Beperkingen treinmaterieel

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door iljitsch »

Een halte in de Jan Hendrikstraat zou niet verkeerd zijn, handig voor mensen in het Ibis-hotel. Maar lijn 6 wordt er natuurlijk niet sneller van, en het omrijden maakt 'm ook duurder met de chipkaart.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door Daantje »

iljitsch schreef:
htm_tram schreef:Hoewel tramlijn 6 binnen een jaar een andere route gaat krijgen ;)
Hoe dan? De enige andere manier om van 't centrum richting Leidschendam te komen is via Ypenburg...
Ik dacht dat in de toekomst tram 6 zou gaan rijden naar Leidschendam Noord en tram 2 naar Antoniushove omdat op tram 2 randstadrailvoertuigen gaan rijden die geen keerlus nodig hebben omdat ze ook achteruit kunnen rijden waardoor de keerlus bij Antoniushove weg kan (mits je tram 19 ook laat eindigen bij Leidschendam Noord of met andere voertuigen laat rijden) en je een hoop ruimte spaart voor het ziekenhuis.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door Ronald »

NS-Reiziger schreef:Daarvoor kon met name in de weekenden de rijtijdmarge zo ruim uitvallen dat wanneer op tijd, 10 minuten de Amersfoortse stoeptegels op de foto gezet konden worden. Eigenlijk vind ik zoiets vreselijker dan af en toe +15.
Dat ben ik niet in alle gevallen met je eens. Door dit soort grapjes is de vertraging naar Apeldoorn en Deventer misschien maximaal +15, maar voor verdere bestemmingen is dit al gauw +30 of zelfs +60.
Als je van zo'n overstapverbinding gebruik maakt en ergens op tijd wilt zijn, moet je eigenlijk altijd een half uur eerder vertrekken. (Voorbeeld is ook de verbinding Utrecht-Venlo met overstap in Eindhoven. Als de s800 uit Utrecht onverhoopt voor Eindhoven even stilstaat voor een rood sein voor kun je je aansluiting wel vergeten).

De factor "betrouwbaarheid" heeft dus ook een belangrijk aandeel in de reistijd, in plaats van alleen maar de kale cijfertjes.

Maar misschien gaat dit een beetje off-topic :oops: .
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beperkingen trammaterieel

Bericht door reisthijs »

Daantje schreef:Ik dacht dat in de toekomst tram 6 zou gaan rijden naar Leidschendam Noord en tram 2 naar Antoniushove omdat op tram 2 randstadrailvoertuigen gaan rijden die geen keerlus nodig hebben omdat ze ook achteruit kunnen rijden waardoor de keerlus bij Antoniushove weg kan (mits je tram 19 ook laat eindigen bij Leidschendam Noord of met andere voertuigen laat rijden) en je een hoop ruimte spaart voor het ziekenhuis.
Alleen zal de inzet van RandstadRailvoertuigen op lijn 2 maar tijdelijk zijn - wanneer die nieuwe regioCitadissen nodig zijn voor versterking van de lijnen 3 en 4 krijgt lijn 2 weer 'gewone' trams. Er komt over een paar jaar wel een opvolger voor de GTL aan maar het is nog niet duidelijk of dat dan één- of tweerichtingstrams worden.
Daniel schreef:Enige wat ik zou kunnen bedenken is ontlasting van de tramtunnel.
Ik vermoed dat het te maken heeft met een toekomstige frequentieverhoging van RandstadRail, of misschien de inzet van gekoppelde trams - dat kost ook capaciteit in de tramtunnel omdat er dan minder trams tegelijk langs het perron passen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door htm_tram »

Daniel schreef:Enige wat ik zou kunnen bedenken is ontlasting van de tramtunnel. Maar daar kan htm_tram vast meer over vertellen want die kwam aanzetten met een alternatieve route voor lijn 6. Ik noemde zomaar een mogelijkheid om in Leidschendam te komen zonder door de tunnel te gaan om de stelling van iljitsch dat dat niet kan onderuit te halen.
Tram 6 zou tussen Laan van NOI en ergens tot in het centrum een eigen route gaan krijgen (uiteraard wel via Centraal), omdat het te druk is in de tunnel. HTM is samen met de gemeente aan het onderzoeken waar ze de toekomstige route willen hebben. Maar waarschijnlijk niet via Centraal (boven perron).

Eindpunt van tram 6 bij ziekenhuis Antonishoeve (Leidschendam) gaat er binnenkort uit. Het ziekenhuis wil gaan uitbreiden waardoor het mischien een keerdriehoek word omdat dat minder ruimte kost. Tijdens de verbouwing zal alles naar noord moeten gaan rijden.

Bron: HTM (A)
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door iljitsch »

Tja dan zijn er maar twee opties: (weer) door de bezuidenhoutseweg, of over het bernhardviadukt. Het eerste is mooi voor de ministeries en de school aldaar. Dit betekent wel een heel flink stuk nieuw spoor over drukke straten...
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door htm_tram »

Er wordt zelfs gesproken of het Schenkviaduct :shock:

Het Bernhard viaduct kon wel maar je tram heeft een bepaalde remweg en na het viaduct heb je die grote kruising met de Juliana van Stolberglaan, prins Clauslaan en de Utrechtse baan. Tenzij ze natuurlijk daar een wissel kunnen maken aan het tram viaduct. Maar het kruispunt moet dan flink op de schop. De gemeente Den haag wou juist weer geen tram over de Bezuidehoutseweg. Ik ben dus erg benieuwd...

Edit-

Heb 3 routes na getekent, echter waren er nog 2 opties maar die weet ik niet meer :)

Afbeelding

Afbeelding
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door robert55 »

iljitsch schreef:Tja dan zijn er maar twee opties: (weer) door de bezuidenhoutseweg, of over het bernhardviadukt. Het eerste is mooi voor de ministeries en de school aldaar. Dit betekent wel een heel flink stuk nieuw spoor over drukke straten...
We zijn wel ver van de beperkingen van treinmaterieel, maar toch: in het volgend decennnium wordt Binckhorst [niet het rangeerterrein maar het industriegebied] herontwikkeld. Daar hoort ook een tramontsluiting naar Centraal bij. Een optie die daarbij een tijdje de voorkeur had [maar met de huidige bouwcrisis gaat alles langzamer en kan dus anders lopen] was Voorburg station - Maanweg - Rijnstraat - Herengracht - Kalvermarkt. Dan heb je dus al een mooie aanzet voor een tweede route Centrum - Laan van NOI.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door iljitsch »

Er rijdt nu net inderdaad een of andere vage locomotief met een soort balkon voorop, mogelijk op en apart karretje, langs op spoor 3 op schiphol. Ik zag geen pantograaf maar ruik wel een uitlaatlucht...

Een uur geleden vertrok de OV-chiptrein richting Leiden. Die zal dan over een uur wel weer terug zijn en de andere kant op gaan, dan neem ik die maar richting Utrecht.

Ik ben benieuwd hoe dat afloopt als ik net voor 4 uur incheck met m'n chipkaart.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door iljitsch »

robert55 schreef:in het volgend decennnium wordt Binckhorst [niet het rangeerterrein maar het industriegebied] herontwikkeld. Daar hoort ook een tramontsluiting naar Centraal bij. Een optie die daarbij een tijdje de voorkeur had [maar met de huidige bouwcrisis gaat alles langzamer en kan dus anders lopen] was Voorburg station - Maanweg - Rijnstraat - Herengracht - Kalvermarkt. Dan heb je dus al een mooie aanzet voor een tweede route Centrum - Laan van NOI.
De overheid heeft toch geen last van een slappe kapitaalmarkt, en kan dus juist nu lekker goedkoop laten bouwen. Goed voor de overheid, die geld bespaart, en goed voor de aannemers, die toch nog wat werk hebben.

Ik begreep dat ze lijn 11 wilden doortrekken naar de binckhorst en dan op z'n randstadrails. (Lekker makkelijk ook want 80% van het trajekt van lijn 11 is vrije baan en was vroeger ook in gebruik voor treinen dus zo'n RegioCitadis zal daar geen problemen geven en die overige 20% gaat er dan af, met het nieuwe eindpunt bij de haven.) Maar als eea naar station Voorburg gaat, dan heb je toch nog geen aansluiting naar Laan van NOI? Dan zal je toch nog wat spoor moeten aanleggen, ik neem aan om ergens op het huidige trajekt van lijn 2 in Voorburg aan te sluiten. Maar als je lijn 6 daar laat rijden dan is er geen tram meer in de wijk mariahoeve, wat mij toch bezwaarlijk lijkt. Sowieso is al dat gekronkel in het chipkaarttijdperk lastig te verkopen, niet alleen maakt dit alles trager, maar ook nog duurder.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door robert55 »

iljitsch schreef: De overheid heeft toch geen last van een slappe kapitaalmarkt, en kan dus juist nu lekker goedkoop laten bouwen. Goed voor de overheid, die geld bespaart, en goed voor de aannemers, die toch nog wat werk hebben.
Dat is te makkelijk gezegd. Amsterdam heeft een paar weken terug een voorlopige stop gezet op alle bouwprojecten waarvoor nog geen contracten zijn gesloten. Den Haag zal niet veel meer financiele ruimte hebben.
Ik begreep dat ze lijn 11 wilden doortrekken naar de binckhorst en dan op z'n randstadrails. (... zo'n RegioCitadis zal daar geen problemen geven)
Alle nieuwe projecten en grote vernieuwingen worden zo gemaakt dat er breder en langer materieel kan rijden.
Maar als eea naar station Voorburg gaat, dan heb je toch nog geen aansluiting naar Laan van NOI?
Nee, maar je hebt dan wel weer sporen op de Herengracht en dan zou je in aansluiting daarop ook weer sporen op de Bezuidenhoutseweg kunnen leggen. De wenselijkheid wordt erkend, de haalbaarheid is een tweede
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Er rijdt nu net inderdaad een of andere vage locomotief met een soort balkon voorop, mogelijk op en apart karretje, langs op spoor 3 op schiphol. Ik zag geen pantograaf maar ruik wel een uitlaatlucht...
Iets als op deze foto toevallig? http://www.flickr.com/photos/groen47/492543292/
De trein op de foto is de UST-96 van Eurailscout, een meettrein om ultrasoonmetingen te verrichten en zo defecten aan de spoorrails te ontdekken. Het ding rijdt op diesel, zodat alle sporen bereden kunnen worden. Het wagentje dat er achter rijdt is nodig om voldoende assen te laten rijden voor betrouwbare treindetectie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door webguy »

Een balkon voorop klinkt meer als een verbouwde Strukton 2200 toch? Af en toe rijden die ook met een extra karretje d'r achter.

Edit: deze dus
Afbeelding
Bron: railfaneurope.net
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door iljitsch »

Nee, het was geen van beide. Ik heb 'm niet zo goed gezien, ik zat met name naar het dak te kijken om te zien of-ie een pantograaf had. Wat me daar opviel was dat er een soort knalpot op het dag zat. Hij was dus zeker niet netjes glad afgewerkt. Dat soort balkon waar ik het over had had inderdaad zoiets als dat karretje achterop kunnen zijn, maar dan dus met wat opbouw. Ik kon niet goed zien of het onderdeel van de locomotief was of niet.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door Bastiaan »

De omschrijving duidt op de VST-05, de enige videoschouwtrein die er was voordat de drie 2200'en tot VST-07-1 t/m 3 werden omgedoopt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door Wubbo »

Niet alleen Eurailscout heeft videoschouwtreinen, ook BAM en Volker hebben zo'n ding. Ik kan alleen zo snel geen plaatjes vinden van die twee.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door Geert »

webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door webguy »

Die van Volker en BAM zijn inderdaad omgebouwde stopmachines, wat vrij duidelijk te zien is. Die van BAM heeft ipv een kop om spoor te verleggen een videoopname kop... Overigens doen stopmachines al genoeg andere dingen met spoorgeometrie dat het me een slimme verbouwing lijkt ;)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Beperkingen treinmaterieel

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Die van Volker ziet er zo uit: http://www.flickr.com/photos/wouteradri ... 205904963/
Zoëen was het, ja.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten