Het grote wintertopic 2013/2014

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Thom91 »

Afbeelding

_________________________________________________________________________________________________
GEEN AANPASSING (3-12-13 20:40)
_________________________________________________________________________________________________

Omdat er dit jaar een horrorwinter verwacht wordt leek het mij wel weer tijd voor een wintertopic. Dit jaar met nauwkeurigere voorspellingen, betere reisinformatie en minder impact voor de reiziger.

Daarom heb ik er alvast voor gekozen een topic te creëren waarin al deze informatie samen komt.

Waar kunnen we alvast op bouwen?
Vervoerscapaciteit op dagen met een aangepaste dienstregeling
Update Winterrapport: Stand van zaken in voorbereiding op winter 2013-2014

Hieronder een lijst met onderwerpen die vaak terug zullen komen gedurende de winter en LUD's.
  1. Sneeuwrader:
    Spoiler: show
    Afbeelding
  2. LUD2 zoals die vorige winter en afgelopen herfststorm is gebruikt:
    Spoiler: show
    Afbeelding
    Korte samenvatting van de aanpassingen per traject
    • Utrecht - Den Haag Centraal/Rotterdam Centraal: de helft van de intercity’s rijdt niet, helft van de sprinters rijdt niet.
    • Van/naar Amersfoort extra overstap in Utrecht en 15-20 min. extra reistijd.
    • Alkmaar - Amsterdam: de helft van de intercity’s rijdt niet.
    • Enkhuizen - Amsterdam: de intercity van/naar Enkhuizen stopt extra in Zaandam. De spitstreinen rijden niet.
    • Maastricht/Heerlen - Eindhoven - Amsterdam/Schiphol: intercity’s Heerlen-Utrecht-Schiphol rijden niet tussen Sittard en
    • Utrecht, er rijdt een losse intercity Heerlen - Sittard. De intercity’s Maastricht - Utrecht - Amsterdam - Alkmaar rijden niet tussen Utrecht en Amsterdam - Alkmaar.
    • Nijmegen - Utrecht - Amsterdam/Schiphol: minder intercity’s; de intercity Nijmegen-Schiphol rijdt niet.
    • Amersfoort - Amsterdam Centraal: de intercity rijdt niet, sprinter rijdt met langere treinen waar mogelijk.
    • Lelystad - Den Haag: minder intercity’s; de intercity van/naar Den Haag Centraal rijdt niet. Sprinter Almere - Amsterdam Zuid - Leiden rijdt niet tussen Hoofddorp en Leiden.
    • Amsterdam - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht: minder intercity’s.
    • Leiden - Den Haag: de helft van de sprinters rijdt niet.
    • Den Haag - Rotterdam - Dordrecht: de helft van de sprinters rijdt niet.
    • Veenendaal Centrum - Utrecht - Breukelen: de helft van de sprinters rijdt niet.
    • Vlaardingen - Rotterdam: de spitspendels rijden niet.
    • Gouda - Alphen aan den Rijn - Leiden: de spitstreinen rijden niet door naar Leiden, maar keren in Alphen a/d Rijn.
    • Museumpendel naar het spoorwegmuseum rijdt niet. Gebruik de stadsbus.

      Gedetailleerde informatie per treinserie
    • Groningen/Leeuwarden - Utrecht - Rotterdam (serie 500 en 12500): de intercity’s rijden alleen tussen Groningen/Leeuwarden en Utrecht, en niet tussen Utrecht en Rotterdam. Gebruik tussen Utrecht en Rotterdam de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel in Utrecht over.
    • Groningen/Leeuwarden - Lelystad - Den Haag (serie 700 en 12700): de intercity’s rijden alleen tussen Groningen/Leeuwarden en Lelystad, en rijden niet tussen Lelystad en Den Haag Centraal. Vanaf Lelystad rijden deze treinen via Amsterdam Centraal door naar Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam. Stap van of naar Den Haag Centraal over in Leiden. Reis van of naar Amsterdam Zuid en Duivendrecht met de sprinter vanaf Almere of Schiphol.
    • Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Maastricht (serie 800): de intercity’s rijden alleen tussen Utrecht en Maastricht, en rijden niet op het traject Alkmaar - Amsterdam - Utrecht. Gebruik tussen Alkmaar, Amsterdam en Utrecht de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel in Utrecht over.
    • Deventer - Amersfoort - Amsterdam Centraal (serie 1500): er rijden geen intercity’s Deventer - Amersfoort - Amsterdam Centraal. Gebruik tussen Deventer en Amersfoort de trein van een kwartier eerder of later. Reis tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort met de sprinter.
    • Enkhuizen - Amsterdam (serie 1500): de intercity’s stoppen extra in Zaandam.
    • Enschede/Amersfoort Schothorst - Utrecht - Den Haag (serie 1700 en 11700): de intercity’s rijden alleen tussen Enschede/Amersfoort Schothorst en Utrecht, en rijden niet tussen Utrecht en Den Haag. Gebruik tussen Utrecht en Den Haag de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel in Utrecht over.
    • Utrecht - Den Haag (serie 2000): de intercity’s van .14 en .44 uit Utrecht en .09 en .39 uit Den Haag rijden ook ‘s avonds door.
    • Dordrecht - Haarlem - Amsterdam (serie 2200): deze intercity’s rijden niet. Reis met de intercity van een kwartier eerder of later, stap eventueel in Leiden over of reis via Schiphol.
    • Vlissingen - Amsterdam - Lelystad (serie 2600): deze intercity’s rijden niet door in Roosendaal. In Roosendaal moet altijd worden overgestapt.
    • Utrecht - Rotterdam (serie 2800): de intercity’s van .02 en .32 uit Utrecht en .20 en .50 uit Rotterdam rijden ook ‘s avonds door.
    • Nijmegen - Utrecht - Schiphol (serie 3100): deze intercity’s rijden niet. Maak gebruik van de trein van een kwartier eerder of later en stap eventueel over in Utrecht.
    • Heerlen - Utrecht - Schiphol (serie 3500): rijdt niet tussen Sittard en Utrecht, wel tussen Utrecht en Schiphol. Maak gebruik van de trein van een kwartier eerder of later tussen Sittard en Utrecht en stap eventueel over in Sittard en/of Utrecht.
    • Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp - Leiden (serie 4300): deze sprinter rijdt niet tussen Hoofddorp en Leiden. Maak gebruik van de trein van een kwartier eerder of later.
    • Amsterdam - Zaandam - Uitgeest (serie 4700): Sprinter Amsterdam - Uitgeest wordt geheel opgeheven. De sprinters van/naar Rotterdam Centraal rijden wel.
    • Almere Oostvaarders - Utrecht (serie 4900): deze sprinters rijden niet (omreizen via Weesp).
    • Breda - Dordrecht - Rotterdam - Den Haag (serie 5000): deze sprinters rijden alleen tussen Breda en Dordrecht, en niet tussen Dordrecht en Den Haag (gebruik de sprinter van een kwartier eerder of later)
    • Utrecht - Weesp - Leiden - Den Haag (serie 5700): deze sprinters rijden niet tussen Leiden en Den Haag. Gebruik de sprinter van 10-20 minuten eerder of later.
    • Woerden - Utrecht (serie 6100): deze sprinter rijdt niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
    • Rhenen - Breukelen - Amsterdam (serie 7400): de sprinters rijden niet tussen Breukelen en Amsterdam Centraal. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later en stap eventueel over in Breukelen.
    • Veenendaal Centrum - Utrecht - Breukelen (serie 17400): deze sprinters rijden niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
    • Gouda Goverwelle - Rotterdam (serie 9700): deze sprinters rijden niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
    • Gouda Goverwelle - Den Haag (serie 19800): deze sprinters rijden niet. Gebruik de sprinters van een kwartier eerder of later.
    • Enkhuizen - Amsterdam (serie 14500): de spitstreinen rijden niet. Gebruik de intercity van een kwartier eerder of later.
    • Vlaardingen Centrum - Rotterdam Centraal (serie 14100): de spitstreinen rijden niet.
    • Museumpendel Spoorwegmuseum (serie 28300): deze rijdt niet. Gebruik de stadsbus.
  3. Actuele reisinformatie:
    Rijden de treinen?
    NS Storingen
    NS Mobiele website
    Actuele spoorkaart
  4. Actuele dienstregeling aanpassing a.g.v. sneeuw
    Geen
  5. Historie gebruikte LUD 2013/2014
    Spoiler: show
  6. F.A.Q.
    Spoiler: show
    Wat is 'LUD' wat ik hierboven tegenkom?
    LUD is de afkorting van 'Landelijke Uitgedunde Dienstregeling'. Dit is eigenlijk een niet helemaal juiste afkorting omdat vrijwel alleen de randstad getroffen wordt door deze uitdunning. Dit doen ProRail én NS samen om de effecten van een mogelijk verstoorde treindienst zoveel mogelijk te kunnen opvangen. Of dit wel of niet lukt is een andere discussie maar die past mooi in dit topic. Er zijn diverse soorten LUD:
    - LUD 1 = minder spitstreinen en sprinters in Randstad
    - LUD 2 = (bijna) overal halfuursdiensten, 50% minder treinen in randstad
    - LUD 3 = alleen nog maar stoptreinen, zeer beperkt treinverkeer

    LUD1 en LUD3 worden in de praktijk niet/nauwelijks gebruikt, alle winteraanpassingen afgelopen jaar waren op basis van LUD2.

    Daarnaast zijn er nog 4 regionale uitdunningen mogelijk:
    ROD = Regionaal Aangepaste Dienstregeling West, Noord, Oost, en Zuid
    ROD's zijn een enkele keer ingezet in 2012.

    Voor meer informatie hierover kan je dit bestand raadplegen

    Waarom is mijn trein niet langer?
    Op sommige stations zijn er lengtebeperkingen door kortere perrons. Voorbeelden zijn de stations boven Alkmaar, vanaf Roosendaal naar Vlissingen en op Zwolle - Arnhem. Hierdoor kan een trein niet verlengd worden ondanks dat dit gewenst is. Hierdoor zouden ook mogelijke verknippingen toegepast kunnen worden zoals in Roosendaal regelmatig wordt toegepast. Voor een actueel overzicht van de nuttige perronlengtes is dit document beschikbaar.
  7. Algemene opmerkingen

Verzoekjes voor extra informatie, wijzigingen of opmerkingen gaarne via PM :)

N.b.: TS is niet verantwoordelijk voor enige foutieve verspreide informatie evenals gemiste check-outs.
Laatst gewijzigd door Thom91 op di 03 dec 2013, 20:43, 7 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Fles »

Thom91 schreef:tijd voor een wintertopic. Dit jaar met nauwkeurigere voorspellingen, betere reisinformatie en minder impact voor de reiziger.
Ambitieuzere dienstverlening, geleerde lessen van de afgelopen vier horrorwinters. Ervaring, veteranen, niemand maakt NS de pis nog lauw. Zoiets.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Geert »

Om het topic nog met wat meer info te vullen:

LUD = Landelijk uitgedunde dienstregeling
LUD 1 = minder spitstreinen en sprinters in Randstad
LUD 2 = (bijna) overal halfuursdiensten, 50% treinen in Randstad
LUD 3 = alleen nog maar stoptreinen, zeer beperkt treinverkeer

LUD1 en LUD3 worden in de praktijk niet/nauwelijks gebruikt, alle winteraanpassingen afgelopen jaar waren op basis van LUD2.

Daarnaast zijn er nog 4 regionale uitdunningen mogelijk:
ROD = Regionaal Aangepaste Dienstregeling West, Noord, Oost, en Zuid
ROD's zijn een enkele keer ingezet in 2012.

Zie ook http://www.bigwobber.nl/wp-content/uplo ... -02-12.pdf

Voor LUD2 staat op rijdendetreinen een lijst met aanpassingen per treinserie: http://www.rijdendetreinen.nl/informati ... stregeling
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Geert »

Thom91 schreef:Waar kunnen we alvast op bouwen?
Vervoerscapaciteit op dagen met een aangepaste dienstregeling
Typisch dat eerst wordt beschreven dat de noordoost in Utrecht wordt geknipt (vanwege max capaciteit aanbieden etc.) en dat daarna wordt beschreven dat er niet meer bakken in de s3000 kunnen rijden vanwege de beperkte perronlengte van Anna Paulowna. Kan de s3000 dan niet in twee delen geknipt worden?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Klaasje »

Knippen te Amr of Asd ja.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Thom91 »

Zeker als 800 niet rijdt haalbaar te Amr. Als overstappen maar gegarandeerd worden.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Geert »

Dat gebeurt in een LUD2 situatie ook niet te Rsd (geknipte s2600), mocht men gaan knippen in Amr zou ik niet al te hard rekenen op overstapgaranties.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Thom91 »

Ik blij dat ik vrij weinig meer met de trein reis :P
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door marvinkok »

Er werd in Enschede gestrooid vanochtend, gezien tussen 0500 en 0545. Eerste tekenen van winter :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Daniel »

In Utrecht lag ook al strooizout in de traverse naar Busstation West. Het regenwater op het dak van de abri´s daar was ook bevroren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Fles »

Jij had toch nog een lijstje van de keren dat het vorig jaar gebeurd was Thom?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door webguy »

Ik ga wel in Arnhem of thuis werken volgende LUD...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Thom91 »

Fles schreef:Jij had toch nog een lijstje van de keren dat het vorig jaar gebeurd was Thom?
Die had ik ja, weggegooid.
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Fles »

Oh jammer zeg.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Fles »

Ah. Hebb0ns.


Afbeelding
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Wubbo »

Staat ook op de wiki
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Thom91 »

Goed overzicht!
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door deadlock »

LUD4=Landelijk Uitgestelde Dienstregeling; Probeert u het morgen nog maar een keer?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Daantje »

Die LUD4 met alleen stoptreinen is vorig jaar of het jaar ervoor toch wel een aantal dagen geweest?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door reisthijs »

Vorig jaar niet, eerder wel maar toen heette dat nog geen LUD. ;-)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Geert »

Is alleen stoppers niet LUD3?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Thom91 »

Ik denk dat Daantje die proef op een willekeurige zondag bedoelde waarin je megaveel moest overstappen. Die gaat nog verder dan LUD3. Gelukkig is die variant met veel overstappen en alleen korte stukjes niet meer van toepassing. Ze hebben het in de prullenbak gegooid.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Thom91 »

De HTM doet alvast toezeggingen voor aankomende winter. Zij gaan het sowieso beter doen dan vorige winter. http://www.omroepwest.nl/nieuws/18-11-2 ... bestrijden
Komt wel goed schatje.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Edwin »

Thom91 schreef:De HTM doet alvast toezeggingen voor aankomende winter. Zij gaan het sowieso beter doen dan vorige winter. http://www.omroepwest.nl/nieuws/18-11-2 ... bestrijden
Inkopper: Dat is ook niet zo moeilijk na het afgelopen winterdebacle.

Wel interessant is dit:
Wel blijft de mogelijkheid bestaan dat bij extreem winterweer minder drukke tramlijnen tijdelijk uit de dienstregeling worden gehaald zodat de HTM zich kan concentreren op het sneeuwvrij houden van de rest van het tramnet.
Weten we straks gelijk welke lijnen niet zo druk zijn in de ogen van HTM.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Het grote wintertopic 2013/2014

Bericht door Wubbo »

Dat zal wel het bekende lijstje van vorig jaar zijn: 6, 12, 16 en 19.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten