Dynamische reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Dynamische reisinformatie

Bericht door Joshua »

Nog 5 minuten, nog 4,3,2,1 en daar is de bus! Op veelgebruikte bushaltes in Brabant kunt u straks precies zien hoeveel minuten u nog moet wachten.

Door de rechtstreekse communicatie met de boordcomputer in elke bus is de informatie bij de halte altijd actueel en inclusief een eventuele vertraging.

Ruim 100 nieuwe dynamische reisinformatie- panelen
Om busreizigers beter te informeren realiseren gemeenten en provincie samen deze dynamische reisinformatie-panelen (DRIS).

De displays op het proeftraject Breda-Oosterhout-Dongen-Tilburg zijn goed bevallen, net als de displays van de stadsdienst Tilburg. Daarom komen er in Brabant ruim 100 nieuwe displays. Aan de hoogwaardige openbaar vervoerlijnen (Volans en Brabantliner) komt bij elke bushalte een display te staan. Op de grote OV-knooppunten komen er zelfs meerdere te staan.
Lees verder

Bron: Brabant.nl
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dynamische reisinformatie

Bericht door Dexter »

Hahaha ik zie het al voor me dat mensen bij de bushalte staan af te tellen alsof het Oud & Nieuw is! :lol: Het wachten wordt wel stukken dragelijker door een dynamische aankondiging die aftelt naar 0. Een vertrektijd alleen is vrij statisch.
Vallend blad maakt rails glad.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dynamische reisinformatie

Bericht door webguy »

In Lelystad hebben ze dat: een scherm met alleen een getal (aantal minuten) tot de volgende bus. Ik wil dan altijd meer weten :)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dynamische reisinformatie

Bericht door Dexter »

Ja, ik zie dat bij meer Maxx-Stadsdiensten, maar alleen een scherm met 2 getallen vind ik dan weer te simpel. Gewoon een scherm met lijn, bestemming, xx minuten tot vertrek (zoals bij veel metrosystemen) en eventuele - of + vertraging.

In de Parijse metro hebben ze SIEL wat een soortgelijk systeem is als de Maxx-aanduidingen, maar dan geintegreerd in een paneel wat het lijnnummer en de richting aangeeft en tevens een klokje bevat. (foto's) Hoewel het systeem alleen de 2 eerstvolgende treinen kan aangeven, kan het door kleine, subtiele mogelijkheden veel meer informatie aangeven dan dat je op het eerste gezicht zou zeggen. Als de teller op 00 staat en gaat knipperen zit de metro in de nadering van het station ('à l'approche'). Als de 00 stilstaat, staat de metro aan het perron ('train à quai'). Bij verstoringen of geen informatie toont het paneel .. of --. En last but not least is het systeem dynamisch. Tijdens de laatste stakingen zag ik aanduidingen met: 65 of zelfs 93 :!: :shock: En dat voor een metrolijn die normaal een frequentie van 1,5 minuten heeft!
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dynamische reisinformatie

Bericht door Daniel »

Op Almere Centrum viel me vanmiddag op dat ze daar DRIP's hebben die naar 'n merkwaardig tijdstip aftellen... lijn 160 moest pas over een minuut of 7 komen en toen stond er al "3 min" als verwachte tijd tot aankomst bij. Dat werd "verwacht 15.30" (= de geplande vertrektijd) toen 't tellertje bij 0 was. De bus kwam er ook pas vlak voor de vertrektijd aangereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dynamische reisinformatie

Bericht door Klaasje »

De "Verwacht xx:xx" wordt gebruikt wanneer de bus de actuele positie niet doorgeeft. Dat kan zijn omdat de gps niet werkt, de gsm verbinding verbroken is of er geen bus is aangemeld op de omloop (dat laatste is een schoonheidsfoutje)
Compleet conform de aanbeveling van een adviesbureau dat is opgesteld t.b.v. Dris voor MRAnet.
Door niet af te tellen wordt niet de suggestie gewekt dat de bus ook echt over x minuten komt. Op die manier wordt de aftelklok betrouwbaarder naar de reiziger omdat de klok zo niet tot "busje" blijft aftellen terwijl er geen bus is. :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dynamische reisinformatie

Bericht door Daniel »

Waarom was de klok in het geval dat ik beschreef dan eerst aan het aftellen om daarna pas "Verwacht 15.30 uur" te tonen?! Het zou in dat geval best kunnen dat de bus al aangemeld was overigens aangezien hij met het juiste lijnnummer en bestemming kwam aanrijden, maar dan zou dat verwacht xx.xx er weer niet horen te staan volgens jouw bericht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dynamische reisinformatie

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat de communicatie over de gsm-verbinding is weggevallen of dat het gps-systeem het niet goed deed. We hebben het hier wel over Infoxx :wink: :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten