OVer je reiservaringen in oktober 2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Daniel »

Ik kreeg vanmorgen extra waar voor m'n voordeliger "Spoordeel voor U"-dagkaartje: compleet met gratis stranding met een defecte trein. Is ook al weer een jaar of 8 geleden geweest dat ik dat voor het laatst had.

Het begon allemaal met de binnenkomst van de t829 in Roermond toen de trein langs het perron opeens wel erg ruw tot stilstand kwam (hoorde achter me nog wat reizigers bijna van de trap vallen), direct gevolgd door het uitvallen van verlichting en ventilatie. Vervolgens bleken de deuren van de eerste paar bakken van treinstel 9556 ook niet meer open te gaan, waarop de reizigers door de HC naar achteren verwezen werden.
De HC bleef nog wat proberen en uiteindelijk gingen de deuren wel open, waarop het besluit werd genomen om gewoon te vertrekken richting Sittard. Daar zouden we echter voorlopig nog niet aankomen...

Vertrek van de trein verliep goed, de HC schakelde de verlichting weer in en tja... nog geen minuut later stonden we dus weer zeer abrupt stil. Uit het raampje kon ik in de verte nog het uitrijsein van Roermond zien, we stonden dus net een paar meter van het station vandaan.
Uit de cabine van het bewuste achterop lopende stel klonken ook allerlei alarmerende geluiden die de HC niet herkende hoorde ik hem via de porto doorgeven. We hebben daar uiteindelijk ruim een halfuur gestaan terwijl de Sprinter naar Maastricht en de IC naar Heerlen ons via andere sporen passeerden. Na dat halfuur kwam er echter langzaam weer leven in het stel: eerst ventilatie, toen kwam OBIS tot leven, kregen we weer verwarming en uiteindelijk ging ook de verlichting weer aan. Nog even wachten op toestemming van de treindienstleider en daarna kon een uiteindelijk geslaagde poging worden ondernomen om de eindbestemming te bereiken.

En ach, er was nog niet genoeg vertraging dus mochten ook nog de wisseltjes bij Maasbracht roestgereden worden (we gingen via spoor 413) waar de tegemoetkomende Sprinter notabene ook nog op moest wachten. In Sittard is het emplacement nu ook weer roestgereden gezien de trein daar via spoor 1 mocht en uiteindelijk met +45 dan alsnog op station Maastricht aangekomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Klaasje »

Haha. Ik heb met Bee van Dvd tot Ehv in dezelfde trein gezeten en Thom91 kwam erbij in Utrecht. :D

In Duivendrecht stond de verlichting in een aantal bakken al niet aan en bij Ehv constateerden we dat de stroomafnemers plat op het dak lagen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Thom91 »

Zat je ook in het achteroplopende stel? Toen ik en mijn medereizigers uitstapten in Eindhoven vonden we het al vreemd dat het achterste geen stroomafnemer op had, en het was vanaf Utrecht al donker in de trein en ook geen airco. Was wel heerlijk rustig :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Suus »

Treinstel 9556 heeft sowieso vanaf Amsterdam tot Weert zonder omhoogstaande stroomafnemer gereden :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Daniel »

Ik zat op de allervoorste zitplaats boven in het achterste stel, daar was overigens nog wel licht tot Roermond. Kan goed dat er verder ook geen aircogeluiden waren, maar dat heb ik niet gemerkt door het rumoer in die bak. Het viel wel op hoe sterk de kou van buiten door trok bij de stationnementen.

Maar hij zal dan wel het hele stuk tot Roermond bij wijze van spreken gesleept gereden hebben. De HCs vermoedden dat de compressor stuk was hoorde ik ze via de porto zeggen, dat kan ook best verklaren dat de stroomafnemer omlaag gegaan was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door webguy »

En op gegeven moment gaat niks meer aan dan ja, als de accu ook leeg is...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Daniel »

Nou vraag ik me trouwens wel af of de machinist niet al veel eerder had moeten merken dat 'ie gedurende maarliefst 173 km een aantal tractiemotoren miste... Dat lijkt me toch wel iets wat 'ie op het diagnosescherm zal kunnen zien?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Thom91 »

Nouja, we waren vrijwel continue op tijd dus dat hij die VIRM zolang gesleept heeft, heeft niet zoveel gevolgen gehad.
Komt wel goed schatje.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Ronald »

Bij het laden van een Fyra-toeslag op je OV-chipkaart bij de kaartautomaat moet je dit betalen met je pinpas. Eigenlijk zou dit bedrag gewoon direct van je chipkaart afgeboekt moeten worden...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Suus »

Als het goed is wordt op niet al te lange termijn de toeslagzuil voor de naamloze trein over de HSL* in gebruik genomen.

*In een nieuwsbrief van NS Hispeed is bekend gemaakt dat de naam Fyra definitief verdwijnt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Geert »

Ah, zulke dingen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Daniel »

Mij vielen laatst al cico's op enkele perrons van Rotterdam Centraal op, die zullen daar vast voor bestemd zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door ODRAIL »

Ronald schreef:Bij het laden van een Fyra-toeslag op je OV-chipkaart bij de kaartautomaat moet je dit betalen met je pinpas. Eigenlijk zou dit bedrag gewoon direct van je chipkaart afgeboekt moeten worden...
Hmm, ik mag toch wel aannemen dat dit betalen bij de automaat ook met munten kan?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Thom91 »

Duh..
Maar wie werkt er nou met munten :')
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door ODRAIL »

Ik :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Vinny »

Ronald schreef:Bij het laden van een Fyra-toeslag op je OV-chipkaart bij de kaartautomaat moet je dit betalen met je pinpas. Eigenlijk zou dit bedrag gewoon direct van je chipkaart afgeboekt moeten worden...
Het is een apart product, dus is het logisch dat het niet kan. Wel uitermate klantonvriendelijk, maar zo zijn wel meer dingen ingeregeld wat betreft de ov-chipkaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Geert »

Als een kaartautomaat het saldo kan verhogen kan die het saldo toch ook verlagen... :')
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Thom91 »

Zal wel weer via een aparte terminal gaan die dan weer niet communiceert met systeem Y die nodig is voor de betaling. En afschrijven geld van rekening gaat via systeem H die op geen enkele manier kan communiceren met Y. Weet je toch..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Als een kaartautomaat het saldo kan verhogen kan die het saldo toch ook verlagen... :')
Nee. Vergelijk het met fietsvevoersbewijzen. Die moet je ook altijd als apart product op je kaart zetten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Daniel »

Vandaag zullen er wel wat ritjes op de 12s uitvallen: rond 7.30 uur stond een dubbelgelede met alarmlichten aan stil middenop de Van Zijstweg in Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door 010jongen »

Net een doorglijder met de metro op de D lijn bij Rhoon, metro kwam al opvallend hard binnen rijden maar gleed uiteindelijk toch door waarna de eerste dienstwagen het perron voorbij reed. Opvallend Was dat de bestuurder niet terug achter uit reed maar de reizigers via de laaste deur nog lieten uitstappen.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Achteruitrijden is niet toegestaan en volgens mij alleen te doen vanuit de achterste cabine.

Ps. Neem aan dat je de voorste rijtuig bedoelt toch? Dienstwagen is iets heel anders.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door STF »

Achteruitrijden kan natuurlijk altijd (maar mag inderdaad niet), want anders kun je nooit twee metrostellen van elkaar ontkoppelen. Soms zit er wel een limiet van 30 seconden of 5 meter achteruitrijden op.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Precies, dat heet ontkoppelen idd en lijkt mij dat dat alleen kan bij de cabines die gekoppeld zijn (verwacht ik wel bij metrostellen die een en al computer zijn als die van de RET). Dat doe je overigens niet zomaar op de vrije baan.
Zelfs met een tram is niet toegestaan zomaar achteruit te gaan (vanuit de hulpstuurstand).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Bericht door Geert »

Een VIRM in de s2600 had vanmorgen bij Laan van NOI ook wat moeite met remmen. Ik stond op het andere perron te wachten toen deze trein binnen kwam reden en de vonken vlogen van de wielen af :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten