SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Joshua »

SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng
woensdag 14 juli 2010 | 11:26 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 14 juli 2010 | 13:41

NIJMEGEN - De SP in Nijmegen wil dat de nieuwe aardgasbussen van Breng, 75 stuks, zo snel mogelijk worden uitgerust met airco. Volgens de SP zijn de afgelopen weken al enkele reizigers onwel geworden. Ook chauffeurs klagen over onveilige arbeidsomstandigheden, volgens de SP.

Het tropische weer zorgt voor een extreem hoge temperatuur in de stadsbussen. In de bussen kunnen ook geen raampjes of luifels worden geopend.
Lees Verder

Bron: Gelderlander.nl
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Karl »

Was het twintig jaar geleden nooit zomer ofzo?
Wat een huilies, het is ook een keer twee dagen mooi weer. :roll:
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Joshua »

Karl schreef:Was het twintig jaar geleden nooit zomer ofzo?
Wat een huilies, het is ook een keer twee dagen mooi weer. :roll:
20 jaar geleden kon je wel een raam open maken in de bus.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door WSM »

Karl schreef:Was het twintig jaar geleden nooit zomer ofzo?
Wat een huilies, het is ook een keer twee dagen mooi weer. :roll:
Toen zaten er nog dakluiken in een bus. Die zorgden voor frisse lucht en verkoeling in de bus.
Bij die duikboten kan dat niet meer, omdat bestuurders en politici goede sier willen maken met bussen op aardgas. Dit ten koste van de reizigers, die bij overwegingen over de reismodaliteit een extra reden hebben om over te stappen uit de bus...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Karl »

Daar had ik bij de aardgasbussen even niet over nagedacht. :@
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Geert »

Maar een raam wat open kan moet toch zelfs in een aardgasbus lukken, dunkt me...
Waren dit niet die bussen waarvan men op het laatste moment afzag van een airconditioning?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Michael »

Volgens mij zit er wel degelijk airco in die bussen hoor want er zit toch echt een airco unit op het dak achter de aardgastanks zie bijgevoegd plaatje:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Ardan »

Voorbereiding op de échte plaatsing. Die was wel geëist, maar van inbouw is uiteindelijk toch afgezien.
Enne, ga er maar eens inzitten, dan merk je wel dat er geen airco in zit :wink:
Ik doe ook maar wat
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Dexter »

Michael schreef:Volgens mij zit er wel degelijk airco in die bussen hoor want er zit toch echt een airco unit op het dak achter de aardgastanks zie bijgevoegd plaatje:

Afbeelding
Dat is raar, een airco-unit zonder airco?
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door webguy »

Mja, gaten in het dak waar een airco unit hoort is raarder toch?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door fogeltje »

In het KAN topic was dit ook al besproken, daar zijn ook die units op het dak aangesproken en het feit dat airco inderdaad geeist was, maar niet gekomen is en het KAN er ook niets aan doet (dat vind ik nog het kwalijkst). Ik hoop dat er iets gaat gebeuren en dat OOK de streekbussen dit nog krijgen. Een rit van Nijmegen naar Uden in een aircoloze bus is geen pretje.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Joshua »

Deze prachtige Citaro's zijn voorbereidt op een Airco. Geen ramen die open kunnen, geen dakluik, en zelfs een unit voor de airco. Maar waar is de airco?

En dat is nou dus het hele punt.
Als je de airco weg laat moet er wel een andere manier zijn om de bus te verkoelen, zoals een dakluik of dat open kan. Maar dat hebben deze Citaro's dus niet.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door AppleMoose »

fogeltje schreef:In het KAN topic was dit ook al besproken, daar zijn ook die units op het dak aangesproken en het feit dat airco inderdaad geeist was, maar niet gekomen is en het KAN er ook niets aan doet (dat vind ik nog het kwalijkst). .
Nee, het KAN maakt zich liever druk over de questie of er wel of geen voetbalvlaggetjes op de bussen mogen :Y
En nu ze eindelijk een beslissing genomen hebben, zijn ze moe dat ze nu echt een paar maanden met reces moeten!
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Freek »

overigen over de eis van een airco. In het pve staat dat een airco verplicht is, via de nota van inlichtingen is deze verplichting geschrapt. De eis is nu dat er een systeem moet zijn die de temperatuur laag houdt. Dat ka een airco zijn, maar ook bijvoorbeeld dakkoeling.
Oud forumgebruiker

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Oud forumgebruiker »

In stadsbussen vind ik Airco echt bullshit. Ik merk het ook bij de Citea die hier op bezoek is; bij elke haltering komt er weer een klap warme lucht binnen en eer dat het weer een beetje koel is, ben je al weer bij de volgende halte. Een stel grote dakluiken (Jonckheer!) helpt beter... In streekbussen is airco wel een goed-werkend iets, als ie het al doet.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Dexter »

Wat moet je dan wel niet vinden van airco in metro's? Daar gaat ook om de haverklap op bijna elk station een enorme hoeveelheid brede deuren open, zie het dan maar eens koel te houden. Het SLT heeft hetzelfde probleem, maar daarmee kan het wel. Als al die eigenwijze machinisten tenminste de optie 'Deuren sluiten automatisch' aanzetten. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door iljitsch »

Er zit ook een knop naast de deur om 'm weer dicht te doen. Mensen zijn altijd stomverbaasd als ik die gebruik (bijvoorbeeld in de winter als het koud is).
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Raymond »

ziggy schreef:In stadsbussen vind ik Airco echt bullshit. Ik merk het ook bij de Citea die hier op bezoek is; bij elke haltering komt er weer een klap warme lucht binnen en eer dat het weer een beetje koel is, ben je al weer bij de volgende halte. Een stel grote dakluiken (Jonckheer!) helpt beter... In streekbussen is airco wel een goed-werkend iets, als ie het al doet.
Kijkend hier in de MAN Lion's City's die in Eindhoven driedeurs op de stadsdienst rijden is het ook nuttig. Die airco is sterk genoeg om de bus koel en aangenaam te houden. Korte halteringen zijn dan ook geen enkel probleem. Bij de hogere temperaturen merk je wel dat de temperatuur wat warmer is, maar nog altijd veel aangenamer dan in een bus zonder airco. Ik vrees dan vooral dat de airco in de Citea's niet goed werkt, een probleem wat ook bij de nieuwste series Ambassadors speelt: doordat de aircounit verplaatst is wordt het achterste gedeelte van de bus niet meer fatsoenlijk gekoeld. Een goed werkende airco heeft van die halteringen geen last.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Er zit ook een knop naast de deur om 'm weer dicht te doen. Mensen zijn altijd stomverbaasd als ik die gebruik (bijvoorbeeld in de winter als het koud is).
Precies, daar noem je wat. De deur-sluiten-knop wordt eigenlijk alleen gebruikt door treiterende kinderen die denken leuk te zijn, maar dat je de trein er in de winter warm en in de zomer koel mee kan houden, komt bij niemand op.

@Raymond: Bij veel nieuwe bussen is de airco-unit naar voren verplaatst om betere gewichtsverhoudingen te krijgen. Achterin de bus liggen al wat aardig zware onderdelen zoals de motor.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Geert »

Dexter schreef:Wat moet je dan wel niet vinden van airco in metro's? Daar gaat ook om de haverklap op bijna elk station een enorme hoeveelheid brede deuren open, zie het dan maar eens koel te houden. Het SLT heeft hetzelfde probleem, maar daarmee kan het wel. Als al die eigenwijze machinisten tenminste de optie 'Deuren sluiten automatisch' aanzetten. :wink:
Toch werkt die airco in SLT erg goed hoor :)
In Duitsland zie je soms een sticker die reizigers er op wijst om bij kou de deur weer te sluiten. NS zou dat ook best kunnen doen, in het kader van 'winterklaar' zullen we maar zeggen ;)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door AppleMoose »

En jij denkt dat die stickers effect zullen hebben?
Zolang er nog hordes mensen zijn die nog steeds op het sluitenknopje drukken ipv het "open"knopje, terwijl er een sticker bij staat welke knop wat is, heb ik er geen vertrouwen in dat het Duitse syteem zal werken :wink:
En laten we maar zwijgen over het effect van die megastickers in de stiltecoupés :roll:

Wel raar dat er geen dakluiken in die bussen zitten. Stel, er zit wel airco in, maar die valt tijdens de rit uit bij 30+?
Dan stik je de moord in die dingen als er niks open kan :|
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Karl »

Is een dakluik niet ten eerste een nooduitgang? Daar maak ik mij eigenlijk meer zorgen over.
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door Joshua »

ziggy schreef:In stadsbussen vind ik Airco echt bullshit. Ik merk het ook bij de Citea die hier op bezoek is; bij elke haltering komt er weer een klap warme lucht binnen en eer dat het weer een beetje koel is, ben je al weer bij de volgende halte. Een stel grote dakluiken (Jonckheer!) helpt beter... In streekbussen is airco wel een goed-werkend iets, als ie het al doet.
Laatst zat ik in een VOLVO op lijn 6. Deze lijn stopt echt om de havenklap. Maar de airco in die bus was toch echt in staat de bus goed koel te houden. Dus zo onnodig vind ik het niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door fogeltje »

De airco in de Volvo's is inderdaad verrassend goed.
"Een touringcar is geen bus"
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: SP eist snel airco in aardgasbussen van Breng

Bericht door robinzes »

“De inschrijver dient in zijn offerte rekening te houden met de volgende eisen met betrekking tot het comfort van de voertuigen. De voertuigen dienen te zijn voorzien van een goed werkend ventilatiesysteem (...) en bussen dienen allemaal voorzien te zijn van een goedwerkende airconditioning. Deze dient gebruikt te worden zodat de temperatuur goed geregeld is en vocht niet leidt tot beslagen ruiten.”

Bron: PVE consessie Kan/San

Het is dus wel geeist :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten