Metro Amsterdam toch niet dicht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op za 17 jul 2010, 00:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Daantje »

Geert schreef:Natuurlijk is het relevant om te weten of er iets gedaan wordt. Als je langdurig geen gebruik kunt maken van de metro en daardoor 5 weken lang 20 minuten extra reistijd per dag hebt, dan heb je liever dat dat ook een goede reden heeft. Een metrotunnel waar niks in wordt gedaan maar desalniettemin geen metro's door heen rijden, dat is gewoon ergerlijk...
Plus dat die werkzaamheden dan een andere keer wél gedaan moeten worden en er dan dus ook weer geen metro's rijden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Wubbo schreef:Mooi, dan kun je dus in ieder geval een noodbedrijf met lijn 54 rijden.
Volgens mij moet het GVB helemaal niks. Beetje zonde van het geld om extra ingeroosterde buschauffeurs werkloos koffie te laten drinken he... En wat dacht je van de stewards (voor een groot deel ook behorend tot het vaste personeel)? Bedrijfstechnisch zou GVB er een hoop extra centen aan kwijt zijn om nu van de hak op de tak weer een dienstregeling te bouwen voor die paar weken. En wie gaat dat betalen? Reken maar niet op de gemeente...
Met zo'n instelling zou ik het OV van Amsterdam onmiddellijk aanbesteden aan bedrijven die wel aan de reiziger denken, in plaats van alleen het eigen bedrijf...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Wubbo »

Dus we gaan onze reizigers niet beter bedienen omdat het personeel dan minder te doen heeft? Zo zout heb ik het echt nog nooit gegeten. :?

Ik zou hier bijna een lijstje gaan typen met wat buschauffeurs allemaal zouden kunnen doen in de tijd die ze nu hebben, maar laat maar, dat heeft toch geen zin want meedenken met de reizigers zit er bij het GVB kennelijk toch niet in.
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op za 17 jul 2010, 00:53, 4 keer totaal gewijzigd.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door willy84 »

Werk je bij het GVB ziggy?

Je antwoord is het toonbeeld van niet klantvriendelijkheid.
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door willy84 »

ziggy schreef: Volgens mij moet het GVB helemaal niks. Beetje zonde van het geld om extra ingeroosterde buschauffeurs werkloos koffie te laten drinken he...
Beetje zonde van al die verloren uren van alle passagiers tezamen hé;). Het is dan wel niet de schuld van het GVB maar een beetje flexibiliteit zou toch wel verwacht mogen worden.
ziggy schreef: Bedrijfstechnisch zou GVB er een hoop extra centen aan kwijt zijn om nu van de hak op de tak weer een dienstregeling te bouwen voor die paar weken. En wie gaat dat betalen? Reken maar niet op de gemeente...
Vergeet niet dat het GVB voor meer dan 50% op subsidie rijdt. Tel daar de inkomsten uit de OV studenten kaart én de van gemeente wege verstrekte passen aan Sociale Dienst klanten bij op en je weet hoe het GVB zijn broek kan ophouden.

Daarnaast moet ook vermeld worden dat de Oostlijn heel wat guldens heeft gekost. Het is nu de tijd om daar de vruchten van te plukken. Dat kan alleen belet worden als het echt noodzakelijk is. En dat is het dus blijkbaar niet.
immer kwaliteits posts
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op za 17 jul 2010, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door willy84 »

ziggy schreef: Alsof je dit op zou lossen met aanbesteden. Connexxion zou het niet anders doen.
Ik wil het niet persoonlijk maken maar jij bent geen helderziende. Dat XX ook niet alles geweldig doet dat is bekent en daarom wordt óók dat bedrijf'(terecht) afgebrand als dat nodig is. Graag hand in eigen GVB boezem steken en XX er niet bijhalen.
immer kwaliteits posts
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op za 17 jul 2010, 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Chauf21 »

Je mag van een vervoerder wel enige mate van interesse en enthousiasme in het werk verwachten. Als je blijft zitten op de plek waar je zit en met het vingertje gaat wijzen naar anderen, kom je nergens. Een beetje pit, uitdaging en ondernemingsgeest lijkt mij wel gewenst :)
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door willy84 »

ziggy schreef:Doet het er iets toe?
Op die manier kan ik je antwoorden beter plaatsen en ze op zijn waarde inschatten.
ziggy schreef: Door het aanbesteden (ook onderhands) krijg je dit soort situaties ja.
Er is hier sprake van ruzie/ verschil van inzicht tussen de gemeente en een aannemer. Hoe dat komt weten wij beide niet (tenzij je bij een van de partijen werkt). Laten we dat dan gewoon afwachten. Het is wel duidelijk dat de reiziger de dupe is. En daar bestaat het OV voor. Dus niet het personeel. Het is geen werkverschaffing (alhoewel het er soms wel op lijkt).
ziggy schreef: Zoals ik het zelf zie: Als de gemeente het beste met de reizigers voor heeft komen ze met een zak geld op tafel. Zij zijn immers degenen die de fout gemaakt hebben.
Ja, gooi maar een zak geld op tafel, dan wordt het wel opgelost. Als het het GVB moge behagen verzoek ik hen per ommegaande voorzover mogelijk de dienst te hervatten.
immer kwaliteits posts
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door willy84 »

ziggy schreef:
willy84 schreef:Beetje zonde van al die verloren uren van alle passagiers tezamen hé;). Het is dan wel niet de schuld van het GVB maar een beetje flexibiliteit zou toch wel verwacht mogen worden.
Wat verwacht mag worden staat in het PvE, alle extra's zijn meegenomen. Zo is dat geregeld in Nederland. Dus spui je gal op de overheid, niet op het GVB.
Beetje een dooddoener. Het gaat hier niet om gal spuwen, alhoewel dat er wel bij hoort, maar om oplossingen te vinden.
immer kwaliteits posts
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

-
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op za 17 jul 2010, 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door willy84 »

ziggy schreef:. Degene die zwart gemaakt moet worden is Gemeente/DIVV.
Ik zal maandag even naar de 5e lopen :wink:
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Vinny »

In dit geval heeft de vervoerder gelijk. De buitendienstelling in opdracht van de infrastructuurbeheerder wordt meestal twee jaar van te voren bepaald. Je kunt dan niet nog eens een week voor de buitendienststelling zeggen: sorry jongens, maar haal de metro s weer van stal, het gaat niet door. Wat dat betreft vind ik dat je het GVB al een compliment moet geven omdat ze tijdens de huldiging wel personeel- en materieel hadden voor het uitvoeren van de metrodienst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nou, is er toch nog iemand die het ziet :wink:.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Als het mogelijk was qua personeel, materieel en financiën waren er ook heus wel weer metro's gaan rijden hoor... Jullie weten niet eens wat er zoals gepland stond qua onderhoud aan de voertuigen, personeelsdiensten etc. en beginnen al met gal spuien :neg:. En nu de gemeente op het allerlaatste moment niets lijkt te doen aan de tunnel moet het GVB dit maar à la minute oplossen terwijl de helft van de voertuigen misschien een grote onderhoudsbeurt krijgt of wat dan ook. Ik zou zeggen: ga je eerst wat meer in zaken verdiepen voordat welk bedrijf dan ook even zwart gemaakt wordt. Degene die zwart gemaakt moet worden is Gemeente/DIVV.
Er wordt niet gevraagd om een volledige dienstregeling waarbij alle voertuigen ingezet worden, een nooddienstregeling volstaat ook. Niemand zegt dat de gemeente in dezen onschuldig is, integendeel, maar kennelijk interesseert het GVB geen ruk dat reizigers nu de dupe zijn van dit probleem. GVB zegt (althans bij monde van ziggy) "ja sorry, afspraak is afspraak en wij rijden niet. Tot over 5 weken, liefs, GVB".
Een beetje flexibiliteit mag toch wel verwacht worden? GVB mag blij zijn dat de hele rambam niet al lang is aanbesteed en dat zij onderhands de concessie hebben gekregen. Volgens mij valt er best wel iets te regelen, misschien niet deze of volgende week, maar vast wel voor de weken daarop...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Wubbo »

En toch is het raar. Er zijn de afgelopen jaren een aantal buitendienststellingen geweest voor de indienststelling van Heerlen Woonboulevard en nog wat aanpalende werkzaamheden. Om de een of andere reden (die ik niet ken) is er daarbij wat geschoven met werkzaamheden, waardoor Veolia in het ene weekend wel kon rijden en in het andere weekend niet. Veolia, dat toch niet bekend staat als een bedrijf dat graag voor niks iets doet, heeft toen in het weekend dat ze wel konden rijden gewoon gereden en in het weekend dat ze niet konden rijden het vervangend busvervoer opgetuigd (en geloof me: dat wisten ze pas een week vantevoren).

Ik weet dat bij NS roosters pas een week vantevoren gemaakt worden. Dat zal neem ik aan bij andere OV-bedrijven niet veel anders zijn. Ik vind het dan ook erg vreemd dat personeelstekort nu al genoemd wordt waarom over 4 weken de metro niet rijdt. Dat je niet op stel en sprong na het bekend worden van het niet doorgaan van de werkzaamheden een vervangende metropendel hebt rijden snap ik, maar dat je het binnen een week nog niet voor elkaar hebt begrijp ik niet. En ik begrijp ook nog steeds niet waarom metro's rijden per definitie duurder is dan bussen rijden. Is de diesel in Amsterdam toevallig gratis geworden, en betalen reizigers die wegblijven nog steeds hun abonnement?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Vinny »

Een metroexploitatie is vanzelfsprekend duurder dan een busexploitatie. Vraag eens in Charleroi na wat het verschil is... :evil:

Alleen meestal worden er met de metro zoveel meer reizigers vervoerd dat het zichzelf terugverdiend. Alleen een tramexploitatie is significant minder rendabel. (verhouding 2 staat tot 5 als ik me geod herinner)

Los daarvan: met een nooddienstregeling maak je echt geen reiziger gelukkig. Wat is nou het probleem, dat station Nieuwmarkt niet bereikbaar is? Voor de rest is het misschien vijf minutjes langer doen over de route...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Volgens mij
Wubbo schreef:Dat zal neem ik aan
Dat ge-volgens mij en ge-ik-neem-aan word ik een beetje moe van. Een simpel voorbeeld: nee, de roosters worden voor het hele jaar gemaakt, dus een jaar vantevoren.

Ik ga er verder niet over in discussie. De kennis ontbreekt duidelijk en dan heeft het wat mij betreft geen zin er een inhoudelijke discussie over te voeren. Bovendien wordt gesuggereerd dat ik namens de vervoerder spreek en dat is flauwekul.
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op za 17 jul 2010, 00:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Suus »

Het is nu al drie jaar zo dat er in de zomer minder metro's en personeel nodig zijn door werkzaamheden. Je kan daar het zijne van vinden, maar het GVB heeft daarbij natuurlijk wel een goede kans om het personeel wat graag op vakantie wil in die periode wat massaler op vakantie te sturen dan gebruikelijk. Dat is dan nu ook gebeurd en het lijkt mij onredelijk dat mensen opeens hun vakantie gaat afpakken door een last-minute wijziging. Zoals gezegd zijn er voor afgelopen dinsdag mensen vanaf hun vakantieadres teruggehaald om de aangepaste dienstregeling te rijden, dat kan je niet zes weken lang volhouden.

In de afgelopen jaren is de vakantie ook gebruikt voor extra onderhoud aan de voertuigen, ik kan mij voorstellen dat dat dit jaar ook zeker het geval zal zijn. De samenstellingen van 3xzilvermeeuw zullen volgende week wel verdwenen zijn als het hoogzomer is, dat is vorig jaar ook gebeurd, en dan kan de werkplaats haar slag slaan.

Daarnaast, en daar heeft niemand op gereageerd: Hoe fair is het om mensen die niet getroffen zijn door de werkzaamheden, de reizigers van lijn 50, nu alsnog de dupe te laten worden van deze werkzaamheden? Doordat er opeens een nooddienstregeling bedacht zou moeten worden waarbij lijn 50 zogenaamd naar Gaasperplas moet gaan rijden. Dat is niet eerlijk, nee, en het laatste stukje comfort in de metro, de cross-platform overstap op Van der Madeweg, ben je dan ook maar meteen kwijt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Oud forumgebruiker »

Even los van dit alles: Het valt me op dat twee personen steeds kort na elkaar reageren met berichten met nagenoeg dezelfde inhoud. Misschien kunnen jullie eerst met elkaar overleggen en om delen samen te voegen en dan één bericht te plaatsen of zo... :)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door JWM »

Bee schreef:In de afgelopen jaren is de vakantie ook gebruikt voor extra onderhoud aan de voertuigen, ik kan mij voorstellen dat dat dit jaar ook zeker het geval zal zijn. De samenstellingen van 3xzilvermeeuw zullen volgende week wel verdwenen zijn als het hoogzomer is, dat is vorig jaar ook gebeurd, en dan kan de werkplaats haar slag slaan.
Dat gaat ook gebeuren vanaf maandag. Die drietjes waren alleen noodzakelijk omdat er in de spits niet om de 7,5 maar om de 10 minuten werd gereden. In de GVB logica resulteert dat ook in samenstellingen van 3 zilvermeeuwen in de daluren, terwijl dat buiten de zomerdienstregeling met dezelfde frequentie ook niet gebeurd.
Daarnaast, en daar heeft niemand op gereageerd: Hoe fair is het om mensen die niet getroffen zijn door de werkzaamheden, de reizigers van lijn 50, nu alsnog de dupe te laten worden van deze werkzaamheden? Doordat er opeens een nooddienstregeling bedacht zou moeten worden waarbij lijn 50 zogenaamd naar Gaasperplas moet gaan rijden. Dat is niet eerlijk, nee, en het laatste stukje comfort in de metro, de cross-platform overstap op Van der Madeweg, ben je dan ook maar meteen kwijt.
Dat idee van alleen 54 door de tunnel sturen en lijn 50 naar Gaasperplas is volgensmij niet een serieus scenario wat nu im frage is, alleen een losse flodder hier op het forum. Overigens kan je 50 en 54 ook prima op elkaar laten aansluiten op van der Madeweg, ik zie het probleem daarmee eigenlijk niet zo.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Metro Amsterdam toch niet dicht

Bericht door Wubbo »

- Ik heb nooit gezegd dat de 50 anders moet gaan rijden, alleen dat ik een noodmetrobedrijf door de tunnel wil. Hoe dat precies ingericht word heb ik niks over gezegd (ik heb geloof ik 54 doortrekken genoemd).
- Ik reageer niet met kennis van GVB-zaken maar wel met kennis van vergelijkbare vervoerders, dat ik hier nu word weggezet als iemand die geen kennis van zaken heeft vind ik totaal niet fair.
- Personeelsplanningen worden nooit een jaar vantevoren gemaakt maar altijd korter vantevoren, anders kun je ziekte nooit opvangen.
- Ik reageer namens mezelf en niet namens iemand anders. Ik ga dus ook niet overleggen wat ik plaats, ik plaats gewoon mijn reacties. Dat anderen het kennelijk met me eens zijn kan ik ook niks aan doen, dat maakt mijn reacties alleen maar sterker.
- Er zijn zat voorbeelden genoemd, ook in dit topic, van reistijden die meer dan 5 minuten toenemen. Bovendien is overstappen op een andere modaliteit altijd negatief in de reistijdbeleving.

Maar kennelijk word de discussie door een van de voorstanders van het huidige bedrijf voortzetten nu afgehouden. Jammer, gemiste kans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten