Pagina 5 van 11

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: ma 14 okt 2013, 19:08
door deadlock
Vinny schreef:
Geert schreef:Als een kaartautomaat het saldo kan verhogen kan die het saldo toch ook verlagen... :')
Nee. Vergelijk het met fietsvevoersbewijzen. Die moet je ook altijd als apart product op je kaart zetten.
Fout. Het is softwarematig heel eenvoudig te doen.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: ma 14 okt 2013, 19:12
door ODRAIL
Juist ja. Technisch kan het wel, alleen de wil om het ook echt uit te voeren is er niet. En dus kan het niet.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: ma 14 okt 2013, 21:00
door Vinny
deadlock schreef:
Vinny schreef:
Geert schreef:Als een kaartautomaat het saldo kan verhogen kan die het saldo toch ook verlagen... :')
Nee. Vergelijk het met fietsvevoersbewijzen. Die moet je ook altijd als apart product op je kaart zetten.
Fout. Het is softwarematig heel eenvoudig te doen.
Ik hoor van jou regelmatig dat issues met de OV-chipkaart softwarematig "heel eenvoudig" zijn op te lossen. Waarom schrijf je niet een brief naar het ministerie waarin je de OV-chipkaart "Deadlock B.V." veel goedkoper en gebruiksvriendelijker aanbiedt dan TLS? :lol:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: di 15 okt 2013, 01:17
door deadlock
Vinny schreef:Ik hoor van jou regelmatig dat issues met de OV-chipkaart softwarematig "heel eenvoudig" zijn op te lossen. Waarom schrijf je niet een brief naar het ministerie waarin je de OV-chipkaart "Deadlock B.V." veel goedkoper en gebruiksvriendelijker aanbiedt dan TLS? :lol:
Waarom zou ik die shitstorm over me heen willen hebben? En waarom geloof je mijn antwoord eigenlijk niet? Snap je zelf niet dat er geen verschil is tussen geld afschrijven en opladen? Dat is puur en alleen een juridische kwestie. En in Amersfoort hebben ze daar al experimenten mee gedaan, daar kan (kon?) je betalen met je OVC bij Stervex. Dan kan het dus ook op andere plaatsen. Period.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: di 15 okt 2013, 09:40
door Suus
ICE International t105 naar Keulen en Basel had vanochtend een vertraging van zo'n 30 minuten en daardoor kon de t3127 vandaag maar liefst 4 minuten eerder binnenkomen op Utrecht Centraal *O*

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: di 15 okt 2013, 11:59
door Edwin
Gisterochtend rond 7:25 was het lekker vol op Almere Centrum (perron ri Muziekwijk). De t718 had +17 waardoor alle andere treinen ook vertraging opliepen / werden stilgezet op Almere Centrum. Wat ik niet snapte is dat ze de s2618 op Lelystad met +6 hebben laten vertrekken en kwam met +9 aan op Almere Centrum. Daardoor liepen alle andere sprinters ook vertraging op, die mochten pas na de 718 vertrekken vanaf Almere Centrum. Tevens zal de s4900 gewacht moeten hebben op Oostvaarders op de 718.
Afbeelding

Verder rijden lijn 18, 21 een 22 (GVB) een omleiding en niet rijden ze niet tussen Haarlemmerplein en Singel, maar via de route van lijn 48. Die leverde gister veel vertraging op, heb meerdere lijnen 21 achter elkaar zien rijden, bussen met +30 of meer. Ze hadden beter de 21 ri. CS niet over de van Hallstraat moeten laten rijden maar over de Haarlemmerweg en daarna op het Nassauplein linksaf. Lijn 18 richting CS had dan de route van lijn 21 ri Geuzenveld kunnen nemen vanaf het Frederik Hendrikplantsoen over de Van Hallstraat en rechtsaf de Haarlemmerweg op. Zo ontlopen de bussen de vertraging die op de Nassaukade ontstaat, deed daar wel 10 minuten over gisteravond.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: di 15 okt 2013, 15:39
door Marc
Gisteren was een wissel defect tussen Maastricht en Maastricht Randwyck. Op een gegeven moment mochten reizigers gebruik maken van de reguliere stadsbussen van Veolia. Maarja, dat heeft natuurlijk geen zin als het spits is...
Alle bussen richting Randwyck waren vanaf het station bomvol en normale reizigers (ook naar de verdere wijken) die hadden het nakijken.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: di 15 okt 2013, 17:50
door VIRM
Vandaag heeft NS weer een 'Lelylaantje' gedaan.
Er werd een vertraagde Thalys voorgelaten, waardoor de s2600 naar Lelystad enkele minuten vertraging opliep. Deze s2600 stond vervolgens aangegeven als de s3300, met daaronder op de TBP '15:50 iC Lelystad C +5'. Het bord bleef zo staan toen de s2600 wegreed en de s3300 aan kwam.
Enige omroep op het perron was de Sprinter naar Hoofddorp in de tegenrichting, die +10 had.

Dus in ongeveer een maand tijd iets van drie keer dezelfde situatie meegemaakt, waar de reisinformatie op het perron keihard faalt.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: di 15 okt 2013, 20:18
door Daniel
Soms lijkt het wel of treinstellen je achtervolgen... gelukkig reed de 9556 vandaag weer gewoon op stroom uit te bovenleiding i.p.v. z'n batterijen zoals afgelopen zaterdag :mrgreen:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: di 15 okt 2013, 21:26
door Vinny
deadlock schreef:
Vinny schreef:Ik hoor van jou regelmatig dat issues met de OV-chipkaart softwarematig "heel eenvoudig" zijn op te lossen. Waarom schrijf je niet een brief naar het ministerie waarin je de OV-chipkaart "Deadlock B.V." veel goedkoper en gebruiksvriendelijker aanbiedt dan TLS? :lol:
Waarom zou ik die shitstorm over me heen willen hebben? En waarom geloof je mijn antwoord eigenlijk niet? Snap je zelf niet dat er geen verschil is tussen geld afschrijven en opladen? Dat is puur en alleen een juridische kwestie. En in Amersfoort hebben ze daar al experimenten mee gedaan, daar kan (kon?) je betalen met je OVC bij Stervex. Dan kan het dus ook op andere plaatsen. Period.
Het probleem is dat dingen veel ingewikkelder zijn dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Het hele OV-chipkaartgebeuren is een flagrante inbreuk op het KISS principe in zijn algemeenheid. Software is techniek, geen wensput, waar je door middel van een kwartje op de bodem te gooien je functionaliteit kan toevoegen :)

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: di 15 okt 2013, 22:28
door Geert
Vinny schreef:Software is techniek, geen wensput, waar je door middel van een kwartje op de bodem te gooien je functionaliteit kan toevoegen :)
Technisch is dit niet ingewikkeld, het is alle bureaucratie en politiek er om heen die maakt dat dit niet mogelijk is...

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 00:39
door Ruben
S1700 van 23:43 op Apd had twee minuten vertraging bij vertrek al. Wat denk je? Aansluiting in Amf naar Shl wacht nog geen minuut en rijdt netjes op vertrektijd weg. Drie kwartier later thuis. Maar NS kan trots zijn: weer een trein op tijd vertrokken! Rampbedrijf.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 10:52
door Mr-W
Vanmorgen met de Hermes/Connexxion klantenservice gebeld over in mijn ogen verwijtbare rituitval.
Vorige maand reed Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort 2 minuten te vroeg voor mijn neus weg vanaf het station in Helmond.
Heb braaf een formulier ingevuld,had vandaag na 30 dagen nog geen reactie gehad en heb dus opgebeld. Volgens de klantenservice zou ik al een brief hebben ontvangen dat de compensatie is afgewezen omdat die rit gewoon heeft gereden. Volgens de klantenservice hebben ze het serieus onderzocht, navraag gedaan bij chauffeur en de boordcomputer uitgelezen,waaruit blijkt dat die rit gewoon heeft gereden,(dan zou je dus ook moeten zien dat hij te vroeg vertok !)
Conclusie als een bus van Hermes te vroeg vertrekt vanaf een tijdhalte heb je geen recht op compensatie en kun je lekker in de regen blijven wachten op de volgende.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 11:01
door ODRAIL
Ruben schreef:S1700 van 23:43 op Apd had twee minuten vertraging bij vertrek al. Wat denk je? Aansluiting in Amf naar Shl wacht nog geen minuut en rijdt netjes op vertrektijd weg. Drie kwartier later thuis. Maar NS kan trots zijn: weer een trein op tijd vertrokken! Rampbedrijf.
Tsja ... we zitten nu eenmaal weer in het laatste kwartaal van het jaar he :wink: . Dan gaan de spoorwegen weer stipt op tijd rijden om de punctualiteitcijfers weer in orde te krijgen. En dan telt de reiziger (helaas) niet meer mee :? .

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 11:37
door Daniel
@Mr-W: Maar als een rit 2 minuten te vroeg vertrokken is is ´ie toch ook niet uitgevallen...

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 12:18
door Michael
Mr-W schreef:Vanmorgen met de Hermes/Connexxion klantenservice gebeld over in mijn ogen verwijtbare rituitval.
Vorige maand reed Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort 2 minuten te vroeg voor mijn neus weg vanaf het station in Helmond.
Heb braaf een formulier ingevuld,had vandaag na 30 dagen nog geen reactie gehad en heb dus opgebeld. Volgens de klantenservice zou ik al een brief hebben ontvangen dat de compensatie is afgewezen omdat die rit gewoon heeft gereden. Volgens de klantenservice hebben ze het serieus onderzocht, navraag gedaan bij chauffeur en de boordcomputer uitgelezen,waaruit blijkt dat die rit gewoon heeft gereden,(dan zou je dus ook moeten zien dat hij te vroeg vertok !)
Conclusie als een bus van Hermes te vroeg vertrekt vanaf een tijdhalte heb je geen recht op compensatie en kun je lekker in de regen blijven wachten op de volgende.
Het mag dan wel een tijdhalte zijn maar dan moet je nog steeds minimaal 5 minuten van tevoren bij de halte zijn.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 13:03
door Mr-W
Michael schreef:
Mr-W schreef:Vanmorgen met de Hermes/Connexxion klantenservice gebeld over in mijn ogen verwijtbare rituitval.
Vorige maand reed Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort 2 minuten te vroeg voor mijn neus weg vanaf het station in Helmond.
Heb braaf een formulier ingevuld,had vandaag na 30 dagen nog geen reactie gehad en heb dus opgebeld. Volgens de klantenservice zou ik al een brief hebben ontvangen dat de compensatie is afgewezen omdat die rit gewoon heeft gereden. Volgens de klantenservice hebben ze het serieus onderzocht, navraag gedaan bij chauffeur en de boordcomputer uitgelezen,waaruit blijkt dat die rit gewoon heeft gereden,(dan zou je dus ook moeten zien dat hij te vroeg vertok !)
Conclusie als een bus van Hermes te vroeg vertrekt vanaf een tijdhalte heb je geen recht op compensatie en kun je lekker in de regen blijven wachten op de volgende.
Het mag dan wel een tijdhalte zijn maar dan moet je nog steeds minimaal 5 minuten van tevoren bij de halte zijn.
maar had hierdoor wel 30 minuten vertraging. Moest Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station nemen,gelukkig had ik een aardige chauffeur en zette hij me af op de Geldropse Ventweg waardoor ik 5 minuten minder moest lopen :) ,dan vanuit Mierlo Ellenaar. Afbeelding
(heb tevens voor deze plek een extra halte aangevraagd, is handig voor reizigers uit Brandevoort naar Geldrop-Mierlo en Eindhoven Stratum).

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:06
door marvinkok
Een oepsje door een vrachtwagenchauffeur die even niet helemaal aan het opletten was en stilstaande auto's wilde ontwijken maar daarbij een bus raakte:

Afbeelding

Afbeelding

Bron: 112Twente

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:07
door nvdw
Michael schreef:Het mag dan wel een tijdhalte zijn maar dan moet je nog steeds minimaal 5 minuten van tevoren bij de halte zijn.
Dat ligt eraan wat er in de concessie over stiptheid is afgesproken. In sommige gebieden is te vroeg komen echt een no-go. Overigens vind ik vijf minuten dan nog heel gortig.

Daarbij komt dat te vroeg wegrijden bij overstappunten zoals treinstations betekent dat je een aansluiting verknalt die niet voor piet snot in de dienstregeling is vrijgemaakt.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:08
door Thom91
marvinkok schreef:Een oepsje door een vrachtwagenchauffeur die even niet helemaal aan het opletten was en stilstaande auto's wilde ontwijken maar daarbij een bus raakte:

Afbeelding

Afbeelding

Bron: 112Twente
Foto's doen het niet.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:11
door marlies
Ik heb daar eens een klacht over ingediend bij de concessieverlener, QBuzz hanteerde die 5 minuten marge ook voor de stadsdienst in Groningen en wees op die grond een klacht van mij af. Voor een ritje van 12 minuten vond ik 5 minuten extra reistijd (door eerder bij de halte te moeten zijn) wat absurd en niet bepaald goed voor de concurrentiepositie van de bus. Waren ze bij het OV-Bureau met me eens en zijn ze toen ook met QBuzz om tafel over gegaan.

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:20
door nvdw
Vijf minuten marge is een reisadvies en geen excuus. In die vijf minuten zit ook de mogelijkheid dat iemands horloge een minuutje verkeerd loopt, of dat de bus echt stipt om bijvoorbeeld 15:00:00 langsrijdt in plaats van 15:00:59. Als ik vijf minuten voor vertrektijd bij de halte kom en de bus is vijf minuten te vroeg, dan mis ik hem dus nog...

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:38
door Etienne
Vanochtend was er weer eens een storing op de RandstadRail in Rotterdam Zuid, hierdoor was het traject Slinge - Rotterdam Centraal vervallen, maar zaten er tegelijkertijd nog wagens daarachter opgesloten. Dit had tot gevolg dat de dienst op het overgebleven traject wat uitgedund werd en uiteraard ook weer (zeer) volle metro's. :|

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:41
door Vinny
Geert schreef:
Vinny schreef:Software is techniek, geen wensput, waar je door middel van een kwartje op de bodem te gooien je functionaliteit kan toevoegen :)
Technisch is dit niet ingewikkeld, het is alle bureaucratie en politiek er om heen die maakt dat dit niet mogelijk is...
Dat ben ik met je eens, maar het gaat natuurlijk om de cumulatie van de wensen. Mijn opmerking was puur dat het toeslagkaartje van de Fyra als reisproduct op de chipkaart wordt gezet en niet als kopje koffie. En dus kan het nu niet. Als deadlock in vijf minuten scripting dat voor elkaar krijgt mag hij van mij de hele toko overnemen ;) Punt is natuurlijk dat de ov-chipkaart juist door ingewikkelde, overbodige, onzinnige, belachelijke eisen zodanig complex is geworden dat het volkomen de spuigaten uit is gelopen met dat ding en dat kleine toevoegingen al minimaal vijf jaar vergaderen met zich meebrengt. En ICT-specialisten werken niet gratis ofzo.. :roll:

Ik denk dat er wel een miljardje aan belastinggeld op de bodem van de oceaan ligt. Maar ach, dat is niet belangrijk natuurlijk :')

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2013

Geplaatst: wo 16 okt 2013, 20:52
door dylanwild94
Etienne schreef:Vanochtend was er weer eens een storing op de RandstadRail in Rotterdam Zuid, hierdoor was het traject Slinge - Rotterdam Centraal vervallen, maar zaten er tegelijkertijd nog wagens daarachter opgesloten. Dit had tot gevolg dat de dienst op het overgebleven traject wat uitgedund werd en uiteraard ook weer (zeer) volle metro's. :|
vond het wel meevallen ik had alleen een metro met oponthoud van Spijkenisse centrum naar slinge.