OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Oud forumgebruiker

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Oud forumgebruiker »

Klopt. Voorkomen is beter dan genezen had beter geweest.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Daan »

ziggy schreef:Het zou niet toegestaan zijn om met ICR-mat te keren op Arnhem Zuid i.v.m. het gevaar dat het materieel kan gaan rollen (hebben geen magnetische remmen!).
Wat is dat voor grap? Dan mag er zeker ook geen ICM-III en Mat'64 komen... :roll:
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door MdJ »

Daarnaast keert de 703600 op 707600 op 707600 op 703600, waarbij de kering in Nm 6 minuten is. En dat wil je niet met ICR doen, denk ik dan...
Bij twijfel: gebruik beton.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Daan »

Dan zal dat eerder de oorzaak daarvan zijn. Maar dat het door het type remmen komt, daar geloof ik niks van.
Oud forumgebruiker

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Oud forumgebruiker »

Toch is het zo, aldus mensen die bij de NS-planning werken.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Freek »

Klopt helemaal, ICRm (en ook Mat 64 en ICM) hebben geen magnetische remmen. VIRM en SGMm hebben deze wel. Deze remmen zijn nodig omdat Arnhem-Zuid behoorlijk afloopt. Zo heb ik het weer van de NS-projectorganisatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Suus »

ziggy schreef:In AML is (terecht, ik vind dat zo iets belachelijks!) geen lay-out geeïst, dus dat probleem heb je niet. Hooguit dat Ambassadors niet zo ver kunnen knielen als MAN's, wat wel een concessie eis is.
In AML moet de reisinformatie van elke zitplaats leesbaar zijn, daar voldoen de amba's niet aan, ze hebben maar een scherm in plaats van drie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door webguy »

Freek schreef:Klopt helemaal, ICRm (en ook Mat 64 en ICM) hebben geen magnetische remmen. VIRM en SGMm hebben deze wel. Deze remmen zijn nodig omdat Arnhem-Zuid behoorlijk afloopt. Zo heb ik het weer van de NS-projectorganisatie.
Laat het IVW het maar niet horen :P Want stel je voor: ICRm stopt daar in normale dienst dagelijks. Waarom is het wel een risico bij het keren en niet bij het normaal halteren, behalve dan de lengte? Lijkt mij dat het risico dan net zo groot is... Zou een ICRm dan niet door een rood sein kunnen rollen in normale dienst, en wel als ze keren? Beetje raar...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Freek »

Nu speculaas van mij: normaal gesproken is er geen keervoorziening, deze is op de eerste buitendienstellingsdag neergelegd en wordt op de laatste weer verwijderd, dus kan het probleem zich dan niet voordoen? Volgens mij staan er normaal ook geen seinen direct bij het station. Maar ook dat kan ik fout hebben.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Karl »

Maar dan nog is een ongepland rollende trein niet echt een positief punt voor IVW, dat zou dan immers ook kunnen gebeuren bij 'normaal' halteren.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Daniel »

Bij normaal halteren heb je nog de rem op lucht die er tijdens de haltering gewoon op blijft. Als je echter de trein gaat ombouwen om te keren is dat niet het geval (terwijl de permanent magneetremmen van IRM dan wel actief blijven)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Daan »

Als een trein word afgebroken, worden de remmen toch niet gelost?
Oud forumgebruiker

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Oud forumgebruiker »

Snap de discussie niet. NS neemt gewoon het zekere voor het onzekere door VIRM in te zetten. Dat is toch goed? What's the big deal? :roll:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Daan »

Dat ik wil weten wat de precieze reden is. Misschien dat Dexter dat weet?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Caspar »

Ik las in een ander topic dat Dexter met vakantie is :wink:
Als een trein word afgebroken, worden de remmen toch niet gelost?
Ik weet dat het bij DDM1+1800 loc wel het geval is. Daarom duurt het altijd eventjes voor die na het afbreken weer helemaal klaar is voor vertrek, eer overal weer genoeg luchtdruk is. Overigens zegt de werkwijze treindienstleiding er niets over, dus veiligheidscritisch zal het niet zijn. Een andere plek waar een bediend sein staat en waar het station in een helling is, is station Zaandam Kogerveld. Heb daar al probleemloos DDM1 zien keren, en in de versperringsmaatregelen wordt daar standaard gekeerd bij een defecte brug.
Is de kering in Arnhem zuid 32 minuten, zie ik dat goed?

Volgens mij loopt het trouwens wel los met die remmen. Ik heb 1x met de sneeuw meegemaakt dat een zware goederentrein bij de helling tussen Diemen Zuid en Gpda het moeilijk had om stil te blijven staan met een defecte loc, maar dan heb je het wel over een uitzonderlijke situatie. En daar zijn natuurlijk de L en H seinen voor in het leven geroepen, die niet voor niets alleen voor (zware) goederentreinen gelden. (die seinen voorkomen dat een goederentrein door een geel of rood seinbeeld stil komt te staan op een helling) Volgens mij staan die ook niet bij Arnhem Zuid?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Tochjo »

Caspar schreef:Is de kering in Arnhem zuid 32 minuten, zie ik dat goed?
Nee, 15 of 17 minuten, want de "sprinter" (die nergens stopt) en de "intercity" (die overal stopt) keren op elkaar.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Vinny »

webguy schreef:
Freek schreef:Klopt helemaal, ICRm (en ook Mat 64 en ICM) hebben geen magnetische remmen. VIRM en SGMm hebben deze wel. Deze remmen zijn nodig omdat Arnhem-Zuid behoorlijk afloopt. Zo heb ik het weer van de NS-projectorganisatie.
Laat het IVW het maar niet horen :P Want stel je voor: ICRm stopt daar in normale dienst dagelijks. Waarom is het wel een risico bij het keren en niet bij het normaal halteren, behalve dan de lengte? Lijkt mij dat het risico dan net zo groot is... Zou een ICRm dan niet door een rood sein kunnen rollen in normale dienst, en wel als ze keren? Beetje raar...
Er zijn een heleboel dingen in potentie onveilig. Met keervoorzieningen is dat bijvoorbeeld ook zo. Zo mag een keervoorziening zonder stootblok helemaal geen helling hebben. Het feit dat dit toch gebeurt is al een uitzondering. Maar dan weet je dus zeker dat er er een aantal mensen die risciomanagement in portefuille hebben wel weer aan de alarmbel gaan trekken en wat materieelspecifieke eisen op tafel neergooien.

Waar die figuren overigens zijn als er eens een slijptrein over onbeveiligd (want buitendienst zijnd) spoor racet is me tot nog toe overigens een groot raadsel...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door reisthijs »

Caspar schreef:
Als een trein word afgebroken, worden de remmen toch niet gelost?
Ik weet dat het bij DDM1+1800 loc wel het geval is. Daarom duurt het altijd eventjes voor die na het afbreken weer helemaal klaar is voor vertrek, eer overal weer genoeg luchtdruk is.
Ik dacht toch ook dat een luchtdrukremsysteem zo is ontworpen, dat er juist luchtdruk nodig is om de remmen te lossen, dus als er geen druk is staan de remmen 'vast'.
En dat er daarom juist om de trein gereed te maken voor vertrek luchtdruk moet worden opgebouwd: juist om de remmen te kunnen lossen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Oud forumgebruiker

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Oud forumgebruiker »

Daan schreef:Dat ik wil weten wat de precieze reden is. Misschien dat Dexter dat weet?
Gebruik anders de zoekfunctie op Somda. Daar hebben genoeg NS-ers het al bevestigd... :roll:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Jurjen »

Zag 'm toevallig langskomen: om 19:28 vertrok wifi-ICMm-IV en een ICMm-III als IC naar Hdr van Asa.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Daniel »

Check, dat waren de 4201 + 4034 als t3064 die mij deden besluiten om maar van Ede-Wageningen via Utrecht terug naar Amersfoort te gaan (als ik 'n kwartier op Connexxion was blijven wachten was de aankomsttijd immers toch hetzelfde geweest :P )

Reisinformatieschermen in 't wifi-stel werkten overigens niet, 't was wel weer het enige stel wat een bestemming op de koersdisplays had.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Maik »

Omdat Syntus veel defect materieel heeft(Voith, hoera!) rijden de stellen m3430 en m3436 sinds zaterdag bij Syntus. Vandaag was de m3430 te vinden in 30927 e.v, m3436 was te vinden in 30929a e.v.
Pommes.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Karl »

Hoe zit dat dan? Voith doet het onderhoud aan de treinen, maar Syntus is een deel van een NS-dochter en Nedtrain is dat ook? Het gaat toch ergens fout als Dochter 1 niet de zaken bij Dochter 2 doet, maar bij een heel ander bedrijf?
Het is een spectrum.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Freek »

Syntus heeft gewoon een aanbesteding uitgeschreven die Voith heeft gewonnen, vandaar.
Oud forumgebruiker

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #4

Bericht door Oud forumgebruiker »

Betaald Voith ook de huur van die twee extra stellen die aangeschaft zijn omdat er te veel defect materieel is?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten