Het grote OVInfo-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door bartjemestrom »

Ik zag dat je had ingegrepen op de lijnkleurtjes in Groningen :pos:

Gelijk een andere vraag. Soms zie ik wel een (geschatte) snelheden staan bij bussen. Ik ga er vanuit dat die snelheden uit een berekening komen? Zag een bus met 95kmh over de Waalbrug in Nijmegen racen in de app, terwijl deze toch echt max 85 haalt en op de Waalbrug die snelheid niet eens haalt. :shock:
Dave4055
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 09 nov 2014, 15:31

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Dave4055 »

Ik neem aan dat die gegevens uit de Boordcomputer van de bus vandaan komen?!

Laatst reed ik volgens de boordcomputer 136 km/h, erg knap van een bus die 84 rijdt :P
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Die komen op basis van afstanden uit de boordcomputer en ik wist al meteen dat die snelheid uit een Arriva bus moet komen :') Het werkt daar wel meestal maar soms gaat komen er opeens super vage afstanden uit waardoor er belachelijke snelheden uitkomen.
Die schatting is overigens een gimmick en de precisie is laag omdat het afhankelijk is van of de afstanden én de tijd in de berichten correct is. Het werkt beter bij HTM/RET die vaker dan 60 seconden een bericht sturen.

@Thom69 ik moet er over nadenken, het weghalen na xx seconden scheelt nogal in memory en beheer..
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Stefan »

De afstanden van haltes zijn inderdaad wat 'vaag' sinds Albatros 2 is ingebouwd. Op OVradar (en in Albatros zelf) is me dat ook al opgevallen. De waarden die eruit komen, zijn namelijk waarden waar de komma iet wat verkeerd (of waarvoor de verkeerde eenheid gebruikt wordt) staat... 3000 meter wordt spontaan 30000 meter en dat soort gekke dingen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daelea »

Dat verklaart ook waarom ik een stadsbus in Leiden met 134 km/u door een woonwijk zag scheuren ;)

Over het wel of niet weghalen: ik snap heel goed dat het veel scheelt om het wel weg te halen. Het zou leuk zijn!
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Stefan schreef:De afstanden van haltes zijn inderdaad wat 'vaag' sinds Albatros 2 is ingebouwd. Op OVradar (en in Albatros zelf) is me dat ook al opgevallen. De waarden die eruit komen, zijn namelijk waarden waar de komma iet wat verkeerd (of waarvoor de verkeerde eenheid gebruikt wordt) staat... 3000 meter wordt spontaan 30000 meter en dat soort gekke dingen.
Ja precies dat, schiet bijvoorbeeld van 8733.1 naar 92560, had het overigens al in augustus neergelegd bij Arriva maar dat soort dingen gaan niet zo snel en een gimmick als dit heeft ongetwijfeld niet de allerhoogste prioriteit :P
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Ronald »

Ronald schreef:Vraagje aan de ontwikkelaar(s): ik mis in veel apps (zoals deze) de optie om een gewenste vertrektijd/dag te kiezen bij het tonen van de vertrektijden bij een halte, iets wat DB-navigator voor al het Duitse ov wel kan. Is zoiets technisch mogelijk of erg ingewikkeld? Ik zou het erg handig vinden om vertrektijden van tevoren te kunnen opzoeken, een optie die ik best wel mis. Nu is volgens mij alleen 9292 een optie, maar dan moet je alsnog een route plannen en krijg je geen haltetijden.
Ik zie dat dit er in zit bij de nieuwe versie. Super :pos:
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dylanwild94 »

Na de update een mooie App geworden en die wagenparknummers erbij helemaal top. *O* Echter ben ik er ook achter gekomen dat er geen snelkoppelingen meer zijn voor de haltes. Dat ik zelf wel een gemis vind. -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daelea »

In de versie die ik nu geïnstalleerd heb (laatste update geloof ik), kun je snelkoppelingen maken door in de vertrektijden het menu te openen. Als je dit op die pagina doet, zie je een item waarmee je een snelkoppeling kunt maken :)
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door ovforens »

Wanneer je zo'n geweldige app en update maakt, blijft er nog maar weinig over om te wensen. Echt handig. Zag dat je nu al ergens tussen de 100.000 en een half miljoen downloads hebt. Hoop dat de app ook daadwerkelijk veel gebruikt wordt en nóg belangrijker: dat een aardig percentage daarvan de betaalde versie wil kopen.

Zou het niet eens een idee zijn om de vervoersbedrijven te benaderen? Een beetje reclame voor de app in de bussen? Ik ken vervoersbedrijven die geen App hebben of een zeer onhandige/instabiele.

"Nooit meer te laat voor de bus met de OV-info-app"


Bij een bushalte of busstation staat bij elke vertrekkende bus de vervoerssoort "Bus" en de maatschappij "Connexxion/Arriva/U-OV" enz. Wellicht wordt de app weer net wat overzichtelijker indien de mogelijkheid zou zijn om dit weg te laten via het instellingenmenu. De heavy-users hier, de reizigers en de buschauffeurs die moeten aflossen weten zelf ook wel dat het de bus is van Connexxion die komt.

Nog een vraagje, daarna nog een opmerking. Bij enkele bussen bij de beginhalte staat een soort van "Wifi"-logo. Wat betekent dat? Het is in elk geval niet dat de bus al aan de halte staat, dat laat het streepje zien.

Er zijn busstations waar de opstaphaltes door meerdere buslijnen worden gebruikt. In de bus heb ik natuurlijk ook een boordcomputer waardoor ik weet over hoeveel minuten ik op moet rijden van de buffer naar de bushalte op het station. Als ik echter zie dat het perron op het dynamische busstation al eerder vrij is (omdat er eerder geen bussen vanaf dat perron vertrekken), rijd ik al eerder op waardoor iedereen op 't gemakje in kan stappen en niet in de kou hoeft te wachten. Met dank aan OVinfo kunnen mijn reizigers zo soms al 10 minuten eerder de warme bus in!
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ik maak soms de grap dat 9292 onze virale marketingcampagne is :'). Dat 9292 tot een jaar terug geen enkele realtime had voor de meeste vervoerders was in ieder geval een voedingsbodem waardoor mond-op-mond reclame kon doorgaan tot een zekere kritische massa waardoor het nog steeds doorgroeit..
Maar serieus: de marges zijn niet zo groot en er blijft niets over als je gaat adverteren. Als ik de kosten die ik in de ontwikkeling steek komt in geld moet uitdrukken, komt er een zwaar negatief bedrag uit.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door ovforens »

Hier nog een plaatje met wat ik bedoelde met de leesbaarheid door vervoerswijze en -bedrijf uit te schakelen. Door de lijnkleuren en dubbele KV15-berichten is het al zo'n drukke bedoeling.

Je zou die KV15-berichten ook eventueel wat kleiner kunnen maken, of kunnen laten alterneren op 1 regel. Maar dat zijn slechts ideeën.
Afbeelding
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Het ziet er op-zich wel strakker uit maar ik zit dan weer te denken dat die regel niet altijd nutteloos is. Het ding wordt ook gebruikt om dingen als Belbus/ LijnBelBus / Kolibrie en whatever hippe-naam men nu weer bedacht heeft voor belbussen. Het onderscheiden van een zinvolle formules te onderscheiden van geen (modaliteit) tot minder (R-NET) nuttige formules is dan weer een niet te onderschatten onderhouds-kostenpost.

En kv15 is zowiezo een clusterfuck, alleen is het de enige bron. Probleem is dat halte-palen niveau gezet worden en OVinfo volledig werkt op busstation/haltegebied niveau. CXX plaatst dan z'n berichtje maar splits het op qua haltes met ook nog eens verschillende geldigheidsperiodes :/.
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door david_meyer24 »

De voertuignummers worden niet meer getoond in de app.
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daelea »

Bij mij vanmorgen ook niet, maar nu weer wel :)
kliko
Berichten: 70
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 13:21

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door kliko »

Gebruik nu een paar dagen de nieuwe App.
Ben er (weer) helemaal blij mee.

Toevoeging van het voertuignummer is heel leuk.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door albertjan96 »

Na de laatste update is de tekst bij de snelkoppelingen naar haltes op mijn startscherm verleng naar "Vertrektijden van haltes.... ". Nou heb ik geen idee meer om welke halte het dan gaat, want zoveel tekens worden er niet weergegeven......
Nu zijn deze snelkoppelingen zowat onbruikbaar geworden, tenzij je weet welke snelkoppeling op welke plek staat :P. Kan dit weer teruggedraaid worden, zodat alleen de haltenaam er weer staat?

En dan nog een vraag:
Is het wellicht mogelijk om bij treinstations het treinnummer direct in het overzicht weer te geven, in plaats van de trein eerst aan hoeven te klikken?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Let me guess: je hebt een samsung?
Ugh daarom had ik die feature dus echt bijna maar dan ook echt bijna geschrapt voor ovinfo4.
Samsung maakt shit software en die snelkoppelingen gaan continu stuk bij updates in de Samsung launcher waar andere merken geen problemen geven bijvoorbeeld met de Google Now Launcher...
Wat er stuk gaat is dat deze de naam vergeet en dus reset naar default, al die snelkoppelingen heten dus nu "Vertrektijden van halte"
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door albertjan96 »

Ja, ik heb inderdaad een Samsung. Dus ik vandaag alle snelkoppelingen maar verwijderd en opnieuw toegevoegd, kwam er zojuist wéér een update binnen. Waren de snelkoppelingen weer weg. :x
Ik geef het maar op, dit schiet niet op zo. Ik heb nu immers ook de Favorieten in de app zelf, en dat gaat ook best.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door gebruiker77 »

Ik weet niet hoe het kan, maar als ik bushalte Grote Markt, Groningen aan klik, dan crasht de app.
Is er eventueel mogelijkheid om snelkoppeling naar buslijn te maken?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Zit je in de beta-test? En if so, heb je dan wel de laatste versie 4.0.2?
Er zijn nu geen snelkoppelingen naar lijnen iig.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door gebruiker77 »

Ja, zat/ben in beta versie. Na de update is de foutmelding weg. Apart dat ik elke andere halte wel kon zien! Bedankt voor je reactie! Fijn dat het weer werkt, ben erg tevreden!
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Was een bugje in de alert-functionaliteit, op Grote Markt stond een bericht op de rest dan niet.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Littlebusdriver »

Zijn er ook planner voor een iOS versie van deze app?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Suus »

Littlebusdriver schreef:Zijn er ook planner voor een iOS versie van deze app?
Je zou als alternatief Citymapper kunnen gebruiken. Heeft ook realtime trein en bus in één app als je hem op Amsterdam (Randstad) zet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten