Zo, ik besloot zelf maar even een topicje aan te maken. Ik zit hier toch nog wel even, en nu kan ik het beste alles gaan posten, voordat ik alles weer kwijt ben. Ik heb nu (30 juli) niet alle foto's hier staan, enkele heb ik geüpload, andere weer niet, foto's volgen in dat geval wel later.
De heenvlucht
Op 22 juli vlogen m'n vriend en ik van Schiphol naar Dubai, en vanuit daar naar Kuala Lumpur en Melbourne. De foto's van Dubai lijken erg op die van mb90, dus die zal ik dan ook niet reproduceren ;). Wel is het onwijs vermoeiend om 8 tijdzones door te kruisen, en zo'n 25-26 uur in vliegtuigen door te brengen. Ook al heb ik wat beenruimte met mn korte benen, toch is het niet echt prettig als je niet kan slapen. Uiteindelijk kwam ik op 24 juli om 1:15 aan in Melbourne, nadat we zo'n 20 minuten rond Broken Hill (Noord-Melbourne) hebben gecirkeld i.v.m. valse melding in de verkeersleidingstoren.
Melbourne
Van 24 juli t/m 28 juli verbleven we in Melbourne, bij mijn nicht. Melbourne heeft een uitstekend transportnetwerk, met treinen (eigenlijk metro's) die tot in elke suburb te vinden zijn. Waar Melbourne allicht bekend om staat zijn de trams. Het vervoersnetwerk is transparant. Je kan met een kaartje in elk voertuig (in tegenstelling tot Sydney), voor bepaalde of onbepaalde tijd. Je moet je kaartje door zo'n machine halen en klaar is kees. Het vertoont gelijkenissen met het systeem in Rome. Opvallend is dat de metro's gelijkenissen hebben met sneltrams, aangezien ze een bovenleiding hebben. Slechts 1 lijn is uitgevoerd als diesellijn. De metrolijnen (die daar treinen worden genoemd), zijn wijdvertakt en maken een rondje door het centrum (city loop), dus het is altijd wel goed bereikbaar. Frequentie is meestal zo'n 3x per uur. Helaas voor ons was er de 27e een massive blackout, doordat een trein op een flinke afstand de bovenleiding kapot maakte.
Overigens hebben ze hier in Melbourne een Myki, dezelfde equivalent als de Ov-Chipkaart. Komt alleen echt niet van de grond.
Flinders street met de tramhaltes
Flinders Station (achterzijde)
Southern Cross Station (het hoofdstation)
Southern Cross Station - Displays - er is dus onderscheid tussen country and regional.
Tram 69
Melbourne-Canberra
Onze trip naar Adelaide was helaas geannuleerd, dus we hadden 3 dagen over. We besloten over land naar Sydney te gaan, waar we pas vanaf de 31e sowieso zouden zijn. Dit betekende dat we op 28 juli de interstate bus naar Canberra zouden pakken, daar slapen en de volgende dag, de 29e, naar Sydney per trein zouden gaan. De interstate bus zou om 7:15 vanaf Melbourne Southern Cross gaan, dus dat betekende om 5:00 opstaan en om 6:15 er al zijn. Helaas voor ons kwam de bus met +15 minuten aankakken, maar op een reis van ruim 9 uur maakt dat ook geen drol uit.
Southern Cross Bus Terminal wachtruimte
Onze bus naar Canberra
Tussenstop te Albury Railway Station (sorry, net iets te laat)
Aankomst te Canberra
Canberra-Sydney
De volgende dag gingen we van Canberra naar Sydney per trein. Dit is een ruim 4 uur durende toer. Canberra is het begin/eindpunt van de Canberra line, als aftakking van Goulburn richting Albury-Melbourne (je kan dus niet vanaf Canberra naar Melbourne). De rit was erg gaaf om te zien, want je gaat door hooglanden, bergen. We hebben wat wilde kangaroes gezien, en zoals ik al elders vermeldde, was het opvallend dat de hele lijn onbeveiligde spoorwegovergangen kende. Ook is het tot halverwege gewoon ongeëlektrificeerd en enkelsporig.
Een bus op het station van Canberra (deze ligt overigens erg buiten de stad, die niet zo sprankelend is).
Een vertrekstaat op het station van Canberra, inclusief alle bussen die door CountryLink worden uitgevoerd.
Stationsbordje
Uitzicht vanaf het perron van Canberra. Lijkt erg op Winterswijk overigens.
Interieur van ons rijtuig
Een loc onderweg naar Sydney
Aankomst te Sydney. Zo groot was dus de trein (drie rijtuigen):
Central Station in Sydney
Sydney
Vandaag was onze eerste volle dag in Sydney en er volgen nog meer dagen. Er rijden hier onwijs veel bussen, en de kaartjes en ritprijzen zijn in tegenstelling tot Melbourne erg verwarrend. Per modaliteit heb je een apart kaartje nodig (soortgelijk aan die van Melbourne), of je koopt een MyMulti, die NIET geldig is in de tram (lightrail) en de monorail, maar WEL in de bus (binnen Greater Sydney), trein (tot drie zones) en boot (uitgezonderd de ferry naar Manly, die we juist wel nemen). Meer info komt later wel, eerst eventjes wat simpele plaatjes...
Passenger Terminal
En nog meer... volgt later...
Justin door Australië heen
Justin door Australië heen
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Justin door Australië heen
Leuk! :) Volgens mij heb je het wel naar je zin daar :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Justin door Australië heen
Leuke foto's! Gave reis hoor
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Justin door Australië heen
Ik ga in herhaling vallen: leuk verslagje met leuke foto's!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Justin door Australië heen
Zoals beloofd nog enkele fotootjes van afgelopen dagen.
In Sydney hebben ze een monorail die een rondje maakt door het westelijk deel van de Inner City.
En nu met een treintje erop. In feite bestaat de trein uit zes cabines met daarin 8 stoelen. Het kan behoorlijk warm zijn in zo'n ding, zelfs al is het maar 20 graden. De operator is overigens - houd je vast - Veolia Transport.
Nabij Hyde Park rijden er van die rode gelede bussen:
Echter het meerendeel is van dit soort type:
Overigens is de Circular Quay het centrale punt voor alle bussen in de zuidelijke suburbs.
Sommige bussen zijn pre-pay only. Je kan alleen in de bus als je vooraf een kaartje hebt gekocht.
Circular Quay. Metro-, trein-, bus- en veerpontterminal in een:
In Sydney hebben ze een monorail die een rondje maakt door het westelijk deel van de Inner City.
En nu met een treintje erop. In feite bestaat de trein uit zes cabines met daarin 8 stoelen. Het kan behoorlijk warm zijn in zo'n ding, zelfs al is het maar 20 graden. De operator is overigens - houd je vast - Veolia Transport.
Nabij Hyde Park rijden er van die rode gelede bussen:
Echter het meerendeel is van dit soort type:
Overigens is de Circular Quay het centrale punt voor alle bussen in de zuidelijke suburbs.
Sommige bussen zijn pre-pay only. Je kan alleen in de bus als je vooraf een kaartje hebt gekocht.
Circular Quay. Metro-, trein-, bus- en veerpontterminal in een:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Justin door Australië heen
Tof verslagje.
Ik moest echt drie keer die zin lezen over de kaartsoorten in Sydney, dus inderdaad lekker duidelijk daar.
Ik moest echt drie keer die zin lezen over de kaartsoorten in Sydney, dus inderdaad lekker duidelijk daar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Justin door Australië heen
Hier een berichtje vanuit Sydney Domestic Airport. Een tip als je dus met de trein van/naar Sydney gaat. Op de Airport Line tussen Wolli Creek en Sydney Central Station, waaronder de (inter)nationale luchthaven, is het een complete ripoff -- station access fee applies. Je mag dus niet met je MyMulti/MyTrain etc. ticket naar binnen/buiten, maar je moet een apart kaartje kopen -- dat hadden we dus niet gedacht met een MyMulti ticket... Wij zijn dus in wezen checken vanaf Town Hall met onze normale MyMulti en konden dus niet naar buiten. Nou dat was dus zo'n $11.60 per persoon =_=. We hadden net zo goed een shuttle bus vanaf het hotel kunnen pakken.
Goed, op weg naar Brisbane nu!
Kortom, Melbourne-Sydney wat betreft openbaar vervoer: 1-1
(waarbij Sydney een +1 krijgt voor multi-modaliteit en Melbourne een +1 voor de duidelijkheid)
Goed, op weg naar Brisbane nu!
Kortom, Melbourne-Sydney wat betreft openbaar vervoer: 1-1
(waarbij Sydney een +1 krijgt voor multi-modaliteit en Melbourne een +1 voor de duidelijkheid)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Justin door Australië heen
Goed, even een volgende update, want ik ben sinds gisteren 13:30 weer geland op Nederlandse bodem. Heb nu zware jetlag, en ik post nu gelijk maar wat meer foto's om mezelf wakker te houden en nu is m'n geheugen nog vers...
Alleerst even in het verlengde van het netwerk in Melbourne:
In Melbourne hebben ze ook een OV-fiets. Let wel op dat fietsen in Australië alleen mag met een helm op!
Foto vanuit de Eureka Tower op wat infrastructuur. Knooppunten zien er natuurlijk anders uit als het verkeer links rijdt:
Melbourne at night:
---
In Australië hebben ze voor fietsstroken groen asfalt en voor busbanen rood asfalt. Natuurlijk niet overal, want het meerendeel is gewoon grijs. Opvallend is trouwens dat Sydney net als in Londen wegmarkeringen heeft met LOOK LEFT en LOOK RIGHT.
Interieur van één type metrostel in Sydney:
Arriverende bus bij het Circular Quay Railway Station:
Parkerende bussen bij Circular Quay:
Circular Quay, voorkant (de achterkant is de veerpontzijde):
Circular Quay Railway Station, bovenste niveau:
Arriverende veerpont:
Messed-up Sign op onze veerboot naar Manly:
Veerterminal in Manly Beach:
Zijaanzicht van de veerpont Sydney Circular Quay-Manly:
Zitplaatsen op het bovenste dek van ditzelfde veerpontje:
In Sydney heb je ook metrobussen. Wil je deze gebruiken, dan MOET je al over een kaartje beschikken:
Bus nabij King's Cross (niet te verwarren met Londense King's Cross);
En op het perron:
---
Goed, op 4 augustus vlogen we naar Brisbane toe, en we zouden daar verblijven t/m 10 augustus en op 13 en 14 augustus i.v.m. onze terugreis naar Nederland.
Hier woont het merendeel van m'n familie, we reden dan ook redelijk vaak met de auto, dus ik heb niet zo denderend veel foto's van het OV in Brisbane. In Zuidoost-Queensland is Translink werkzaam, in samenwerking met Veolia Transport. De manier om te reizen is identiek aan die van de Nederlandse OV-Chipkaart variant, en in tegenstelling tot Melbourne werkt dit systeem nagenoeg perfect. Het heet hier gewoon Go Card en men heeft het over 'touch on' en 'touch off'. Als je vergeet af te melden, krijg je een boete van A$6. Opladen kan je eveneens in de machine doen, maar ook online met de Credit Card. Ik heb er zelf eentje begin juli besteld en af laten leveren bij m'n neef in North-Brisbane, dus kon hem gelijk gebruiken. Hij werkt in bussen, regionale treinen en veerboten. Centraal- en Noord-Queensland hebben eigen regionale vervoeders, en werken gewoon met normale kaartjes. 10-13 augustus was ik in Mackay (Centraal Queensland), en daar hadden ze dus Mackay Transit, met lelijke groengekleurde bussen. Meerendeel is ook gespecialiseerd vervoer (scholierenvervoer enz.). Helaas waren al mijn foto's daarvan mislukt.
Voorbeeld van een translink terminal:
Je moet vlug in- of uitchecken. Je kan dus niet vroegtijdig in- of uitchecken.
Aanlegsteiger voor de veerboot op de Southbank, een plek in Brisbane aan de Brisbane River, waar er stadstranden, cafeetjes e.d. zijn:
Ik ben de Southbank naar de Harbour gegaan en weer terug. Dat kostte me met de Go Card dus A$2.54 .
In Australië gebeurt alles links, inclusief het lopen. Hier is er echter alleen een kleine afwijking waar je rechts moet lopen:
Uitzicht op de skyline van Brisbane vanaf de River:
Een gauwe ouwe:
Interieur van het binnendek op de standaardveerboten op de Brisbane River. Ding haalt een snelheid van 50 km/h:
Aantal wachtende bussen in Brisbane CBD:
En nu met tegemoetkomende bus:
En nog een:
En nog een:
Ik schoot hier uit met het maken van een foto, dus nogmaals een terminal in de bus bij de uitgang:
Op vrijdag 6 augustus ging ik met mn neefjes naar een rugby league wedstrijd in Robina (Gold Coast). Rit is ongeveer een half uur vanaf Beenleigh station naar Robina en ze hebben daar wel lekkere treinstellen. Ook hier is de Go Card geldig, maar in ons toegangskaartje tot de wedstrijd zat het transport inbegrepen. Wel mooie crowd management bij het stadion; je mag niet het perron op totdat de politie dat zegt, om te voorkomen dat mensen elkaar van het perron af duwen. Hier een snapshot van Robina naar Beenleigh na afloop van de wedstrijd, na Helensvale: toen was het namelijk ineens stil:
Overigens is rugby league iets minder populair in Australië. Deze wedstrijd trok zo'n 19.500 bezoekers aan, in tegenstelling tot de Australian Football die bij een slechte wedstrijd alleen al 66.700 bezoekers trok... Maar niettemin was de sfeer er zeker niet minder om... (34-12 gewonnen). Zat toch 3e rij nabij de centreline en kwam toch op tv, wieeej . *O*
Paar dagen later waren we in Surfers Paradise (ja die plaats heet echt zo), gelegen aan de Gold Coast. Ook hier zijn de bussen nagenoeg hetzelfde als in Greater Brisbane, dus heb niet veel foto's gemaakt. Wel even een kiekje vanaf de Q1 deck, een toren met hetzelfde principe als in Sydney en Melbourne. In tegenstelling tot Sydney en Melbourne is de regio heel anders: veel hoogbouw direct aan de kust en pal daarachter een groen gebied met water en laagbouw:
En nog een kort plaatje van de route naar Mackay:
Alleerst even in het verlengde van het netwerk in Melbourne:
In Melbourne hebben ze ook een OV-fiets. Let wel op dat fietsen in Australië alleen mag met een helm op!
Foto vanuit de Eureka Tower op wat infrastructuur. Knooppunten zien er natuurlijk anders uit als het verkeer links rijdt:
Melbourne at night:
---
In Australië hebben ze voor fietsstroken groen asfalt en voor busbanen rood asfalt. Natuurlijk niet overal, want het meerendeel is gewoon grijs. Opvallend is trouwens dat Sydney net als in Londen wegmarkeringen heeft met LOOK LEFT en LOOK RIGHT.
Interieur van één type metrostel in Sydney:
Arriverende bus bij het Circular Quay Railway Station:
Parkerende bussen bij Circular Quay:
Circular Quay, voorkant (de achterkant is de veerpontzijde):
Circular Quay Railway Station, bovenste niveau:
Arriverende veerpont:
Messed-up Sign op onze veerboot naar Manly:
Veerterminal in Manly Beach:
Zijaanzicht van de veerpont Sydney Circular Quay-Manly:
Zitplaatsen op het bovenste dek van ditzelfde veerpontje:
In Sydney heb je ook metrobussen. Wil je deze gebruiken, dan MOET je al over een kaartje beschikken:
Bus nabij King's Cross (niet te verwarren met Londense King's Cross);
En op het perron:
---
Goed, op 4 augustus vlogen we naar Brisbane toe, en we zouden daar verblijven t/m 10 augustus en op 13 en 14 augustus i.v.m. onze terugreis naar Nederland.
Hier woont het merendeel van m'n familie, we reden dan ook redelijk vaak met de auto, dus ik heb niet zo denderend veel foto's van het OV in Brisbane. In Zuidoost-Queensland is Translink werkzaam, in samenwerking met Veolia Transport. De manier om te reizen is identiek aan die van de Nederlandse OV-Chipkaart variant, en in tegenstelling tot Melbourne werkt dit systeem nagenoeg perfect. Het heet hier gewoon Go Card en men heeft het over 'touch on' en 'touch off'. Als je vergeet af te melden, krijg je een boete van A$6. Opladen kan je eveneens in de machine doen, maar ook online met de Credit Card. Ik heb er zelf eentje begin juli besteld en af laten leveren bij m'n neef in North-Brisbane, dus kon hem gelijk gebruiken. Hij werkt in bussen, regionale treinen en veerboten. Centraal- en Noord-Queensland hebben eigen regionale vervoeders, en werken gewoon met normale kaartjes. 10-13 augustus was ik in Mackay (Centraal Queensland), en daar hadden ze dus Mackay Transit, met lelijke groengekleurde bussen. Meerendeel is ook gespecialiseerd vervoer (scholierenvervoer enz.). Helaas waren al mijn foto's daarvan mislukt.
Voorbeeld van een translink terminal:
Je moet vlug in- of uitchecken. Je kan dus niet vroegtijdig in- of uitchecken.
Aanlegsteiger voor de veerboot op de Southbank, een plek in Brisbane aan de Brisbane River, waar er stadstranden, cafeetjes e.d. zijn:
Ik ben de Southbank naar de Harbour gegaan en weer terug. Dat kostte me met de Go Card dus A$2.54 .
In Australië gebeurt alles links, inclusief het lopen. Hier is er echter alleen een kleine afwijking waar je rechts moet lopen:
Uitzicht op de skyline van Brisbane vanaf de River:
Een gauwe ouwe:
Interieur van het binnendek op de standaardveerboten op de Brisbane River. Ding haalt een snelheid van 50 km/h:
Aantal wachtende bussen in Brisbane CBD:
En nu met tegemoetkomende bus:
En nog een:
En nog een:
Ik schoot hier uit met het maken van een foto, dus nogmaals een terminal in de bus bij de uitgang:
Op vrijdag 6 augustus ging ik met mn neefjes naar een rugby league wedstrijd in Robina (Gold Coast). Rit is ongeveer een half uur vanaf Beenleigh station naar Robina en ze hebben daar wel lekkere treinstellen. Ook hier is de Go Card geldig, maar in ons toegangskaartje tot de wedstrijd zat het transport inbegrepen. Wel mooie crowd management bij het stadion; je mag niet het perron op totdat de politie dat zegt, om te voorkomen dat mensen elkaar van het perron af duwen. Hier een snapshot van Robina naar Beenleigh na afloop van de wedstrijd, na Helensvale: toen was het namelijk ineens stil:
Overigens is rugby league iets minder populair in Australië. Deze wedstrijd trok zo'n 19.500 bezoekers aan, in tegenstelling tot de Australian Football die bij een slechte wedstrijd alleen al 66.700 bezoekers trok... Maar niettemin was de sfeer er zeker niet minder om... (34-12 gewonnen). Zat toch 3e rij nabij de centreline en kwam toch op tv, wieeej . *O*
Paar dagen later waren we in Surfers Paradise (ja die plaats heet echt zo), gelegen aan de Gold Coast. Ook hier zijn de bussen nagenoeg hetzelfde als in Greater Brisbane, dus heb niet veel foto's gemaakt. Wel even een kiekje vanaf de Q1 deck, een toren met hetzelfde principe als in Sydney en Melbourne. In tegenstelling tot Sydney en Melbourne is de regio heel anders: veel hoogbouw direct aan de kust en pal daarachter een groen gebied met water en laagbouw:
En nog een kort plaatje van de route naar Mackay:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: Justin door Australië heen
Overigens nog een ding wat me opviel in Brisbane:
De busstoppen zijn genummerd langs de route. Zo moesten wij vanaf Brisbane - Elizabeth Street (45) naar Annerley - Portland Street (21). Aangezien er (nog) geen routeinformatie in de bus zelf was, moesten we gokken wanneer we eruit moesten, zeker aangezien je er nooit eerder bent geweest.
Op een gegeven moment zag ik dat we voorbij busstop 19, 20a en 20b zijn geweest. Ik drukte op de stopknop, en jawel, het was stop nummer 21. Weten we ook weer gelijk waar die cijfers voor staan. Het zijn NIET het aantal stops langs de route, maar ze volgen meestal elkaar op.
Wat betreft de gocard. Transacties zijn er binnen 24 uur op en het ziet er zo uit (eerste 8 cijfers van m'n kaart heb ik blanco gemaakt):
Prijsgeving valt dus nog redelijk mee :).
De busstoppen zijn genummerd langs de route. Zo moesten wij vanaf Brisbane - Elizabeth Street (45) naar Annerley - Portland Street (21). Aangezien er (nog) geen routeinformatie in de bus zelf was, moesten we gokken wanneer we eruit moesten, zeker aangezien je er nooit eerder bent geweest.
Op een gegeven moment zag ik dat we voorbij busstop 19, 20a en 20b zijn geweest. Ik drukte op de stopknop, en jawel, het was stop nummer 21. Weten we ook weer gelijk waar die cijfers voor staan. Het zijn NIET het aantal stops langs de route, maar ze volgen meestal elkaar op.
Wat betreft de gocard. Transacties zijn er binnen 24 uur op en het ziet er zo uit (eerste 8 cijfers van m'n kaart heb ik blanco gemaakt):
Prijsgeving valt dus nog redelijk mee :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten