, nooit meer niet genoeg strippen hebben als ik spontaan verder weg wil.

Ik vertel de ouders van mijn nichtje dat ze voor haar maar een persoonlijke kaart met automatisch opladen moeten aanschaffen, scheelt mij weer gedoe als ik ze een keer mee wil nemen :')
En het scheelt jouw nichtje t/m haar 18e jaar geld want in Brabant reis je dan nog met reductietarief.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Anne »

marlies schreef:Met abonnement is het in de trein 6 euro. Na inchecken kom je dan op -4 en moet je voor een reis duurder dan 6 euro dus éérst opladen voor je kunt uitchecken. Maar als je niet genoeg saldo hebt en je moet rennen om je trein te kunnen halen is het handig om te weten ;)

edit: wat mn bovenbuur zegt dus :)
Om te kunnen uitchecken mogen de reiskosten niet meer zijn dan het bedrag van de borg.
Dus:
4 euro bij stad- streekvervoer
10 euro voor regionale treinen / diverse Q-liners / NS abo's
20 euro voor de NS treinen
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef:
fogeltje schreef:Dus ik had me 23 cent kunnen besparen :') Ik had eerder moeten posten, dan had ik het gelezen voordat ik gegaan was. Weer wat geleerd. Tja, ik heb zelf automatisch opladen, dus over dit soort dingen denk ik nooit na. Vind ik heerlijk, nooit meer niet genoeg strippen hebben als ik spontaan verder weg wil.

Ik vertel de ouders van mijn nichtje dat ze voor haar maar een persoonlijke kaart met automatisch opladen moeten aanschaffen, scheelt mij weer gedoe als ik ze een keer mee wil nemen :')
En het scheelt jouw nichtje t/m haar 18e jaar geld want in Brabant reis je dan nog met reductietarief.
Niet in Lieshout. Dat geldt alleen bij de provincie, niet bij Hermes. Want in de provincie rijden bijvoorbeeld 12- ook gratis, bij Hermes ook niet (daar heb je wel dat kinderkaartje voor een euro waar ze net te oud voor was).
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Mr-W »

Ik reis anders nog steeds met reductietarief + dalkorting bij Hermes :D
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 29 dec 2013, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Freek »

Ik kwam er vandaag achter dat ik een check out miste bij Syntus, toch handig als je reiskosten wil declareren en die er opeens niet blijken te zijn. Via 'Mijn Syntus' verzoek tot resitutie ingediend. Binnen een seconde was er al antwoord, als blijkt dat er wel een check in is, maar geen check out op de opgegeven dag wordt er automatisch 3,14 (bij bus) of 9,14 (bij trein) gestort op de bankrekening. Niks geen gedoe dus met verrekening van ritprijzen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Meltrain »

avl schreef: Om te kunnen uitchecken mogen de reiskosten niet meer zijn dan het bedrag van de borg.
Dus:
4 euro bij stad- streekvervoer
10 euro voor regionale treinen / diverse Q-liners / NS abo's
20 euro voor de NS treinen
Dat is onzin bij stads- en streekvervoer. Als je reiskosten meer blijken te zijn dan je borg, wordt gewoon extra geld van je kaart afgehaald hoor. Volgens mij is de Qliner Emmeloord - Groningen trouwens de enige Qliner waar een borg van €10,- wordt gehanteerd.
Of je met 'te weinig saldo' kunt uitchecken bij de trein weet ik eerlijk gezegd niet, maar het lijkt me wel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:wordt er automatisch 3,14 (bij bus)
En als het een overstap betreft met een ritprijs van 10 cent? Kun je de rest dan alsnog terugvragen?
"Een touringcar is geen bus"
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten