Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Mazzel dat er in Lw nog licht brandde?
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Een slijptrein is om het railprofiel weer in de juiste vorm te krijgen. Zonder railprofiel heb je de wielflenzen nodig om een trein op het spoor te houden, wat (meer) geluidsoverlast veroorzaakt. Hoewel het dus eerder tot meer geluidsoverlast dan tot onveiligheid leidt, komt slijpen de veiligheid van het spoor wel zeker ten goede. Dat het men niet enkel om geluidsoverlast te doen is, blijkt al wel dat een spoorlijn op het Friese platteland geslepen wordt.Daniel schreef:Niks? Althans, als ik alle berichten hierover mag geloven dan dient het slijpen van het spoor slechts om de geluidsoverlast te verminderen.NS-Reiziger schreef:En wat betekent het nou voor de veiligheid dat het spoor niet meer geslepen wordt?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Maar als ik het goed begrijp rijdt Speno weer in opdracht van BAM. Lijkt me dus dat in dit geval BAM zal opdraaien voor eventuele extra kosten.
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Dan moet er toch ook wat mis gegaan zijn bij de verkeersleiding van Prorail zelf lijkt me. Of de machinist kon gewoon Nederlands spreken natuurlijk...Daniel schreef: Overigens meldt het AD vandaag dat de trein zelfs zonder Nederlandse begeleider onderweg naar Stavoren was! De trein zou tot Zwolle wel begeleid zijn maar daarna was er geen begeleider meer beschikbaar.
Misschien word het weer 's tijd voor een eigen slijptrein, zoals NS had in de jaren 70/80.
Minder gedoe met werktreinbegeleiders, gewoon machinisten inzetten die de trajectkennis in huis hebben.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Waarom zou je zo'n machinist aan de lijn krijgen? Ook bij een buitendienststelling krijg je lang niet alle machinisten van werktreinen aan de draad.Dan moet er toch ook wat mis gegaan zijn bij de verkeersleiding van Prorail zelf lijkt me. Of de machinist kon gewoon Nederlands spreken natuurlijk...
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
reisthijs schreef:Hoezo, Speno is toch zeker niet het enige bedrijf in Europa dat sporen kan slijpen? Prorail zal alleen een ander bedrijf moeten inhuren voor dat werk.
je kunt sporen handmatig slijpen. Dat is alleen een rotklus voor de betrokken spoowegmonteurs, en daarnaast erg arbeidsintensief. Merk op dat spoorslijpen ook zorgt voor betere remwerking, dus het is zeker een nuttig onderhoudsklusje wat je dus niet zomaar over boord kan zetten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Ik dacht juist dat bij een opleiding tot machinist altijd veel nadruk op de trajectkennis gelegd werd, en je het traject mag pas rijden als je het goed kent. Maar blijkbaar wordt er dus ook dus zomaar personeel zonder trajectkennis de baan opgestuurd:Daniel schreef:Overigens meldt het AD vandaag dat de trein zelfs zonder Nederlandse begeleider onderweg naar Stavoren was! De trein zou tot Zwolle wel begeleid zijn maar daarna was er geen begeleider meer beschikbaar.
"alsjeblieft, hier zijn de sleuteltjes, Stavoren is bij Leeuwarden linksaf, veel succes" :? .
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Overigens staat er nu in een NOS artikel (en wordt er op Somda er op gewezen) dat het IWV alleen heeft gezegd dat BAM de werktreinen met SPENO niet mag gebruiken met het huidige veiligheidsplan.
BronNOS schreef:De IVW vindt dat treinen van Speno pas weer mogen rijden als het veiligheidsplan van BAM is aangepast.
'Onverlichte borden bij Stavoren'
'Onverlichte borden bij Stavoren'
Geplaatst op: woensdag 28 juli 2010 09:58
Laatst bijgewerkt: woensdag 28 juli 2010 09:59
Het treinongeluk in Stavoren gebeurde mogelijk doordat borden langs het spoor daar niet zijn verlicht en doordat de automatische treinbeveiliging niet werkte. Dat schrijft het AD woensdag. Een woordvoerder van ProRail vindt het echter te vroeg om conclusies te trekken en spreekt tegen dat sprake is van een oud systeem.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 28 juli 2010 09:58
Laatst bijgewerkt: woensdag 28 juli 2010 09:59
Het treinongeluk in Stavoren gebeurde mogelijk doordat borden langs het spoor daar niet zijn verlicht en doordat de automatische treinbeveiliging niet werkte. Dat schrijft het AD woensdag. Een woordvoerder van ProRail vindt het echter te vroeg om conclusies te trekken en spreekt tegen dat sprake is van een oud systeem.
Lees verder
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Het zou toch wat zijn als alle machinisten in het donker gewoon klakkeloos S-borden gaan passeren En dan als reden geven: maar het bord is toch niet verlicht?
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Maar toch wel curieus dat het met onverlichte borden en niet-werkzame treinbeïnvloeding blijkbaar ok gevonden worden. Hier gaat Van Vollenhoven nog wel even een harde noot over kraken voor-ie met pensioen gaat.
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Volgens mij heeft een trein lampjes voorop waarmee ze borden kunnen verlichten. Of zie ik dat verkeerd? Anders zou het betekenen dat elk bord verlicht moet worden (want een bord omlaag naar 40 kun je ook met 140 voorbijrijden, dat heeft ook wel gevolgen). Ow, en doe alle borden langs de weg dan ook even, want ook die zijn onverlicht en dus onveilig. Stel je voor dat iemand niet doorheeft dat-ie een doodlopende straat in rijdt... ATB is nooit de oorzaak van een probleem. Het kan hoogstens ingrijpen als je niet doet wat je moet doen, maar het niet ingrijpen van de ATB is niet de oorzaak. Waarom reed die man daar zoveel te hard en zag hij kennelijk de borden niet, terwijl er al heel lang daar treinen rijden die binnenkomen op datzelfde bord en het nooit zo fout gaat als nu? Dat is de vraag.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Het probleem is natuurlijk vooral dat de machinist geen wegbekendheid had, Spenotreinen rijden immers met buitenlandse machinisten en worden dan(normaliter) vergezeld door een machinist die wel wegbekendheid heeft (pilot). Die weet dan dat je op een bepaalde plek het S-bord kunt verwachten en dat een kilometer verderop het spoor ophoudt. Een machinist die daar nog nooit gereden heeft zal allicht gemakkelijker een onverlicht bordje missen... Dat er geen lichtseinen stonden en dat de ATB van Speno niet werkt bij ATB-NG: dat heeft zeker bijgedragen aan dit ongeval, maar het is niet de primaire oorzaak er van.
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
En misschien wist die machinist wel iedere graspol uit zijn hoofd, maar is hij gewoon flauwgevallen achter de stuurtafel. Kan allemaal natuurlijk. Als we nu al weten dat het aan de wegbekendheid lag dan hoeven we geen onderzoek te doen he :)
- AppleMoose
- Berichten: 6031
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
De trein was zonder begeleider al van zwolle vertrokken. In die tussentijd heb je toch wel contact met de treindienstleider? Al is het alleen maar om te checken of het spoor echt uit dienst is, en dat je die graag op wil rijden...Caspar schreef:Waarom zou je zo'n machinist aan de lijn krijgen? Ook bij een buitendienststelling krijg je lang niet alle machinisten van werktreinen aan de draad.Dan moet er toch ook wat mis gegaan zijn bij de verkeersleiding van Prorail zelf lijkt me. Of de machinist kon gewoon Nederlands spreken natuurlijk...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Maar die Speno treinen rijden wel vaker over sporen, ook die niet buitendienst zijn. Na 21.30/22.00 ongeveer is volgens mij op zondag altijd al de laatste trein op het baanvak Sneek- Stavoren. Daarna kan die Speno natuurlijk losgaan, ook zonder dat daar een buitendienststelling voor nodig is.
Vaak gaat de communicatie over een werktrein in een buitendienst gesteld gebied met de LWB en niet zo zeer met de machinist zelf. De LWB is daar immers verantwoordelijk voor, omdat het gebied 'buiten dienst' is, heb je dat aan hem 'gegeven'.
Vaak gaat de communicatie over een werktrein in een buitendienst gesteld gebied met de LWB en niet zo zeer met de machinist zelf. De LWB is daar immers verantwoordelijk voor, omdat het gebied 'buiten dienst' is, heb je dat aan hem 'gegeven'.
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Als je ergens voor het eerst komt ben je toch juist extra waakzaam? Of zou de machinist uberhaupt de betekenis van de verschillende borden niet hebben begrepen?Geert schreef: Een machinist die daar nog nooit gereden heeft zal allicht gemakkelijker een onverlicht bordje missen...
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Dudes -o-
Wat boeit het of het spoor buiten dienst genomen is? Je hoort toch te weten hoe het er LIGT? Ongeacht of je er nog ander verkeer op kunt verwachten? Hier is gewoon sprake van iemand die geen flauw idee had dat er überhaupt een eind aan die lijn bestond. Of hij moet onderweg flauwgevallen zijn natuurlijk.
Wat boeit het of het spoor buiten dienst genomen is? Je hoort toch te weten hoe het er LIGT? Ongeacht of je er nog ander verkeer op kunt verwachten? Hier is gewoon sprake van iemand die geen flauw idee had dat er überhaupt een eind aan die lijn bestond. Of hij moet onderweg flauwgevallen zijn natuurlijk.
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Jemig, wat een ravage Dat moet echt met een flinke vaart zijn gegaan...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Uitzendkracht was de baas op ramptrein
Uitzendkracht was de baas op ramptrein
Geplaatst op: donderdag 29 juli 2010 22:51
Laatst bijgewerkt: donderdag 29 juli 2010 22:53
AMSTERDAM - De Nederlandse begeleider die eindverantwoordelijk was voor de inzet en veiligheid van de ramptrein bij Stavoren blijkt een uitzendkracht.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) onderzoekt nu of de man wel over voldoende kennis beschikte.
Volgens IVW mag een trein alleen worden bestuurd door een machinist die ook plaatselijk bekend is. "Je moet niet alleen seinen kunnen lezen, maar ook weten wat je kunt verwachten. De inspectie twijfelt of de uitzendkracht aan deze belangrijke veiligheidsvoorwaarde voldeed.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 29 juli 2010 22:51
Laatst bijgewerkt: donderdag 29 juli 2010 22:53
AMSTERDAM - De Nederlandse begeleider die eindverantwoordelijk was voor de inzet en veiligheid van de ramptrein bij Stavoren blijkt een uitzendkracht.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) onderzoekt nu of de man wel over voldoende kennis beschikte.
Volgens IVW mag een trein alleen worden bestuurd door een machinist die ook plaatselijk bekend is. "Je moet niet alleen seinen kunnen lezen, maar ook weten wat je kunt verwachten. De inspectie twijfelt of de uitzendkracht aan deze belangrijke veiligheidsvoorwaarde voldeed.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Laten we nu even niet doen alsof uitzendkrachten de drek uit het putje van de overstortbak van de arbeidsmarkt zijn. Al is het natuurlijk een lekker goedkoop verhaal om te berichten. Zeker in komkommertijd. Dik het nog wat aan ("RAMPtrein") en de messen worden geslepen. Zonder enig oog voor de dagelijkse realiteit. Er zullen met grote regelmaat mensen in dit vak gedetacheerd worden tussen verschillende bedrijven. Daar is niks raars aan.
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Inderdaad, dat was precies wat ik dacht toen ik dat nieuwsartikel aan het lezen was. -o-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Enne, ik geloof dat veel spoorflex machinisten juist ook ex-NS zijn, NS machinisten zijn en in hun vrije tijd werken voor SpoorFlex of voor goederenvervoerders werken.
Re: Stavoren: trein rijdt door winkel en eindigt op plein
Precies. Maar noem het "uitzendkracht" en de indruk ontstaat dat er een overcomplete bordenwasser aan de knoppen gezeten heeft :Nwebguy schreef:Enne, ik geloof dat veel spoorflex machinisten juist ook ex-NS zijn, NS machinisten zijn en in hun vrije tijd werken voor SpoorFlex of voor goederenvervoerders werken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten