Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door robert55 »

Meer problemen die aan dienst IVV worden toegeschreven:
AMSTERDAM - De bouw van de overkapping van het busstation achter het Centraal Station is opnieuw jaren vertraagd. Het enorme glazen dak is waarschijnlijk pas klaar in 2017 - tien jaar later dan de oorspronkelijke planning - meldt een goed ingevoerde bron bij de gemeente.
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... aagd.dhtml
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door tsov »

Dat was toch al bekend? Of kende ik inside-info?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Caspar »

De link doet het bij mij niet. Maar vind het wel frappant dat er vorig jaar met man en macht aan werd gewerkt om dat station open te krijgen, en nu ligt het er alweer zeer lang een beetje troosteloos half af bij. Waarom zet men niet gewoon eens door en maakt het af in hetzelfde tempo?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door robert55 »

tsov schreef:Dat was toch al bekend? Of kende ik inside-info?
Voor mij was het nieuw, het gaat om een nieuwe vertraging op een vorige, op een vorige ......

't is nu bouwvak, maar ik had ook de laatste maanden niet de indruk dat er gewerkt werd.
Arme reizigers, zeven winters in wind en regen

1 probleem zouden de veiligheidseisen zijn als je bouwt op een plek waar ook publiek komt.
In Den Haag hebben ze twee keer voor een paar maanden een stalen dak gebouwd boven stukken trambaan naast een hoogbouwplaats. Misschien moeten ze in die richting gaan denken

@Caspar: raar bij mij wel, maar het is nu het eerste bericht op het parool
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Caspar »

Arme reizigers, zeven winters in wind en regen
Er staan wel gewone abri's. Op steeds meer stations ontbreekt verdere beschutting. In Alkmaar is de wachtruimte tegenwoordig ook al niet meer open. Er hangt wel een poster van de gemeente, dat dankzij de gemeente Alkmaar de ruimte nog tot de zomer open kon blijven... Maarja daar heb je nu niet zoveel meer aan.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door robert55 »

Caspar schreef:
Arme reizigers, zeven winters in wind en regen
Er staan wel gewone abri's. Op steeds meer stations ontbreekt verdere beschutting. In Alkmaar is de wachtruimte tegenwoordig ook al niet meer open. Er hangt wel een poster van de gemeente, dat dankzij de gemeente Alkmaar de ruimte nog tot de zomer open kon blijven... Maarja daar heb je nu niet zoveel meer aan.
Ik zeg niet dat het helemaal uniek is, maar 8 meter boven het IJ , georienteerd op het Noorden ...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Vinny »

Ik weet niet beter of het busstation wordt afgebouwd zodra het middengedeelte beschikbaar is voor bouwwerkzaamheden. Volgens de oorspronkelijke planning zou dat nu zijn, maar dat wordt denk ik 2012. In principe kan het busstation dan in 2013 worden afgebouwd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door find_your_spot »

Ben ik de enige die het busstation een klein dingetje vindt onder zo'n toekomstige enorme kap?

Maar alles wat met de NZ lijn en vertraging te maken heeft is toch automatisch gekoppeld?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door AppleMoose »

Het blijft lachen gieren brullen daar in het Amsterdamse... :lol: :lol: :lol: :lol:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Suus »

Nee, dat Arnhem dan he :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door AppleMoose »

Ze adviseren volgensmij elkaar :lol:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Vinny »

Het is dan ook een Nederlandse ziekte. De hele bouwwereld is een corrupt zooitje terwijl de ambtenarij een echt waterhoofd is. Veel te veel dure projectmanagers die allerlei vergaderingen hebben zonder dat ze bijdragen aan de verwezelijking ervan. Bovendien hoeft er maar ergens een Veldmuis gesignaleerd te worden, of een Boomkever en het hele land is in rep en roer. Er moet minimaal een volstrekt belachelijke buitenproportionele tunnel gerealiseerd worden, terwijl de bouwtijd ook nog eens bepekrt wordt tot september tot en met oktober per jaar omdat anders de kiviet geen ei kan leggen, bouwvakkers hun hoognodige ( :roll: ) vakantie nodig hebben of anders vriest het wel weer en dat verstoort het bouwproces natuurlijk ook. Verder zijn we als Nederlanders een stel watjes. Wordt er in het buitenland gewoon normaal gebouwd, in Nederland kunnen mensen niet slapen van gehei, of kunnen het niet verkroppen dat ze 2 meter extra naar hun parkeerplaats of bushalte moeten lopen. Komt natuurlijk bij dat alles volgens de laatste design mode ontworpen moet worden, terwijl functionaliteit ondergeschikt wordt aan de architectonische beleving, hetgeen de bouw nog eens extra vertraagd en de kosten alleen maar verder oplopen zonder dat de belastingbetaler er functioneel er iets voor terugkrijgt dat de extra investering rechtvaardigd. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Geert »

Einde gebash? Er zijn ook nog voldoende grote bouwprojecten die wel op schema liggen...
Oud forumgebruiker

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Oud forumgebruiker »

Waarom kan ik het buitenland dan wel beter is de vraag...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Karl »

Volgens mij gaat het in Duitsland ook niet altijd denderend, om bij de Oosterburen te blijven: Noord-zuidlijn in Keulen laat stadsarchief ernstig verzakken, met dode(n ) tot gevolg; kap van Berlijn HBF is 'te kort' omdat het station anders niet op tijd af kwam en de U55 in Berlijn verdient ook geen schoonheidsprijs.
Het is een spectrum.
Oud forumgebruiker

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Oud forumgebruiker »

Toch gaat het meestal een stuk sneller, ondanks sommige ongelukjes... Dat er hier een jaar of 2 a 3 wordt gedaan om een spoorboog te maken vind ik echt krankzinnig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Suus »

Zo Nederlands is dat niet, ik kan je zo wat grote projecten geven in Duitsland die ook enorme problemen hebben:

- Keulse Noord-Zuidlijn. Lijkt mij duidelijk dat het instorten van een stadsarchief niet helemaal de bedoeling is.
- Citytunnel Leipzig: Jaar vertraging, kosten met 120 miljoen euro opgelopen van 585 tot 705 miljoen euro en de bijbehorende werken zoals spoorlijnen die geëlektrificeerd moeten worden zijn ook nog niet overal gestart...
- Schnellfahrstrecke Nürnberg–Erfurt. Heeft ondertussen een vertraging opgelopen van 12 jaar (was 2004, wordt 2016) en er zijn vele problemen geweest met bruggen en tunnels...

Voor de komende jaren is een project waarbij ik problemen verwacht Stuttgart 21. Laat Google er maar eens op los, het is echt een bizar bouwplan :|

En er gaan in Nederland ook dingen wel goed: Verbouwing Rotterdam CS, viersporigheid Duivendrecht - Utrecht was te laat opgeleverd, maar uiteindelijk wel goedkoper dan verwacht.

Het probleem is dat er projecten worden bedacht waarbij maar heel weinig mensen echt verstand van zaken hebben. Die mensen worden er vaak ook niet of te laat bij betrokken, waardoor er eerst problemen ontstaan en pas achteraf een controle gaat plaatsvinden om het hele plan nog eens door te lichten. Ondertussen zijn de werkzaamheden wel op een punt gekomen waarbij het niet mogelijk is om deze terug te draaien. Dat is niet een probleem wat alleen in Nederland speelt en niet alleen de schuld van de ambtenarij en van de bouwbedrijven, er zit ook een dikke politieke laag over die de projecten graag snel en goedkoop op hun naam willen hebben voor de volgende verkiezingen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Toch gaat het meestal een stuk sneller, ondanks sommige ongelukjes... Dat er hier een jaar of 2 a 3 wordt gedaan om een spoorboog te maken vind ik echt krankzinnig.
Het is maar wat je 'ongelukjes' noemt...

Nog wat voorbeelden: De viersporigheid Utrecht - Woerden was recentelijk keurig volgens planning af. De viersporigheid rondom Houten ligt keurig op schema. Metrotunnel Rotterdam Centraal - Blijdorp - RandstadRail: op tijd af. Utrechtboog (Amsterdam RAI - Amsterdam Bijlmer): op tijd af. Het is dus zeker niet zo dat alle projecten in Nederland te laat worden opgeleverd, alleen vergeet men nogal snel de op tijd opgeleverde projecten en zijn vooral de vertraagde hoofdpijnprojecten in het nieuws...

Edit: dat gezegd hebbende ben ik het met je eens dat het inderdaad wel belachelijk lang duurt om een overkapping te bouwen over een busstation. Nog 7 jaar, wat voor astronomisch dak komt daar dan op?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Chauf21 »

Als je meer wilt weten over kostenoverschrijdingen van (grote) infrastructuurprojecten, Google dan eens op Flyvbjerg. Hij doet internationaal onderzoek naar kostenoverschrijdingen bij megaprojecten. In heel veel andere landen heeft men ook te maken met kostenoverschrijdingen en vertraging. In zijn eerste onderzoeken zijn projecten in Nederland niet eens meegenomen, maar de bevindingen en conclusies zijn niet anders. Een korte introductie is te vinden op: http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?i ... 3b526274c6. En uiteraard geldt ook dat projecten die wel op tijd en binnen budget klaar zijn, snel vergeten en over het hoofd worden gezien.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door AppleMoose »

Bee schreef: En er gaan in Nederland ook dingen wel goed: Verbouwing Rotterdam CS
Alleen hebben ze het tijdelijke station zo'n 5 meter te dicht op de bouwplaats gezet, waardoor ze nu als een gek de nieuwe personeelsverblijven moeten afmaken en een nieuwe oplossing moeten verzinnen voor de winkels etc. zodat het tijdelijke station weer weg kan en er daar verder gebouwd kan worden.
Vooralsnog levert het geen vertraging op. R-dam is dus niet zoals Amsterdam die het werk eerst een jaar stillegd om een oplossing te verzinnen voor zoiets :wink:

verder kan ik me wel vinden in Vinny's betoog.
We willen allemaal zo groot en duur en liefst zó onmogelijk mogelijk ontwerp realiseren.
Station Arnhem is daar ook wel een voorbeeld van. Waarom moet het zo'n duur moeilijk te bouwen gebouw zijn? Een simpeler en goedkoper ontwerp was ook prima geweest.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Oud forumgebruiker

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Utrechtboog (Amsterdam RAI - Amsterdam Bijlmer): op tijd af.
Ik kan me iets herinneren met dat die boog met ingang van DRGL 2006 af moest zijn, de spoorboekjes zelfs al gedrukt waren, maar dat het toen alsnog een half jaar langer duurde, waardoor er extra folders bij de spoorboekjes geleverd moesten worden met de mededeling van die boog pas in april 2006 open zou gaan :lol:.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Karl »

Ronzol schreef:(...) Een simpeler en goedkoper ontwerp was ook prima geweest.
'Minimalisme als standaard' of 'Russisch design'?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Geert »

ziggy schreef:
Geert schreef:Utrechtboog (Amsterdam RAI - Amsterdam Bijlmer): op tijd af.
Ik kan me iets herinneren met dat die boog met ingang van DRGL 2006 af moest zijn, de spoorboekjes zelfs al gedrukt waren, maar dat het toen alsnog een half jaar langer duurde, waardoor er extra folders bij de spoorboekjes geleverd moesten worden met de mededeling van die boog pas in april 2006 open zou gaan :lol:.
Hmm, je hebt gelijk inderdaad. My bad.
Karl schreef:
Ronzol schreef:(...) Een simpeler en goedkoper ontwerp was ook prima geweest.
'Minimalisme als standaard' of 'Russisch design'?
Model Warszawa Centralna misschien?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door Suus »

Eh, iewl :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Busstation Amsterdam CS ook vertraagd

Bericht door AppleMoose »

Dat is ook weer het andere uiterste :P
Er zit nog wel een groot gat tussen een station als Arnhem/Amsterdam en een gemiddelt russisch gebouw :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 70 gasten