Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Een van de vier sporen in de Schipholtunnel kan de komende maanden niet door treinen worden gebruikt. Dat verwacht spoorbeheerder Prorail. De bovenleiding van twee sporen raakte dinsdag over een lengte van drie kilometer beschadigd toen daar een trein langsreed.
[..]
"We hebben maar een beperkte hoeveelheid reservemateriaal op voorraad en we hebben niet genoeg om alles te repareren", legt een woordvoerder uit. "Daarom moeten we het bij laten maken."
Het zal vooral om de beugels gaan waarmee de bovenleiding aan de tunnel vast zit lijkt me zo. Die zullen vast op maat gemaakt zijn voor de schipholtunnel.
Door dit probleem (en geklooi bij NS) rijdt er nu maar eens per half uur een trein naar Lelystad omdat de NS de sprinter (s4300) niet door wil trekken -o-
Laatst gewijzigd door Klaasje op ma 19 jul 2010, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
De laatste twee dagen stond op ns.nl dat de verstoring naar verwachting op 19 juli om 05:00 zou zijn verholpen, maar sinds vandaag of gisteren staat het weer op "het is niet bekend hoe lang dit gaat duren".
Heeft iemand meer inzicht in over het incident (dus meer informatie dan 'de bovenleiding is kadoek')? :)
Klaasje schreef:Door dit probleem (en geklooi bij NS) rijdt er nu maar eens per half uur een trein naar Lelystad omdat de NS de sprinter (s4300) niet door wil trekken -o-
Vandaag zijn er al diverse treinen niet eens verder gekomen dan Almere Centrum, ze komen soms al met 25 minuten vertraging aan in Weesp vanuit Schiphol
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Er blijken inderdaad nogal wat op maat gemaakte onderdelen beschadigd te zijn in de Schipholtunnel. Van twee sporen tussen Riekerpolder en Schiphol was de bovenleiding stuk, de ene is gerepareerd en de andere wacht dus nu op onderdelen.
Klaasje schreef:Door dit probleem (en geklooi bij NS) rijdt er nu maar eens per half uur een trein naar Lelystad omdat de NS de sprinter (s4300) niet door wil trekken -o-
Vanaf 26 juli wordt het weer wat beter voor Lelystad:
- s3700 gaat Lelystad Centrum - Amsterdam Zuid v.v. rijden
- s4300 gaat Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid v.v. rijden
- s3900 blijft Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal v.v. rijden
Tot 25 juli rijdt de s3700 niet en wordt de s2100 richting Dordrecht/Vlissingen omgeleid via Haarlem. In de richting Amsterdam -> Schiphol -> Rotterdam mag daarom tot 25 juli toeslagvrij met Fyra gereisd worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Hmm, klinkt verdacht veel op het ingaan van de nieuwe dienstregeling... Zo van "dan MOET het af zijn". Belachelijk dat ze er niet een "spoedje" van kunnen maken
Ja dat was ie vorige week ook al geloof ik. Maar dat is dus best vervelend zo lang. Ook zoals in dat andere topic stond over de extra Fyra etc, dat gaat natuurlijk allemaal niet echt goed passen.
willy84 schreef:Is het geen idee om wat beugels te laten maken bij wat metaalbedrijven in de buurt. Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn.!!
Zo eenvoudig zal het wel niet gaan, maar een totaal brevet van onvermogen is het wel natuurlijk. Het kan best om alle op maat gemaakte ophangbeugels gaan, maar dan nog, dat zijn er ook hooguit een stuk of 200. Dat hoeft toch geen maanden te duren?
In principe gaat het natuurlijk al fout door maar zo weinig op voorraad te hebben. Ja het kost geld, maar op zich is dit een risico wat zich kan openbaren. Om maar 1 oorzaak te noemen: VIRM rijdt daar zowat een monopolie en had/heeft de neiging bovenleidinkjes naar beneden te trekken. Sowieso moet je na X jaar de hele handel toch al vervangen, waarom dan niet dusdanig veel op voorraad hebben dat je sowieso 2x een helft van een tunnelbuis aan infra zou kunnen vervangen. Een storing / brand zal altijd wel beperkt kunnen worden tot 1 kant van de tunnel en op het station ingedamd kunnen worden, dus heb je nog geeneens de gehele tunnel als reserve voor nodig. Mocht het nooit gebruikt hoeven worden door noodsituaties, dan kan je het altijd weer bij gepland onderhoud inzetten. Het zal dus niet snel totaal nutteloos zijn.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Het was in de eerste plaats al onhandig om speciale maatwerkbeugels te gebruiken in plaats van standaardcomponenten natuurlijk. Maar ja, de beste stuurlui staan altijd aan de wal natuurlijk ;)
Ook dat nog eens ja. Als de Schipholtunnel al verschilt van een doorsnee tunnel, was het überhaupt handig geweest standaardwerk over het geheel genomen te verkiezen boven dit maatwerk. Dus standaard betonbak met standaard bovenleiding. Ach dat was allemaal niet leuk genoeg voor onze spoorbranche. Net als de designportalen op de HSL, ben benieuwd of die ook op maat gemaakt moeten worden als daar nog eens wat mee gebeurt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
De Schipholtunnel is wat meer eye-catching dan laten we zeggen iets als Hoorn-Enkhuizen. Maar het hele spoorwegnet ligt vol unicaten. Als je dat allemaal wil standariseren ben je nog 100 jaar verder. Niet te doen dus
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Idd, vanuit de cabine ziet de Schipholtunnel er ook niet heel veel anders uit dan de tunnel tussen Driehuis en Beverwijk, waar ik laatst eens doorreed. Zeker sinds die vorig jaar is opgeknapt is dat ook wel aardig eye-catching :D
SCHIPHOL De beschadiging van de bovenleiding in de Schipholtunnel lijkt te zijn veroorzaakt door een eend.
Half juli werd de bovenleiding over een lengte van drie kilometer vernield. Vermoedelijk is er een eend op de trein vast komen te zitten. Daardoor is het onderdeel van de trein dat via de bovenleiding van stroom wordt voorzien, vastgelopen. Deze bovenleiding ging hierdoor kapot.
Bij het onderzoek naar de trein en de bovenleiding zijn bloedresten aangetroffen. Ook ontdekten werknemers van ProRail het onthoofde lijf van de onfortuinlijke vogel. De reparatie van de tunnel duurt zeker nog tot eind september en kost enkele miljoenen euro's.