Onverwachte herfstreis (6): naar het oosten! [79]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Onverwachte herfstreis (6): naar het oosten! [79]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Enschede-Lindau-Rijeka
Deel 2: Rijeka-Budapest-Humenné
Deel 3: Humenné-Warszawa-Amsterdam
Deel 4: Enschede-Monaco-Milano
Deel 5: Milano-Tirano-Chur

Na een schitterende rit door de bergen ben ik het vorige deel geëindigd met een korte "Spaziergang" in Chur. Nu is Chur niet heel groot en vond ik het ook niet heel chill om m'n tas steeds rond te zeulen, dus ruim op tijd was ik weer op het station. Vanuit Chur ging ik verder naar Zürich, waar ik 's avonds de nachttrein zou nemen. Gezien het prijsniveau in Zwitserland was daar overnachten sowieso geen optie. De goedkoopste slaapplek in Zwitserland is een nachttrein het land uit, zou je bijna kunnen stellen. Vanuit Chur rijden er per uur twee treinen naar Zürich, namelijk één IC die het stuk in een uur een kwartier aflegt en één IR die zeven minuten later vertrekt en een kwartiertje langer nodig heeft. Na Zürich rijden de treinen soms nog door, soms eindigen ze daar. In de spits rijden er nog een paar extra IC's naar Zürich, verder wordt de IR drie keer per dag vervangen door een EC in hetzelfde rijpad (twee keer naar Hamburg, één keer naar Brussel). Verder rijden er nog uiteraard een heleboel lokale treinen. In Chur heb ik nog wat geld gepind om in Zürich avondeten te kunnen kopen. Met veel pijn en moeite vond ik een automaat die me 20 CHF wou geven, de meesten hadden een minimumlimiet van 50 CHF (ruim 40 euro). Het blijft wel Zwitserland, natuurlijk....

Een kaartje van deze etappe kun je hier vinden, het overzichtskaartje staat hier. De foto's:

1. Omdat ik in Zürich tijd zat had besloot ik maar om de IR te nemen, dat scheelde weer een half uur wachten daar.

Afbeelding
IR to Zürich at Chur train station by Timon91, on Flickr

2. Mijn trein, links het rijtuig waar ik in zat.

Afbeelding
IR to Zürich at Chur train station by Timon91, on Flickr

3. De RE naar St. Gallen stond aan de overzijde van het perron.

Afbeelding
RE to St. Gallen at Chur train station by Timon91, on Flickr

4. Het ietwat ouderwetse interieur van mijn rijtuig.

Afbeelding
IR Chur-Basel interior by Timon91, on Flickr

Op de seconde precies verlieten we Chur, de rit naar Zürich verliep zonder noemenswaardige gebeurtenissen. Het landschap was uiteraard mooi, maar gezien de hoge snelheid, het weinige licht en de hinder voor de overige reizigers heb ik het raam maar niet open getrokken om foto's te maken. Van de Zürichsee heb ik weinig gezien, tegen de tijd dat we die bereikten was het al donker. In Zürich was ik om kwart voor 7, zodat ik maar liefst vier uur had voordat m'n nachttrein zou vertrekken.

5. Bij het verlaten van de IR, die op het eind goed vol zat, merkte ik uit de stationsomroep op dat EuroNight "Zürichsee" richting Graz & Zagreb/Beograd klaar stond voor vertrek. Gezien de zee van tijd die ik hier had heb ik eerst die trein maar even bekeken. Rechts het zitrijtuig dat als enige rijtuig de volledige rit naar de Servische hoofdstad gaat maken. Op de achtergrond zijn nog de drie rijtuigen (1× slaap, 1× couchette en 1× zit) richting Graz te zien.

Afbeelding
EN “Zürichsee” to Graz/Zagreb/Beograd at Zürich HB by Timon91, on Flickr

6. Naast de drie rijtuigen voor Graz en het ene rijtuig naar Beograd waren er nog drie rijtuigen (1× slaap, 1× couchette en 1× zit) naar Zagreb en één rijtuig (couchette) naar Villach. Uiterst links is het couchetterijtuig richting Zagreb te zien, rechts daarvan het slaaprijtuig richting Zagreb. Druk was het nog niet, maar dit was ook pas een uur voor vertrek. Later kwam er wel wat meer volk aan.

Afbeelding
EN “Zürichsee” to Graz/Zagreb/Beograd at Zürich HB by Timon91, on Flickr

7. Bij een supermarkt aan de overkant van het station had ik voor mezelf gesteld om voor maximaal 10 CHF avondeten te halen, wat nog een hele klus bleek. Uiteindelijk heb ik een karige maaltijd bij elkaar gescharreld en die op een stationsbankje opgegeten. Ondertussen kwam de TGV Lyria uit Paris nog aan, dus die moest ook even op de foto. De TGV zat overigens afgeladen vol, maar daarvan zal ook een groot deel binnenlands verkeer geweest zijn. Tussen Basel en Zürich rijdt de trein als "gewone" trein en heb je verder geen reservering nodig. Voor reizen tussen Zwitserland en Frankrijk en voor binnenlandse reizen in Frankrijk is die (uiteraard) wel verplicht.

Afbeelding
TGV Lyria at Zürich HB by Timon91, on Flickr

8. Links de TGV, rechts een lege IC.

Afbeelding
TGV Lyria at Zürich HB by Timon91, on Flickr

9. De grote stationshal. In eerste instantie hoopte ik nog dat de Mac of Burger King nog wel enigszins te betalen zou zijn hier, maar 12 euro betalen voor een simpel fastfoodmenu had ik ook niet zoveel zin in dus vandaar dat ik het maar bij de supermarkt gehouden heb.

Afbeelding
Zürich HB train station by Timon91, on Flickr

10. Naar achter gekeken. Veel loze ruimte waar weinig gaande is. De treinen zijn relatief ver en alle informatieborden hangen ook daar, dus vrijwel alle staande wachtenden staan elders.

Afbeelding
Zürich HB train station by Timon91, on Flickr

11. Een RailJet uit Wien die net binnen kwam. Het omroepbericht wat steeds omgeroepen wordt bij aankomst van een trein wat begint met "Zürich. Ihre nächste Verbindungen...." kon ik inmiddels wel dromen :lol:

Afbeelding
RailJet at Zürich HB train station by Timon91, on Flickr

12. Het grote vertrekbord. Mijn trein stond er net op (22:40).

Afbeelding
Zürich HB train station by Timon91, on Flickr

13. De CTA op het vertrekperron. Mijn volgende trein was EuroNight "Wiener Walzer" die van Zürich naar Budapest rijdt. De reservering hiervoor had ik reeds in Münster gemaakt (zie deel 4). Ongeveer 25 minuten voor vertrek werd de trein klaargezet, die bestond uit een deel voor Wien (twee dubbeldeks slaaprijtuigen, twee couchetterijtuigen en een paar zitrijtuigen, alle ÖBB-rijtuigen) en een deel voor Budapest (één slaaprijtuig, één couchetterijtuig en één zitrijtuig, alle MÁV-rijtuigen). Zeker het deel voor Budapest was aardig druk...

Afbeelding
EN “Wiener Walzer” to Wien/Budapest at Zürich HB train station by Timon91, on Flickr

...heel erg druk zelfs! Sterker nog, het zat gewoon helemaal vol! Nou ja, in ieder geval mijn rijtuig. Binnen heb ik verder geen foto's gemaakt, maar het was een standaard moderne MÁV couchette. Vorig jaar had ik al eens in zo'n rijtuig gereisd tussen Budapest en Berlin, dus die foto's voldoen nog wel. Zie hier voor een foto van het gangpad en hier voor een foto van het coupeetje zelf, genomen in november 2012. Rechts op de laatste foto is overigens nog mijn inmiddels bijna overleden, tien jaar oude schoolrugzak te zien, die ik de eerste week bij me had. Ik moest wel denken aan wat ik in het reisverslag van vorig jaar over deze coupeetjes zei:
De coupétjes vond ik wel prima, al kan ik me wel voorstellen dat het vrij krap wordt als je hier met zes man in zit omdat de beenruimte van de stoelen heel beperkt is.
Dat vermoeden kon nu getest worden, we zaten met z'n zessen in het coupeetje. Gelukkig had ik wel het onderste bed, verder was het een hoop biggen. Het eerste stuk van de rit, tot Sargans, had ik al een keer afgelegd vandaag. Vanaf Sargans buigt deze trein naar het noorden af richting Buchs, de spoorlijn naar Chur gaat vanaf Sargans naar het zuidoosten. Meteen na vertrek heb ik m'n tanden gepoetst en toen na een half uurtje iedereen z'n bed had opgemaakt zijn we gaan slapen. Echter, om half 12 werden we ruw gewekt door het gillende brandalarm. Uiteraard werden meteen de noodprocedures opgevolgd :lol: Het eerste wat iedereen deed (mezelf incluis) was verdwaasd het gangpad in kijken wat de provodnik van Utasellátó (Utasellátó exploiteert de Hongaarse slaap/couchetterijtuigen, analoog aan bijvoorbeeld WARS in Polen) zou gaan doen. Die kwam aangesneld, woest vragend wie er had zitten roken op de wc. De persoon die met de aansteker nog in z'n hand vanaf het toilet kwam ontkende alles en dook snel z'n coupé in. Het alarm werd handmatig uitgezet en zodoende konden we écht gaan slapen. Buchs, het laatste station in Zwitserland, verlieten we met vijf minuten vertraging om enkele minuten na middernacht, daarna ben ik in slaap gevallen.

's Ochtends werd ik wakker van ploppende oren en een razend geluid, wat me deed vermoeden dat we op hoge snelheid een tegentrein passeerden in een tunnel. Inderdaad reden we op dat moment over de HSL tussen St. Pölten en Wien, dus al met al heb ik nog ruim 7 uur onafgebroken geslapen. Na nog even hebben liggen meuren ben ik net als de meeste andere coupégenoten tijdens de lange stop in Wien Westbahnhof opgestaan. De provodnik kwam al snel het ontbijt brengen: een kop koffie en een 7-days croissantje. Mijn coupégenoten waren op één na allemaal Hongaren die op weg waren naar Budapest, de andere was een Zwitser die naar z'n vrouw in Tatabánya ging. Met een paar coupégenoten heb ik nog wat gepraat onderweg terwijl we rap richting de Hongaarse grens reden. In Hegyeshalom en Mosonmagyaróvár, net over de grens, kon ik weer wennen aan de inmiddels wel vertrouwd klinkende Hongaarse stationsjingle. De rit naar Budapest verliep verder zonder noemenswaardige gebeurtenissen, het weer was schitterend en het landschap ook niet verkeerd. In Komarom kwam de Donau nog even in zicht, aan de overkant was Komárno (Slowakije) ook nog te zien. Ik vond het nog steeds wel opmerkelijk dat de trein zo vol zat, maar ik had inmiddels bedacht dat er vanuit Zwitserland niet veel lowcost airlines vliegen, dus dat de nachttrein ook financieel nog wel een aantrekkelijk alternatief is. De overige reizigers waren immers vooral "gewone" mensen, niet per se toeristen. Het deed me goed te zien dat er ook buiten het hoogseizoen nog genoeg vraag lijkt te zijn :)

14. Om 10:49 arriveerden we op Budapest-Keleti, mooi op tijd. In Wien worden er een aantal Hongaarse zitrijtuigen (en een restauratierijtuig) aan de trein gekoppeld zodat de trein ook als ochtendtrein tussen Wien en Budapest te gebruiken is.

Afbeelding
EN “Wiener Walzer” from Zürich at Budapest-Keleti by Timon91, on Flickr

Op Keleti pályaudvar heb ik eerst met m'n VIP-card van Interchange m'n laatste złoty's voor forinten gewisseld, daarna had ik geld om m'n tas in een bagagekluisje te proppen. Buiten het station was het, zoals ik in deel 2 al beschreef, nog steeds een puinhoop. In de naastgelegen buurt lukte het zowaar om in het Hongaars te vragen waar een internetcafé zat. Het bleek een maar een paar straatjes verderop te zitten, maar zonder hulp had ik het zeker niet gevonden. In het internetcafé heb ik een hostel geboekt voor de volgende avond, daarna ben ik de stad in gegaan. In Budapest had ik maar zes uur, aangezien ik daarna ook weer met de nachttrein doorging. Het was wat kort, maar ik wou de spaarzame tijd die ik had liever besteden in steden die ik nog niet zo goed ken, dus het was eigenlijk vooral een lange overstap hier. Gezien het stralende weer besloot ik om naar de burcht te gaan, vanaf waar je een schitterend uitzicht hebt over de stad.

15. Aan de rand van de burcht, op een paar minuten lopen vanaf metrostation Széll Kálmán tér.

Afbeelding
View from Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

16. Een kerk binnen de burcht, genomen vanaf de poort.

Afbeelding
Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

17. Steegje.

Afbeelding
Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

18. Kerk bij het vissersbastion aan Szentháromság tér.

Afbeelding
Church in Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

19. Hier was het erg druk, maar dit is ook één van de meest toeristische plekken van de stad.

Afbeelding
Fishers bastion in Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

20. Het bastion was helaas deels gesloten, zodat je geen onbelemmerd zicht had op het mooie parlementsgebouw, maar dit deel was wel open.

Afbeelding
Fishers bastion in Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

21. Vanaf het bastion, links het Marriott.

Afbeelding
Fishers bastion in Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

22. Uitzicht naar het noorden, schitterend!

Afbeelding
View from Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

23. Richting het zuidoosten.

Afbeelding
View from Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

24. Het welbekende parlementsgebouw, helaas nog met een klein torentje ervoor. Vanaf het noordelijke deel van het bastion is het zicht volgens mij wel onbelemmerd, maar dat was dus helaas dicht, net als tijdens mijn laatste bezoek hier.

Afbeelding
Parliament building seen from Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

25. De kerkspits.

Afbeelding
Church in Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

26. En de kerk zelf.

Afbeelding
Church in Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

27. Nog een steegje, met in het zonnetje een groep mensen die een rondleiding kregen.

Afbeelding
Alley in Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

28. Het uitzicht aan de andere kant, over het heuvelachtige Buda.

Afbeelding
View towards Buda from Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

29. Kijkend richting het nationale museum.

Afbeelding
View towards Buda from Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

30. Naastgelegen opgravingen, best groot!

Afbeelding
Archeology, Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

31. Toen ik aan kwam lopen was net de wisseling van de wacht.

Afbeelding
Guard mounting at Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

32. Bij het nationale museum.

Afbeelding
National museum, Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

33. De ruim 150 jaar oude Széchenyi lánchíd (Kettingbrug) en het parlementsgebouw.

Afbeelding
Széchenyi lánchíd seen from Budai Várnegyed, Budapest by Timon91, on Flickr

34. Fietsbordjes aan de Donau.

Afbeelding
Bike signs, Budapest by Timon91, on Flickr

35. Langs de Donau ben ik naar het zuiden gelopen, naar de Erzsébet híd (Elisabethbrug). Vanaf daar kun je over niet heel veel gebruikte paadjes de Gellertheuvel beklimmen. Hier Erzsébet híd.

Afbeelding
Erzsébet híd, Budapest by Timon91, on Flickr

36. Herfst in het park. Het was een beste klim de heuvel op, maar dat wist ik gelukkig nog van de vorige keer.

Afbeelding
Climbing Gellért-hegy by Timon91, on Flickr

37. Het uitzicht mag er in ieder geval zijn! Je staat hier toch wel wat hoger dan bij de burcht, links kun je nog het nationale museum zien liggen.

Afbeelding
View from Gellért-hegy by Timon91, on Flickr

38. Drie bruggen over de Donau.

Afbeelding
Erszébet hid seen from Gellért-hegy by Timon91, on Flickr

39. Standbeeld bij het citadel.

Afbeelding
On top of Gellért-hegy by Timon91, on Flickr

40. Na een lange afdaling stond ik weer beneden, hier ben ik de Donau overgestoken.

Afbeelding
Erszébet hid, Budapest by Timon91, on Flickr

41. Váci utca, mogelijk de bekendste straat van Budapest. Deze straat is qua functie en populariteit wel vergelijkbaar met de Kalverstraat in Amsterdam.

Afbeelding
Váci utca, Budapest by Timon91, on Flickr

42. Terug op station Keleti. Ik was moe van al het lopen en besloot om eerst maar even te lunchen en dan inkopen te doen bij de Spar aan de overzijde van de straat. Bij de Spar werd ik overigens door precies dezelfde kassadame geholpen als een week eerder (zie deel 2) :lol:

Afbeelding
Budapest-Keleti train station by Timon91, on Flickr

Toen ik na de boodschappen m'n tas uit het bagagekluisje haalde bleek dat mijn volgende trein al klaar stond. Dit was de D-trein "Corona", die naar de gelijknamige stad rijdt. "Corona" is namelijk de oude naam van het Roemeense Brașov en de Duitse benaming voor de stad (Kronstadt) is hier ook van afgeleid. De Corona rijdt overigens een op het eerste gezicht merkwaardige route, want in plaats van de volledig geëlektrificeerde en 80 km kortere route via grensovergang Lőkösháza/Curtici en Arad gebruikt deze trein de grensovergang Biharkeresztes/Episcopia Bihor en rijdt dan de steden Cluj-Napoca en Deda naar Brașov. De meeste reizigers tussen Budapest en Brașov gebruiken dan ook niet de Corona, zoals later ook wel zal blijken. Deze trein verzorgt vooral het verkeer tussen Budapest en Transsylvanië, daar er nog immer een grote Hongaarse minderheid in de regio woont. Tot de Eerste Wereldoorlog was Transsylvanië nog onderdeel van Hongarije en veel Hongaren zijn er daarna blijven wonen. Brașov is dus meer een logisch eindpunt dan een echte bestemming voor deze trein. In het algemeen is de treinverbinding tussen Budapest en Brașov eigenlijk verbazend goed te noemen. Er rijden drie nachttreinen per dag (nacht) heen, naast de Corona zijn er nog de Ister (Budapest-București) en de Dacia (Wien-Budapest-București). Deze beide treinen zijn EuroNights, gebruiken de kortere route via Arad en zijn één tot anderhalf uur sneller dan de Corona. In tegenstelling tot de Corona bestaan deze treinen uit nieuwer Roemeens materieel, de Corona bestaat louter uit wat ouder Hongaars garnituur. Tenslotte is er nog één dagtrein, de Hargita, die net als de Corona via de noordelijke route rijdt en nog een half uur trager is dan de Corona, zodat de 783 kilometers tussen Budapest en Brașov maar liefst 15 uur duren. Waarom ik toch de Corona genomen heb om in Brașov te geraken is puur vanwege het relaxte "treingevoel", wat deze trein met zich meebrengt: lange route, oude rijtuigen, ramen die open kunnen, lage snelheden, et cetera. Vorig jaar zag ik op het Duitstalige spoorforum DSO (waar deze trein om deze redenen overigens een status aparte lijkt te hebben) een paar reportages over deze trein, toen ik die zag wist ik al wel dat ik hem zeker een keer wou proberen! Één van de schrijvers concludeerde: "spaß machen, Corona fahren!", wat voor mij voldoende motivatie gaf om dat zeker te doen :)

43. De CTA bij het perron. Normaal vertrekt de trein om 17:40, maar vanwege werkzaamheden op het stuk tot Püspökladány is dat voor een paar maanden een uurtje eerder. Op het moment rijdt de trein zelfs tijdelijk een deels andere route tussen Püspökladány en Oradea (ook werkzaamheden op dat stuk), namelijk via Debrecen en de grensovergang Nyírábrány(Gr) en komt deze daardoor nog anderhalf uur later aan in Brașov.

Afbeelding
D-train “Corona” to Brașov at Budapest-Keleti by Timon91, on Flickr

44. De trein bestond uit één slaaprijtuig, één couchetterijtuig, een aantal wat nieuwere zitrijtuigen en een restauratierijtuig – alle Hongaarse rijtuigen. Voor het treingevoel had ik in het slaaprijtuig gereserveerd, de reservering had ik reeds in Luxembourg gehaald. Het was een wat ouder slaaprijtuig, perfect voor een etappe als deze. De provodnik van Utasellátó was een aardige, wat oudere Hongaarse man die wel wat weg had van Tarzan op z'n ouwe dag. Op de foto kun je hem ook zien staan tussen de man met de bruine jas en de trein. De Luxemburgse reservering vond hij aan z’n reactie te zien wat vreemd, maar het was allemaal in orde. Overigens had de loketbeambte in Luxembourg nog nooit van Brașov gehoord en dacht hij in eerste instantie dat ik een grap met hem aan het uithalen was door om een reservering daarheen te vragen :lol:

Afbeelding
D-train “Corona” to Brașov at Budapest-Keleti by Timon91, on Flickr

45. De vriendelijke provodnik bracht me naar mijn coupeetje, wat al in de nachtstand stond. Er was maar één bed uitgeklapt, hij bevestigde dat ik het coupeetje alleen zou hebben :)

Afbeelding
D-train “Corona” Budapest-Brașov interior by Timon91, on Flickr

46. Het gangpad van het rijtuig.

Afbeelding
D-train “Corona” Budapest-Brașov interior by Timon91, on Flickr

47. Het koersbordje aan de binnenkant van de deur.

Afbeelding
D-train “Corona” Budapest-Brașov interior by Timon91, on Flickr

48. Door de achterruit gekeken, we stonden op een kopspoortje aan de zijkant van het station, op één van deze perrons was ik deze morgen ook al aangekomen.

Afbeelding
Budapest-Keleti seen from D-train “Corona” to Brașov by Timon91, on Flickr

49. Naar voren gekeken.

Afbeelding
Budapest-Keleti seen from D-train “Corona” to Brașov by Timon91, on Flickr

50. Toen de provodnik weer langs kwam om wat te brengen vroeg ik hem of hij het bed nog kon inklappen, het was immers nog lang geen nacht.

Afbeelding
D-train “Corona” Budapest-Brașov interior by Timon91, on Flickr

51. Wat proviand voor onderweg.

Afbeelding
Soproni beer by Timon91, on Flickr

52. Op tijd verlieten we Budapest. Rechts een rijtuigendepot waar vooraan de nachttrein naar Beograd staat.

Afbeelding
Leaving Budapest-Keleti by Timon91, on Flickr

53. Naar voren gekeken, links een Hongaars/Tsjechische EuroCity stam.

Afbeelding
Leaving Budapest-Keleti by Timon91, on Flickr

54. Nog een depot. Let op de Roemeense locomotief en de CIS-rijtuigen van de Tisza (trein naar Kiev/Moskwa, zie foto 55 van deel 2).

Afbeelding
Leaving Budapest-Keleti by Timon91, on Flickr

55. In een bocht kruisten we een sebesvonat, een sneltrein die vrij veel stopt maar ook lange afstanden aflegt.

Afbeelding
Sebesvonat near Budapest by Timon91, on Flickr

56. De hele trein in een bocht.

Afbeelding
D-train “Corona” in a curve near Budapest by Timon91, on Flickr

57. Naar achteren gekeken. Ik zat in het op één na laatste coupeetje, in het coupeetje achter mij zat Csongor, een Roemeen die deel uitmaakt van de grote Hongaarse minderheid in Transsylvanië. We hebben aardig wat gepraat onderweg, hij vertelde dat hij zich louter Hongaar voelde, verder totaal geen binding had met Roemenië en dat een groot aantal Roemenen totaal geen idee hebben dat er een grote Hongaarse minderheid in het noordwesten woont, simpelweg omdat dat niet verteld werd op school in de communistische tijd. Hij studeerde in București, maar wel in het Duits, zodat hij even veel moeite heeft met de taal als z'n Roemeense medestudenten. Roemeens sprak hij naar eigen zeggen wel vloeiend, maar niet op moedertaalniveau.

Afbeelding
Evening light in Hungary by Timon91, on Flickr

58. De lucht boven de puszta tijdens de zonsondergang was schitterend, maar het was lastig om de foto's scherp te krijgen.

Afbeelding
Dusk over the puszta, seen from the train in Hungary by Timon91, on Flickr

59. Mooie luchten dus.

Afbeelding
Dusk over the puszta, seen from the train in Hungary by Timon91, on Flickr

60. En nog maar eentje! De temperatuur was aangenaam, het uitzicht mooi, dus het was heerlijk om met een muziekje op en een blik Soproni in de hand naar buiten te kijken :)

Afbeelding
Dusk over the puszta, seen from the train in Hungary by Timon91, on Flickr

61. Szolnok, een belangrijk spoorwegknooppunt op zo'n 100 km ten oosten van Budapest waar aan de westkant twee lijnen uit Budapest samenkomen (Budapest Nyugati-Cégled-Szolnok en Budapest Keleti-Újszász-Szolnok) en aan de oostkant twee lijnen splitsen (naar Debrecen-Nyíregyháza-Oekraïne en naar Bekéscsaba-Arad). Ten oosten van Szolnok volgt de Corona eerst het spoor richting Debrecen, om daarna alsnog naar het oosten af te buigen richting Roemenië. De Dacia en Ister gaan vanaf hier de andere kant op, richting Békéscsaba-Arad. Voor de duidelijk ook maar even een link naar een spoorkaart van Hongarije: klik!.

Afbeelding
Szolnok train station by Timon91, on Flickr

62. Zoals ik al zei vertrok de Corona een uur eerder uit Budapest vanwege werkzaamheden aan de spoorlijn. Tussen Szolnok en Püspökladány, waar de werkzaamheden plaatsvonden, moesten we veel wachten op tegentreinen, zoals hier tijdens een niet-planmatige stop in Kisújszállás.

Afbeelding
Kisújszállás train station by Timon91, on Flickr

63. Het gemoderniseerde station van Karcag. Voor de avondfoto's heb ik overigens een hoge ISO setting gebruikt om ze wat makkelijker scherp te krijgen dus sommige foto’s kunnen wat korrelig zijn, ook omdat ik ze uit de losse hand genomen heb.

Afbeelding
Karcag train station by Timon91, on Flickr

64. In Püspökladány, een stadje met 16.000 inwoners, staat de trein wat langer stil voor een lokwissel. Vanaf hier buigt de trein over een niet-geëlektrificeerde lijn naar het oosten af, om nabij Oradea de Roemeense grens over te steken. Normaal gesproken staat de trein hier maar 13 minuten stil, maar vanwege de aangepaste dienstregeling was dat nu 40 minuten. Tijd genoeg om even buiten te lopen en een foto te maken!

Afbeelding
D-train “Corona” at Püspökladány train station by Timon91, on Flickr

65. Ik moest ook nog eten, dus ik heb de provodnik gevraagd om mijn coupeetje op slot te doen en ben toen buitenom naar het restauratierijtuig gelopen. Hier het stationsgebouw van Püspökladány.

Afbeelding
Püspökladány train station by Timon91, on Flickr

66. De diesellok die ons naar de Roemeense grens zou brengen.

Afbeelding
D-train “Corona” at Püspökladány train station by Timon91, on Flickr

67. Het restauratierijtuig, ik zat hier vrijwel alleen.

Afbeelding
Hungarian restaurant car by Timon91, on Flickr

68. Buiten was er niet zoveel te zien, dus tijdens het wachten had ik tijd genoeg om nog wat aan de studie te doen :P

Afbeelding
Hungarian restaurant car by Timon91, on Flickr

69. Het eten, meer dan genoeg en best lekker :) Het duurde even voordat het er was, maar ik had toch tijd zat.

Afbeelding
Dinner in a Hungarian restaurant car by Timon91, on Flickr

70. Na station Mezőpeterd ben ik teruggegaan naar m'n coupé, voor zover ik kon zien was de trein redelijk goed bezet. In het slaaprijtuig waren nagenoeg alle coupeetjes wel bezet, maar het zat verder lang niet vol. Na Mezőpeterd stopt de trein nog één keer in Hongarije, namelijk in Biharkeresztes, waar de Hongaarse grenscontrole plaatsvindt. Hier reden we station Biharkeresztes in.

Afbeelding
Entering Biharkeresztes on D-train “Corona” by Timon91, on Flickr

71. Lege sporen, hoge lampen, doodse stilte en norse grenspolitie: Biharkeresztes had wel de typische grensstationssfeer zo 's avonds laat.

Afbeelding
Biharkeresztes train station by Timon91, on Flickr

72. Na 20 minuten ging de reis verder naar het Roemeense grensstation Episcopia Bihor, wat een kwartiertje verderop ligt. De sfeer was vergelijkbaar met Biharkeresztes, alleen iets minder lampen en wat meer straathonden. Tijdens het wachten hier realiseerde ik me nog wat anders, namelijk dat het bereiken van Episcopia Bihor betekende dat dit al land nummer zes was deze dag, een record voor mij! Vlak na middernacht verliet ik Zwitserland, daarna ging het via Liechtenstein, Oostenrijk, Duitsland en wederom Oostenrijk naar Hongarije, zodat ik er voor het bereiken van Roemenië al vijf landen op had zitten. Zes landen op één dag had ik nog nooit gehad (vijf wel). Overigens is binnen 24 uur meer landen bezoeken uiteraard goed mogelijk, maar zes vond ik al aardig wat. Op internet vond ik dit, dus als iemand zin heeft om een record te breken, ga je gang! ;)

Afbeelding
Episcopia Bihor train station by Timon91, on Flickr

73. Ook in Episcopia Bihor staat de trein een kwartier stil, daarna was het nog maar een paar minuten rijden naar Oradea (Hongaars: Nagyvárad), een stad met 200.000 inwoners. Hier station Oradea, waar er nog aardig wat mensen instapten. In het slaaprijtuig kwam er echter niemand meer bij.

Afbeelding
Oradea train station by Timon91, on Flickr

74. Iets buiten Oradea moesten we nog even wachten voor een tegentrein, wat een luid toeterende, hard rijdende Siemens Desiro van de CFR bleek te zijn. Tijdens het wachten heb ik nog geprobeerd om een foto te maken van het groene sein voor de Desiro :lol:

Afbeelding
Green light near Oradea, Romania by Timon91, on Flickr

Na nog even gepraat te hebben met Csongor ben ik naar bed gegaan, hij ging naar de restauratie om te eten. In Roemenië wordt roken in het restauratierijtuig namelijk gedoogd, ondanks dat het eigenlijk verboden is. Voor hem reden genoeg om pas na de grens erheen te gaan, voor mij reden genoeg om te zorgen dat ik voor de grens weer terug was :lol:

75. Na een prima nacht werd ik wakker toen we stil stonden, buiten op de gang was het erg druk. Ook Csongor stond met al z'n bagage op de gang. We waren schijnbaar bijna in Miercurea Ciuc (Csíkszereda), een stadje met bijna 40.000 inwoners waarvan ruim 80% van Hongaarse afkomst is. Vanaf Miercurea Ciuc is het nog een uurtje of anderhalf naar Brașov. Hier het zicht op Miercurea Ciuc op deze grijze ochtend, op deze plek hebben we om onduidelijke een redenen een half uur stil gestaan, zodat we met 40 minuten vertraging het station van Miercurea Ciuc in reden.

Afbeelding
Miercurea Ciuc on a dull morning by Timon91, on Flickr

76. Vrijwel iedereen stapte hier uit en bijna leeg reden we verder. Het landschap was mooi, heel warm was het niet.

Afbeelding
D-train “Corona” in Romania by Timon91, on Flickr

77. Een brug onderweg.

Afbeelding
D-train “Corona” in Romania by Timon91, on Flickr

78. Station Sfântu Gheorghe, het laatste station voor Brașov. Hier stapte er nog één iemand uit het slaaprijtuig, daarna was ik alleen over. Er werd flink gemoderniseerd hier.

Afbeelding
Sfântu Gheorghe train station by Timon91, on Flickr

79. Aankomst in Brașov, met 40 minuten vertraging. De Ister, die 20 minuten na de Corona in Brașov had moeten arriveren, stond al met 70 minuten vertraging op het aankomstbord. Ik stapte hier als een van de weinigen uit, de meeste mensen waren zoals ik al zei onderweg al uitgestapt.

Afbeelding
D-train “Corona” from Budapest at Brașov train station by Timon91, on Flickr

In Brașov heb ik een volgende treinreservering gefixt en mijn bagage bij het depot achtergelaten voordat ik met de stadsbus richting centrum ging. In het volgende deel zullen de foto’s van Brașov volgen en reizen we vanaf daar weer verder.

Voor nu wederom bedankt voor het lezen, reacties zijn altijd welkom :)
Mijn Flickr account.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (6): naar het oosten! [79]

Bericht door deadlock »

Wauw :D Ik heb het niet vaak maar ik voel ergens een kleine bescheiden vorm van jaloezie :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Onverwachte herfstreis (6): naar het oosten! [79]

Bericht door isadora »

Schitterend en meditatief, denkend aan plaatjes 58 tot en met 60.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Onverwachte herfstreis (6): naar het oosten! [79]

Bericht door julsteren »

Het wordt ook steeds mooier met jou, Timon!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (6): naar het oosten! [79]

Bericht door Etienne »

Wederom een prachtig verslag :D
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Onverwachte herfstreis (6): naar het oosten! [79]

Bericht door Zugführer »

In de grote loze ruimte van Zürich HB vinden vaak evenementjes plaats, op dit moment een kerstmarkt als het goed is ;)
ik geniet elke keer weer van je verlagen, veel herkenning ook zo door de verslagen heen. bedankt om het met ons te delen!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Onverwachte herfstreis (6): naar het oosten! [79]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag weer. :D Budapest staat ook vrij hoog op mijn to-do-list.
Wat studeer je eigenlijk? Ik zag iets wat leek op vector-notaties en -berekeningen. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (6): naar het oosten! [79]

Bericht door Milco »

Leuk verslag weer :D
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Onverwachte herfstreis (6): naar het oosten! [79]

Bericht door Timon91 »

Super bedankt iedereen! :D :pos: Er zullen in ieder geval nog drie delen volgen, een beetje afhankelijk van hoeveel foto's ik van de steden ga posten.

Zugführer schreef:In de grote loze ruimte van Zürich HB vinden vaak evenementjes plaats, op dit moment een kerstmarkt als het goed is ;)
Dat maakt het wel een stuk gezelliger lijkt me :) Nu vond ik het maar een kale boel :P
Meltrain schreef:Wat studeer je eigenlijk? Ik zag iets wat leek op vector-notaties en -berekeningen. :P
Haha, dat is je goed opgevallen! Ik studeer werktuigbouwkunde ;) Als ik er niet was gaan studeren was ik ook nooit naar Enschede verhuisd, maar ik woon er nu toch alweer een aantal jaar :)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten