Nog 5 minuten, nog 4,3,2,1 en daar is de bus! Op veelgebruikte bushaltes in Brabant kunt u straks precies zien hoeveel minuten u nog moet wachten.
Door de rechtstreekse communicatie met de boordcomputer in elke bus is de informatie bij de halte altijd actueel en inclusief een eventuele vertraging.
Ruim 100 nieuwe dynamische reisinformatie- panelen
Om busreizigers beter te informeren realiseren gemeenten en provincie samen deze dynamische reisinformatie-panelen (DRIS).
De displays op het proeftraject Breda-Oosterhout-Dongen-Tilburg zijn goed bevallen, net als de displays van de stadsdienst Tilburg. Daarom komen er in Brabant ruim 100 nieuwe displays. Aan de hoogwaardige openbaar vervoerlijnen (Volans en Brabantliner) komt bij elke bushalte een display te staan. Op de grote OV-knooppunten komen er zelfs meerdere te staan.
Lees verder
Bron: Brabant.nl
Dynamische reisinformatie
Re: Dynamische reisinformatie
Hahaha ik zie het al voor me dat mensen bij de bushalte staan af te tellen alsof het Oud & Nieuw is! Het wachten wordt wel stukken dragelijker door een dynamische aankondiging die aftelt naar 0. Een vertrektijd alleen is vrij statisch.
Vallend blad maakt rails glad.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Dynamische reisinformatie
In Lelystad hebben ze dat: een scherm met alleen een getal (aantal minuten) tot de volgende bus. Ik wil dan altijd meer weten :)
Re: Dynamische reisinformatie
Ja, ik zie dat bij meer Maxx-Stadsdiensten, maar alleen een scherm met 2 getallen vind ik dan weer te simpel. Gewoon een scherm met lijn, bestemming, xx minuten tot vertrek (zoals bij veel metrosystemen) en eventuele - of + vertraging.
In de Parijse metro hebben ze SIEL wat een soortgelijk systeem is als de Maxx-aanduidingen, maar dan geintegreerd in een paneel wat het lijnnummer en de richting aangeeft en tevens een klokje bevat. (foto's) Hoewel het systeem alleen de 2 eerstvolgende treinen kan aangeven, kan het door kleine, subtiele mogelijkheden veel meer informatie aangeven dan dat je op het eerste gezicht zou zeggen. Als de teller op 00 staat en gaat knipperen zit de metro in de nadering van het station ('à l'approche'). Als de 00 stilstaat, staat de metro aan het perron ('train à quai'). Bij verstoringen of geen informatie toont het paneel .. of --. En last but not least is het systeem dynamisch. Tijdens de laatste stakingen zag ik aanduidingen met: 65 of zelfs 93 En dat voor een metrolijn die normaal een frequentie van 1,5 minuten heeft!
In de Parijse metro hebben ze SIEL wat een soortgelijk systeem is als de Maxx-aanduidingen, maar dan geintegreerd in een paneel wat het lijnnummer en de richting aangeeft en tevens een klokje bevat. (foto's) Hoewel het systeem alleen de 2 eerstvolgende treinen kan aangeven, kan het door kleine, subtiele mogelijkheden veel meer informatie aangeven dan dat je op het eerste gezicht zou zeggen. Als de teller op 00 staat en gaat knipperen zit de metro in de nadering van het station ('à l'approche'). Als de 00 stilstaat, staat de metro aan het perron ('train à quai'). Bij verstoringen of geen informatie toont het paneel .. of --. En last but not least is het systeem dynamisch. Tijdens de laatste stakingen zag ik aanduidingen met: 65 of zelfs 93 En dat voor een metrolijn die normaal een frequentie van 1,5 minuten heeft!
Vallend blad maakt rails glad.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dynamische reisinformatie
Op Almere Centrum viel me vanmiddag op dat ze daar DRIP's hebben die naar 'n merkwaardig tijdstip aftellen... lijn 160 moest pas over een minuut of 7 komen en toen stond er al "3 min" als verwachte tijd tot aankomst bij. Dat werd "verwacht 15.30" (= de geplande vertrektijd) toen 't tellertje bij 0 was. De bus kwam er ook pas vlak voor de vertrektijd aangereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dynamische reisinformatie
De "Verwacht xx:xx" wordt gebruikt wanneer de bus de actuele positie niet doorgeeft. Dat kan zijn omdat de gps niet werkt, de gsm verbinding verbroken is of er geen bus is aangemeld op de omloop (dat laatste is een schoonheidsfoutje)
Compleet conform de aanbeveling van een adviesbureau dat is opgesteld t.b.v. Dris voor MRAnet.
Door niet af te tellen wordt niet de suggestie gewekt dat de bus ook echt over x minuten komt. Op die manier wordt de aftelklok betrouwbaarder naar de reiziger omdat de klok zo niet tot "busje" blijft aftellen terwijl er geen bus is. :pos:
Compleet conform de aanbeveling van een adviesbureau dat is opgesteld t.b.v. Dris voor MRAnet.
Door niet af te tellen wordt niet de suggestie gewekt dat de bus ook echt over x minuten komt. Op die manier wordt de aftelklok betrouwbaarder naar de reiziger omdat de klok zo niet tot "busje" blijft aftellen terwijl er geen bus is. :pos:
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dynamische reisinformatie
Waarom was de klok in het geval dat ik beschreef dan eerst aan het aftellen om daarna pas "Verwacht 15.30 uur" te tonen?! Het zou in dat geval best kunnen dat de bus al aangemeld was overigens aangezien hij met het juiste lijnnummer en bestemming kwam aanrijden, maar dan zou dat verwacht xx.xx er weer niet horen te staan volgens jouw bericht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dynamische reisinformatie
Ik denk dat de communicatie over de gsm-verbinding is weggevallen of dat het gps-systeem het niet goed deed. We hebben het hier wel over Infoxx
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten