OVer je apps

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

OVer je apps

Bericht door marlies »

Wat is eigenlijk een niet-waardeloze OV app voor iOS?

9292 is tegenwoordig best aardig, voor 9292. Dus eigenlijk niet heel tof.

Openbaar Vervoer is sja.. gelikt maar biedt niet veel functionaliteit. In ieder geval niet de functionaliteit die ik zoek. Als ik regelmatig lokaal de stadsbus zou nemen zou ik 'm nog wel handig vinden, maar dat is niet zo.

Trein is een classic natuurlijk, ik gebruik 'm nog vaak maar loopt erg achter qua ontwikkelingen. Het is nog dezelfde app als in 2009.

Het hoeft niet in één app maar ik zoek een app die me lekker veel en zo actueel mogelijke trein-informatie geeft, liefst gecombineerd met een planner zodat ik kan zien hoe mijn reis er voor staat en wat in geval van verstoringen of vertragingen m'n alternatieven zijn.

Een alternatief voor 9292 (reis van A naar B met alle vormen van OV) zou ook fijn zijn, maar ja, daarvoor is niet alle data beschikbaar :/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door webguy »

Ken je OV Delay (iTunes | Web) al?
Er schijnt iig iemand bezig te zijn met een nieuwe app ala Trein voor iOS. Er zijn al aantal Android apps die Infoplus data gebruiken, maar nog niks op iOS zover ik weet.
Er zijn nog geen andere apps die een reisplanner functionaliteit bieden.

(Moeten hier eigenlijk topic voor openen en/of op de Wiki zetten...)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #5

Bericht door marlies »

Hm, ja, een topic kan sowieso wel. Een kort vraagje is het eigenlijk niet :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Suus »

De beste app voor treintijden e.d. op iOS blijft in mijn ogen toch de NS Reisplanner Extra app. Het is niet de allersnelste treinen-app (volgens iPhoneclub is dat Rails van Hammink Design BNO), maar de app is wel erg strak en de enige die van sommige stations ook de openingstijden van winkels geeft.

Edit: maar de killerfunctie is natuurlijk dat je specifieke reizen in de gaten kan laten houden, bijvoorbeeld een wekelijkse reis op woensdag van Waddinxveen naar Lage Zwaluwe etc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #5

Bericht door marlies »

Ik vind 'm niet fijn, maar da's wel gebaseerd op een versie van minstens een jaar geleden. Misschien is het inmiddels beter. Vond 'm destijds bloated en druk qua UI en verre van intuïtief.

Net weer even geprobeerd en bijv snel naar actuele vertrektijden vanuit een geplande route en v.v. is bijvoorbeeld te veel werk. De Engelse vertaling die hij bij mij pakt (omdat mn toestel op engels staat) is ook niet heel best trouwens. Sommige teksen worden zelfs afgekapt omdat de Engelse versie van een zin langer is dan de Nederlandse.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door webguy »

Dat laatste is wel slecht ja. Er komt wel begin volgend jaar een nieuwe versie uit met een nieuw ontwerp, misschien is die iets beter.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je apps

Bericht door webguy »

Dit topic is afgesplitst van het "Korte vragen #5" topic.

En even de uitleg voor dit topic:
Hier ruimte om het te hebben over apps voor iOS, Android, etc, etc - die betrekking hebben op reizen met het OV. Suggesties, tips, ideeën voor features die missen, etc, etc. Marlies is al gestart met een prikkelende vraag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je apps

Bericht door Suus »

Overigens, vanuit een geplande route naar actuele vertrektijden is iets wat de meeste apps niet kunnen.

Ik heb ook Trein 100% de snelste geprobeerd een tijdje geleden, maar de interface is heel rommelig en je moet een paar euro neerleggen om vanuit de vertrektijden meer informatie over een trein op te vragen. :?

Je hebt ook nog SnelTrein, die heb ik niet geprobeerd. De normale versie kost volgens mij 2,69, SnelTrein Wissel is de eerste maand gratis en daarna 99 cent per drie maanden. Die schijnt met een vaste eindbestemming te werken en niet met een vaste beginbestemming.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je apps

Bericht door marlies »

Sneltrein zou me al op de zenuwen werken omdat 'ie voor mij altijd eerst Groningen Noord zou pakken en ik dan handmatig het vertrekstation nog weer moet wijzigen :P

Het is erg mooi en slim, maar dan moet je brein wel compatible zijn met dat van de makers. En dat is 't mijne niet. Ik wil in de toekomst kunnen plannen, ik wil niet dat 5 minuten vertraging wordt weergegeven als een extra 5 minuten de tijd hebben om naar het station te fietsen, etc. Innovatief allemaal, maar niets voor mij :)

Wat betreft snel naar actuele vertrektijden doorklikken: dat hoeft van mij niet te kunnen hoor, al is het wel fijn. Maar het moet niet 4 taps zijn om überhaupt bij die optie te komen (reisplanner xtra), dat is een beetje te veel van het goede.

Wat ik bijv. vaak doe is onderweg de vertrektijden van het eerstvolgende station bekijken om te zien hoe het met de eventuele vertraging van mijn trein zit. Een slimme app zou op die basis meteen in je huidige reis moeten kunnen laten zien wat de verwachte vertraging voor de komende stations is. Met de verwachte aankomstvertraging (ipv vertrekvertraging) vanuit de infoplus data voor je bestemmings- of overstapstation wordt dat helemaal interessant. So far is dat in mijn ervaring vaak een betere voorspelling gebleken dan de OBIS-schermen, die je natuurlijk ook niet in elke trein hebt. Nog even los van het feit dat die dingen altijd net een voorlichtingsfilmpje aan het afspelen zijn als je er op wilt kijken :P

En in het kader van onvervulbare wensen: Ik mis ook een planner die alle opties als alternatieven geeft en daarbij gewoon aangeeft (met icoontjes ofzo) welk compromis ik daarvoor moet doen (regel breken, toeslag betalen, langer onderweg zijn). Ik heb geen netkaart/SOV meer maar 5 minuten tegen de incheckrichting in reizen wil ik afhankelijk van de situatie soms best riskeren voor een betere verbinding. Nu moet ik, om die afweging te maken, 2 keer plannen. Ik ben bijvoorbeeld wel eens op een ijskoude dag dat ik het helemaal zat was en m'n trein nét had gemist in een vertraagde IC gestapt en via Amersfoort gereisd ipv de Hanzelijn. Scheelde meer dan 20 minuten koukleumen in Duivendrecht en het risico tussen Amersfoort en Zwolle gecontroleerd* te worden was 't me waard. Idem voor HSL-optie trouwens (dan is de vraag niet 'boete riskeren' maar 'toeslag betalen' ;) ). Legale maar in de ogen van de standaard NS planner 'mindere' opties kunnen soms ook wel interessant zijn trouwens, in de zin van een sprinter nemen ipv wachten op de IC. Maar ja, alle apps gebruiken logischerwijs gewoon de API van NS ipv dat ze zelf een route berekenen op basis van de dienstregelingsdata. Maar als ik wat meer vrije tijd had... ;)


*) compleet offtopic, maar ik wist toen niet helemaal zeker of dat nou wel of niet mocht, vandaar dat ik 't maar lekker deed. Na de opening van de Hanzelijn werd iig gezegd dat het gelijk getrokken was qua tariefkilometers maar dat betekent niet automatisch dat het mag. Er kwamen in ieder geval ook verschillende ritprijzen uit in de planner. Hoe het tegenwoordig zit: geen idee, want de planner toont geen via-prijzen meer terwijl het met omchecken nu juist legaal te doen is in die situatie, wat destijds juist niet kon zonder papieren kaartje te kopen wat ik weer niet wilde doen ivm basistarief/degressie omdat ik al onderweg was.... Rahhhhhh!
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: OVer je apps

Bericht door Skinkie »

@Marlies ...wil je ajb de eisenpakketen komen schrijven voor nieuwe apps. Je maakt me het leven zo veel makkelijker! *O*
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je apps

Bericht door marlies »

Ik vrees dat "apps die ik handig vind" en "apps die de gemiddelde reiziger handig vindt" vrij ver uit elkaar liggen :P Maar als je ook maar 1 van deze features implementeert ben je wat mij betreft al een held *O*
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je apps

Bericht door Edwin »

webguy schreef:Dit topic is afgesplitst van het "Korte vragen #5" topic.

En even de uitleg voor dit topic:
Hier ruimte om het te hebben over apps voor iOS, Android, etc, etc - die betrekking hebben op reizen met het OV. Suggesties, tips, ideeën voor features die missen, etc, etc. Marlies is al gestart met een prikkelende vraag.
Misschien nog even vermelden dat er twee apps een eigen topic hebben?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer je apps

Bericht door Somoht »

9292 doet al illegale reisadviezen *O* dus die app bestaat al :D http://9292.nl/reisadvies/station-den-h ... 12-30T1304
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je apps

Bericht door hauptbahnhof »

Op zich niet illegaal want de tarief is er op aangepast. Alleen melding dat het een via-reis is zou beter zijn geweest.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer je apps

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Op zich niet illegaal want de tarief is er op aangepast. Alleen melding dat het een via-reis is zou beter zijn geweest.
Tsja "gelukkig" zijn de poortjes straks dicht op dit station ;)
Als 9292 wél moeite had gedaan om bij NS dezelfde data, die alle passagestations kent, te verkrijgen als die in de eigen NS planner gaat was er een reisadvies uitgerold met een cross-platform (of zelfde perron want DVM) op Schiphol wat maar liefst één minuut later aankomt op Almere Poort. Denk dat niemand die 2 euro extra wilt betalen voor een minuutje en zeker niet de extra stress van 6 minuten overstaptijd op Almere CS.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je apps

Bericht door Edwin »

9292 en overstappen (het is nooit een goede combinatie geweest) :')
Laatst gewijzigd door webguy op zo 29 dec 2013, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote weg
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je apps

Bericht door Geert »

marlies schreef:So far is dat in mijn ervaring vaak een betere voorspelling gebleken dan de OBIS-schermen, die je natuurlijk ook niet in elke trein hebt. Nog even los van het feit dat die dingen altijd net een voorlichtingsfilmpje aan het afspelen zijn als je er op wilt kijken :P
OBIS telt ook de vertraging op bij de aankomsttijd zonder de precieze hoeveelheid vertraging, verschrikkelijk irritant altijd.
hauptbahnhof schreef:Op zich niet illegaal want de tarief is er op aangepast. Alleen melding dat het een via-reis is zou beter zijn geweest.
Ik kan me niet voorstellen dat veel mensen het tarief gaan controleren om te zien of het een via-reis is. Verkeerd (of in ieder geval onvolledig) advies van 9292 dus.
*) compleet offtopic, maar ik wist toen niet helemaal zeker of dat nou wel of niet mocht, vandaar dat ik 't maar lekker deed. Na de opening van de Hanzelijn werd iig gezegd dat het gelijk getrokken was qua tariefkilometers maar dat betekent niet automatisch dat het mag. Er kwamen in ieder geval ook verschillende ritprijzen uit in de planner. Hoe het tegenwoordig zit: geen idee, want de planner toont geen via-prijzen meer terwijl het met omchecken nu juist legaal te doen is in die situatie, wat destijds juist niet kon zonder papieren kaartje te kopen wat ik weer niet wilde doen ivm basistarief/degressie omdat ik al onderweg was.... Rahhhhhh!
Tariefafstand is hetzelfde dus het mag :) Zowel via Lelystad als via Amersfoort is Zwolle-Weesp 97 tariefeenheden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je apps

Bericht door marlies »

Geert schreef:
marlies schreef:So far is dat in mijn ervaring vaak een betere voorspelling gebleken dan de OBIS-schermen, die je natuurlijk ook niet in elke trein hebt. Nog even los van het feit dat die dingen altijd net een voorlichtingsfilmpje aan het afspelen zijn als je er op wilt kijken :P
OBIS telt ook de vertraging op bij de aankomsttijd zonder de precieze hoeveelheid vertraging, verschrikkelijk irritant altijd.
Ughhhh ja, daar erger ik me ook altijd aan inderdaad. Dan moet ik opzoeken wat de oorspronkelijke aankomsttijd was of de vertrektijd van m'n overstap om te kunnen nagaan of ik 'm nog ga halen. Want dat onthoud ik nooit, terwijl ik vaak wél onthouden heb dat ik 3 minuten heb.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer je apps

Bericht door Somoht »

Ugh en de overstaptijd staat zo belachelijk hoog dat overstappen die gewoon in de NS dienstregeling en uit de planner komen rollen er niet tussen staan. Bijvoorbeeld van de 2600 naar de 12(700) te LLS.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je apps

Bericht door Geert »

OBIS gebruikt geloof ik een overstaplijstje dat de conducteurs ook gebruiken waarbij niet naar de eerstvolgende vertrekken wordt gekeken, maar iets vaags met 'meest gemaakte overstaps'. In Utrecht Centraal krijg je ook altijd maar een hele beperkte selectie van overstaps.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je apps

Bericht door marlies »

Ik heb vaak een overstap van de 12700 naar de 500 (ik geef toe dat ik de nummers net gegoogled heb, ik ben daar zooo slecht in :oops: ) in Zwolle en die is eigenlijk wel gegarandeerd, cross-platform etc. Toch staat 'ie nooit op de OBIS schermen. Dus alleen veelgemaakte overstappen is het niet, want de helft van de trein maakt die overstap. Conducteurs noemen 'm uiteraard wel, en bij vertraging melden ze vaak ook nog even of er op ons gewacht gaat worden.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je apps

Bericht door Edwin »

marlies schreef:Ik heb vaak een overstap van de 12700 naar de 500 (ik geef toe dat ik de nummers net gegoogled heb, ik ben daar zooo slecht in :oops: ) in Zwolle en die is eigenlijk wel gegarandeerd, cross-platform etc. Toch staat 'ie nooit op de OBIS schermen. Dus alleen veelgemaakte overstappen is het niet, want de helft van de trein maakt die overstap. Conducteurs noemen 'm uiteraard wel, en bij vertraging melden ze vaak ook nog even of er op ons gewacht gaat worden.
Zo heeft OBIS nog steeds een overstap van 34 minuten van de s2600 naar de s700 / s12700 crossplatform in Almere... -o- Ook al heeft NS mijn tip daarover enkele maanden al doorgestuurd naar de betreffende afdeling... :')
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je apps

Bericht door Daniel »

In Amersfoort mag je van OBIS vanuit de s500 ook standaard een kwartier wachten op de s1600 voor Deventer op de momenten dat dit gewoon cross-platform zou kunnen. Al helemaal bij een kleine vertraging (terwijl in die richting veelal gewoon aansluiting wordt overgenomen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je apps

Bericht door Suus »

Is dit het OBIS-topic of het apps-topic?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je apps

Bericht door webguy »

Apps ;) Missers over OBIS in het Missers in de Reisinformatie topic.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast