NS past per 2011 tariefstructuur aan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Daniel »

Uit de adviesaanvraag aan het LOCOV...
Adviesaanvraag schreef:Bij deze derde en laatste stap voor de Enkele reisstructuur past NS de
tariefberekening van het Via-kaartje aan. Met ingang van 1 januari 2011 berekent NS het
tarief van een Via-kaartje door de tarieven van de verschillende trajecten bij elkaar op te
tellen. Hierdoor is het tarief van een papieren Via-kaartje identiek aan het tarief dat een
reiziger betaalt bij reizen op saldo.
Omwegbewijs
Met een omwegbewijs kan een klant een stuk traject extra kopen bij een bestaand
vervoerbewijs. Het omwegbewijs is alleen te koop aan de balie. Het aantal klanten dat per
jaar een omwegbewijs koopt is zeer beperkt (minder dan 0,03% van aantal verkochte
papieren treinkaartjes). Met de introductie van de OV-chipkaart verdwijnt ook het nut van
het omwegbewijs, immers met de OV-chipkaart wordt pas op het moment van check-out de
definitieve route van de klant bepaald.
Vooral het laatste komt 'n beetje vreemd over. Gaan de trajectabonnementen er ook uit dan, want daarmee ligt de route natuurlijk wel vast...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Vinny »

Ja dat zou worden vervangen door kilometerbundels...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door robert55 »

NS-Reiziger schreef:Je kan nog steeds vooraf kaartjes als reisproduct op je kaart zetten toch? Ook via-kaartjes, om dat domme probleem met niet in- uit kunnen checken binnen 3 minuten op te lossen? Vandaag had ik de s2800 en haalde ik de s800 nog door een ongeplande cross-platfom overstap op Utrecht C. Daar had ik geen tijd gehad voor in- uitchecken. :neg:
Je hoeft helemaal niet uit en weer in te checken als je dat doet.
Zie de uitleg bij omweg kaartje in de adviesaanvraag, dit is nl. geen 'echte' via-reis [dan verlaat je het station].
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Vinny »

Maar je mag niet tegen de rijrichting in rijden toch? Als ik in Amsterdam ben ingecheckt mag ik niet in de trein van Utrecht naar Amsterdam zitten, maar wel in de trein van Utrecht naar Tiel. Tot zover logisch. Maar op welke treinen specifiek mag ik nu wel of niet overstappen in Utrecht zonder in of uit te checken? Daar is de NS niet echt duidelijk over.

Amsterdam Centraal - Utrecht Zuilen? Logischerwijs moet je op Utrecht uit en inchecken. Maar geldt dat ook voor Utrecht Overvecht? Of Utrecht Terwijde? (verder doordenkend: Leiden Centraal)?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Chauf21 »

Daniel schreef:Tja, ik zocht even snel een voorbeeld en dit was de eerste waar ik op kwam :wink:
Maar herinner er nu eentje uit 'n eerdere discussie: Dordrecht - Geldermalsen is volgens NS tarief standaard via Breda, maar wil je de comfortabele route met meer IC's via Gouda nemen dan is dat een omweg zal je ergens onderweg uit- en in moeten checken. Hopenlijk is de overstap dan niet al te krap...
Dat je extra moet in- en uitchecken is bepaald in de reisvoorwaarden en moet sowieso als je anders tegen de richting van de check-in in zou reizen. Zie ook de vraag die vinny hierboven opwerpt.
Hetzelfde geldt voor Rotterdam C - Amsterdam C: als je incheckt op Rotterdam C kan je zowel de s2200 als de s4000 naar Amsterdam nemen; verschillende routes, verschillende afstanden maar geen extra handeling nodig en ook geen andere tariefberekening.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Ronald »

Het lijkt mij logisch dat de regels hetzelfde zijn als bij een papieren kaartje. Je hoeft onderweg niet uit- en in te checken als op de te reizen route een papieren "enkeltje" ook gewoon zonder via's geldig zou zijn:
- Reizen volgens de kortste route
- Reizen volgens een in afstand langere route met een kortere reistijd
- Reizen volgens een route met de minste overstappen

Het lijkt mij dus dat als Dordrecht-Geldermalen via Utrecht ook met een papieren kaartje zonder via mag, dat je dus ook met de OV-chipkaart mag reizen zonder uit- en in te checken. Als je dus maar voldoet aan de bovengenoemde drie punten.

Dit is tenminste mijn redenering, maar als de regels anders zijn, laat maar weten :wink: .
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door reisthijs »

Ik zou zeggen, lees gewoon eens de "Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS" door. Daar in is te lezen (onder 2.2) dat je wanneer je afwijkt van de gewone reisroute moet uit- en opnieuw inchecken op het station vanaf waar je niet meer de route volgt of (als dat niet mogelijk is) op het overstapstation. Oftewel: maak je een via-reis dan moet je op het via-station uit- en inchecken. Of je daar ook daadwerkelijk je reis onderbreekt of meteen weer verder gaat maakt niets uit.

Waarbij de Reisroute inderdaad dus de route is met de kortste afstand, kortste reistijd en/of minste overstappen, als je die volgt hoef je natuurlijk niet onderweg uit- en in te checken zolang je met één vervoerder reist.
rhk_amf schreef:Het lijkt mij dus dat als Dordrecht-Geldermalen via Utrecht ook met een papieren kaartje zonder via mag, dat je dus ook met de OV-chipkaart mag reizen zonder uit- en in te checken. Als je dus maar voldoet aan de bovengenoemde drie punten.
Hierbij lijkt het me wél heel belangrijk, waar je aan het begin en aan het einde van je reis in- en uitcheckt. Doe je dat bij NS-paaltjes dan betaal je voor de korste route met NS-treinen en mag je dus ook alleen met NS-treinen reizen. Doe je dat straks bij Arriva dan betaal je voor de Arriva-route (en mag je dus niet met NS reizen).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Daniel »

rhk_amf schreef:Het lijkt mij dus dat als Dordrecht-Geldermalen via Utrecht ook met een papieren kaartje zonder via mag, dat je dus ook met de OV-chipkaart mag reizen zonder uit- en in te checken. Als je dus maar voldoet aan de bovengenoemde drie punten.
Niet dus... via Gouda is het tarief hoger. Logisch ook, via Breda is 20 minuten sneller én een overstap minder (maar wel heel het stuk vanaf Breda per stoptrein)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Wubbo »

Je kan allerlei uitzonderingen bedenken, maar wie gaat er Ddr - Gdm niet met Arriva afleggen? Een enkele hobbyist, maar verder? Een normale reiziger neemt een omweg alleen als dat sneller is (mag volgens de reisregels) of minder overstappen (mag volgens de reisregels). Ik zie dus het probleem niet.

Waar ik wel het probleem in zie is het vervallen van de Rondreis. Als je dus op een dag op twee stations moet zijn en weer terugkomt op je beginstation heb je geen mogelijk papieren treinkaartje meer. Dit is makkelijk te ondervangen door in te voeren dat een enkele reis ook mag eindigen op het beginstation (tarieftechnisch is dat namelijk toch hetzelfde) maar of dat gebeurt kan ik niet vinden in de adviesaanvraag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Daniel »

NS noemt in de adviesaanvraag als reden voor 't vervallen van de rondreis mede als reden dat het met reizen op saldo makkelijker is een rondreis te maken. Zal ook wel deels met het berekenen van via-kaartjes als twee enkele reizen te maken hebben, want dan is een rondreis natuurlijk ook niks anders als een enkele reis van A naar B en eentje van B naar A via C (of andersom indien gewenst).
Waarbij je wel het nadeel heb dat korte reizen relatief duurder zijn uiteraard.
Wubbo schreef:Je kan allerlei uitzonderingen bedenken, maar wie gaat er Ddr - Gdm niet met Arriva afleggen? Een enkele hobbyist, maar verder? Een normale reiziger neemt een omweg alleen als dat sneller is (mag volgens de reisregels) of minder overstappen (mag volgens de reisregels). Ik zie dus het probleem niet.
Beter voorbeeld dan: Rtd - Gdm :wink: Zowel via Utrecht als Dordrecht 1 overstap en in reistijd verschilt het maarliefst 1 minuut.
In dat geval moet je overigens verdomd goed je reismogelijkheden in je hoofd hebben op de terugweg: je kunt in Geldermalsen immers op hetzelfde tijdstip zowel richting Utrecht als Dordrecht (waarbij in Utrecht dan een wat ruime aansluiting is, maar dat terzijde). Moet je alleen dus wel bij het juiste paaltje voor de bewuste mogelijkheid kiezen en je kunt niet zo makkelijk meer kiezen om maar met NS te reizen als Arriva toevallig vertraging heeft, althans, op 't laatste moment kiezen wordt lastig door 't uit- en inchecken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Chauf21 »

Maar dan is er nog steeds geen probleem: als je op Rotterdam incheckt en met de NS naar Geldermalsen reist, check je in in Rotterdam en uit op Geldermalsen. Reis je een stuk met Arriva, dan moet je extra in- en uitchecken in Dordrecht, maar dat moe(s)t je altijd al. Dus ik zie nog steeds geen problemen bij de OV-chipkaart indien je voorheen met een via-kaartje reisde.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:NS noemt in de adviesaanvraag als reden voor 't vervallen van de rondreis mede als reden dat het met reizen op saldo makkelijker is een rondreis te maken.
Dat gaat alleen niet echt op zolang je nog niet in alle treinen op saldo kan reizen. Nu krijg je dus dat ze bepaalde kaartsoorten gaan afschaffen terwijl er (voor een deel van de reizen) nog geen goed alternatief is. Kunnen ze nou echt niet nog een jaartje wachten?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Maar dan is er nog steeds geen probleem: als je op Rotterdam incheckt en met de NS naar Geldermalsen reist, check je in in Rotterdam en uit op Geldermalsen. Reis je een stuk met Arriva, dan moet je extra in- en uitchecken in Dordrecht, maar dat moe(s)t je altijd al. Dus ik zie nog steeds geen problemen bij de OV-chipkaart indien je voorheen met een via-kaartje reisde.
Ehm, als je voorheen met een via-kaartje reisde kon je gewoon snel overstappen in Dordrecht. Nu mag je, zeker in de spits, aansluiten in de rij om uit- en in te checken (want die overstap wordt redelijk veel gemaakt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Chauf21 »

Als blijkt dat die overstap inderdaad vaak wordt gebruikt, dan nog is het maar de vraag in hoeverre de kaartlezers een belemmering gaan opwerpen: de overstaptijd is -inclusief uitstappen en lopen, dat wel- ongeveer zeven minuten. Genoeg tijd om enkele tientallen, zo je wilt hondertallen, reizigers te verwerken.
Als blijkt dat de kaartlezers en incheckprocedures ertoe leiden dat reizigers hun overstap missen, zullen er ongetwijfeld meer kaartlezers worden geplaatst. Je kan de huidige situatie niet gaan vergelijken met de (toekomstige) situatie waarbij álle reizigers moeten in- en uitchecken :idea:

Daarnaast is deze genoemde situatie niet enkel toe te schrijven aan de gekozen reisroute (het 'via-kaartje' waar de discussie over ging), maar eerder aan het feit dat de reis met twee verschillende vervoerders wordt gemaakt.
Oud forumgebruiker

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Een normale reiziger neemt een omweg alleen als dat sneller is (mag volgens de reisregels) of minder overstappen (mag volgens de reisregels). Ik zie dus het probleem niet.
Is dit sinds de OV-chipkaart? Want met een retourtje (of enkeltje) Koog Bloemwijk - Alkmaar móést je altijd via Uitgeest, ondanks dat het via Zaandam sneller was.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Wubbo schreef:Een normale reiziger neemt een omweg alleen als dat sneller is (mag volgens de reisregels) of minder overstappen (mag volgens de reisregels). Ik zie dus het probleem niet.
Is dit sinds de OV-chipkaart? Want met een retourtje (of enkeltje) Koog Bloemwijk - Alkmaar móést je altijd via Uitgeest, ondanks dat het via Zaandam sneller was.
Nee hoor, dat is al jaren zo. Je mag alleen niet het begin- of eindstation voorbij reizen, dus daarom is de route via Zaandam niet toegestaan.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door robert55 »

Geert schreef:
ziggy schreef:
Wubbo schreef:Een normale reiziger neemt een omweg alleen als dat sneller is (mag volgens de reisregels) of minder overstappen (mag volgens de reisregels). Ik zie dus het probleem niet.
Is dit sinds de OV-chipkaart? Want met een retourtje (of enkeltje) Koog Bloemwijk - Alkmaar móést je altijd via Uitgeest, ondanks dat het via Zaandam sneller was.
Nee hoor, dat is al jaren zo. Je mag alleen niet het begin- of eindstation voorbij reizen, dus daarom is de route via Zaandam niet toegestaan.
Maar de vraag is dus of dat zo blijft als je de test van de adviesaanvraag leest waarin NS zegt dat alleen begin- en eindstation tellen.
De vervolgvraag is -als het toch nog steeds niet zou zijn toegestaan- hoe het systeem dat kan vaststellen:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Daantje »

Vinny schreef:Ja dat zou worden vervangen door kilometerbundels...
Echt? Dan zou ik dus één abonnement kunnen kopen waarmee ik zowel Delft - Rotterdam als Delft - Laan van NOI mag reizen? Zou voor mij wel heel gunstig zijn :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Daniel »

robert55 schreef:Maar de vraag is dus of dat zo blijft als je de test van de adviesaanvraag leest waarin NS zegt dat alleen begin- en eindstation tellen.
De vervolgvraag is -als het toch nog steeds niet zou zijn toegestaan- hoe het systeem dat kan vaststellen:
Je mag niet richting het station waar je ingecheckt hebt reizen, dus heb je in het hier genoemde geval een probleem als je in de IC van Zaandam naar Alkmaar zit en controle krijgt. De HC kan immers zien waar je ingecheckt bent (in Koog-Bloemwijk dus) en weet zodoende dat je de niet-toegestane route via Zaandam hebt genomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nouja, tussen Zaandam en Castricum inderdaad. In een puur theoretisch geval zou je in Uitgeest de s3400 hebben kunnen nemen en in Castricum alsnog op de IC zijn gestapt :).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door reisthijs »

robert55 schreef:Maar de vraag is dus of dat zo blijft als je de test van de adviesaanvraag leest waarin NS zegt dat alleen begin- en eindstation tellen.
De vervolgvraag is -als het toch nog steeds niet zou zijn toegestaan- hoe het systeem dat kan vaststellen:
Juist omdat het systeem dat niet kan vaststellen is er dus de regel dat je in dat soort gevallen op het overstapstation moet uit- en weer inchecken. Daardoor maak je dan dus in feite twee enkele reizen, waar het nu nog één via-reis zou zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Ruben »

Ik bedenk me trouwens dat in mijn voorbeeld Apd - Asd via Asa, je met de OVC een goedkopere reis hebt, mits je niet wordt gecontroleerd wordt tussen Asa en Asd (wat zeer waarschijnlijk is). Je mag immers zonder "via Utrecht" kaartje 1x per uur (en als de s2800 rijdt 3x per uur) de reis Apd-Asa via Ut maken vanwege minder overstappen. Tot Asa is je check-in in Apd geldig om die reis te maken. Vanaf Asa tot Asd had je dan wel moeten uit- en inchecken in Asa. Ik had een overstap gehaald die op papier niet bestond, en op die manier is het zelfs de snelste reis die je kan hebben op dat tijdstip (dat de s2800 rijdt). Ik neem aan dat je dan wel een geldige checkin hebt tussen Asa en Asd, mits je aannemelijk kan maken dat je de niet-bestaande overstap hebt kunnen halen? En dan betaal je opeens enkel Apd - Asd terwijl je via Ut bent gegaan. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door robert55 »

reisthijs schreef:
robert55 schreef:Maar de vraag is dus of dat zo blijft als je de test van de adviesaanvraag leest waarin NS zegt dat alleen begin- en eindstation tellen.
De vervolgvraag is -als het toch nog steeds niet zou zijn toegestaan- hoe het systeem dat kan vaststellen:
Juist omdat het systeem dat niet kan vaststellen is er dus de regel dat je in dat soort gevallen op het overstapstation moet uit- en weer inchecken. Daardoor maak je dan dus in feite twee enkele reizen, waar het nu nog één via-reis zou zijn.
Daniel zegt hierboven dat een conducteur bij controle het incheck station ziet. In dat geval kan bij een controle *na* het verste punt dus worden vastgesteld dat je een niet-toegestane reisweg gebruikt.
Als de conducteur dat niet kan zien, is het een loze regel
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door Fles »

Och, ik zie het allemaal wel. Ik heb gisteren nog een rondreis gemaakt, dat doe ik best vaak eigenlijk. En met de huidige trefkans koop ik gewoon geen kaartjes meer als het allemaal zo moeilijk moet. Die eens in de 200 km dat ik iemand zie, betaal ik wel een boete. Is goedkoper, makkelijker en veel veiliger voor de privacy *O*
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: NS past per 2011 tariefstructuur aan

Bericht door robert55 »

Als je het tot een boete laat komen kom je in een systeem waar echt weinig privacyregels gelden
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten