Pagina 4 van 8

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: za 14 dec 2013, 11:39
door webguy
Eerder / later is inderdaad een leuke - volgens mij stonden ze voorheen onder elkaar en nu naast elkaar.
Alle prijzen zijn nu inderdaad OVC prijzen geworden, en die zijn geloof ik altijd kortste route. Dit alles heeft te maken met deze wijzigingen.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: za 14 dec 2013, 13:24
door reisthijs
Ik zie de OVC prijzen hier nog niet in terug. Dan zou je bij een reis die met verschillende vervoerders kan, bijv Amersfoort-Ede, een prijsverschil moeten zien.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: za 14 dec 2013, 13:29
door webguy
Momenteel is alles idd nog het NS-OVC-tarief - dat gaat nog veranderen.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: za 14 dec 2013, 13:49
door 010jongen
Net een bestuurder op metrolijn E die dacht dat die met een enkele wagen reed, bij rijnhaven bleef het 2de stel buiten het station staan. Enkele reizigers opende de deuren en staken hun hoofd uit de deuren... vreemd genoeg had de bestuurder niet door wat er aan de hand was. Na het instapsignaal reed de metro gewoon door naar het volgende station.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: za 14 dec 2013, 13:59
door hauptbahnhof
Lijkt me ook niet dat hij daar goed zicht op heeft op de treintv.
Wel schandalig want was het niet zo dat op de RIS van die metro's je standaad de treinsamenstelling ziet?

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: za 14 dec 2013, 14:42
door 010jongen
hauptbahnhof schreef:Lijkt me ook niet dat hij daar goed zicht op heeft op de treintv.
Wel schandalig want was het niet zo dat op de RIS van die metro's je standaad de treinsamenstelling ziet?
Ik neem aan dat je weet wat je mee neemt, echter rijdt er op zaterdag meestal maar 1 of 2 diensten gekoppeld rond, de rest rijdt een enkel stel, zou dus kunnen dat die van een enkele wagen uitging. Digitaal werden er wel 2 wagens getoond.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: za 14 dec 2013, 15:21
door fogeltje
Gisteren was het dan de laatste dag van lijn 253, de buurtbus van Lieshout via Veghel naar Boerdonk. Vanaf maandag rijdt deze nog slechts Veghel - Boerdonk. Ik had oorspronkelijk het plan gevat om in Lieshout de laatste rit richting Boerdonk te pakken en dan weer terug met de laatste rit naar Lieshout. Helaas kwam dat niet uit met andere "verplichtingen", dus bleef het bij een rit Lieshout - Veghel, wel de laatste rit vanaf Lieshout ooit, vertrek 16:04.

De chauffeuse wees me er meteen op dat de dienstregeling verandert en ik vanaf maandag niet meer op kan stappen in Lieshout. Dat was natuurlijk geen probleem. Ze vertelde dat ik sinds de middag de 4e passagier was, dus enorm storm loopt het op deze lijn ook niet, zoals met buurtbus Laarbeek. De norm die gehaald moet worden is 20 passagiers per dag en dat zou nog eens krap kunnen worden. Ze hopen binnen de buurtbusvereniging dat de frequentieverhoging meer passagiers op het bestaande traject gaat trekken maar liever hadden ze gewoon een extra bus gehad om een uurdienst Lieshout - Boerdonk aan te bieden. Maar dat geld is er niet bij de provincie (die overigens wel de meest onzinnige "echte" lijnen op alle dagdelen in stand houdt, zoals stadsdienst Oss en enkele lijnen rond Oss, maar goed, dat is een ander verhaal).

Het was een best mooie rit. Hoewel ik uit de buurt kom ben ik nog nooit van Mariahout via Zijtaart naar Veghel gegaan. Mooi ritje. Zijtaart gaat er vrij berooid afgekomen vanaf maandag. Mensen moeten maar anderhalve kilometer (of meer) gaan lopen naar de halte Corridor in Veghel om daar een lijn naar het busstation te pakken. Voor jongeren met een fiets misschien nog te doen, voor ouderen niet. Ook kreeg ik te horen dat het busstation in 2014 naar de doorgaande weg moet verhuizen. Blijkbaar kan men de doorstroming van bussen dan dusdanig verbeteren dat het geld oplevert. Of de passagier erop zit te wachten is maar de vraag. We kwamen exact op tijd op het busstation aan, 16:26. De eerste bus naar Uden ging pas om 16:39. De buurtbus reed eerst een rondje naar de Watersteeg en dan weer terug. Dat rondje zou negen minuten duren en aangezien het buiten koud was en in de bus warm, besloot ik dat rondje nog even mee te pikken. Ik had toch een dagkaartje gekocht. Er stapte alvast iemand in voor Boerdonk. Die man verzekerde me ook dat Arriva-chauffeurs de stempels van buurtbuschauffeurs op dagkaartjes herkennen. Want ik maakte me opeens zorgen dat het kaartje bij overstap niet geaccepteerd zou worden. Er staat alleen een dagstempel op, die afwijkt van gewone chauffeursstempels. Maar dat zou geen probleem zijn. We deden dus nog even een rondje Watersteeg. Onderweg viel mij op dat er op sommige borden lijn 201 nog werd vermeldt. Die lijn rijdt al een jaar niet meer. Dat heb ik net maar even doorgegeven bij Arriva.

Bij het busstation was het dan einde reis voor mij met de buurtbus. Hij had bij de Watersteeg nog instappers gekregen en in Veghel stapten nog enkele scholieren uit Erp in die niet op de 25 wilden wachten. Dus de norm zou die dag wel gehaald moeten zijn (inclusief de passagiers uit de ochtend). Het was even wachten op de 152 die vertraagd was. Hij kwam aanrijden met "Deze bus is vol, onze excuses". Gelukkig waren er uitstappers, dus we konden toch allemaal mee. Die chauffeur herkende meteen dat ik uit een buurtbus kwam en vroeg of het de 253 was. Nadat ik "ja" had geantwoord vroeg hij of ik wist dat deze gaat wijzigen. Compliment voor zowel deze chauffeur als de buurtbuschauffeur wat informatievoorziening aangaat. Bij Connexxionbedrijven maak ik dat vaak mee dat ze op handen zijnde wijzigingen doorgeven aan instappers (vooral als het om andere lijnen gaat).

Mensen bleven meteen staan, maar als doorwinterde OV-reiziger zag ik dat op de achterbank nog gewoon de middelste plek vrij was (weliswaar met tassen van de mensen zowel links als rechts ervan). Dit fogeltje gaat niet staan in de bus als er zitplekken onbenut zijn. Met ongeveer +10 kwamen we in Uden aan wat het voordeel had dat ik niet zo lang hoefde te wachten op lijn 99 naar Nijmegen. Mij viel op dat het grote elektronische bord nu helemaal overleden is. Ook daar heb ik zojuist maar even een melding van gemaakt. De rit naar Nijmegen was vrij uneventfull. Maar dat is ook nog altijd gesneden koek voor mij. In Nijmegen ging ik nog even naar de balie voor lijnfolders. Nijmegen Stad was al op, maar voor mij had de dame er eentje achter de hand gehouden, service voor de vaste klanten :mrgreen: Op het boekje van Millingen na ben ik compleet. Nog een kort ritje lijn 4 (lijn 6 had ook gekund maar rond 18:00 is die echt stervensdruk) Daarna was het nog gezellige avond en ik vergat uiteraard de tijd, de laatste bus naar Dukenburg zat er niet meer in, dus fiets lenen.

Die fiets moest vanochtend dus terug waarna ik naar de halte Van Peltlaan baggerde om een bus naar CS te pakken. Ik liep naar de kant van lijn 6/9/13 ri CS maar zag op het elektronische bord dat aan de andere kant lijn 3 met vertraging zou moeten komen. Ik keek achterom en die kwam inderdaad net aanrijden. Vanaf de verkeerde kant van de weg zwaaide ik dus even en de chauffeuse stopte. Het busje (lijn 3 wordt meestal met een buurtbusje gereden) stopte en ik was de enige passagier. Bij de Akkerlaan kwam nog iemand aanrennen waarvoor ook gestopt werd en uiteindelijk kwamen we zelfs zitplek vol aan op CS. In de 99 moest een meisje, dat wilde instappen, of haar koffie weggooien of een half uur wachten. Ik had rustig mijn koffie opgedronken, zij ging hem vlug even weggooien, daarop kon de chauffeur nog wel wachten. In de 121 naar huis konden enkele dames de lijnfolder van de 121 niet vinden. Dat probleem had ik laatst ook al, dit keer greep ik lukraak in de bak en had hem meteen te pakken. Weer drie mensen blij :mrgreen:

Ik heb nog een Goed Bezig Bus dagkaart en drie Connexxion geschenkdagkaarten. Ik denk dat ik binnenkort eens die eerste ga opmaken. Kijken hoever ik kan komen met de bus op een dag. Ik zit te denken aan 25/158 combo via Veghel naar 's-Hertogenbosch (op werkdagen rijdt de 25 direct door), vandaar met de 300 naar Tilburg, daar een busje naar Breda en kijken of ik Roosendaal kan redden (dat zal het probleem niet zijn, maar ik wil op tijd in Veghel terug zijn voor de laatste 25 als het kan) en terug proberen wat andere lijnen te pakken (volgens mij rijden er twee lijnen tussen Breda en Tilburg en ook tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg rijdt meer).

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: za 14 dec 2013, 15:54
door Edwin
010jongen schreef:Net een bestuurder op metrolijn E die dacht dat die met een enkele wagen reed, bij rijnhaven bleef het 2de stel buiten het station staan. Enkele reizigers opende de deuren en staken hun hoofd uit de deuren... vreemd genoeg had de bestuurder niet door wat er aan de hand was. Na het instapsignaal reed de metro gewoon door naar het volgende station.
Een keer met 4 stellen op lijn D gehad. Melding via RET.nl van gemaakt, werd snel teruggebeld dat dit wel vaker kan voorkomen en dat ze er nu niks meer aan kunnen doen. Bestuurder zal zich dit waarschijnlijk niet meer herinneren.
Tot zo ver de veiligheid van de metro in Rotterdam -o-

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 18:03
door Daniel
Vanaf vandaag rijdt de s1900 met DDZ en toevallig had ik 'm ook twee keer. Lijkt een erg mooi maatje te zijn: IRM viertjes wilden nog weleens vrij vol zijn, maar als ik met niet vergis heeft DDZ net wat meer zitplaatsen 2e klas en dat was goed te merken.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 18:30
door reisthijs
Een vierdelige DDZ heeft net wat minder zitplaatsen dan een vierdelige VIRM.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 19:24
door Michael
fogeltje schreef:(volgens mij rijden er twee lijnen tussen Breda en Tilburg en ook tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg rijdt meer).
Er rijden 3 lijnen tussen Breda en Tilburg, de 127, 131 en 132. Persoonlijk vind ik de 132 de mooiste lijn. Maar hij heeft ook de langste rijtijd van de 3.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 20:07
door mijack1985
IC t1254 kwam op tijd binnen in Dordrecht, maar iemand had aan de noodrem getrokken en daardoor hield hij ruim een kwartier spoor 1 bezet. Gezien de drukte had ik toch al besloten om de t1968 te nemen. En dat rijdt nu met een heerlijke DDZ (treinstel 7521). Alsnog aardig druk in deze trein.

Edit: in Rotterdam mocht de t1968 eerder vertrekken dan de t1254 :-)

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 21:15
door Gekko123
Hé, dan zaten wij bij elkaar in de trein. Ik was samen met The Knitter op pad vandaag en zaten al vanaf Eindhoven in de t1968. Overigens was op de plek waar wij zaten de trein constant behoorlijk vol. Vanaf Eindhoven waren er al staanplaatsen en eerste klas zitvol met reizigers die gewoon maar zijn gaan zitten...

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 21:56
door mijack1985
Gekko123 schreef:Hé, dan zaten wij bij elkaar in de trein. Ik was samen met The Knitter op pad vandaag en zaten al vanaf Eindhoven in de t1968. Overigens was op de plek waar wij zaten de trein constant behoorlijk vol. Vanaf Eindhoven waren er al staanplaatsen en eerste klas zitvol met reizigers die gewoon maar zijn gaan zitten...
Afbeelding
Dat was toevallig dan. Vond het ook al opvallend druk in de 1e klasse. Ik stapte in Dordrecht in en zat hier. :mrgreen:

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 22:42
door Daniel
Nog maar een plaatje van iets wat sinds vandaag weer planmatig is: DDZ in Dordrecht...
Afbeelding
DDZ 7501 (IC 1944 Vl - Gvc) te Dordrecht by Daniël Bleumink, on Flickr

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: zo 15 dec 2013, 23:05
door Vinny
Zo 40 minuten overstap in Leeuwarden tegenwoordig vanuit de direct intercity Zwolle-Leeuwarden op de richting Sneek, Stavoren terwijl het vroeger 2 minuten was. Ben nu al weer klaar met de nieuwe dienstregeling :evil:

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 17:56
door Justin
Gisteren ging ik naar Zwijndrecht toe om mijn pa weer eens op te zoeken op de begraafplaats. Ik had dus gelijk de Intercity Direct op dag 1, en heb dankbaar gebruik gemaakt van de toeslagpaal. Er stond een meisje op Schiphol bij de paal die je informeerde over het gebruik ervan (regulier check in, dan bliepen bij toeslag, dan reguliere check out)

Het zal wat wennen zijn voor de meesten (denk ik), maar ik vind het wel fijn dat ik niet meer effe vlug in de rij moet staan om een toeslagkaartje te halen voor dat ding. Scheelt ook last-minute beslissingen (of andersom, als je een toeslagkaartje hebt gekocht, maar je trein valt plots uit, waar je dan voor noppes zo'n toeslag heb gekocht, omdat je via het reguliere net dan sneller bent) :).

Oh, en heerlijk die overstap van de ICD op de s5100 / s15100. Voorheen was het een 28-minuten overstap, nu een 7-minuten overstap. Hoera :D!

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 17:58
door mijack1985
IC t1967 maar aardig krap met maar 1 DDZ (7535). Weet niet of dit planmatig is. Maar bij vertrek uit Den Haag CS al aardig vol. Hier en daar een staanplaats

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 18:36
door Geert
Zag 'm bij Rotterdam rijden, zag er inderdaad goed vol uit. Lijkt me wat te krap gepland zo vroeg op de avond met een losse DDZ.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 18:38
door mijack1985
inmiddels is er in Dordrecht voor de onze nog een treinstel bijgeplaatst. Wel goed geregeld. Werd net nog omgeroepen door de hc, zodat mensen nog even konden overstappen voor zitplaatsen

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 19:00
door Daniel
Justin schreef:Oh, en heerlijk die overstap van de ICD op de s5100 / s15100. Voorheen was het een 28-minuten overstap, nu een 7-minuten overstap. Hoera :D!
Tja, door de verschuiving zondag maar de eerste verbinding met s11700 + s1900 afgewacht voor Amersfoort - Dordrecht... voorheen kon je vanuit de (12)500 nog overstappen op de Sprinter om maar vast onderweg te zijn, tegenwoordig wordt het een kwartier wachten op de IC in Rotterdam. (Maakt qua aankomsttijd dan weer niks uit)

Maargoed, wel een goeie voor het spoorgebruik... je hebt nu tenminste weer iets aan de viersporigheid tussen Dordrecht en Rotterdam gezien de Sprinters daar nu weer ingehaald worden door een IC i.p.v. dat alles achter elkaar aan rijdt.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 19:43
door Meltrain
Vanmidag werd op de stations omgeroepen dat wegens herstelwerkzaamheden tussen 15:00 en 15:45 zeer beperkt treinverkeer zou zijn tussen Den Haag en Dordrecht. Vertragingen konden oplopen tot 60 minuten. :shock:
Ik vraag me af wat men gedaan heeft en waarom dat op zo'n vreemd tijdstip moest gebeuren.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 21:31
door Wubbo
Er was het een en ander aan de hand in die hoek. Naast 2 defecte treinen rond Dordrecht en een wisselstoring op Rotterdam Centraal waren er ook nog een sein- en een sectiestoring tussen Delft en Den Haag HS. Om die laatste 2 te herstellen werd 45 minuten lang de treindienst aangepast (s1900 kerend in Rotterdam, s5000 en s2200 opgeheven tussen Den Haag en Dordrecht).

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 21:32
door Thom91
Hoezo vreemd? Is het voor de spits opgelost.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 22:08
door Meltrain
Rond 15:00 begint de spits al langzaam op gang te komen hoor. Een uur eerder had wat mij betreft logischer geleken, al kwam het voor mij persoonlijk wel goed uit dat die werken pas om 15:00 begonnen, aangezien ik nu de laatste s5000 voor de werkzaamheden had. :P

Maar bedankt voor de antwoorden.