Het grote OVInfo-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Stefan »

De missende lijnen van het DAV-gebied staan er in ieder geval weer bij. Ze staan inmiddels ook weer op de DRIS'sen en komen weer naar voren in reisadviezen. :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dnmw2705 »

Ha, het grote topic waar ik waarschijnlijk alle vragen kwijt kan?

Ik heb mijn zus deze app aangesmeerd afgelopen zondag omdat ze altijd op mijn Android moest kijken hoe laat de bus ging. Nu heeft ze de app zelf op haar Iphone 5s, alleen er missen nog heel veel mogelijkheden waarvan 'instellingen' toch de belangrijkste is. Ze wilt namelijk net als ik haar layout op nightmode hebben net als ik, maar dat is nog niet mogelijk.

Ik ben zelf totaal niet thuis in het ontwerpen van Apps, is het mogelijk/de bedoeling om de ios en Android versie gelijk te krijgen. (Android wel voorop laten ;) )
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Hainje »

De Appleversie van deze app staat nog heel erg in de kinderschoenen, het is voor Somoht nog erg aftasten wat de mogelijkheden zijn op die systeem.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door fogeltje »

Android: ik zie weer dubbele ritten op lijn 99. Lijkt erop dat Arriva de ritten van Breng niet filtert, derhalve staan die ritten er twee keer in. Ritten van Arriva zie ik maar 1x.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door VIRM »

Hainje schreef:De Appleversie van deze app staat nog heel erg in de kinderschoenen, het is voor Somoht nog erg aftasten wat de mogelijkheden zijn op die systeem.
Volgens mij is er bij een recente update een kaart toegevoegd van je omgeving met vlaggetjes voor de haltes. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Hainje »

Geen idee, heb tot op heden enkel de beschikking tot een dik vier jaar oude HTC. :lol:
🍉
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

dnmw2705 schreef:Ha, het grote topic waar ik waarschijnlijk alle vragen kwijt kan?

Ik heb mijn zus deze app aangesmeerd afgelopen zondag omdat ze altijd op mijn Android moest kijken hoe laat de bus ging. Nu heeft ze de app zelf op haar Iphone 5s, alleen er missen nog heel veel mogelijkheden waarvan 'instellingen' toch de belangrijkste is. Ze wilt namelijk net als ik haar layout op nightmode hebben net als ik, maar dat is nog niet mogelijk.

Ik ben zelf totaal niet thuis in het ontwerpen van Apps, is het mogelijk/de bedoeling om de ios en Android versie gelijk te krijgen. (Android wel voorop laten ;) )
Ding als nachtmodus was echt heel makkelijk op Android te realiseren, op iOS not so much. Functionaliteit gelijktrekken zit wel op de planning en grotendeels al gerealiseerd.

Dingen met extra instellen als tijd-formaat zijn overigens wel een pain-in-the-ass om te onderhouden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dnmw2705 »

Bedankt voor de informatie. Is het ook niet zo dat Android minder zware eisen heeft aan applicaties dan Apple heeft? Kan mij voorstellen dat het daarom meer werk is.

Mijn zus heeft in ieder geval de 3,99 betaald, ze is erg tevreden dus het kan alleen maar beter.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daniel »

Stond vanmiddag bij halte Boomrijk in Amersfoort op lijn 7 te wachten toen me toch een opvallend verschilletje opviel tussen wat OVinfo aangaf als volgende bus en wat de vertrekstaat aangaf. Bij nader onderzoek bleek OVinfo de tijden van maandag t/m vrijdag te tonen terwijl het volgens mijn kalender vandaag toch echt zaterdag is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Daniel schreef:Stond vanmiddag bij halte Boomrijk in Amersfoort op lijn 7 te wachten toen me toch een opvallend verschilletje opviel tussen wat OVinfo aangaf als volgende bus en wat de vertrekstaat aangaf. Bij nader onderzoek bleek OVinfo de tijden van maandag t/m vrijdag te tonen terwijl het volgens mijn kalender vandaag toch echt zaterdag is.
Mmh, qua tijden zie ik toch echt een zaterdag-dienstregeling (bussen niet eerder dan 8.01) en qua ritnummers lijkt ook alles te matchen met wat Syntus in het EBS heeft staan. Misschien weet
maxim schreef:..
meer
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daniel »

Het blijkt een vervelender geval te zijn. Ik zie nu na verder kijken dat OVinfo soort van goede tijden toont en het juist de vertrekstaat is die afwijkt van wat er op de Syntus-site als dienstregeling staat.
De tijden op de site van Syntus zijn, voor zover ik herinner van ter plekke op de halte, op maandag t/m zaterdag allemaal 1 minuut eerder dan wat er op de vertrekstaat stond. Daarmee geeft dus ook OVinfo tijden die 1 minuut eerder zijn dan op de vertrekstaat (wat precies het verschil tussen ma-vr en zaterdag is ook), maar dat zijn dan wel de juiste tijden blijkbaar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door cassie127 »

Dat er verschillen zijn met de online tijden en de vertrekstaten kan kloppen... Komt Door de afronding van de seconden. Syntus plant alles op de seconde. Connexxion in de meeste regio's niet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daniel »

Je zou dan toch zeggen dat ze die seconden online hetzelfde afronden als op de vertrekstaat? Lijkt mij wel de meest consequente oplossing :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dennistd »

Ik kan me voorstellen dat je in principe naar beneden wil afronden voor vertrektijden (liever 50 seconden later dan 10 seconden eerder immers). Blijkbaar gebeurt dat online wel, maar zijn de vertrekstaten gewoon op de dichtstbijzijnde hele minuut afgerond.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

OVinfo rondt altijd af naar beneden, zowiezo hanteren we daar net als bij vertragingen het principe liever 1+ minuut te vroeg bij de halte dan 1 minuut te laat.

De boel is op Android iig wel met instellingen ook per secondes te bekijken.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Maxim »

Dit wordt een beetje een technisch verhaal.

We hebben op dit moment in Utrecht twee systemen waarin we plannen. Uit het één komt de info voor de vertrekstaten, uit het andere komt de kv1-data, dus wat er naar de apps gaat. Daar kunnen nog zeer kleine afwijkingen in zitten, dat is tijdelijk.

Natuurlijk staat er op een vertrekstaat altijd dat je enkele minuten van te voren aanwezig moet zijn op de halte, maar ik snap dat het er vreemd uit ziet :wink:
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door n-evo »

Ik mis op iOS heel erg de mogelijkheid om 3D touch (Peek 'n' Pop) te gebruiken. Dus effe snel kijken wat de details zijn van een bepaalde lijn bijvoorbeeld. Ook is het niet echt mooi dat je een zwart gat ziet wanneer je bepaalde sheets naar links schuift. Meeste apps lossen dit op door gewon dezelfde achtergrondkleur te gebruiken. In het geval van OVinfo dus wit.

https://www.igeeksblog.com/how-to-use-p ... s-6s-plus/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Stefan »

Mij valt ook iets op.. De eerste rit van lijn 90 (Rotterdam - Utrecht), 4:51 vanaf de halte Dam in Alblasserdam, mist eigenlijk altijd actuele informatie. Hoe komt dit?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door VIRM »

Gisteravond nam ik vanaf Leiden vus 4 om 19:22 richting de Merenwijk (die onderweg bus 3 wordt). De status van de bus was echter onbekend.
Beul van de blindegeleidelijn
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daelea »

Er ging sowieso iets mis bij Arriva ZHN gisteren, alle ritten misten de hele dag actuele info.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Stefan schreef:Mij valt ook iets op.. De eerste rit van lijn 90 (Rotterdam - Utrecht), 4:51 vanaf de halte Dam in Alblasserdam, mist eigenlijk altijd actuele informatie. Hoe komt dit?
Lijkt op dat er iets fout gaat bij Arriva qua datum (staat op de dag ervoor) op die rit. Ligt nu bij Arriva, maar kan vast nog even duren voordat ze dat oplossen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Chauf21 »

Geldt zoiets dan ook voor de BOB-bussen van de RET? Die hebben ook niet altijd real time informatie.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Michael »

De nachtbussen van Arriva in Breda (lijn 50, 51, 52 en 53) geven wel vaak actuele informatie maar soms dus ook niet.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dennistd »

In Denekamp wordt buurtbuslijn 4 aangegeven met als bestemming Nordhorn ZOB, terwijl ie toch al een tijdje doorrijdt naar Tierpark: http://www.vgb-mob.de/res/buergerbus/bb_4.pdf

Al komt deze foute info volgens mij vanuit Syntus
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dnmw2705 »

Het valt mij op dat vaak de bussen van Syntus Utrecht 'vertrokken' zijn zonder realtime informatie. Deze bussen zijn dat nog niet vertrokken, maar hebben vertraging. Hoe komt dit?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten