Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxion

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxion

Bericht door Daniel »

Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxion
Geplaatst op: vrijdag 16 juli 2010 23:57
Laatst bijgewerkt: vrijdag 16 juli 2010 23:59


Bussum - Voor de derde keer in iets meer dan drie weken tijd is een lijnbus van Connexxion in brand gevlogen. Alle branden ontstaan in het motorcompartiment als gevolg van een storing. Vrijdagmiddag vloog om tien voor vier de bus in brand die over de Amersfoortsestraatweg in Bussum reed. De passagiers konden ongedeerd de bus verlaten.

Connexxion en bussenbouwer MAN staan nog voor een raadsel.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door ejm301 »

Alle MAN bussen staan per direct aan de kant. Gisteravond zijn er met spoed ongeveer 28 bussen uit de Bilt gehaald. De MAN bussen zullen waarschijnlijk een modificatie krijgen en een nieuw roetfilter. Zeker is dit nog allemaal niet, gezien de oorzaak van de branden eerst gevonden moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Suus »

Dit gaat neem ik aan alleen om de Lion's City bussen in Gooi- en Vechtstreek?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Daniel »

Dat zijn zover ik weet de enige diesel Lion's City T's van Connexxion, dus ja, dat lijkt me wel aannemelijk. Zo maar eens een kijkje nemen in Hilversum wat ze zoal uit De Bilt geplukt hebben... kan variëren van de oudste Amba's tot Alliances als ik me niet vergis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door ejm301 »

Amba's en Alliances.De Alliances komen uit Deventer en Zwolle en omstreken. Ze maken nu in het Gooi reclame voor de Provincie Overijssel. Amba's uit diverse series. Alliances uit 2800 serie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Karl »

Ik ben niet helemaal in de bussen thuis, maar de MAN Lion's City is toch ook in dienst bij andere concessies in Noord-Holland, of is dat net een andere uitvoering?

Wat is het verschil tussen een T en een TÜ. Op de Wiki staat een streekbus, maar heeft dat alleen te maken met de stoelindeling? Want van de TÜ rijden ook uitvoeringen rond bij Qbuzz en dergelijke.
Het is een spectrum.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Raymond »

Op de radio werd net gemeld dat een oververhitte katalysator de oorzaak is van de problemen en dat die nu in al die bussen vervangen gaat worden.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Dexter »

RTL Nieuws meldt dat de branden telkens ontstonden kort nadat het controlelampje voor oververhitting van de katalysator ging branden en dat chauffeurs dit negeerden. Volgens nieuwe orders moeten ze vanaf nu dan direct de bus stilzetten.

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/b ... on-bus.xml
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Suus »

Misschien vergis ik mij, maar rijdt niet exact hetzelfde type bus ook in Friesland en Zeeland, die bussen die eerst rondom Utrecht reden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Klaasje »

Nou vraag ik me wel iets af. De meeste bussen die de opleg in gaan worden de laatste tijd nou niet al te best onderhouden. Is het dan niet slimmer om dat gat eerst op te vullen met bussen uit omliggende concessiegebieden? Door de vakantiedienstregeling staan er momenteel enorme hoeveelheden bussen stof te vangen. Aan het einde van de vakantiedienstregeling moet toch een aardig deel van het wagenpark weer op de weg kunnen toch? Tevens kan je de blijvende "oplegbussen" even een aardige onderhoudsbeurt geven in de tussentijd.
Het is vast ingewikkelder dan ik nu schets.. Op grote lijnen komt het vast overeen. Of zie ik dat nou helemaal verkeerd? (A)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Daniel »

Mwoh, de Alliances (ook brandgevoelige dingen trouwens bij Connexxion...) verkeerden nog in redelijke staat en zullen juist vrij kort opgelegd gestaan hebben aangezien ze de Prodata-afhaalkastjes voor de chipkaart zelfs erin hadden zitten. Lijkt dus dat men bussen gekozen heeft die nog niet gek lang stilstonden.

@ejm301: waren ook Amba's bij met Overijsselse reclame als ik me niet vergis en, om 't logisch te maken, zijn er ook ex-Friese Amba's bij die daar juist door dezelfde Lions City's vervangen zijn :roll: Tenminste, tsov en ik konden van de stallingscode Hgn niet veel anders maken als Harlingen (Hoogeveen was ook bij XX gewoon Hgv volgens mij)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door ejm301 »

Ik heb niet op de amba's gelet. Ik had gelukkig de eer om alleen met alliances te mogen rijden. En aangezien deze begrensd zijn op 89 kmh, kon ik de amba's met geen mogelijkheid bijhouden. Je had de gezichten moeten zien toen ik met de eerste Alliance de garage kwam binnen rijden. Ik heb idd ook een bus gereden uit De Bilt met de stallingsafkorting HGN. Wij kwamen ook niet verder dan Hoogeveen. Creative spelling misschien.

De reden dat ze bussen hebben gekozen die nog niet lang stilgestaan hadden, heeft de simpele reden dat er enorm veel haast geboden was. Er was een acuut tekort aan bussen. Er stonden ruim 25 bussen langs de kant van de weg in Het Gooi en omstreken die allemaal afgesleept moesten worden.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door JeePee »

Hgn is inderdaad Hoogeveen. Harlingen is iets anders, weet alleen niet meer zo gauw wat.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Milco »

Nou lees ik her en der dat er bijna 30 bussen van de Bilt en andere concessies in 't Gooi rijden om de MAN's op te vangen, maar dit is volgens mij niet genoeg, als je bekijkt dat de Connexxion 8729 t/m 8791 allemaal MAN's zijn voor 't Gooi. Dit zijn 63 bussen, die de garage in moeten. Dan zijn die 30 bussen die er tijdelijk rijden volgens mij nog langh niet genoeg om alle bussen op te vangen.
Nu weet ik wel dat er ivm de zomerdienstregeling minder bussen rijden, maar als er normaal 63 MAN's zijn, lijkt het mij stug dat ze aan 30 bussen genoeg hebben in deze regio.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door ejm301 »

Er stonden ook al wat Amba's en Caetano's en de zomerdienstregeling is al begonnen. Dus met die 30 extra bussen moet dat makkelijk kunnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Connexxion laat ruim 20 bussen afslepen

Bericht door Daniel »

Connexxion laat ruim 20 bussen afslepen
Geplaatst op: zondag 18 juli 2010 12:07
Laatst bijgewerkt: zondag 18 juli 2010 12:09


't Gooi - Na de brand heeft de directie van Connexxion besloten per direct alle MAN voertuigen van een bepaald type te laten stoppen. De bussen mochten geen meter meer rijden. Bergnet heeft tot laat alle voertuigen door het gehele gooi moeten ophalen en naar de werkplaats aan de Larenseweg moeten slepen.
De oorzaak is waarschijnlijk een afdekplaat bij de motor die er eerder bij de werkplaats is opgezet.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Suus »

Wat ik begrijp is dat alleen de bussen waarvan het katalysatorlampje aan staat uit dienst zijn, en dat de andere bussen pas uit dienst gaan als dat lampje (direct) gaat branden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Daniel »

Nee in de artikelen is te lezen dat de bus 5 minuten nadat 't lampje van de oververhitte katalysator aan gaat in brand vliegt.

Lijkt me logischer dan men vrij recent is gestart met het plaatsen van de afdekplaat bij de motor die in 't artikel in m'n laatste bericht hier vermeld wordt. Dat verklaart ook waarom alleen de Lions City T's in de Gooi- en Vechtstreek zo licht ontvlambaar zijn. En allicht hadden de bussen die nu nog wel rijden die plaat nog niet :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door ejm301 »

Het probleem zou zitten in de roetfilter. Maar het is nu allemaal nog giswerk.
Voor de liefhebbers, het gaat om de storing: EDC Diagnose 03785-XX
Deze bewuste storing is al aanwezig sinds de aflevering. En verschijnt dus ook regelmatig.

Deze bussen uit de 8700 en 8800 serie zijn aangepast op verzoek en naar de eisen van Connexxion. De kwaliteit is niet naar de maatstaven van MAN. Niet 1 bus is hetzelfde qua bedrading.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Daniel »

Had vandaag 't idee weer meer MAN Lions City T's op de dienst te zien, maar dan wel voornamelijk op lijn 100. Verder amper Alliances meer aangetroffen (ben niet verder dan 2 gekomen op 'n tochtje Amersfoort - Eemnes - Laren - Blaricum - Huizen - Bussum - Naarden - Hilversum - Amersfoort)
Wel nog diverse MAN/Ceatano's en vooral een uitgebreid assortiment aan Ambassadors. Meer 1700'en, paar 1800'en en ook 'n stel 8200'en. (Al was de 4138 die ik in Naarden-Vesting trof nog de leukste in opvallendheid dat 'ie er niet thuishoort)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door ejm301 »

De Alliances zijn zsm van de dienst afgehaald. Deze mogen door de milieueisen Amsterdam niet. Doen ze het wel kost dat 160 euro per keer. Daarom zijn er nog meer Ambassadors gehaald.

Deze week zullen de meeste Lion City's weer rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Daniel »

Vast Connexxion-logica dan dat één van de twee Alliances die ik nog wel zag op lijn 102 reed... die komt toch echt in Amsterdam (of mag Amsterdam Zuidoost wel?)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door ejm301 »

Zuidoost mag wel volgens mij.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Klaasje »

De Milieuzone bevindt zich alleen binnen de cirkel van de A10 als ik me niet vergis. Zuid-oost ligt daar buiten.
Zaten bij die 82xx-en toevallig ook Almeerders? (8220-8224, 8240-8248, 8278-8303) Of heb je dat niet gezien?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Voor derde keer in korte tijd brand in lijnbus Connexxio

Bericht door Daniel »

Klaasje schreef:De Milieuzone bevindt zich alleen binnen de cirkel van de A10 als ik me niet vergis. Zuid-oost ligt daar buiten.
Dat betekend dat alleen lijn 101 daar last van zou hebben (en die komt legt nou ook weer geen schokkende afstanden binnen die cirkel af). Houdt je genoeg andere lijnen over om Alliances op in te zetten zou ik toch zeggen, had 'n hoop inspanning om al die bussen te verplaatsen gescheeld.
Zaten bij die 82xx-en toevallig ook Almeerders? (8220-8224, 8240-8248, 8278-8303) Of heb je dat niet gezien?
Blijk twee keer dezelfde 8200 op de foto te hebben, maar dat was de 8215 dus da's in ieder geval dan geen Almeerder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten