Mobiele versie?

Hier zijn alle ideeën voor OVNL welkom
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Mobiele versie?

Bericht door Suus »

Aangezien er wel wat leden zijn die de site bezoeken op een mobiel apparaat, is het misschien een idee een mobiele versie van het forum beschikbaar te stellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Daniel »

Hmm, dat kan op zich best 'n aardig idee zijn ja. Zal eens zoeken of er toevallig standaard-oplossingen van phpBB voor zijn: anders moeten we zelf iets ontwikkelen en dat heeft wat meer voeten in de aarde (al is 't vast niet onmogelijk).

Hoe uitgebreid had jij het in gedachten?

(De portal is er overigens al in mobiele vorm op m.ovinnederland.nl :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mobiele versie?

Bericht door Karl »

Daar ben ik ook wel voor eigenlijk. Kijk nu niet zo heel vaak naar 't forum met mijn telefoon, maar dat ligt meer omdat het nogal 'groot' is om te laden. Avatars zou je weg kunnen laten, afbeeldingen pas laden als je er op klikt en dergelijke.

Op de portal kijk ik echt nooit, dus dat zal ik mobiel ook niet doen.
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door tsov »

Goed idee, ik sluit me gaarne aan bij Karls suggesties.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Geert »

De wiki zou trouwens ook al automatisch in mobiele vorm beschikbaar moeten zijn als je die bezoekt (je krijgt dan een aangepaste lay-out).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Suus »

Dat klopt, alleen de homepage ziet er dan een beetje raar uit, maar in principe krijg je eerst de hoofdtekst en na afloop het navigatiemenu. Net zoals tsov en Karl kom ik ook nooit op de portal.

Grootste probleem wat ik ervaar op mijn telefoon, die best een royaal scherm heeft van 4 inch, zijn de nieuw topic en nieuwe reactie knoppen. Doordat het tekst in afbeeldingen zijn geven ze slechte feedback en druk ik er vaak naast, met normale tekstlinks gaat dat meteen goed. En inderdaad de afbeeldingen, de berichttekst wordt al zo aangepast dat het met alleen verticaal scrollen goed gaat.

Eigenlijk heb ik op een mobiel forum niet zo veel nodig. Je moet kunnen in en uitloggen, forums bekijken, topiclijsten bekijken, topics lezen en nieuwe berichten kunnen schrijven. Misschien nog privéberichten, maar ik ga niet mobiel mijn profiel aanpassen. Het is natuurlijk wel handig als aan de hand van de gebruikte browser wordt herkend welke layout gekozen zou moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Mobiele versie?

Bericht door Freek »

Een forum voor op de 06 zou top zijn. Maak zoals anderen ook geen gebruik van de portal. Forum bekijk ik gemiddeld eens in de twee dagen via de mobiel. Kan nu alles wel goed lezen en dergelijk, 'probleem' zit hem met name in de lange laadtijd van de pagina. Topics met foto's mijd ik wel bewust.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Mobiele versie?

Bericht door iljitsch »

Op mijn iPhone is het forum niet vooruit te branden. Gedeeltelijk omdat het een 3G van twee jaar oud is die nu eenmaal niet zo snel is, maar ook omdat eea inefficient in elkaar steekt. De "nieuwe berichten" pagina bijvoorbeeld heeft 42 elementen, de "metro niet dicht" pagina 62, waarvan de meerderheid GIFs en PNGs van een paar honderd bytes, die opgeserveerd worden met "connection: close" wat buitengewoon slecht is voor de performance. Weglaten van het logo van 100 kB zou natuurlijk ook flink helpen. En als we dan toch bezig zijn, al die externe CSS en javascript files.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Suus »

Externe CSS en Javascriptfiles kunnen gecached worden, ook op mobiele telefoons. Het is beter dan alles in de pagina zelf hebben, wat de vorige versie van phpBB standaard had, omdat de kleuren dan uit het administratiepaneel ingesteld konden worden (met lelijke resultaten als gevolg)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Geert »

Bee schreef:Externe CSS en Javascriptfiles kunnen gecached worden, ook op mobiele telefoons. Het is beter dan alles in de pagina zelf hebben, wat de vorige versie van phpBB standaard had, omdat de kleuren dan uit het administratiepaneel ingesteld konden worden (met lelijke resultaten als gevolg)
Vooral omdat je de de stylesheet dan elke keer opnieuw moest inladen lijkt me, dat is immers het voordeel van cachen.
iljitsch schreef:Op mijn iPhone is het forum niet vooruit te branden. Gedeeltelijk omdat het een 3G van twee jaar oud is die nu eenmaal niet zo snel is, maar ook omdat eea inefficient in elkaar steekt. De "nieuwe berichten" pagina bijvoorbeeld heeft 42 elementen, de "metro niet dicht" pagina 62, waarvan de meerderheid GIFs en PNGs van een paar honderd bytes, die opgeserveerd worden met "connection: close" wat buitengewoon slecht is voor de performance. Weglaten van het logo van 100 kB zou natuurlijk ook flink helpen. En als we dan toch bezig zijn, al die externe CSS en javascript files.
Een deel van de elementen op de 'nieuwe berichten'-pagina zijn foto's die gebruikers ingevoegd hebben, daar kunnen we denk ik niet veel aan doen in een mobiele versie van de site. Wat betreft 'Connection: close': ik heb even getest, maar met Firefox krijg ik keurig een keep-alive header terug, bij een losse telnetsessie zonder 'Connection' request header wordt ook geen header terug gestuurd. Hoe heb je die header precies gevonden?

Wat betreft de mobiele versie: het blijkt duidelijk dat hier vraag naar is, ik zal eens kijken wat we kunnen doen. :)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Mobiele versie?

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Een deel van de elementen op de 'nieuwe berichten'-pagina zijn foto's die gebruikers ingevoegd hebben, daar kunnen we denk ik niet veel aan doen in een mobiele versie van de site
Ik heb het over deze pagina. Daar staan geen foto's van gebruikers.

Het zou mogelijk zijn om de foto's pas te laden als erop geklikt wordt, of een extrakleine versie te laten zien op de mobiele site. Maar ik weet niet in hoeverre zulke aanpassingen haalbaar zijn.

Wat ook zou helpen is bij het gaan naar een nieuw bericht ook alleen nieuwe te laden, niet ook oude. Maar dat is een nogal ingrijpende wijziging in hoe het systeem nu werkt.
Geert schreef:Wat betreft 'Connection: close': ik heb even getest, maar met Firefox krijg ik keurig een keep-alive header terug, bij een losse telnetsessie zonder 'Connection' request header wordt ook geen header terug gestuurd. Hoe heb je die header precies gevonden?
Met een "head" request. Wellicht geeft dat een ander resultaat dat een normale "get".
Geert schreef:Wat betreft de mobiele versie: het blijkt duidelijk dat hier vraag naar is, ik zal eens kijken wat we kunnen doen. :)
Wellicht ook interessant: een optie dat je per email een bericht in de "reiservaringen van <maand>" discussie kan posten.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mobiele versie?

Bericht door Ardan »

Geweldig idee, een mobiele versie! *O*
Ben nu voor het eerst sinds twee weken weer op een normale computer, op mijn telefoon het forum bijhouden kost veel te veel tijd, en beltegoed door de grootte. En het lezen gaat omslachtig op een klein schermpje. Dus als het kan, graag!!!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Suus »

Jij gebruikt beltegoed (lees: prepay) voor mobiel internet. Ja, dan kost het klauwen met geld ja :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Mobiele versie?

Bericht door find_your_spot »

Ik vind de website, wiki en forum prima te bekijken op mijn iPhone 3G. Internet is snel genoeg en alle pagina's staan er ook vrij snel op.

Wanneer ik zie dat het langer gaat duren door plaatjes dan stop ik het laden van de pagina en begin ik gewoon met lezen.

Hier geen enkele behoeftes van mijn kant dus, vaak vindt ik een mobiele versie alleen maar irritant, omdat ik geen flauw idee heb waar ik moet zijn... -o-
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mobiele versie?

Bericht door Ardan »

Niet iedereen is zo'n slaaf van de community dat ze een iPhone en al dat soort spullen hebben ;)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Geert »

Als er een mobiele versie komt zal je in ieder geval altijd de keus hebben om te kiezen tussen de gewone versie en de mobiele versie ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Suus »

Vraag: hoe staat het hiermee?

B.v.d. voor 't antwoord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Daniel »

Bij mijn weten is de stand van zaken nog hetzelfde als toen het laatste bericht voor het jouwe in dit topic geplaatst werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mobiele versie?

Bericht door Chauf21 »

Het topic is natuurlijk al wel ietwat gedateerd, dus enige voortgang zou je wel verwachten. Het ontbreekt een beetje aan tijd om iets goeds te ontwikkelen, mede omdat het allemaal vrijwillig is. Mocht iemand zich geroepen voelen om zich in te zetten voor een mobiele versie, laat het dan weten :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mobiele versie?

Bericht door Klaasje »

Ik vind het eerlijk gezegd niet bezwaarlijk dat er geen mobiele versie is. De teksten passen zich qua breedte mooi aan op de breedte van het scherm van mijn mobiele telefoon. Het enige echte voordeel van een mobiele versie zit volgens mij in het achterwege laten van grote afbeeldingen en YT-filmpjes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Suus »

Ik ervaar grote problemen met het drukken op de knop nieuwe reactie. Op de een of andere manier werkt die knop niet goed waardoor ik 9/10 keer op de link eronder druk. Pas als ik flink inzoom lukt het mij pas op die knop te drukken. YouTube werkt gewoon op mijn telefoon, en met de aankomende update eventueel zelfs in de pagina (leve android 2.3.3)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Mobiele versie?

Bericht door Klaasje »

Alles werkt ook goed bij mij. (Symbian op N97) Het is alleen vervelend als er ergens geen 3G-verbinding is en je een pagina laadt met al die afbeeldingen, dat duurt zo lang. -o-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Ik ervaar grote problemen met het drukken op de knop nieuwe reactie. Op de een of andere manier werkt die knop niet goed waardoor ik 9/10 keer op de link eronder druk.
Klinkt bekend... de knop plaats reactie bovenaan de pagina gaat trouwens (bij mij tenminste) wel goed.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mobiele versie?

Bericht door Thom91 »

Is er niet in nieuwe phpbb versies een mobiele mogelijkheid? In Vbulletin zitten die standaard ingebouwd
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mobiele versie?

Bericht door Daniel »

We hebben al de nieuwste versie (phpBB 3.0.8) en ben 't nog nergens tegengekomen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten