mb90 on Tour #48: Te land en in de Nwe Maas met SplashTours

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #48: Te land en in de Nwe Maas met SplashTours

Bericht door mb90 »

In Rotterdam rijdt en vaart er sinds het begin van het jaar een amfibievoertuig rond, de SplashTours 1. Op 29 juli vond ik het wel de hoogste tijd voor een rit met dit bijzondere voer/vaartuig. :)

Eerst wat foto's van de Splashtours 1 van de buitenkant die al eerder gemaakt zijn. Dit is hem bij de Leuvehaven:
Afbeelding

En zo ligt hij in het water:
Afbeelding

Het rondje begint bij een halte naast het Maritiem Museum aan de Blaak. Doordat de bus zo hoog ligt komt er een trap uit de bus geschoven voor het in -en uitstappen:
Afbeelding

Toen ging iedereen (na het tonen van de reservering) naar binnen. Eerst is er net als op een boot een kaart van het voertuig te zien:
Afbeelding

Dan de zitplaatsen. Deze hebben stopknopjes net als een gewone bus, maar onder de stoelen liggen tegelijkertijd reddingsvesten. Zo ziet dat eruit:
Afbeelding

Zo zit de buschauffeur / kapitein erbij. Een normaal stuur met ernaast alles voor het varen:
Afbeelding

Toen begon de rit. Het ging over de Blaak naar het Oostplein en vanaf daar langs de Nieuwe Maas naar de Erasmusbrug. Bij de Leuvehaven ging de brug echter open en zo kon deze boot (links naast de DRVM) vastgelegd worden. Een boot die nog vaker gezien zal worden:
Afbeelding

De rit ging toen verder over Katendrecht naar de ss Rotterdam. Daar gaat de boot het water in. Een foto daarvan volgt nog, maar wel heb ik een foto vanaf de ss Rotterdam vlak voor de te water lating:
Afbeelding

En na een soepele afdaling lig je dan in het water en hoor je ineens een boot brullen i.p.v. een bus:
Afbeelding

Al snel leken we een prooi voor een aantal vissers, maar ze kregen ons niet beet :P :
Afbeelding

Zo zie je ook de Erasmusbrug eens vanaf de andere kant geopend:
Afbeelding

En een leuke tramfile met 4 trams en tussen de meest linkse en eentje ernaast ook nog een bus :
Afbeelding

Daarna bleek de boot van de eerste brugopening ook hier voor een brugopening gezorgd te hebben :P :
Afbeelding

Om voor deze boot uit te komen voor het langere stuk naar de Euromast ging de vaart er even goed in 8-) :
Afbeelding

Nadat we bijna een aanvaring hadden met een boot die vanuit de Parkhaven de 'binnenbocht' nam, werd er een rondje gevaren voor de Euromast en ging het weer richting de ss Rotterdam. Langs de kades bleek al dat de boot erg populair is onder de wandelaars daar en ook voor langsvarende taxi's zoals hier te zien is :P :
[Afbeelding

Na een tocht langs de hele ss Rotterdam:
Afbeelding

En een opvallend stukje groen:
Afbeelding

Gingen we weer aan land via dezelfde helling. Ook dit ging weer heel soepel en snel waren we weer aan land. Dit ziet er op een foto zo uit:
Afbeelding

De helling is afgezet met paaltjes die elke keer door de matroos even eruit gehaald worden. In de tussentijd kan de bus opdrogen, zoals op deze eerder gemaakte foto te zien is:
Afbeelding

Via Katendrecht en de Erasmusbrug ging het toen snel weer naar de halte aan de Blaak en daar kwam er na 5 kwartier een einde aan deze leuke en aparte nieuwe ervaring. :) Ter afsluiting nog een foto van de opvallende achterkant van de bus:
Afbeelding
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: mb90 on Tour #48: Te land en in de Nwe Maas met SplashTo

Bericht door Raymond »

Een aparte ervaring, maar is het ook de €19,50 waard die je als niet Rotterdammer moet betalen?
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #48: Te land en in de Nwe Maas met SplashTo

Bericht door mb90 »

Het is alleen voor Rotterdammers met een Rotterdam-pas gratis, voor alle andere Rotterdammers, zoals ik, is het ook gewoon 19,50. :wink: Ik vond het wel de moeite waard, omdat het toch iets aparts is, zeker hier in Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #48: Te land en in de Nwe Maas met SplashTo

Bericht door Meltrain »

Leuke reportage.
Ik ga er (gratis :mrgreen: ) ook nog zeker een keertje mee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten