SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
woensdag 14 juli 2010 | 11:26 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 14 juli 2010 | 13:41
NIJMEGEN - De SP in Nijmegen wil dat de nieuwe aardgasbussen van Breng, 75 stuks, zo snel mogelijk worden uitgerust met airco. Volgens de SP zijn de afgelopen weken al enkele reizigers onwel geworden. Ook chauffeurs klagen over onveilige arbeidsomstandigheden, volgens de SP.
Het tropische weer zorgt voor een extreem hoge temperatuur in de stadsbussen. In de bussen kunnen ook geen raampjes of luifels worden geopend.
Lees Verder
Bron: Gelderlander.nl
woensdag 14 juli 2010 | 11:26 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 14 juli 2010 | 13:41
NIJMEGEN - De SP in Nijmegen wil dat de nieuwe aardgasbussen van Breng, 75 stuks, zo snel mogelijk worden uitgerust met airco. Volgens de SP zijn de afgelopen weken al enkele reizigers onwel geworden. Ook chauffeurs klagen over onveilige arbeidsomstandigheden, volgens de SP.
Het tropische weer zorgt voor een extreem hoge temperatuur in de stadsbussen. In de bussen kunnen ook geen raampjes of luifels worden geopend.
Lees Verder
Bron: Gelderlander.nl
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Was het twintig jaar geleden nooit zomer ofzo?
Wat een huilies, het is ook een keer twee dagen mooi weer.
Wat een huilies, het is ook een keer twee dagen mooi weer.
Het is een spectrum.
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
20 jaar geleden kon je wel een raam open maken in de bus.Karl schreef:Was het twintig jaar geleden nooit zomer ofzo?
Wat een huilies, het is ook een keer twee dagen mooi weer.
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Toen zaten er nog dakluiken in een bus. Die zorgden voor frisse lucht en verkoeling in de bus.Karl schreef:Was het twintig jaar geleden nooit zomer ofzo?
Wat een huilies, het is ook een keer twee dagen mooi weer.
Bij die duikboten kan dat niet meer, omdat bestuurders en politici goede sier willen maken met bussen op aardgas. Dit ten koste van de reizigers, die bij overwegingen over de reismodaliteit een extra reden hebben om over te stappen uit de bus...
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Daar had ik bij de aardgasbussen even niet over nagedacht. :@
Het is een spectrum.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Maar een raam wat open kan moet toch zelfs in een aardgasbus lukken, dunkt me...
Waren dit niet die bussen waarvan men op het laatste moment afzag van een airconditioning?
Waren dit niet die bussen waarvan men op het laatste moment afzag van een airconditioning?
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Volgens mij zit er wel degelijk airco in die bussen hoor want er zit toch echt een airco unit op het dak achter de aardgastanks zie bijgevoegd plaatje:
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Voorbereiding op de échte plaatsing. Die was wel geëist, maar van inbouw is uiteindelijk toch afgezien.
Enne, ga er maar eens inzitten, dan merk je wel dat er geen airco in zit
Enne, ga er maar eens inzitten, dan merk je wel dat er geen airco in zit
Ik doe ook maar wat
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Dat is raar, een airco-unit zonder airco?Michael schreef:Volgens mij zit er wel degelijk airco in die bussen hoor want er zit toch echt een airco unit op het dak achter de aardgastanks zie bijgevoegd plaatje:
Vallend blad maakt rails glad.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Mja, gaten in het dak waar een airco unit hoort is raarder toch?
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
In het KAN topic was dit ook al besproken, daar zijn ook die units op het dak aangesproken en het feit dat airco inderdaad geeist was, maar niet gekomen is en het KAN er ook niets aan doet (dat vind ik nog het kwalijkst). Ik hoop dat er iets gaat gebeuren en dat OOK de streekbussen dit nog krijgen. Een rit van Nijmegen naar Uden in een aircoloze bus is geen pretje.
"Een touringcar is geen bus"
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Deze prachtige Citaro's zijn voorbereidt op een Airco. Geen ramen die open kunnen, geen dakluik, en zelfs een unit voor de airco. Maar waar is de airco?
En dat is nou dus het hele punt.
Als je de airco weg laat moet er wel een andere manier zijn om de bus te verkoelen, zoals een dakluik of dat open kan. Maar dat hebben deze Citaro's dus niet.
En dat is nou dus het hele punt.
Als je de airco weg laat moet er wel een andere manier zijn om de bus te verkoelen, zoals een dakluik of dat open kan. Maar dat hebben deze Citaro's dus niet.
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Nee, het KAN maakt zich liever druk over de questie of er wel of geen voetbalvlaggetjes op de bussen mogen :Yfogeltje schreef:In het KAN topic was dit ook al besproken, daar zijn ook die units op het dak aangesproken en het feit dat airco inderdaad geeist was, maar niet gekomen is en het KAN er ook niets aan doet (dat vind ik nog het kwalijkst). .
En nu ze eindelijk een beslissing genomen hebben, zijn ze moe dat ze nu echt een paar maanden met reces moeten!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
overigen over de eis van een airco. In het pve staat dat een airco verplicht is, via de nota van inlichtingen is deze verplichting geschrapt. De eis is nu dat er een systeem moet zijn die de temperatuur laag houdt. Dat ka een airco zijn, maar ook bijvoorbeeld dakkoeling.
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
In stadsbussen vind ik Airco echt bullshit. Ik merk het ook bij de Citea die hier op bezoek is; bij elke haltering komt er weer een klap warme lucht binnen en eer dat het weer een beetje koel is, ben je al weer bij de volgende halte. Een stel grote dakluiken (Jonckheer!) helpt beter... In streekbussen is airco wel een goed-werkend iets, als ie het al doet.
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Wat moet je dan wel niet vinden van airco in metro's? Daar gaat ook om de haverklap op bijna elk station een enorme hoeveelheid brede deuren open, zie het dan maar eens koel te houden. Het SLT heeft hetzelfde probleem, maar daarmee kan het wel. Als al die eigenwijze machinisten tenminste de optie 'Deuren sluiten automatisch' aanzetten.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Er zit ook een knop naast de deur om 'm weer dicht te doen. Mensen zijn altijd stomverbaasd als ik die gebruik (bijvoorbeeld in de winter als het koud is).
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Kijkend hier in de MAN Lion's City's die in Eindhoven driedeurs op de stadsdienst rijden is het ook nuttig. Die airco is sterk genoeg om de bus koel en aangenaam te houden. Korte halteringen zijn dan ook geen enkel probleem. Bij de hogere temperaturen merk je wel dat de temperatuur wat warmer is, maar nog altijd veel aangenamer dan in een bus zonder airco. Ik vrees dan vooral dat de airco in de Citea's niet goed werkt, een probleem wat ook bij de nieuwste series Ambassadors speelt: doordat de aircounit verplaatst is wordt het achterste gedeelte van de bus niet meer fatsoenlijk gekoeld. Een goed werkende airco heeft van die halteringen geen last.ziggy schreef:In stadsbussen vind ik Airco echt bullshit. Ik merk het ook bij de Citea die hier op bezoek is; bij elke haltering komt er weer een klap warme lucht binnen en eer dat het weer een beetje koel is, ben je al weer bij de volgende halte. Een stel grote dakluiken (Jonckheer!) helpt beter... In streekbussen is airco wel een goed-werkend iets, als ie het al doet.
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Precies, daar noem je wat. De deur-sluiten-knop wordt eigenlijk alleen gebruikt door treiterende kinderen die denken leuk te zijn, maar dat je de trein er in de winter warm en in de zomer koel mee kan houden, komt bij niemand op.iljitsch schreef:Er zit ook een knop naast de deur om 'm weer dicht te doen. Mensen zijn altijd stomverbaasd als ik die gebruik (bijvoorbeeld in de winter als het koud is).
@Raymond: Bij veel nieuwe bussen is de airco-unit naar voren verplaatst om betere gewichtsverhoudingen te krijgen. Achterin de bus liggen al wat aardig zware onderdelen zoals de motor.
Vallend blad maakt rails glad.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Toch werkt die airco in SLT erg goed hoor :)Dexter schreef:Wat moet je dan wel niet vinden van airco in metro's? Daar gaat ook om de haverklap op bijna elk station een enorme hoeveelheid brede deuren open, zie het dan maar eens koel te houden. Het SLT heeft hetzelfde probleem, maar daarmee kan het wel. Als al die eigenwijze machinisten tenminste de optie 'Deuren sluiten automatisch' aanzetten.
In Duitsland zie je soms een sticker die reizigers er op wijst om bij kou de deur weer te sluiten. NS zou dat ook best kunnen doen, in het kader van 'winterklaar' zullen we maar zeggen ;)
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
En jij denkt dat die stickers effect zullen hebben?
Zolang er nog hordes mensen zijn die nog steeds op het sluitenknopje drukken ipv het "open"knopje, terwijl er een sticker bij staat welke knop wat is, heb ik er geen vertrouwen in dat het Duitse syteem zal werken
En laten we maar zwijgen over het effect van die megastickers in de stiltecoupés
Wel raar dat er geen dakluiken in die bussen zitten. Stel, er zit wel airco in, maar die valt tijdens de rit uit bij 30+?
Dan stik je de moord in die dingen als er niks open kan
Zolang er nog hordes mensen zijn die nog steeds op het sluitenknopje drukken ipv het "open"knopje, terwijl er een sticker bij staat welke knop wat is, heb ik er geen vertrouwen in dat het Duitse syteem zal werken
En laten we maar zwijgen over het effect van die megastickers in de stiltecoupés
Wel raar dat er geen dakluiken in die bussen zitten. Stel, er zit wel airco in, maar die valt tijdens de rit uit bij 30+?
Dan stik je de moord in die dingen als er niks open kan
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Is een dakluik niet ten eerste een nooduitgang? Daar maak ik mij eigenlijk meer zorgen over.
Het is een spectrum.
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
Laatst zat ik in een VOLVO op lijn 6. Deze lijn stopt echt om de havenklap. Maar de airco in die bus was toch echt in staat de bus goed koel te houden. Dus zo onnodig vind ik het niet.ziggy schreef:In stadsbussen vind ik Airco echt bullshit. Ik merk het ook bij de Citea die hier op bezoek is; bij elke haltering komt er weer een klap warme lucht binnen en eer dat het weer een beetje koel is, ben je al weer bij de volgende halte. Een stel grote dakluiken (Jonckheer!) helpt beter... In streekbussen is airco wel een goed-werkend iets, als ie het al doet.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
De airco in de Volvo's is inderdaad verrassend goed.
"Een touringcar is geen bus"
Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
“De inschrijver dient in zijn offerte rekening te houden met de volgende eisen met betrekking tot het comfort van de voertuigen. De voertuigen dienen te zijn voorzien van een goed werkend ventilatiesysteem (...) en bussen dienen allemaal voorzien te zijn van een goedwerkende airconditioning. Deze dient gebruikt te worden zodat de temperatuur goed geregeld is en vocht niet leidt tot beslagen ruiten.”
Bron: PVE consessie Kan/San
Het is dus wel geeist :?
Bron: PVE consessie Kan/San
Het is dus wel geeist :?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten