OVer je OV-Chipkaart #9

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Tristan » Do 26 Sep 2013, 18:45

Edwin schreef:
hauptbahnhof schreef:Euh... diegene heeft minder betaalt dan hij/zou moeten. Hoezo claimen?

Bij CXX kan je alles claimen want ze betalen toch wel uit, zelfs als je er geen recht op hebt (A)

Dat is niet helemaal waar. Dit jaar heb ik eenmaal een afwijzing gehad omdat ik een Arriva-abonnement heb (die op lijn 195/295 wel te gebruiken is, maar niet door CXX geaccepteerd wordt). De andere keren heb ik idd wel alles terug gehad. (A)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Edwin » Do 26 Sep 2013, 18:54

Tristan schreef:
Edwin schreef:
hauptbahnhof schreef:Euh... diegene heeft minder betaalt dan hij/zou moeten. Hoezo claimen?

Bij CXX kan je alles claimen want ze betalen toch wel uit, zelfs als je er geen recht op hebt (A)

Dat is niet helemaal waar. Dit jaar heb ik eenmaal een afwijzing gehad omdat ik een Arriva-abonnement heb (die op lijn 195/295 wel te gebruiken is, maar niet door CXX geaccepteerd wordt). De andere keren heb ik idd wel alles terug gehad. (A)

Een uitzondering daar gelaten :wink:
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Daniel » Do 26 Sep 2013, 19:25

Ik heb ook heel veel moeite gehad om claims goedgekeurd te krijgen waarbij ik slechts een deel van het traject op een abonnement reisde, maar het probleem juist zat in het punt vanaf waar ik op saldo ging reizen. Voor de nieuwe verchipte abonnementen in de regio Utrecht hebben ze overigens heel sneaky de voorwaarden aangepast, waarin nu dus staat dat je op saldo gaat reizen vanaf de laatste halte in een zone waar het abonnement geldig is i.p.v. vanaf de zonegrens.
Zover je het nu überhaupt nog kan nachecken, want er staan op de recente netkaarten geen zonegrenzen meer (althans, niet op die van de provincie Utrecht)

Voor wie denkt, dat gaat toch om luttele centen: dat is natuurlijk niet het geval bij een spitslijn die sowieso al weinig haltes heeft, waarbij daarnaast in het zonesysteem een voor de reiziger gunstige aanpassing kende: voor alle lijnen van Amersfoort richting Utrecht ligt de feitelijke zonegrens pas vlak voor Soesterberg i.p.v. dat het tussenliggende bosgebied een aparte zone is. Vooral op de lijnen via de A28 scheelt dat vrij fors, voor de lijnen via de provincialeweg juist weer amper.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Edwin » Di 01 Okt 2013, 09:36

Is Veolia de enige vervoerder waarbij je eerst een account moet aanmaken om geld terug te vragen? Heb maar gewoon de klantenservice gemaild. Mijn oma snapte er niks van bij Veolia en ik ga voor haar voor één incidentele reis geen account aanmaken.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Daniel » Di 01 Okt 2013, 09:40

hauptbahnhof schreef:Dat heb ik nooit gesnapt. Waarom die melding überhaupt gebruikt wordt, en als het gebruikt wordt, doe het dan alleen bij poortjes waar je wel direct kan uitchecken via de andere zijde.
Welke vervoerder naast CXX geeft die melding nog aan?

Connexxion doet het blijkbaar ook niet meer, ik kon vanmorgen gewoon uitchecken terwijl de bus nog geen millimeter verplaatst was.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor dennistd » Di 01 Okt 2013, 10:33

Afgelopen week nog wel, terwijl er toch zeker een minuut tussen in- en uitcheck zat. Op zich wel goed tegen vergissingen, maar zet het dan op 10 seconden...
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Edwin » Di 01 Okt 2013, 12:01

Arriva (Rotterdam) toonde laatst bij mijn check-uit alleen maar Bedankt, tot ziens en geen ritprijs en huidige stand reissaldo, waar andere vervoerders dit al wel doen. Mailtje naar Arriva en deze reactie:
Arriva schreef:In uw reactie vraagt u of het mogelijk is om bij het in- en uitchecken de prijs kan zien.
Wij hebben uw reactie doorgestuurd naar de technische projectafdeling OV-chipkaart. Deze geven aan dat er een voorstel is gedaan voor aangepaste teksten schermen en geluiden. En zullen we te samen met de andere vervoerders na de nodige testen ergens in november in het veld kunnen zetten.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Daniel » Di 01 Okt 2013, 13:41

@dennistd: Wellicht zat het bij mij dan in het gebruik van twee verschillende cico´s

@Edwin: Huh, Arriva heeft eigenlijk altijd al prijzen getoond...
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Edwin » Di 01 Okt 2013, 13:53

Daniel schreef:@Edwin: Huh, Arriva heeft eigenlijk altijd al prijzen getoond...

Niet met mijn SOV in mijn vrijreizenperiode.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Di 01 Okt 2013, 14:34

Was dat altijd al zo of ineens na een "verkeerde" update?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Daniel » Di 01 Okt 2013, 14:41

@Edwin: Maar waarom zou je dan een prijs willen weten, die is immers altijd € 0,00 dan :wink:
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Edwin » Di 01 Okt 2013, 16:54

Daniel schreef:@Edwin: Maar waarom zou je dan een prijs willen weten, die is immers altijd € 0,00 dan :wink:

Dan weet je 100% zeker dat je reis niks heeft gekost en hoef je het niet bij een oplaadpunt of online te kijken en nog belangrijker, je ziet je huidige saldo. Hiermee kan je ook nog eens zien dat jij uitcheckte. Zeker handig bij bijvoorbeeld de metropoortjes wanneer er veel mensen snel achter elkaar door de poortjes gaan zonder dat deze echt dicht gaan.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Edwin » Di 01 Okt 2013, 16:54

hauptbahnhof schreef:Was dat altijd al zo of ineens na een "verkeerde" update?

Dat weet ik niet, tijden geleden dat ik met Arriva reisde en lette er eigenlijk nooit op.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Tristan » Di 01 Okt 2013, 17:57

hauptbahnhof schreef:Was dat altijd al zo of ineens na een "verkeerde" update?

In ZHN is dat altijd al zo geweest als je een abonnement met afgekocht reisrecht hebt: SOV, Dal Vrij en Altijd Vrij.

Als er een aantak reizigers met zo'n product achter elkaar uitstappen, weet je nooit 100 % zeker of je bent uitgecheckt, tenzij je dit bij een kaartautomaat controleert.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor fogeltje » Di 08 Okt 2013, 16:07

Edwin schreef:
hauptbahnhof schreef:Euh... diegene heeft minder betaalt dan hij/zou moeten. Hoezo claimen?

Bij CXX kan je alles claimen want ze betalen toch wel uit, zelfs als je er geen recht op hebt (A)

En ze lezen vaak de formulieren niet. Je kunt bij afgeschreven bedrag alleen uit een aantal vaste opties kiezen, bijvoorbeeld vier euro. Nu betreffen mijn claims altijd verkeerde check-outs (of ins) dus dan moet ik een bedrag invullen en dat gaat niet. Dus dan kies ik maar "4 euro" en schijf ik in de omschrijving wat er werkelijk is afgeschreven, wat het had moeten zijn en wat ik terug wil. Het beschrijf wat afgeschreven had moeten zijn vul ik ook in, in het invoerveld daarvoor. Maar in plaats van dat ze de omschrijving lezen trekken ze het verwachte bedrag gewoon van 4 euro af. Daar had ik flink winst mee kunnen maken.

Lijn 300 in Nijmegen had namelijk een incheckprobleem op CS. Ik werd daar altijd verkeerd ingecheckt op de halte voor het station. Dan betaal ik 6 cent teveel en die ga ik dus terugvragen. De rit had 1,17 moeten kosten maar er werd 1,23 afgeschreven. Dus ik vul dat in de omschrijving netjes in. Wat stort Connexxion terug? 2,83 (4,00 - 1,17). Ik had flink in mijn dagelijkse reiskosten kunnen besparen door altijd op lijn 300 te wachten.

Maar ik ben zo eerlijk en gaf beide zaken aan bij de klantenservice (verkeerde check-in die gefixt moest worden en het feit dat ze de formulieren niet lezen). Dat werd gewoon genegeerd. Het is na verloop van tijd wel gefixt toen ik twittermans van Breng daarvan op de hoogte heb gesteld. Ik had in de tussentijd flink kunnen frauderen als ik het gewild had.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Edwin » Di 08 Okt 2013, 16:19

Ik heb precies hetzelfde gehad. Heb het Connexxion ook gemeld dat ze meer opties in hun formulier moeten aangeven, maar nooit reactie op gehad.
Remember to check-out with your ov-chipcard.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 553
Lid geworden op: Ma 01 Aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Tristan » Di 08 Okt 2013, 18:41

Als je kiest voor de optie 'Geld afgeschreven, terwijl op abonnement gereisd', heb je wel de invulvelden 'afgeschreven bedrag' en 'verwacht afgeschreven bedrag'.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5692
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor fogeltje » Di 08 Okt 2013, 18:57

Alleen zegt Connexxion zelf dat ik het eerste formulier moet gebruiken in gevallen van verkeerde check-in. Sterker nog, die optie staat er tegenwoordig bij als reden waarom je de claim indient. Ook dien je bij de abonnementsoptie een abonnement op te geven en daar moet ik iets invullen. Dus dat gaat ook niet goed. Als ik onzin invul "Geen abonnement" ofzo, dan snappen ze het natuurlijk niet.

Ik zie overigens nu dat ze tegenwoordig ook een optie hebben "op saldo gereisd en er is te veel saldo afgeschreven"

Alleen die komt wel uit op een regulier klachtenformulier en de verwerkingstijd van die dingen zal wel langer zijn. Als ik de restitutieformulieren invul, staan mijn centjes meestal de volgende werkdag al klaar, als ik het vroeg in de ochtend invul soms zelfs op dezelfde dag nog.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25121
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Daniel » Di 08 Okt 2013, 19:54

Tristan schreef:Als je kiest voor de optie 'Geld afgeschreven, terwijl op abonnement gereisd', heb je wel de invulvelden 'afgeschreven bedrag' en 'verwacht afgeschreven bedrag'.

De velden zijn er wel ja, maar ze doen er alsnog niks mee. (Als ze dat wel hadden gedaan hadden mijn claims van enige tijd terug niet zoveel moeite gekost)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Zonnig » Wo 16 Okt 2013, 21:32

Daniel schreef:@dennistd: Wellicht zat het bij mij dan in het gebruik van twee verschillende cico´s

@Edwin: Huh, Arriva heeft eigenlijk altijd al prijzen getoond...


Arriva toont naast de prijzen ook de Plaats/Haltenaam.
Kan je meteen zien of je op de juiste locatie bent uitgecheckt.

Heb dat bij XX al vaak meegemaakt dat ik achteraf op de site zie dat ik volgens de cico's ergens anders ben uitgestapt dan de werkelijke uitstap plek. En .... tot nu toe altijd in mijn nadeel.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2382
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Mr-W » Do 17 Okt 2013, 10:31

fogeltje schreef:Alleen zegt Connexxion zelf dat ik het eerste formulier moet gebruiken in gevallen van verkeerde check-in. Sterker nog, die optie staat er tegenwoordig bij als reden waarom je de claim indient. Ook dien je bij de abonnementsoptie een abonnement op te geven en daar moet ik iets invullen. Dus dat gaat ook niet goed. Als ik onzin invul "Geen abonnement" ofzo, dan snappen ze het natuurlijk niet.

Ik zie overigens nu dat ze tegenwoordig ook een optie hebben "op saldo gereisd en er is te veel saldo afgeschreven"

Alleen die komt wel uit op een regulier klachtenformulier en de verwerkingstijd van die dingen zal wel langer zijn. Als ik de restitutieformulieren invul, staan mijn centjes meestal de volgende werkdag al klaar, als ik het vroeg in de ochtend invul soms zelfs op dezelfde dag nog.

En dan krijg je als antwoord van de klantenservice dat je dit formulier moet invullen https://ovcc.connexxion.nl/ovccwebclient/?source=Connexxion
oftewel eerst kijkt een klantenservice medewerker ernaar om je daarna terug te sturen naar het oude formulier,enig verschil voor Hermes gebruikers is dat er nu een Connexxionlogo staat in de plaats van een Hermes.
Ook staan er op beide formulieren de fout dat reiziger van 4 tot en met 11 jaar en 65+ met reductie reizen. Bij ons in Brabant mogen jongeren tot en met 18 jaar met reductie reizen mits ze gebruik maken van een persoonlijk ovchipkaart.

VIRM
Berichten: 3408
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor VIRM » Zo 20 Okt 2013, 18:37

Hmmm, dat in- en uitchecken met open poortjes bij NS is niet altijd even handig.
Op checkte in op Amsterdam Centraal vanmiddag en ik hoorde duidelijk een BLIEP. Kom ik aan op Zaandam, wil ik uitchecken, hoor ik weer een BLIEP. Oeps, kennelijk was dat op Amsterdam Centraal dus het poortje naast mij. Dus per ongeluk een gratis enkele reis amsterdam Centraal naar Zaandam... NS gaat hier toch niet dood van? ;)
Beul van de blindegeleidelijn

hauptbahnhof
Berichten: 2893
Lid geworden op: Wo 20 Okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor hauptbahnhof » Zo 20 Okt 2013, 20:17

Scheelt wel dat Zaandam paaltjes heeft...

Gebruikersavatar
Justin
Berichten: 4164
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Justin » Wo 23 Okt 2013, 23:11

Hm, in navolging van de CXX perikelen, ben ik nu voor het eerst sinds een jaar of twee (denk ik) weer benadeeld geraakt. Ik heb een Randstad Zone Noord abo (centrum Ouderkerk/5825 met 2*, zodat ik kan reizen tussen Amstelveen en Amsterdam Zuid/Zuidoost/Diemen/whatever) en gisteren stapte ik in bij Amstelveen, Sportlaan. Nu is blijkbaar het systeem blijven hangen, want het systeem dacht dat ik in Wilnis, Begraafplaats opstapte, en dus ging er €0,86 eraf.

Heb ook maar een restitutieformulier ingevuld, met de genoemde perikelen (ja ik heb abo, maar zone abonnement staat er niet in, om nog maar te zwijgen van andere keuzemogelijkheden die door jullie genoemd zijn), dus ben ook wel benieuwd hoe snel men is met de behandeling -o-
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in

Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: Za 23 Jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Berichtdoor Edwin » Do 24 Okt 2013, 09:12

Van de week kan je €4,- ophalen gok ik zo *bus*
Remember to check-out with your ov-chipcard.


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast