Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [70]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [70]

Bericht door Timon91 »

Deel 1: Enschede-Lindau-Rijeka
Deel 2: Rijeka-Budapest-Humenné
Deel 3: Humenné-Warszawa-Amsterdam
Deel 4: Enschede-Monaco-Milano
Deel 5: Milano-Tirano-Chur
Deel 6: Chur-Budapest-Brașov
Deel 7: Brașov-București-İstanbul

Na een reis van 20 minuten met de metro, ruim 16 uur met de trein, anderhalf uur met de bus en 10 minuten met de tram stond ik om 9 uur 's ochtends bij de receptie van mijn hostel in Sultanahmet. Gelukkig mocht ik mijn kamer al in, zodat ik in ieder geval m'n bagage kon dumpen en even kon douchen. M'n kamergenoten werden langzamerhand ook wakker, na een zware nacht gehad te hebben :lol: Ik heb even kort gepraat en heb daarna via Facebook 's middags afgesproken met één van de Amerikanen uit de hostel in București. Wat betreft İstanbul had ik eigenlijk maar één echte wens: de Ayasofya bezoeken. Deze museummoskee (vroeger kerk) van ruim 1500 jaar oud is toch wel dé belangrijkste bezienswaardigheid van de stad en de vorige keer dat ik in İstanbul was lukte het niet om er heen te gaan. Het museum is namelijk op maandagen gesloten en vorig jaar was ik hier op een zondag en een maandag. Dit keer ook, maar nu heb ik er wel op tijd aan gedacht ;)

In İstanbul ben ik twee dagen gebleven. Wederom veel te weinig uiteraard, maar in deze stad kun je weken verblijven zonder je te vervelen. Wel heb ik een fantastische tijd gehad hier. Ik heb ook gigantisch veel foto's gemaakt, en het was zelfs al lastig om een selectie te maken voor een fotoset op Flickr. Ik heb daarom ook maar besloten de foto's van İstanbul niet direct hier te plaatsen, maar wel te uploaden naar Flickr. De set vind je hier en bevat 83 foto's. Voor de vorm heb ik een aantal foto's hier wel geplaatst, alles zou een beetje veel worden ;) Er zit dus wel een klein beetje overlap tussen de set en deze reportage.

In dit verslag bezoeken we eerst İstanbul, waarna de reis terug naar het noordwesten gaat naar de hoofdstad van Bulgarije: Sofia. Uiteraard zijn er ook van deze reis kaartjes te vinden. Het kaartje van deze etappe staat hier, dat van de gehele reis kun je hier vinden.

Goed, tijd voor de foto's:

1. Mijn hostel lag in Sultanahmet, een historisch stadsdeel in het huidige Fatih. Een kaartje met alle stadsdelen staat hier, dat geeft wellicht een wat beter overzicht. Zoals vele gebouwen in İstanbul had ook mijn hostel een dakterras, en wel met een schitterend uitzicht over de Bosporus en de Zee van Marmara. Aan de overkant ligt Azië.

Afbeelding
Marmara Denizi, İstanbul by Timon91, on Flickr

2. Ik besloot om 's ochtends maar als eerste naar de Ayasofya te gaan, waar het zoals altijd erg druk was. Gek genoeg was de rij voor de toegangspoortjes voor mensen die al een kaartje hadden vele malen langer dan de rij voor de toegangspoortjes voor mensen die nog een kaartje moesten kopen. Sterker nog, daar was helemaal geen rij :) Tussen de groepsreizen door wurmde ik me naar de kassa, in no-time was ik binnen. De rijen zijn niet voor niks, want het historische gebouw is zeer indrukwekkend en van binnen adembenemend groot en mooi. Het was alleen een beetje jammer dat er wat onderhoudswerkzaamheden bezig waren, maar met een gebouw van ruim 1500 jaar oud is dat ook geen verrassing :lol:

Afbeelding
Ayasofya, İstanbul by Timon91, on Flickr

3. Het gebouw van buiten.

Afbeelding
Ayasofya, İstanbul by Timon91, on Flickr

4. Vanaf de Ayasofya loop je in 10 minuten heuvelafwaarts naar de kust van de Zee van Marmara. Onderweg kruis je ook de niet meer in gebruik zijnde spoorlijn naar station Sirkeci, het Europese hoofdstation van İstanbul. Vanwege de werkzaamheden aan het Marmaray-project (de spoortunnel onder de Bosporus) rijdt de nachttrein naar Bulgarije en Roemenië momenteel dus maar tot Çerkezköy. De naam Marmaray komt trouwens van de naam van de zee waar İstanbul aan ligt (Marmara) en het Turkse woord voor "spoor" (ray). Vorig jaar reden er nog wel lokale treinen naar Sirkeci, maar dat was nu ook al niet meer het geval. Hier de spoorlijn bij station Cankurtaran, het laatste station voor Sirkeci.

Afbeelding
Cankurtaran train station, İstanbul by Timon91, on Flickr

5. Aan de andere kant. De stationsingang zit in de tunnel, maar die was afgesloten. Let op het bord op het viaduct die de toekomstige reistijden van İstanbul naar diverse Turkse steden met de YHT aanprijst. Hoe de toekomst er voor de Balkan/Bosphor-Express naar Sofia en București uit gaat zien is niet duidelijk. Het spoor in Europees Turkije kan wel een upgrade gebruiken, de enkelsporige lijn is bochtig, traag en zeer vertragingsgevoelig. Twee maanden geleden is het eerste stuk van de Marmaraytunnel geopend, dus als het goed is kun je nu met de metro van Europa naar Azië. Sirkeci heeft ook een ondergronds station aan deze lijn. In 2015 zouden de werkzaamheden klaar moeten zijn.

Afbeelding
Cankurtaran train station, İstanbul by Timon91, on Flickr

6. Station Haydarpaşa, het (inmiddels ook gesloten) hoofdstation aan de Aziatische zijde, gezien vanaf de kust bij Cankurtaran.

Afbeelding
Marmara denizi, İstanbul by Timon91, on Flickr

7. 's Middags had ik afgesproken met een in İstanbul woonachtige Amerikaan die in București in dezelfde hostel zat. We hadden afgesproken op het Taksimplein, eerder dit jaar nog toneel van de welbekende rellen tegen de regering van Erdoğan. Omdat ik tijd genoeg had besloot ik om te gaan lopen. Het blijft wel İstanbul, dus afstanden zijn groot. Het Taksimplein lag ongeveer 5 km van mijn hostel af. Onderweg kom je nog langs station Sirkeci, daar heb ik ook nog wat foto's gemaakt. Het station wordt zowaar verbouwd, vermoedelijk omdat het na voltooiing van het Marmaray-project een museum gaat worden.

Afbeelding
İstanbul Sirkeci train station by Timon91, on Flickr

8. Het station van binnen. Rechts een standbeeld van Atatürk, aan het einde van de spoorlijn uit Bulgarije.

Afbeelding
İstanbul Sirkeci train station by Timon91, on Flickr

9. De internationale loketten. Het station functioneert nog gewoon als station, ondanks dat er geen treinen meer rijden. Het enige wat nog wél rijdt is de treinvervangende bus naar Çerkezköy, maar die rijdt maar één keer per dag.

Afbeelding
İstanbul Sirkeci train station by Timon91, on Flickr

10. Het perron waar de Balkan/Bosphor-Express altijd aankwam.

Afbeelding
İstanbul Sirkeci train station by Timon91, on Flickr

11. Drukke verkeersader langs de Gouden Hoorn, een zeearm vanuit de Bosporus. Hier kwam ik nog twee Nederlanders op de fiets tegen, die vanuit Rotterdam via İstanbul, Iran en Turkmenistan naar China onderweg waren. Op de fiets, uiteraard!

Afbeelding
Fatih, İstanbul by Timon91, on Flickr

12. Na een mooie wandeling over de Galatabrug en İstiklal Caddesi - waar op een gemiddelde dag in het weekend 3 miljoen mensen doorheen lopen - kwam ik aan op het Taksimplein. Onderweg was er nog een kleine demonstratie met betrekking tot Cyprus, maar de sfeer was gelukkig redelijk ontspannen. Een klein trammetje pendelt heen en weer over İstiklal Caddesi tussen het Taksimplein en station Tünel, in Galata. Snel gaat het niet, door de gigantische mensenmassa.

Afbeelding
Taksim, İstanbul by Timon91, on Flickr

13. Het Gezi Park op het Taksimplein, waar de protesten dit jaar allemaal om begonnen.

Afbeelding
Gezi Park, İstanbul by Timon91, on Flickr

14. Met de Amerikaan heb ik wat gegeten en wat thee en koffie gedronken. Na een leuk stukje lopen door Beşiktaş hebben we de dag afgesloten met een terrasje aan de Bosporus, bij het Dolmabahçepaleis. Het uitzicht richting Azië was schitterend in de ondergaande zon. Hier een vrachtschip wat richting Zwarte Zee vaart.

Afbeelding
İstanbul Boğazı by Timon91, on Flickr

15. Ook de Ayasofya was nog te zien. Overdag was het trouwens perfect weer: 23 graden en strakblauw, stukken beter dan de vochtige 35 graden die ik vorig jaar in de zomer had.... Met de zon achter de horizon koelde het toch wel flink af.

Afbeelding
İstanbul Boğazı by Timon91, on Flickr

Na een toffe middag ben ik met de tram terug naar de hostel gegaan. In de buurt heb ik wat gegeten en de avond heb ik in de hostel doorgebracht met m'n kamergenoten. We hadden en bont gezelschap: een Braziliaan, een Belg, een Canadees, een Pakistaan en ik. Eerst was er nog een Australisch meisje, maar die was inmiddels doorgereisd naar Ankara. Ik was aardig moe van het vele lopen, dus om half 12 lag ik in bed.

De volgende dag hebben we met z'n vijven ontbeten, wat heel gezellig was. De Pakistaanse jongen had net als ik nog geen idee wat hij zou gaan doen die dag, dus we besloten toen om samen maar eens een kijkje in Kadıköy (aan de Aziatische kant) te gaan nemen en verder maar te zien waar we uitkwamen.

16. Zo gezegd, zo gedaan. Met de pont gingen we van Eminönü naar Kadıköy. Een "jeton" (muntje) voor het OV kost inmiddels 3 Lira, ruim een euro. Het is voordeliger om een "İstanbulkart", een OV-chipkaart voor de stad, te kopen, maar hier kwam ik pas deze dag achter. Onderweg kruisten we nog een autoveer. Er gaan trouwens gigantisch veel boten over de Bosporus heen en weer, de twee bruggen die de Bosporus overspannen liggen te ver uit het centrum om te gebruiken voor lokaal vervoer. De meeste veerboten vervoeren alleen passagiers, maar er zijn ook een paar autopontjes.

Afbeelding
İstanbul Boğazı by Timon91, on Flickr

17. In Kadıköy hebben we wat rondgelopen en wat koffie gedronken. Verder hebben we vooral heel veel gepraat over Pakistan, Nederland, cultuurverschillen en eigenlijk elk onderwerp wat je maar kan bedenken :lol: Ik vond het heel leuk om op deze manier wat te leren over Pakistan en de Pakistaanse cultuur. Ondertussen hebben we uiteraard ook Kadıköy bewonderd. Ik vond Kadıköy een stuk gezelliger dan het iets noordelijker gelegen Üsküdar, waar ik vorig jaar was. Hier een mooi zicht op station Haydarpaşa vanaf de waterkant.

Afbeelding
İstanbul Haydarpaşa train station by Timon91, on Flickr

18. Uitgezoomd. Let ook op de smoglaag die over de stad hing.

Afbeelding
İstanbul Haydarpaşa train station by Timon91, on Flickr

19. Op de weg terug naar Europa besloten we om naar Beşiktaş gegaan. De boot daarheen voer vlak voor Haydarpaşa langs.

Afbeelding
İstanbul Haydarpaşa train station by Timon91, on Flickr

20. Boğaziçi Köprüsü, de oudste brug over de Bosporus en tevens de brug die het dichtste bij het centrum ligt. Iets noordelijker ligt er nog een tweede brug, waar ik deze zomer overheen gereden ben op weg naar Ankara. Op de bruggen staat vrijwel permanent file.

Afbeelding
İstanbul Boğazı by Timon91, on Flickr

21. In Beşiktaş hebben we nog wat rondgelopen en hebben nog op een bankje gezeten in een redelijk gezellig park aan het water. Mijn Pakistaanse vriend wou graag nog naar een moskee voor het middaggebed, maar we konden er (gek genoeg) geen één vinden. Met de tram zijn we teruggegaan naar Fatih, waar we samen naar de Sultan Ahmet Moskee (ook wel bekend als de Blauwe Moskee) gegaan zijn. Hij ging naar binnen via de "prayer entrance", ik via de "tourist entrance". Binnen heb ik wat rondgelopen en zodra hij klaar was met het gebed heeft hij nog wat verteld over de opbouw van moskeeën en wat de functie is van alle ornamenten, nissen en meubels. Zeer interessant! :)

Afbeelding
Sultan Ahmet Camii, İstanbul by Timon91, on Flickr

22. 's Avonds ging Abbas, mijn Pakistaanse vriend, naar een wedstrijd van Beşiktaş kijken samen met Turkse supporters. Het was dat ik deze avond aan de terugreis begon, anders was ik met hem meegegaan. Na afscheid te hebben genomen heb ik bij zonsondergang nog even genoten van de schitterende avondkleuren boven de Aziatische kant, weliswaar flink versterkt door de smoglaag boven de stad.

Afbeelding
İstanbul Boğazı by Timon91, on Flickr

23. Om 9 uur verliet ik de hostel, uitgezwaaid door een groep van 12 Servische jongeren die die ochtend gearriveerd waren en waar ik al aardig wat mee gepraat had. Ze vonden het jammer dat ik niet mee ging zuipen, aan de andere kant was het voor mijn portemonnee wel een stuk beter (alcohol in Turkije is duur) :mrgreen: Na een kwartiertje lopen was ik bij station Sirkeci, waar de bus richting Çerkezköy al stond te wachten. Met m'n laatste Lira's heb ik nog een ijsje gehaald bij een welbekende fastfoodketen, daarna heb ik plaatsgenomen in de bus. De bus was een stuk minder druk dan op de heenweg, één bus was meer dan genoeg voor alle passagiers.

Afbeelding
İstanbul Sirkeci train station by Timon91, on Flickr

24. De verwarming stond op standje "Antalya in de zomer", dus heel erg vond ik het niet dat we niet helemaal naar de grens hoefden :lol: We verlieten Sirkeci stipt om 22:00, redelijk snel zaten we op de O-3 richting Edirne. Tot ziens İstanbul, het was weer geweldig! :D Bij het verlaten van de Otoyol nabij Çerkezköy was het nog even schrikken, aangezien de buschauffeur plankgas gaf toen we richting het tolpoortje reden. Het zijn automatische poortjes die elk voertuig registreren, maar ze zijn smal en je mag er met maximaal 30 km/h doorheen. Wij reden minstens 100, maar het ging allemaal goed. Wellicht hoopte de chauffeur dat de sensor de bus niet zou registreren als we maar snel genoeg reden? Station Çerkezköy bereikten we in ieder geval vrij snel, hier het treindeel naar București.

Afbeelding
D-train “Bosphor” at Çerkezköy train station by Timon91, on Flickr

25. Het treindeel naar Sofia bestond uit één Bulgaars couchetterijtuig.

Afbeelding
D-train “Bosphor” at Çerkezköy train station by Timon91, on Flickr

26. Het rijtuig was redelijk gevuld, ik lag met een wat oudere Zwitserse man en een wat oudere Canadese dame in het coupeetje. Vlak na vertrek werden we wakker gemaakt voor de ticketcontrole, daarna konden we tot de grens slapen. Kapıkule werd na drie uur rijden bereikt, we stopten op het eilandperron. De provodnik van het Turkse rijtuig richting București was nog even aan het schoonmaken. De grenscontrole stelde niks voor, het was nu gelukkig ook een stuk rustiger dan op de heenweg. De tegentrein stond er nog, die zou niet lang daarna vertrekken. Let op het Roemeense slaaprijtuig, dat nog in een ietwat oudere kleurstelling rijdt.

Afbeelding
D-train “Bosphor” at Kapıkule train station by Timon91, on Flickr

27. De trein op het eilandperron.

Afbeelding
D-train “Bosphor” at Kapıkule train station by Timon91, on Flickr

28. De andere kant op gekeken. Hierna ben ik gauw m'n bed weer ingedoken.

Afbeelding
D-train “Bosphor” at Kapıkule train station by Timon91, on Flickr

De nacht was onrustig, we werden talloze keren wakker gemaakt: eerst in Svilengrad door de Bulgaarse grenspolitie, die het paspoort van de Canadese dame meenam om gestempeld te worden, daarna weer door de Bulgaarse politie, om het paspoort terug te geven en vervolgens nog DRIE (!) keer door de Bulgaarse conducteurs voor kaartcontrole. De conductrice was overigens precies dezelfde als vorig jaar, dat was wel weer grappig :lol: Na een zeer onrustige nacht zijn we opgestaan toen we bijna in Stara Zagora waren. Normaal gesproken komt het treindeel naar Sofia helemaal niet langs Stara Zagora, maar schijnbaar was er een omleiding tussen Dimitrovgrad en Plovdiv, waardoor de trein pas later aankomt in Sofia. Op m'n reservering stond een aankomsttijd van 12:15 (in plaats van 10:30), maar ik had ergens al gelezen dat de echte aankomsttijd pas tegen drieën is, wat uiteindelijk ook zo bleek te zijn. De andere kant op, richting İstanbul, reed de trein wel gewoon volgens de normale route.

In Stara Zagora werd het treindeel naar București afgekoppeld, het treindeel naar Sofia stond hier twee uur stil. De reden daarvoor is dat de rijtuigen daarna als koersrijtuigen aan een sneltrein uit Burgas gekoppeld werden voor het laatste stuk naar Sofia.

29. De trein op station Stara Zagora. Achter ons was er bij de grens nog een koersrijtuig Svilengrad-Sofia aangekoppeld. Samen met m'n coupégenoten heb ik aan de straatkant van het station eerst wat geld gepind om wat eten te halen. Ook heb ik nog geprobeerd om een reservering voor de nachttrein Sofia-Beograd te maken, maar dat kon pas vanaf half 11. Jammer, we zouden namelijk om 10:37 vertrekken dus dat werd me iets te riskant. Dan maar in Sofia. Ook een binnenlands kaartje van Plovdiv naar Sofia kopen kon niet, bleek toen de Canadese dame dat probeerde. Vage shit :P

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” at Stara Zagora train station by Timon91, on Flickr

30. De andere kant op gekeken. Het treindeel richting Roemenië was reeds vertrokken.

Afbeelding
Stara Zagora train station by Timon91, on Flickr

31. Het rangeerlokje op de vorige foto sleepte ons naar het eind van het perron. Een nieuwe, compleet begraffitide stoptrein stopte kort en reed toen weer verder.

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” at Stara Zagora train station by Timon91, on Flickr

32. Vergane glorie pur sang. Links stond nog een of andere luxe trein, ik heb geen idee welke precies. Er zaten in ieder geval mensen in, een dikke Amerikaan waggelde nog naar buiten om een foto te nemen van het station, waarna hij weer met veel moeite z'n rijtuig in klom. Het was een Amerikaan aangezien ik hem vanaf dit perron al kon horen praten tegen z'n vrouw, die in de deuropening stond te wachten :lol:

Afbeelding
Stara Zagora train station by Timon91, on Flickr

33. Hetzelfde rangeerlokje zette ons even later op het spoor ernaast, omdat er op perron 1 een andere trein langs moest. Dit perron lag er voor zover mogelijk nog slechter bij. Tussen ons perron en het volgende perron is het spoor inmiddels weggehaald, wie weet komt er nog nieuw spoor voor in de plaats. Het is in ieder geval al lang geleden dat er enig onderhoud heeft plaatsgevonden hier....

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” at Stara Zagora train station by Timon91, on Flickr

34. Na twee uur Stara Zagora te hebben bewonderd kwam de sneltrein uit Burgas opdagen, gelukkig op tijd. We werden door het rangeerlokje achter de trein geplaatst en verlieten op tijd het station in de richting van Plovdiv. De eerste 24 km, tot Mihajlovo, hadden we 's ochtends vroeg ook al afgelegd. Dit stuk is nog dubbelspoor. Omdat we nu het achterste rijtuig waren en de achterdeur gewoon open kon was het maken van foto's ook goed mogelijk :)

Afbeelding
Railway between Stara Zagora and Mihajlovo by Timon91, on Flickr

35. In een bocht. Het lijkt trouwens alsof de horizon scheef ligt, maar in werkelijkheid ligt de spoorlijn hier tegen een lichte heuvel aan ;)

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” in Bulgaria by Timon91, on Flickr

36. Na Mihajlovo splitst de spoorlijn zich in een stuk richting Dimitrovgrad en een stuk richting Plovdiv en wordt het weer enkelspoor. Het weer was overigens schitterend: 25 graden en strakblauw :)

Afbeelding
Railway Mihajlovo-Plovdiv by Timon91, on Flickr

37. In een bocht.

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” in Bulgaria by Timon91, on Flickr

38. Een station zoals velen. Het viel me andermaal op hoe overgedimensioneerd stationsgebouwen in Bulgarije vaak zijn.

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” in Bulgaria by Timon91, on Flickr

39. En zo rolden we weer verder.

Afbeelding
Railway Mihajlovo-Plovdiv by Timon91, on Flickr

40. Kort daarna passeerden we de fabriek die je op de vorige foto in verte al kan zien liggen. Heel langzaam reden we er langs. Dit deed me meer denken aan een concentratiekamp uit de Tweede Wereldoorlog eigenlijk....

Afbeelding
Railway Mihajlovo-Plovdiv by Timon91, on Flickr

41. Station Plovdiv, waar de Canadese dame uitstapte. Nu ik alleen over was met de Zwitserse man ging de voertaal automatisch over naar Duits. Zelfs als ik in het Engels iets zei antwoordde hij in het Duits. Gelukkig deed hij wel z'n best om Hochdeutsch te spreken :lol: Hij was op reis geweest naar Iran en vanuit Tehran op weg naar huis. Heel interessant, deze reis zou ik zelf ook graag ooit nog maken :)

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” at Plovdiv train station by Timon91, on Flickr

42. Nog steeds Plovdiv, waar het al een stuk gezelliger was dan in het uitgestorven Stara Zagora.

Afbeelding
Plovdiv train station by Timon91, on Flickr

43. Station Stamboliyski, niet ver na Plovdiv.

Afbeelding
Stamboliyski train station by Timon91, on Flickr

44. Vanuit Plovdiv moet je eerst nog één laatste bergrug over voordat je bij Sofia bent. In de verte zie je de bergen al liggen.

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” in Bulgaria by Timon91, on Flickr

45. Te Pazardzhik kruisten we nog een andere trein.

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” at Pazardzhik train station by Timon91, on Flickr

46. Station Pazardzhik dus, ook al met zo'n groot stationsgebouw.

Afbeelding
Pazardzhik train station by Timon91, on Flickr

47. Niet lang daarna begon de klim echt.

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” in Bulgaria by Timon91, on Flickr

48. Een klein, overgroeid station in de bergen.

Afbeelding
D-train “Balkan-Express” in Bulgaria by Timon91, on Flickr

49. Het loopt af en toe best steil omhoog hier. De rit naar Sofia heb ik vooral aan het raam doorgebracht, zo nu en dan pratend met Gottfried, de Zwitser. Ook zaten er nog twee Franse backpackers twee coupeetjes verderop die ik nog wel een paar keer gesproken heb. Voor zover ik kon zien waren zij de enige andere jongeren. Ze waren ook aan het interrailen en waren van plan om via Montenegro naar Italië te reizen.

Afbeelding
Railway Plovdiv-Sofia by Timon91, on Flickr

50. Sofia komt in zicht... :)

Afbeelding
Approaching Sofia, Bulgaria by Timon91, on Flickr

51. ...en op tijd rolden we het station binnen, om 14:51 om precies te zijn. Dit betekent dat de trein iets minder dan 15 uur heeft nodig gehad voor de 590 km van Çerkezköy naar Sofia.

Afbeelding
Sofia train station by Timon91, on Flickr

52. De stationshal van Sofia. De stationstunnel is nog steeds even naargeestig en kil als voorheen, maar de stationshal heeft nog wel wat. Helaas maken de roltrappen naar beneden (degene die nog werken dan) een verschrikkelijk piepgeluid, zodat het niet fijn is om lang hier rond te hangen. Bij het kantoortje van Rila heb ik een reservering voor de trein naar Beograd gehaald, daarna heb ik m'n tas gedumpt bij het bagagedepot en vervolgens ben ik de stad in gegaan.

Afbeelding
Sofia train station by Timon91, on Flickr

Heel veel tijd had ik niet hier door de late aankomsttijd, maar veel plannen had ik ook niet. Ik zocht alleen nog een internetcafé om een hostel in Servië te boeken. In de buurt van het station zat niks, dus besloot ik maar om de stad in te lopen en maar te hopen onderweg wat tegen te komen.

53. Een klein stroompje in het centrum, in de lente zal hier wel wat meer water doorheen stromen. De lucht die hier vanaf kwam zal ik hier maar niet beschrijven.

Afbeelding
Vladaya river, Sofia by Timon91, on Flickr

54. Voetgangersstraat in het centrum.

Afbeelding
Sofia by Timon91, on Flickr

55. Wat opgravingen, een moskee en een socialistisch gebouw.

Afbeelding
Sofia by Timon91, on Flickr

56. Een mooi opgeknapte voetgangersoversteekplaats. Ook zitten hier nog een hoop winkeltjes en een metrostation, maar helaas geen internetcafé. Gezien het feit dat je vrijwel overal in Sofia gratis wifi hebt had ik al het vermoeden dat het nog een lastig verhaal kon worden....

Afbeelding
Sofia by Timon91, on Flickr

57. Herfstkleuren in een stadspark.

Afbeelding
Park in Sofia by Timon91, on Flickr

58. Een doorkijkje vanaf Ploshtad Aleksandar Nevski.

Afbeelding
View from Ploshtad Aleksandar Nevski by Timon91, on Flickr

59. What. The. Fuck. Opeens een muur vol met een hoop losse en vooral loze Nederlandse zinnetjes zoals je ze bij de NS in de trein en op de ramen van die wegwaaiabri's ziet :lol: Schijnbaar is dit een initiatief van de Nederlandse ambassade in Bulgarije, volgens een bordje op de muur.

Afbeelding
Dutch text in Sofia by Timon91, on Flickr

60. De Sveta Sofia, een kerk uit de 6e (!) eeuw.

Afbeelding
Sveta Sofia by Timon91, on Flickr

61. De naastgelegen, stuk grotere en relatief piepjonge Aleksandar Nevski kathedraal. Van binnen erg mooi, maar je mag er geen foto's maken.

Afbeelding
Aleksandar Nevski cathedral, Sofia by Timon91, on Flickr

62. Van de grote protesten tegen de Bulgaarse regering die zo nu en dan weer oplaaien was weinig te zien. Alleen dit groepje demonstranten die scherp in de gaten werden gehouden door de politie.

Afbeelding
Protests near the Aleksandar Nevski cathedral, Sofia by Timon91, on Flickr

63. Boulevard "Kniaz Aleksandar Dodukov", iets ten noorden van de Aleksandar Nevski kathedraal.

Afbeelding
Bulevard Kniaz Aleksandar Dodukov, Sofia by Timon91, on Flickr

64. Een groot kruispunt in het centrum. Het was overduidelijk spitsuur.

Afbeelding
Sofia by Timon91, on Flickr

65. Vanaf metrohalte "Сердика" (Serdika) ben ik maar teruggegaan naar het station, om daar nog een tweede poging te wagen voor een internetcafé. Helaas waren de mensen op het station zo nodig nog onvriendelijker dan de mensen op straat. Niemand wist iets, bijna niemand wilde helpen en niemand deed ook maar een poging. Toch jammer, maar wat behulpzaamheid betreft zijn de Bulgaren (in ieder geval die in Sofia) sowieso net de Fransen van de Balkan - in mijn ervaring dan.

Afbeelding
Serdika (Сердика) subway station, Sofia by Timon91, on Flickr

Op een terras bij het station besloot ik het nog maar één keer te wagen, en ik trof zowaar een meisje die wel wilde helpen. Ze wees op de kaart aan waar er - in het centrum - volgens haar een internetcafé zat en na haar hartelijk bedankt te hebben ben ik met de metro teruggegaan naar het centrum. Zowaar trof ik in het gure steegje waar er volgens het meisje iets zou zitten een belwinkel, met internetcafé! Het bleek een winkel te zijn waar een stuk of 15 Afrikanen stonden te wachten om naar huis te bellen, die net als ik allemaal geen woord Bulgaars spraken. De Bulgaarse oma die achter de kassa sprak bleek alleen Bulgaars te spreken, maar ik kon gelukkig wel bij de computer terecht. Het was een gezellige boel, de dame leek niet echt te weten wat ze met de winkel vol met Afrikanen en één verdwaalde Nederlander aan moest :lol: Na een hostel geboekt te hebben en wat met een paar Afrikanen te hebben gepraat ben ik te voet, met een omweg, terug naar het station gelopen.

66. Vlakbij het station, inmiddels werd het al aardig donker.

Afbeelding
Bulevard Knyaginya Maria Luiza, Sofia by Timon91, on Flickr

67. Communistisch hotel.

Afbeelding
Bulevard Knyaginya Maria Luiza, Sofia by Timon91, on Flickr

68. In het station zit een Billa, waar ik inkopen gedaan heb voor m'n avondeten en de rit naar Beograd. Binnen heb ik nog een broodje gegeten en vervolgens m'n laatste Leva's ingewisseld. Helaas bleken de Bulgaren net zo behulpzaam met het zoeken van een wisselkantoor als met het zoeken naar een internetcafé, maar in het busstation bleek er gelukkig nog wel een wisselkantoor open te zijn.

Afbeelding
Sofia train station by Timon91, on Flickr

69. Op een bankje heb ik de rest van m'n avondeten opgegeten, in het schitterende avondlicht. Op dit perron zie je in de verte de nachttrein naar Kiev en Moskwa staan. Ook mijn nachttrein, naar Beograd, staat twee perrons verderop al klaar.

Afbeelding
Sofia train station by Timon91, on Flickr

70. De andere kant op gekeken.

Afbeelding
Sofia train station by Timon91, on Flickr

Toen het me te koud werd ben ik naar binnen verkast, waar ik nog even gewacht heb voordat ik naar m'n nachttrein gegaan ben. In het volgende deel gaan we vanaf Sofia verder, terug richting huis. De titel slaat overigens op de toestand van de steden en spoorlijnen die dit deel de revue zijn gepasseerd. Het verleden is het oude İstanbul, de ontbindende spoorlijnen en stations in Bulgarije en het lege İstanbul Sirkeci, maar dat is tegelijkertijd weer de hedendaagse realiteit in Bulgarije en in het moderne en booming İstanbul. Dit was het weer voor nu, laat maar weten wat je ervan vond en wederom bedankt voor het lezen! :)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [7

Bericht door Daniel »

Wederom een geweldig verslag!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [7

Bericht door tsov »

Mooimooimooi! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [7

Bericht door Milco »

Net als de voorgaande zeven delen, is ook deze weer prachtig! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [7

Bericht door Ardan »

Ik geef maar gewoon te dat ik echt stikjaloers ben, wat een avontuur!
Aan de andere kant.. is zo'n enorme reis niet ook slopend voor je?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [7

Bericht door isadora »

Dank je Timon voor een wederom schitterend verslag. :pos:

Toen ik zo de eerste plaatjes van Bulgarije zag, dacht ik meteen; "dat is niet mijn land".
En de mensen maken er ook al geen reden van, om daar eens naar af te reizen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [7

Bericht door Etienne »

Die superverslagen blijven maar komen :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [7

Bericht door webguy »

Tof! Waren die grote stations niet communistische werkverschaffing? Of waren ze moderner?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [7

Bericht door Geert »

Tof reisverslag weer!

Wat je beschrijft over Sofia - en dan vooral dat WTF-gevoel van die Nederlandse teksten bij de ambassade - komt echt bekend voor :lol: Was er in 2010 met een stel vrienden, station en stad lijken niet heel erg veranderd sindsdien :)
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [7

Bericht door julsteren »

Nice 8-)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Onverwachte herfstreis (8): het heden en het verleden [7

Bericht door Timon91 »

Super bedankt iedereen! :D Het is inmiddels ook al een aardige shitload aan foto's... :mrgreen:
Ardan schreef:Ik geef maar gewoon te dat ik echt stikjaloers ben, wat een avontuur!
Aan de andere kant.. is zo'n enorme reis niet ook slopend voor je?
Vermoeiend is het zeker, maar die lange treinreizen werken voor mij juist uitrustend, zelfs als je een redelijk brakke nacht hebt zoals tijdens de reis die in dit deel beschreven wordt. Wat ik het vermoeiendste vond was eigenlijk het mentale aspect als iedereen je lijkt tegen te werken, zoals in Sofia. Maar als het een beetje meezit, het weer en de stad mooi zijn en mensen over het algemeen vriendelijk kan ik prima een hele dag rondlopen en 's avonds uitgaan zonder extreem moe te worden. Daarnaast heb ik ook maar steeds gedacht dat dat bijslapen thuis nog wel komt ;)
isadora schreef:Toen ik zo de eerste plaatjes van Bulgarije zag, dacht ik meteen; "dat is niet mijn land".
En de mensen maken er ook al geen reden van, om daar eens naar af te reizen.
Bulgarije, en dan zeker de gebieden buiten de kust, heeft zeker een gebruiksaanwijzing. Het landschap is over het algemeen schitterend, maar veel dorpen en steden (en dan met name buitenwijken) liggen er vaak erg verwaarloosd bij wat een redelijk verfyrade eerste indruk kan geven. Daarentegen zijn er genoeg leuke steden te vinden (Ruse, Veliko Tarnovo, Plovdiv) en zijn de mensen buiten de grote steden een stuk vriendelijker en behulpzamer, voor zover ik van anderen heb gehoord. De Zwarte Zeekust is een verhaal apart, Nesebar (Sunny Beach) is naar mijn weten verworden tot een goedkoop dertien-in-een-dozijn zeezuipoord, waar je van moet houden. Burgas vond ik daarentegen relaxed en vriendelijk, al een stuk fijner dan Sofia.
webguy schreef:Tof! Waren die grote stations niet communistische werkverschaffing? Of waren ze moderner?
Heel veel mensen lijken er niet aan het werk te zijn, maar er zijn wel overal nog gewoon loketten, een kiosk (soms een restauratie) en een stationschef. Bedenk wel dat die stationsgebouwen vaak groot zijn, maar de stationshal dat ook is. Het zijn dus niet allemaal kantoortjes en aanverwante vertrekken, maar vooral ook veel lege ruimte (zie foto 46, Pazardzhik). Die stations stammen inderdaad vrijwel allemaal nog uit de communistische tijd, soms zijn ze redelijk onderhouden (Plovdiv, Sofia deels) en soms zijn ze redelijk vervallen (Stara Zagora).
Geert schreef:Wat je beschrijft over Sofia - en dan vooral dat WTF-gevoel van die Nederlandse teksten bij de ambassade - komt echt bekend voor :lol: Was er in 2010 met een stel vrienden, station en stad lijken niet heel erg veranderd sindsdien :)
Het is een aparte stad die volgens mij meer te bieden heeft dan je op het eerste gezicht ziet. Ik denk ook dat ik de stad daar nog niet genoeg een kans toe heb gegeven - wat eigenlijk ook geldt voor de rest van het land. Ik ken Bulgarije vooral van korte bezoeken tijdens een doorreis en verder vooral wat ik tijdens de reis uit de trein gezien heb. Ik heb in de afgelopen anderhalf jaar zo'n 2000 km door Bulgarije getreind, grotendeels overdag - iets meer dan de gemiddelde Nederlander (of zelfs de gemiddelde Bulgaar) zal doen :mrgreen:
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten