OVer Missers in de Reisinformatie #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door tsov »

Decenniumbug? :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Marc »

Afgelopen zaterdag (en ook vandaag) probeerde iemand de TBP van Maastricht vol te krijgen: Door werkzaamheden rijdt de serie s800 niet tussen Den Bosch en Utrecht. De treinen tussen Maastricht en Den Bosch rijden onder nummer 7008xx, maar hier kan het systeem nog niet mee overweg. Elk half uur komt "..." als eindbestemming op het scherm.
Wat doet Prorail dan: voor de informatie op het station wordt de serie 7008xx opgeheven en de 8xx wordt weer ingelegd, met de toevoeging dat deze trein slechts tot Den Bosch rijdt. Op de TBP'en verschijnt dan:

Code: Selecteer alles

xx:23               Intercity
Alkmaar

Rijdt niet verder dan Den Bosch
xx:23 Intercity ... rijdt niet
xx:53 Intercity ... rijdt niet
Volgende trein: xx:53 Intercity Alkmaar
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

Herinneren we de probleempjes met Leeuwarder bestemmingen in InfoXX nog? Nee? Nou, Qbis heeft dus precies dezelfde kuren alleen daar is 't nog niet in opgelost...

Vroeg me al af hoe je een haltenaam als 't Slzske uit zou moeten spreken, maar dat bleek dus 't Slúske te moeten zijn zo was op 't haltebordje te lezen. Verder ook nog hetzelfde langs zien komen als waar InfoXX last van had: lbn i.p.v. lân :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door les7 »

Gisteren was de t5150 opgewaardeerd tot IC volgens de CTA:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

D'r ging iets niet helemaal goed in Den Bosch vanmiddag nadat meerdere verstoringen (naast de aanrijding bij Maarheeze ook nog een aangereden viaduct tussen Boxtel en Eindhoven) de treindienst in de war hadden geschopt.
Zo zou een IC naar Maastricht/Heerlen er op spoor 6 keren op de t856, maar bleef die trein constant op de AV staan met vertrekspoor 4a en 3 minuten vertraging. Hij vertrok toch echt op tijd... Tuffy was helemaal het spoor bijster want die wist te melden dat deze IC als eindbestemming Schagen had (op de TBP's stond wel gewoon Alkmaar).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

Kennelijk is 't erg lastig alle reisinformatiebronnen dezelfde informatie te laten geven... Zowel het spoorboekje als de vertrekstaten op Rotterdam Centraal geven aan dat het Rotterdamse deel van de t1783 tot Amersfoort rijdt op vrijdag, maar het blijkt toch echt maar tot Utrecht te rijden. Zeker van de vertrekstaten had ik dan toch wel een aangepaste versie verwacht.
Overigens stond 'ie in Rotterdam ook met "Utrecht C/Amersfoort" als bestemming op de CTA terwijl het Haagse deel waar aansluiting op wordt gegeven gewoon dagelijks naar Enschede rijdt. (de vermelding van de overstap voor Enschede ontbreekt in Rotterdam overigens ook geheel op de vertrekstaat)

Maken we de verwarring nog even compleet met een Haags deel dat in Utrecht aankomt met "Utrecht Centraal" op de koersdisplays, maar dat werd snel aangepast. In de rijwegen was overigens nog wel te zien dat er ooit echt gecombineerd werd: met het Rtd-deel op 11b en het Gvc-deel op 11a (beide met een los stel) is er volgens mij toch vrij weinig reden voor een geel-knipper tonend sein bij het kruiswissel, dat kan gewoon rood zijn dan...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Caspar »

Voor de liefhebbers: ik ga morgen een aantal bandjes opnemen over de werkzaamheden rondom Schiphol. Ben dus weer een paar weken te horen op de perrons.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

Geen foute bestemming, wel 'n leuke...
Afbeelding

Maar bij gebrek aan een actuele foto dan maar een uit 't archief: deze bestemmingsblunder (voor de duidelijkheid, er mist een N op het eind) is nu in principe dagelijks te zien op lijn 4...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Etienne »

Ehmm, juist.....

Afbeelding
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Wubbo »

Zo staat ie toch altijd op Utrecht?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

Waarbij je kunt afvragen waarom er niet gewoon "Hilversum" staat i.p.v. via Hilversum alsof het een afwijking zou zijn.
Maargoed, afwijkingen die geen afwijking zijn tonen zijn ze goed in bij NS... waarom op Amersfoort nu expliciet "Stopt ook in Duivendrecht" getoond moet worden bij de IC's naar Schiphol terwijl dat station een paar centimeter hoger op 't scherm ook al vermeld staat? :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Henk
Berichten: 74
Lid geworden op: di 28 okt 2008, 21:42
Locatie: Malden

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Henk »

Afgelopen maandag heb ik met 2 kinderen een rondje Zuid- en West-Nederland per trein gedaan.
In Roermond wilden we de trein naar Maastricht nemen. Er staat keurig aangegeven dat het stel aan de a-zijde van het perron naar Maastricht gaat, en aan de b-zijde naar Heerlen.
Ze hebben er echter niet aan gedacht om op de perronbordjes ook spoor 1A en 1B aan te geven. Het is allemaal spoor 1.
Dit leverde wat heen en weer geren op bij een aantal mensen :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Waarbij je kunt afvragen waarom er niet gewoon "Hilversum" staat i.p.v. via Hilversum alsof het een afwijking zou zijn.
Blijft een curieus geval, er zijn toch weinig voorbeelden waarin standaard zowel een belangrijk tussenstation (Hilversum) als de eindbestemming (Leiden) ontbreekt.
Hier zou toch op z'n minst een flapje bij mogen met "verder stoptrein Leiden Centraal" (wat er op Overvecht bijv. wél bij staat.)

Als de eindbestemming Leiden Centraal wel vermeld zou zijn dan was via Hilversum zeker een zinvolle toevoeging geweest, om duidelijk te maken dat deze via een omweg naar Leiden rijdt.
Henk schreef:Ze hebben er echter niet aan gedacht om op de perronbordjes ook spoor 1A en 1B aan te geven. Het is allemaal spoor 1.
Tja, men heeft dus het geniale idee bedacht om op de nieuwe digitale schermen de woordjes "voor" en "achter" overal te vervangen door "a-zijde" en "b-zijde" en is alleen even vergeten dat veel perrons helemaal geen verdeling in A en B hebben. In Den Bosch en Eindhoven gaat dat ook mis.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

En dan nog... ook als er wel een A en B-fase is bevindt de scheiding van beide treindelen zich lang niet altijd op de scheiding tussen A en B. Dan is een flapje/vermelding als "voorste twee treindelen" zoals bv. in Zwolle toegepast wordt al een stuk duidelijker wanneer een trein asymmetrisch gesplitst wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lamar
Berichten: 136
Lid geworden op: vr 12 jun 2009, 22:15

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door lamar »

Ik wist niet dat een slt ook op belgische spanning kon rijden, want ik stapte vandaag in de stoptrein van den haag centraal naar brussel zuid volgend de cta op Gv
''Schade dass die bahn nicht fliegen kann!''
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Marc »

De informatievoorziening in Maastricht kan al enkele weken wat beter:
de treinen t3526 en t3528 rijden sinds 19 juli niet tussen Maastricht en Eindhoven door werkzaamheden in Roermond (werkzaamheden rond het spoor bij de tunnel van het station). Volgens de vertrekstaat van Maastricht rijdt de trein gewoon en op de schermen staat de trein elke dag aangekondigd als niet-rijdend. Vanaf 19 juli heb ik één keer een omroepbericht gehoord over het niet-rijden van de treinen, andere dagen bleef het helaas stil.

Vanmorgen was iemand vergeten om de treinen te schrappen, beide treinen zouden gewoon gaan rijden. Maar helaas voor de wachtende reizigers: na een belletje van de PLP werd de trein om 07:07 van het bord gehaald...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Wubbo »

In Utrecht was er zojuist een storing aan de CTA's, waardoor mijn trein naar Den Haag binnenkwam onder de CTA van de trein naar Amersfoort. Om de verwarring te vergroten riep de HC ook nog eens om dat dit de trein naar Rotterdam was, dus de verwarring was compleet. En ik ben benieuwd waar ik zometeen uitkom ;-)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door tsov »

Stuur je een kaartje? :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Wubbo »

We rijden nu net voorbij Zoetermeer, dus het gaat goed ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

Eén van de reisinformatieschermen in de mB-bak van de m4206 toonde de informatie op een zachtgroen/grijze achtergrond i.p.v. een blauw/witte. Ook de normaal donkerblauwe tekst was zachtgroen :P

En wat me er in Amersfoort op opviel: er werd nu wel een aansluiting op Connexxion weergegeven. Daarnaast overigens nog de aansluiting naar Enschede voor de reizigers die nogsteeds niet overgestapt waren (dat kan immers ook al in Gouda en Utrecht vanuit de s12700)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

Lees net het volgende op NS.nl...
Rotterdam Centraal-Dordrecht
maandag 9 tot en met vrijdag 13 augustus

Oorzaak
•vernieuwing van wissels
Reisadvies
Maak gebruik van de overige treinen of de omreisroute
Aangepaste dienstregeling

•er rijdt eenmaal per uur een stoptrein tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht
Intercity's tussen Amsterdam Centraal en Dordrecht/Vlissingen rijden twee maal per uur door naar Vlissingen en ondervinden tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht een extra reistijd van een half uur
•Intercity's van Amsterdam Centraal naar Vlissingen rijden van Roosendaal naar Vlissingen als stoptrein
•stoptreinen van Rotterdam Centraal naar Den Haag Centraal rijden ongeveer een kwartier later dan gebruikelijk
•Intercity's Den Haag-Venlo, Sneltreinen Amsterdam-Dordrecht/Breda en stoptreinen Den Haag Centraal-Dordrecht/Roosendaal rijden niet tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht
Benieuwd hoe men het toch voor elkaar krijgt om de s2100 +30 op te laten lopen op 't stukje Dordrecht - Rotterdam (dan zou 'ie er 3x zo lang over doen) eens in de reisplanner gaan kijken... blijkt er helemaal geen sprake te zijn van +30 op dat traject. De lange extra reistijd is er namelijk alleen voor doorgaande reizigers: in Dordrecht staat de trein 'n kwartier stil en in Rotterdam 10 minuten, de reistijd is slechts 5 minuten langer (in zuidelijke richting precies andersom).

Overigens rijdt de s2100 ongeveer in het s1900 -pad wat het mogelijk maakt alle IC's over één spoor te sturen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Karl »

Maar als alle IC's over een spoor rijden, waarom kan de stoptrein dan maar 1x/h rijden? Ik zal wel iets gemist hebben...
Het is een spectrum.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Mark »

Daniel schreef:Eén van de reisinformatieschermen in de mB-bak van de m4206 toonde de informatie op een zachtgroen/grijze achtergrond i.p.v. een blauw/witte. Ook de normaal donkerblauwe tekst was zachtgroen :P
Gistermorgen deed de reisinformatie van de m4206 het prima in trein t1724. Ik heb alleen geen automatische omroep gehoord. Daarnaast deed de wifi het niet :neg: 's Avonds trof ik het stel op Dvd weer in trein t1681, nog steeds zonder wifi, met blanco buitendisplays en op de binnendisplays was zo te zien de nachttrein Es-Shl ingesteld, waardoor de schermen aardig in de war raakten. :neg:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Daniel »

Karl schreef:Maar als alle IC's over een spoor rijden, waarom kan de stoptrein dan maar 1x/h rijden? Ik zal wel iets gemist hebben...
Wellicht omdat de andere sporen buiten dienst zijn om de wissels te vervangen :wink:

Ik heb net eens wat met de planner zitten spelen en kwam zo tot de conclusie dat er tussen Rotterdam Lombardijen en -Centraal in beide richtingen over één spoor wordt gereden (op Rtz en Rtb vertrekt alles in beide richtingen van spoor 4). En laat een stoptrein in halfuursdienst nu net daar z'n tegentrein moeten kruisen.

Maar het gaat dus om het hele complex aan wissels dat rond Rotterdam Stadion ligt merk ik aan de gebruikte sporen. Daar was men onlangs trouwens al bezig het complete perron te vernieuwen.

Owja trouwens: om erachter te komen welke trein de stoptrein is moet je wel even de tussenstations tonen in de planner. De vervangende stoptreinserie 25000 heet namelijk in de ene richting "Sneltrein" en in de andere richting zelfs "Intercity" :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #4

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik zag gisteren een Irisbus te Dordrecht NS met op de bestemming "6 ARRIVA", kan ook een andere lijn geweest zijn.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten