Bayern 2010: een rondje Allgäu

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Bayern 2010: een rondje Allgäu

Bericht door Cookie »

Dit jaar ben ik, net zoals afgelopen 2 jaren, weer met mijn ouders meegegaan naar de Beieren in Duitsland. En ook dit jaar heb ik weer met een Bayernticket de Freistaat Bayern verkend ;-) .

De reis begint in Eisenärzt, een dorpje in de Beierse Alpen. Zoals al de naam al doet vermoeden, werd hier vroeger ijzererts gewonnen uit de bergen. Een BR426 voert mij over de Trauntalbahn (zie verslag uit 2008) naar het knooppunt Traunstein. Aldaar pak in een RE naar München Hbf, welke wordt gereden door Dosto-rijtuigen. De reis gaat op een bepaald moment langs de Chiemsee, het grootste meer van Beieren. Het is ontstaan door toedoen van een gletsjer aan het einde van de laatste ijstijd. Ook zijn in de verte verschillende bergen te zien, erg mooi traject!
Afbeelding
De Chiemsee, foto is eerder tijdens de vakantie gemaakt

Mijn reis gaat naar de Allgäu, een regio in zuidoost-Beieren. Te München wordt de RegionalBahn (RB) gepakt naar Memmingen. Aangezien slechts tot Geltendorf bovenleiding aanwezig is, is de inzet van dieselmaterieel noodzakelijk. Het baanvak München Hbf - Memmingen - Kißlegg - Lindau zou in 2015 geëlektrificeerd moeten zijn, dus wie nog diesel wil snuiven moet enigszins opschieten.
Afbeelding
Het afgelegde traject in de Allgäu is donkerblauw

In dit geval bestaat deze inzet uit een locomotief van de Baureihe 218 met ex-Silberling-rijtuigen. Ik neem plaats in het voorste rijtuig, direct achter de loc. Raampje open en genieten van het landschap en de dieselgeur! :D

Afbeelding
De trein na aankomst in Memmingen

In Memmingen hoop ik een overstap de maken op de trein naar Lindau Hbf via Kißlegg, maar dat plan ging helaas niet door: in plaats van een RB, rijdt er dit uur een EuroCity. Gelukkig valt via Kempten het stadje Lindau ook te bereiken: een RE naar Kempten zou binnen een kwartier moeten komen. En inderdaad, er kwam een een setje 218+rijtuigen voorrijden met eindbestemming Kempten Hbf.
Afbeelding
Staatsieportretje van de trein na aankomst in Kempten Hbf

Te Kempten Hbf stap ik over op een Baureihe 612, waarmee ik uiteindelijk arriveer in Lindau aan de Bodensee. Op het stuk tussen Kempten en Hergatz zijn veel bergen te zien en ook een enkele 'Alpensee'.
Afbeelding
Uitzicht tussen Kempten en Immenstadt

Eigenlijk wil ik ook nog wel een stukje Oostenrijk in, derhalve koop ik voor EUR 4,60 een retourtje naar Bregenz. Het trajact loopt voor een groot deel langs de Bodensee, een erg mooi stuk! Te Bregenz besluit ik om even langs de Bodensee te lopen en de stad te bekijken.
Afbeelding
Een fotootje van trein + Bodensee moest natuurlijk ook even gemaakt worden :)

Vanuit Bregenz pak ik weer de trein terug naar Lindau, wederom gereden door een ÖBB-Talent. Lindau is gebouwd op een eiland in de Bodensee, de stad is door middel van een brug verbonden met het vasteland.
Afbeelding
Ingang van de haven te Lindau
Afbeelding
Haven Lindau met de Mangenturm

Te Lindau pak ik een Baureihe 612 richting Röthenbach(Allgäu), alwaar ik uitstap om een half uur later de ALEX (Allgäu-Express van Arriva) te pakken naar München Hbf. Tijdens het wachten is er tijd om een foto te schieten van de tegentrein. In het stationsgebouw bevindt zich een café, iets wat op veel meer Beierse stations te zien is. Daarbijbehorend is er vaak ook een terras op het huisperron 8# .
Afbeelding
612 579 te Röthenbach(Allgäu)

Uiteindelijk brengen de comfortabele ALEX-rijtuigen mij via Immenstadt-Kempten-Buchloe weer terug naar München Hbf. Te Immenstadt worden de rijtuigen uit Oberstdorf na enig rangeerwerk aan het Lindaugedeelte gekoppeld, en na 10 minuten wordt gecombineerd verdergereden. De route vanuit Immenstadt naar München is anders als de heenreis, aangezien niet via Memmingen wordt gereden maar via Biessenhofen. Onderweg rijdt ook een ALEX-Treff mee, waar hapjes en drankjes zijn te verkrijgen. Onderstaand biertje heeft mij goed gesmaakt in ieder geval :-) .
Afbeelding

In München Hbf pak ik de RE naar Plattling, gereden door een 2x Baureihe 440. Het voorste treinstel is bestemd voor Passau Hbf, het achterste gedeelte voor Regenburg Hbf. De 'Zugteilung' vindt plaats in Landshut (Bay) Hbf. Het zijn prachtige nieuwe treinstellen, alleen de zitting had wat comfortabeler gemogen. Helaas moeten we op het laatste station voor Plattling wachten op een tegentrein (enkelsporig traject), waardoor de aansluiting in Plattling op de Waldbahn naar Zwiesel in gevaar komt. Uiteindelijk kom ik met +6 om 23.09 in Plattling aan, de Waldbahn naar Zwiesel zou vertrekken om 23.10... Na een sprint door de perrontunnel blijkt gelukkig dat de Waldbahn er nog staat :) . Een Regioshuttle (lees: plastic troep) levert me uiteindelijk af bij Zwiesel voor het 2e weekje Beieren, in het Bayerischer Wald.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu

Bericht door Karl »

Mooie foto's. Ben een paar jaar geleden ook in München geweest en via Buchloe naar Füssen gereden, was ook een erg mooi traject, vooral vanaf Buchloe. In Buchloe nog twee uur 'gestrand' in verband met een gemiste overstap, vanwege vertraging. Daar is het nostalgie als een trein zo weinig rijdt, in Nederland is 1x/h vervelend.

Franziskaner Weiß. *O*
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu

Bericht door Daan »

Ah, Bregenz :-D Bekend gebied, ben er een jaar of vier geleden op vakantie geweest :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu

Bericht door Fles »

Bodensee *O*

Ik ga er in augustus ook weer heen, alleen dan voornamelijk in Baden-Württemberg. Heb niet echt gelet op dieseltractie en zo daar trouwens. Zijn er ergens kaarten van waar draad hangt en waar niet?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu

Bericht door Daan »

Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu

Bericht door Fles »

Ah ja tuurlijk. Shouldve known.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bayern 2010: een rondje Allgäu

Bericht door Ronald »

Leuk verslag! Over een maandje ga ik ook die kant op (net voor € 78,00 een retourtje Kufstein geboekt :D ).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten