"Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

"Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Ronald »

Arriva.nl meldt:
Reistip: Gebruik het ‘via’-station bij prijsberekening MerwedeLingelijn
Reist u op de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen dan adviseren wij u om bij de reisplanner van NS en bij de aanschaf van uw treinkaartje bij een van de automaten als ‘via’-station Gorinchem in te voeren.

Door het invoeren van dit ‘via’-station wordt de kortste route en hiermee de bijbehorende, voordeligste prijs berekend.

Automaten
De automaten zijn tijdelijk voorzien van een gele sticker om u te attenderen op dit ‘via’-station. Begin december 2010 worden die automaten voorzien van een pop-up scherm zodat u een keuze kan maken voor reizen voor deels met Arriva, of alleen met NS.

Indien u het ‘via’-station niet invoert wordt er een hogere prijs berekend. Houdt u hier rekening mee bij de aanschaf van uw treinkaartje.
Wat is dit nu weer voor flauwekul? Een kaartje Dordrecht-Geldermalsen is toch altijd alleen maar via Gorinchem geldig, dus kan toch altijd standaard het "goedkoopste" kaartje uit de automaat komen? Volgens mij zijn er maar weinig reizigers die bewust met NS via Dordrecht/Utrecht of Breda/'s-Hertogenbosch reizen :? .
Erg sympathiek is het i.i.g. niet om een argeloze reiziger (die niet zo veel verstand heeft van andere vervoerders zoals Arriva) te straffen met een veel te duur kaartje :neg: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Tja, regionale lijn zonder 1e klasse he... las laatst al ergens dat het 1e klas tarief Dordrecht - Utrecht tegenwoordig via Gouda berekend wordt, maar nu geldt dat dus ook voor de 2e klasse kennelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door reisthijs »

Hier nu dus ook al die idote regeling die we al kenden van Syntus-trajecten... (zou dit soms ook iets met de invoering van de OV-chipkaart te maken hebben?)
:neg:
NS reisplanner schreef:Let op: reist u via het traject Zutphen - Hengelo, Elst - Tiel of Dordrecht - Geldermalsen, dan kunt u de gevraagde reis ook maken met een andere vervoerder dan NS. Om in dat geval de juiste prijs voor u te kunnen berekenen, moet u een 'via'-station aangeven. Reist u via het Syntus-traject Zutphen - Hengelo, dan moet u Goor als 'via'-station vermelden. Reist u via het Syntus-traject Elst - Tiel, dan is Opheusden het 'via'-station. Reist u via het Arriva-traject Dordrecht - Geldermalsen, dan is Gorinchem het 'via'-station. Met een dergelijk via-kaartje kunt u uitsluitend via het Syntus- of Arriva-traject reizen.
Het 'probleem' wordt hier ook precies verkeerd om 'opgelost', er zou juist alleen een pop-up scherm moeten zijn als je een 1e-klaskaartje wil kopen met de mededeling dat er op de kortste route geen 1e klas aanwezig is. Dan zou je op dat moment dus kunnen kiezen tussen de gewone route met Arriva (2e klas) of de omweg met NS (1e klas). En hoef je de 2e-klas-reiziger niet lastig te vallen met deze nonsens.

Ook zoiets: met gewoon kaartje Dordrecht-Geldermalsen zou je toch (volgens de AVR-NS) eigenlijk helemaal niet via Gouda mogen reizen? Dan is het toch heel raar om standaard het tarief te reken voor een route die normaal gesproken niet toegestaan is zonder via-kaartje?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door robert55 »

reisthijs schreef:Hier nu dus ook al die idote regeling die we al kenden van Syntus-trajecten... (zou dit soms ook iets met de invoering van de OV-chipkaart te maken hebben?)
:neg:
Natuurlijk, de OVC is een uitvinding van de duivel en de bron van alle kwaad :D
Hij kent alleen helemaal geen via-kaartjes
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Vinny »

En hoef je de 2e-klas-reiziger niet lastig te vallen met deze nonsens.
Dat is natuurlijk de boel omdraaien. Als eerste klas reiziger betaal ik extra om zo min mogelijk hoofdpijn op mijn reis op te doen. Derhalve vind ik dat wanneer tweede klas reizigers nog goedkoper willen reizen dan ze normalitair toch al doen daar best wel enige moeite voor mogen doen :idea: :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Geert »

Lelijke opgelost inderdaad, de oplossing die Reisthijs voorstelt is veel beter :)

Ik zag trouwens in Vlaardingen afgelopen dinsdag dat er stickers op de kaartautomaat zaten die deze nieuwe regeling vermelden (in de trant 'Wilt u naar Geldermalsen met Arriva? Koop dan een kaartje via Gorinchem'). In Utrecht zag ik dergelijke stickers in het geheel niet...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

Wat is er zo moeilijk aan het maken van die popup dat dat nog een half jaar moet duren eigenlijk?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Ook zoiets: met gewoon kaartje Dordrecht-Geldermalsen zou je toch (volgens de AVR-NS) eigenlijk helemaal niet via Gouda mogen reizen? Dan is het toch heel raar om standaard het tarief te reken voor een route die normaal gesproken niet toegestaan is zonder via-kaartje?
Volgens een artikel wat ik ooit elders hierover las (dat had het trouwens ook alleen over een hoger 1e klas tarief) ging het meer om de reis Dordrecht - Utrecht die zo ongeveer niemand via Geldermalsen maakt maar die wel zo berekend werd. Al kan ik me bijna niet voorstellen dat dat echt minder kilometers zijn...

Maar in dat geval alleen maar meer tegenstrijdigheden met de AVR-NS: vanaf Dordrecht Stadspolders en Sliedrecht is de route via Gouda immers er een met twee overstappen en telt die via Geldermalsen er slechts eentje. Vanaf Hardinxveld-Giessendam wordt 'ie helemaal mooi: dan is 't via Geldermalsen én de minste overstappen én de kortste reistijd waarvoor je dan 'n via-kaartje zou moeten kopen :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Stefan »

Daniel schreef:Volgens een artikel wat ik ooit elders hierover las (dat had het trouwens ook alleen over een hoger 1e klas tarief) ging het meer om de reis Dordrecht - Utrecht die zo ongeveer niemand via Geldermalsen maakt maar die wel zo berekend werd. Al kan ik me bijna niet voorstellen dat dat echt minder kilometers zijn...
Ik meen dat het maarliefst 1 kilometer korter is via Gdm....
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

1 km ?! Dan zou het verschil toch zowiezo al niet zo enorm moeten zijn als gesteld werd.

Hoewel de prijsstijging in de 1e klas (kwam 36% voor Ddr-Ut tegen op de site van Kassa) wel weer verklaarbaar is: 't schijnt namelijk dat daarbij eerst op het stuk Ddr-Gdm het tweede klas tarief werd gerekend waardoor reizigers via Gouda dus een heel stuk voor 'n 2e klas prijs in de 1e klas zaten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door reisthijs »

Inderdaad: Dordrecht-Utrecht, 1e klas, vol tarief = € 20,40, hetzelfde maar dan 'via Gorinchem' = € 15,30. :!:
Daniel schreef:Maar in dat geval alleen maar meer tegenstrijdigheden met de AVR-NS: vanaf Dordrecht Stadspolders en Sliedrecht is de route via Gouda immers er een met twee overstappen en telt die via Geldermalsen er slechts eentje. Vanaf Hardinxveld-Giessendam wordt 'ie helemaal mooi: dan is 't via Geldermalsen én de minste overstappen én de kortste reistijd waarvoor je dan 'n via-kaartje zou moeten kopen :roll:
Ik heb ze even uitgetest met de reisplanner en zo werkt het dus niet! Je hebt alleen een via-kaartje nodig als het mogelijk is je bestemming te bereiken met uitsluitend NS-treinen. Van of naar een station tussen Ddr en Gdm wordt wel gewoon standaard te kortste route berekend.

Daardoor kan je dus nog steeds heel voordelig 1e klas van Dordrecht naar Utrecht, als je een kaartje vanaf Stadspolders koopt!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Hmm, was dat bij de Syntus-lijnen waarbij dit speelt ook zo? In dat geval vallen de gevolgen wel weer mee, hoewel, krijg je nu dan twee popups als je van Dordrecht naar Arnhem wilt? :mrgreen: (Je kreeg 'm al voor Syntus ookal is 't sinds 2007 een kwartier langzamer om binnendoor te stopperen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Geert »

Daniel schreef:1 km ?! Dan zou het verschil toch zowiezo al niet zo enorm moeten zijn als gesteld werd.

Hoewel de prijsstijging in de 1e klas (kwam 36% voor Ddr-Ut tegen op de site van Kassa) wel weer verklaarbaar is: 't schijnt namelijk dat daarbij eerst op het stuk Ddr-Gdm het tweede klas tarief werd gerekend waardoor reizigers via Gouda dus een heel stuk voor 'n 2e klas prijs in de 1e klas zaten.
Waar staat dat het prijsverschil groot is? Het verschil is inderdaad 1 (tarief)kilometer, maar sinds dit jaar werd de toeslag voor 1e klas niet gerekend tussen Dordrecht en Geldermalsen. Omdat reizen als Utrecht - Dordrecht via Geldermalsen - Gorinchem werden berekend, was het 1e klas-kaartje voor die reizen spontaan wel erg voordelig. Sterker nog, het was vanuit Utrecht voordeliger om een Overgang 2-1 naar Dordrecht te dan voor eentje naar Rotterdam. Dat zal NS wel recht hebben willen trekken, maar de oplossing is een beetje goedkoop. Waarom zo'n popup pas in december gerealiseerd kan worden ontgaat me eerlijk gezegd, het moet toch niet heel veel afwijken van de popup die al bestaat voor de Syntustrajecten...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Nouja, men heeft het over een hogere prijs... maar nu ik eens kijk over wat voor bedragen het gaat: is die 90 cent extra (voor Ddr-Gdm) op een 2e klas enkele reis nu echt de moeite om je klanten mee lastig te gaan vallen. Op Ddr-Ut bedraagt het prijsverschil overigens het wereldschokkende bedrag van... maarliefst 10 eurocent :roll: (op enkele reis vol tarief 2e klas)

Wat de eerste klas betreft: je schrijft precies wat ik al verkort schreef. En daar is 't uiteraard wel logisch je reiziger de keuze te bieden en vooral om een ander tarief te rekenen.

Wat de via-opties betreft: voor reizen Dordrecht - Utrecht klopt de via Gorinchem om de lagere prijs te krijgen. Voor Dordrecht - Geldermalsen moest ik echter een reis via Gouda plannen om de hogere prijs te krijgen. Daar lijkt de planner dus juist nog wel de volgens AVR-NS kortste route met de minste overstappen te kiezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Geert »

De reisplanner is vaak niet betrouwbaar als het gaat om prijzen, ik zou het even checken bij een kaartautomaat.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Voor Dordrecht - Geldermalsen moest ik echter een reis via Gouda plannen om de hogere prijs te krijgen. Daar lijkt de planner dus juist nog wel de volgens AVR-NS kortste route met de minste overstappen te kiezen.
Nou, niet helemaal, ik krijg het volgende resultaat:
Ddr-Gdm = € 14,50
Ddr-Gdm via Gouda = € 16,40
Ddr-Gdm via Gorinchem = € 8,10
dus waar die prijs voor Ddr - Gdm zonder via dan vandaan komt? :?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Bart »

reisthijs schreef:Nou, niet helemaal, ik krijg het volgende resultaat:
Ddr-Gdm = € 14,50
Ddr-Gdm via Gouda = € 16,40
Ddr-Gdm via Gorinchem = € 8,10
dus waar die prijs voor Ddr - Gdm zonder via dan vandaan komt? :?
Via Breda. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Via"-station bij treinkaartje MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Ah, € 1,90 verschil... verkeerd gekeken bij 't bedragen van elkaar aftrekken.

Maargoed...
Dordrecht - Utrecht: € 12,00
Dordrecht - Utrecht via Gorinchem: € 11,90
Dordrecht - Utrecht via Geldermalsen: € 19,10

...kijk dus maar heel erg uit dat je echt de juiste via kiest :!: (Die laatste geeft dit tarief overigens in combinatie met een reis Ddr-Gdm met Arriva, effectief exact hetzelfde advies als met via Gorinchem)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten