Ik had met Frank afgesproken vandaag wat regionale lijntjes te gaan pakken in de Achterhoek en Overijssel zoals al in dit topic ter sprake is gekomen. Ik heb me daarvoor voor een deel laten inspireren door de reacties die ik daarop gekregen heb, waarvoor mijn dank. :D Reden? Ik had nog twee dagkaarten die opgemaakt moesten worden. Frank nam er eentje over. Ik heb gedurende de dag foto's gemaakt, maar gewoon voor mezelf. Ik heb ze op Facebook gezet omdat ik geen zin had in moeilijk geupload. Verwacht geen hoogstaande fotografie, het is gewoon een mobieltje van iemand die totaal geen verstand heeft van fotografie en daar ook niks omgeeft. Foto's zijn buiten genomen of binnen in de trein (al dan niet tijdens het rijden).
Foto's op gezichtsboek
Een van de nuttige tips was "hou rekening met het daglicht", dat was wel een goeie. Ik zou om 9:03 de boemel van Nijmegen naar Arnhem pakken en alvast inchecken met beide kaarten, Frank stapte om 9:11 in Elst op de trein. Eerst ging het met lijn 4 van Breng naar het station waar ik eerst even een krantje kocht en nog even bij de Julia's een kopje koffie ging drinken. Daarna stapte ik de SGMm naar Arnhem, in Elst voegde Frank zich bij mij. In Arnhem stond de Spurt van Arriva naar Winterswijk al klaar. Deze lijn moest even opwarmen, maar routes door stedelijk gebied vind ik meestal niet zo interessant. Maar al spoedig werd het een aardig ritje door landelijk gebied. We zijn maar liefst twee keer gecontroleerd, door twee ploegen. Hoewel de tweede het eigenlijk wel geloofde dat we door hun collega's al waren gecontroleerd.
In Winterswijk zagen we bij het binnenrijden een Blauwe Engel staan. We liepen bij het uitstappen even terug om die nader te bekijken. De Arrivacontroleurs riepen ons nog, de uitgang was immers de andere kant op. We wisten duidelijk te maken dat we die trein gewoon even wilden bekijken. Weet iemand meer over die trein? Is het een museumtrein? Een van de andere stukken droeg de opschrift GOLS, een voormalige vervoerder.
Lang konden we niet blijven, de trein naar Zutphen stond al klaar. Daar werden we al snel "gecontroleerd" door dezelfde ploeg die ons de tweede keer in de Winterswijker controleerde. Er volgde een mooie afwisselende rit met bos, weiland en hier en daar een leuk dorpje. Deze trein was in mijn beleving een stuk drukker. Bij aankomst in Zutphen was het eerst even tijd voor koffie.
In Zutphen stond de LINT van Syntus al klaar voor de rit naar Oldenzaal, de laatste treindienst van Syntus. Deze trein kenmerkte zich door het feit dat er stopcontacten inzaten, tenminste bij de ziteilandjes. Mijn mobieltje slurpte tussen het foto's maken gretig sap (wat achteraf bij thuiskomst geen slecht idee bleek te zijn). In mijn ogen kenmerkte de dag zich door het feit dat de lijntjes steeds mooier en leuker werden. Aan station Lochem had ik nog herinneringen, dat is het enige regionale stationnetje in die regio waar ik ooit eerder ben geweest. Ook in deze trein werden wij gecontroleerd. Ik ging al grappen dat ik straks meer controles op deze dag ging hebben als heel 2013 bij elkaar. In Hengelo moesten overstappen. Heel duidelijk was het niet omgeroepen, ze zeiden alleen "het achterste stel blijft in Hengelo". Beetje vreemd als je met een enkel tweetje rijdt. Gingen ze hem uit elkaar trekken? Enfin een vlugge overstap en we gingen verder. In Oldenzaal hadden we iets meer dan vijf minuten, dus een vlugge excursie richting een rood haltebord was mogelijk. Daarna ging het terug naar Hengelo, een kort ritje.
Vanuit Hengelo gingen we (saai) met NS naar Almelo nadat ik even een sandwich had gehaald. Het was aardig druk in de IC, een ICMm drietje. In Almelo stond weer een LINT op ons te wachten, dit keer van Arriva en de eerste trein in de kleur van de Vechtdallijnen waar ik mee mocht kennismaken. Dit lijntje was wat mij betreft het hoogtepunt van de dag, echt pittoresk en door het geringe gebruik had het ook iets ouderwets. In het buitenland zou zo een lijn nooit 2x per uur kunnen rijden. De stationnetjes waren eveneens klein en "schattig". Er lang duurde het helaas niet voordat we in Mariënberg aankwamen.
We hoefden daar niet lang te wachten op de sneltrein (jaja, ze bestaan nog!) naar Emmen. Deze rit kenmerkte zich doordat we op een gegeven tussen twee grachten of kanalen of wat dan ook reden. Dat gaf een mooi uitzicht. Bij het instappen was me al een balie voor de conducteur opgevallen en het feit dat deze trein maar liefst drie eerste klasse compartimenten had, een beetje overkill. Ook was ik enorm blij dat deze trein een WC had (de Mariënberger had dat ook, maar de WC daar was afgesloten). Vlak voor Emmen kwam de conducteur. In Emmen hadden we ongeveer twintig minuten tijd, dus wat tijd voor meer koffie. Ook hebben we een blik op het busstation geworpen. Omdat het begon te regenen stapten we weer in. Het was dezelfde trein, alleen reed hij nu als stoptrein terug zodat we ook de overgeslagen stations dit keer wat beter konden bekijken.
Ons viel op dat de trein bij nader inzien maar 1 compartiment eerste klasse had, die andere twee waren weliswaar ook "luxer" dan de rest van de trein, maar gewoon tweede klasse. Achterin was het stiltecoupé dus namen we in het midden op deze "luxe" plekken plaats. Bij vertrek was er de conducteur weer, maar hij herkende ons. We raakten in een kort gesprek en hij vond het leuk dat we met onze dagkaarten wat aan het rondtoeren waren. Ik vroeg hem nog even naar die balie. Hij vond het ook maar onzin, je kunt er beter zitplaatsen van maken. Hijzelf zat er nooit, hij zat of tussen de mensen of in een cabine. Het voelde net een tram. Hij vroeg zich af of we nog ver gingen. Het plan was naar Zwolle om zo de hele lijn te zien en dan nog op en neer naar Kampen. Hij raadde ons aan in Kampen even wat tijd te nemen. De brug over en je was meteen in het centrum.
In Zwolle keek ik even naar de busstations, ik ben volgens mij maar 1 of 2x keer in Zwolle geweest, laatste keer was ergens in 2008. Het Connexxiongroen was inmiddels vervangen door Overijsselblauw. De Kampenaar kwam er al aan en veel tijd hadden we niet. Dit was volgens mij voor het eerst dat ik sinds de komst van Veolia op de Maaslijn weer in een Buffel gezeten heb (bij Veolia heb ik ze nooit gehad), dus dat was wel even genieten. Ook hier liet de conducteur zich even zien (de eerste NS-conducteur van de dag). In Kampen liepen we de brug over. Het was "pas" 16:00 uur (het voelde voor mij inmiddels eerder als 19:00 afgezien van het feit dat het nog licht was), dus de winkels was er nog open en er stonden ook wat marktkraampjes. We besloten rustig aan te doen, een frietje te eten, nog een klein rondje centrum te doen en tegen 17:00 terug te gaan. Bij vertrek in Zwolle hadden we gehoord van een sein- en overwegstoring tussen Zwolle en Deventer waardoor er vertraging was, maar dat zou tegen 17:00 opgelost zijn.
En dat was het ook. De trein kwam weliswaar iets te laat en vertrok drie minuten te laat, in Deventer lag hij alweer op schema. Na Zutphen kwam ik de laatste conducteur van de dag tegen. Bij Elst nam ik afscheid van Frank. Ik had eerder op de dag met het idee gespeeld terug naar Nijmegen te gaan en een avondje bordspellen te doen. Maar ik was dusdanig gaar toen we al naar Kampen gingen, dus dat plan heb ik maar afgeblazen. Ik bleef zitten tot 's-Hertogenbosch en ging toen naar Eindhoven en vandaar naar huis.
Het was een druk, maar zeker leuk dagje. De lijnen waren schitterend en ik heb eens met treintypen kunnen reizen die ik anders vrijwel nooit tegenkom. We hadden geen enkele minuut vertraging (afgezien van wat aankomst tijdens het rijden tussen Zwolle en Deventer, of misschien was het toch Zutphen). Dat was ook positief, want sommige overstappen waren maar vijf of zeven minuten, hoewel daar natuurlijk ook een kerende trein bij zat. Ik ben maar liefst negen keer gecontroleerd die dag en mijn uitspraak van eerder die dag is semi-waar. Op mijn "controlesheet" kon ik zien dat ik tussen 16 maart 2013 tot vandaag 8x keer gecontroleerd ben (en twee keer dat een conducteur wel voorbij kwam maar alleen vroeg of mensen reisinfo nodig hadden). Ik kijk zojuist thuis bij de "gearchiveerde" pagina's, ik was nog slechts een andere keer gecontroleerd in 2013, dus ik ben vandaag even vaak gecontroleerd als in geheel 2013 :')
Ter nuancering, ik had 26 reisdagen in 2013 (I know, not many). Maar dan nog, in 2014 vooralsnog 1 reisdag per trein.