OVer je reiservaringen in december 2013

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Thom91 »

Wubbo schreef:Er was het een en ander aan de hand in die hoek. Naast 2 defecte treinen rond Dordrecht en een wisselstoring op Rotterdam Centraal waren er ook nog een sein- en een sectiestoring tussen Delft en Den Haag HS. Om die laatste 2 te herstellen werd 45 minuten lang de treindienst aangepast (s1900 kerend in Rotterdam, s5000 en s2200 opgeheven tussen Den Haag en Dordrecht).
Die sectiestoring is hardnekkig, wordt 18/19 opgelost..
Komt wel goed schatje.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door visgraat »

De IC in Amersfoort richting Enschede is 5 minuten later.
Gelijkertijd vertrekt de spitsstoptrein naar Barneveld. Deze trein waar een paar mensen in zitten krijgt vervolgens voorrang en houdt de IC extra op.
De vertraging loopt op een kleine 10 minuten in Apeldoorn. De trein komt daardoor achter de sprinter naar Enschede en kan daardoor tot Deventer niet op 100% snelheid rijden. Door een spoorwisseling in Deventer wordt deze sprinter weer ingehaald, maar krijgt de sprinter een vertraging mee van 5 minuten.
In Wierden gaat de sprinter uit Zwolle naar Enschede net voor de intercity uit. Voor station Almelo moet de intercity al wachten op de sprinter. Tot aan Enschede sukkelt de trein achter de sprinter en komt uiteindelijk 15 minuten vertraagd aan.
Geen sorry namens NS of Prorail. De informatie die wel gegeven wordt is dat volgens de actuele vertrektijden de sprinter en intercity gelijktijdig vanuit Hengelo naar Enschede vertrekken dat onmogelijk is vanaf hetzelfde spoor.
Het was totaal niet nodig: Als ze de stoptrein naar Barneveld even hadden wachten dan hadden ze veel vertraging kunnen besparen. Het is niet de eerste keer en ik vind het raar dat er op deze manier weer onnodig veel vertraging opgelopen wordt.
Laatst gewijzigd door visgraat op di 17 dec 2013, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Gekko123 »

De reden is heel simpel: de treindienstleider heeft niet op zitten letten en heeft de ARI (Automatische Rijweg Instelling) dit gedaan.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door visgraat »

Dan slapen ze bij Prorail vaak. Ik heb al drie keer een vergelijkbare situatie meegemaakt. Die stoptrein naar Barneveld moet een lagere prioriteit krijgen naar mijn idee en zou een doorgaande IC niet mogen ophouden.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Edwin »

Een "versperring" bij Almere resulteert dat vanaf 14:00 uur alleen de s4300 en de s700 / s12700 (alleen Den Haag CS - Duivendrecht en Almere - Zwolle en verder) rijden bij Almere. De s4900 reed niet verder dan Hilversum en de s5700 (had zelf helaas maar een SLT-4, die ook bomvol was) reed niet verder dan Naarden-Bussum. De s2600 zal wel tot aan Amsterdam CS gereden hebben.

Het treinverkeer lijkt nu wel weer op gang te komen met extra treinen en extra stops op Weesp (schijnt daar bomvol te zijn). Al snap ik het aantal gestrande mensen op Weesp (en mogelijk Naarden-Bussum) niet. Het is al sinds 14:00 uur dat er sporadisch een trein naar Almere rijdt, ik neem aan met de huidige technologieën dat je voor vertrek van school en kantoor even je ov-vervoerder checkt qua storingen, en je hebt zoveel buslijnen als alternatief, vanuit:
*Utrecht: 150
*Hilversum (Sportpark): 156 of 320 en overstap op 150 of 156 op Blaricum
*Naarden-Bussum: 151
*Bijlmer ArenA: 153, 155, 202 (overstap op Muiden P+R) en 328
*Amstel: 320 (overstap op Muiden P+R), 322 en 327.

Was vanaf Rotterdam Alexander via Utrecht naar Hilversum Sportpark, 320 en 150 en lopend naar halte Walt Disneyplantsoen nog sneller dan vanaf Alexander via Bijlmer ArenA en de enigszins vertraagde 155 naar Walt Disneyplantsoen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Thom91 »

Gekko123 schreef:De reden is heel simpel: de treindienstleider heeft niet op zitten letten en heeft de ARI (Automatische Rijweg Instelling) dit gedaan.
Of was gewoon even naar de wc? Want ja, ook treindienstleiders moeten toileteren..
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Klaasje »

Dat is geen argument want dat kan je toch zeker vijf minuten van te voren zien aankomen. Vertraging komt vaak niet uit de lucht vallen.

Overigens denk ik dat je met +5 met de Barneveldtrein niet terecht kan op een enkelsporig baanvak. Dan haalt ie z'n kruisingen niet. Dat moet je niet willen want dan raken alle treinen daar vertraagd.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Thom91 »

Wellicht had de beste man al hoge nood door eerdere zaken? Een treindienstleider doet veel meer dan vertragingen proberen weg te poetsen.
Komt wel goed schatje.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door visgraat »

+5 wordt inderdaad veel maar +3 moet die kunnen hebben. Hij rijdt bovendien maar tot Barneveld en keert dan. Het enige is dat de trein vanuit Barneveld misschien net iets later weg kan. Maar 3 minuten later uit Amersfoort als je tot Barneveld rijdt zou geen grote problemen mogen veroorzaken. Overigens laat je de sprinter in Deventer wel door de IC passeren. Dan heb je de rijwegen ook aangepast, dus helemaal afwezig was die treindienstleider niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Daniel »

Vertraagd uit Barneveld betekend een vertraagde tegentrein en die zit vrij kort voor de IC vanuit Apeldoorn. Bij gebrek aan een WRT in die richting betekend dat dus dag aansluiting voor de reizigers die in Amersfoort willen overstappen. En dat treft toch ook weer behoorlijk wat reizigers met een +15.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Vinny »

Thom91 schreef:Wellicht had de beste man al hoge nood door eerdere zaken? Een treindienstleider doet veel meer dan vertragingen proberen weg te poetsen.
Dat lijkt me persoonlijk onzin overigens. Zo minimaal bezet zijn de posten ook niet. Het lijkt mij inderdaad waarschijnlijker dat de sprinter naar Barneveld Centrum een hogere prioriteit heeft vanwege het enkelsporige baanvak.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door marlies »

Het was op de fiets, dus eigenlijk geen OV-reiservaring, maar toch: voor het eerst van m'n leven om de spoorbomen heen gezigzagd. Maar geen zorgen: het was op aanwijzen van een verkeersregelaar, de overweg lag in storing ;)
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door visgraat »

Daniel schreef:Vertraagd uit Barneveld betekend een vertraagde tegentrein en die zit vrij kort voor de IC vanuit Apeldoorn. Bij gebrek aan een WRT in die richting betekend dat dus dag aansluiting voor de reizigers die in Amersfoort willen overstappen. En dat treft toch ook weer behoorlijk wat reizigers met een +15.
a.) Bij 3 minuten later uit Amersfoort richting Barneveld zou de vertraging van de tegentrein minimaal moeten zijn. Hooguit een minuut of 2. Daarmee zou die nog voor de intercity uitgaan.
b.) Als de aansluitingen in Amersfoort al worden gemist (dat alleen zou gebeuren als er nog eens extra vertraging opgelopen wordt) dan is dat altijd nog een veel kleinere groep dan de groep die ofwel vertraagd met de IC aankomt in het oosten van het land (ook tot +15), ofwel hun aansluiting in Deventer, Almelo, Hengelo of Enschede mist (+30).

Dat is een kwestie van prioriteiten stellen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Thom91 »

Vinny schreef:
Thom91 schreef:Wellicht had de beste man al hoge nood door eerdere zaken? Een treindienstleider doet veel meer dan vertragingen proberen weg te poetsen.
Dat lijkt me persoonlijk onzin overigens. Zo minimaal bezet zijn de posten ook niet. Het lijkt mij inderdaad waarschijnlijker dat de sprinter naar Barneveld Centrum een hogere prioriteit heeft vanwege het enkelsporige baanvak.
Ga er eens een dagje rondlopen zou ik zeggen.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door fogeltje »

marlies schreef:Het was op de fiets, dus eigenlijk geen OV-reiservaring, maar toch: voor het eerst van m'n leven om de spoorbomen heen gezigzagd. Maar geen zorgen: het was op aanwijzen van een verkeersregelaar, de overweg lag in storing ;)
Zou balen zijn als die beste man (of vrouw) dan alsnog een trein over het hoofd had gezien :')
"Een touringcar is geen bus"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Thom91 »

Jij doet je avatar wel eer aan ;)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Vinny »

Thom91 schreef:
Vinny schreef:
Thom91 schreef:Wellicht had de beste man al hoge nood door eerdere zaken? Een treindienstleider doet veel meer dan vertragingen proberen weg te poetsen.
Dat lijkt me persoonlijk onzin overigens. Zo minimaal bezet zijn de posten ook niet. Het lijkt mij inderdaad waarschijnlijker dat de sprinter naar Barneveld Centrum een hogere prioriteit heeft vanwege het enkelsporige baanvak.
Ga er eens een dagje rondlopen zou ik zeggen.
Ik ken de post Amersfoort wel. Het is niet de druktse post van Nederland nee, maar dat de boel in het honderd loopt omdat iemand naar de WC moet: dat is een broodje aap hoor :) Dan is er in ieder geval wel wat meer aan de hand.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door marlies »

fogeltje schreef:
marlies schreef:Het was op de fiets, dus eigenlijk geen OV-reiservaring, maar toch: voor het eerst van m'n leven om de spoorbomen heen gezigzagd. Maar geen zorgen: het was op aanwijzen van een verkeersregelaar, de overweg lag in storing ;)
Zou balen zijn als die beste man (of vrouw) dan alsnog een trein over het hoofd had gezien :')
Ik heb zelf ook even goed gekeken hoor :P Maar dat doe ik sowieso als ik een overweg oversteek. Maar goed ook. Heb 1 keer meegemaakt dat er daadwerkelijk een trein kwam aanrijden zonder dat de overweg sloot. Die reed niet heel hard (km/h of 20-30), maar toch, als ik zonder kijken was doorgefietst had ik er wel onder gelegen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Meltrain »

De punctualiteit op het traject Ddr - Gv is sinds de nieuwe dienstregeling toch wel echt tot een dieptepunt gedaald sinds de nieuwe dienstregeling.
Hiervoor had ik af en toe vertraging of uitval, maar van de drie keer dat ik deze week de t5120 nam, was hij drie keer vertraagd, met +10 als minimum.
Vandaag staat de t5120 met +35 op de borden! De t5020 had ook al +10 (die miste ik net) en de t5022 heeft nu +5.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Geert »

Het afgelopen jaar was de punctualiteit ook niet echt super hoor. Hoe vaak ik wel niet heb meegemaakt dat de s1900 richting Den Haag nog niet vertraagd was toen ik wegfietste bij mijn werk en een kwartier later ineens +10 omdat-ie achter de stopper of vertraagde IC aan kwam... :(
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Meltrain »

Ik heb het dan nu even over de Sprinters. ;)
In zuidelijke richting hadden die ook vaak +3 wegens een vertraagde IC, maar dat werd meestal wel ingelopen.
Net werd er omgeroepen dat de vertraging het gevolg is van een aanrijding bij Etten-Leur, maar dat verband zie ik niet echt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Suus »

Ik wel. Sprinters die in Breda starten staan 's nachts opgesteld in Roosendaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Edwin »

Nu spoor 3 op Utrecht CS eruit ligt, zijn ook de TBPs van spoor 4a weggehaald. Maar sinds deze week (misschien al eind vorige week) is van de 2 TB7s. t.h.v. waar de Kiosk stond, de linker TB7 in gebruik genomen als 'TBP', lees: de gegevens die normaal op een TBP staan, staan nu op de TB7 (ik heb niet eerder deze mogelijkheid gezien). Alleen staat er geen 4a op (ook geen A4'tje o.i.d.). Maar wel een vooruitgang, omdat het bord van 4b echt heel ver weg is als je uit de Middentunnel(?) bij spoor 3/4 omhoog komt. Tevens wil een trein die aankomt op spoor 4a soms nog wel eens doorrijden naar 4b, zonder dat de NS-Reisapp deze wijziging doorgeeft.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Daniel »

Die mogelijkheid is eerder gebruikt op spoor 1 (allicht nu nogsteeds)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Bericht door Etienne »

Vanochtend was er wat infrastructureel ongemak bij Woerden (niet voor de eerste keer).

Ik had gepland om de t2841 te nemen naar Utrecht, maar deze werd last-minute opgeheven. De volgende t12541 kwam met ruim +6 binnen en vertrok dientengevolge ook weer met +10. Doordat we bij Woerden over de buitensporen gingen kwamen we vanaf Terwijde achter de sprinter te hangen en hadden daardoor in Utrecht +13.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten