Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door iljitsch »

Als je op vol tarief op saldo reist is er niks van belang aan die kaart te zien...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Vinny »

En dat hoor jij aan de piep? :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Raymond »

Directiemededeling Hermes

Beste Collega’s,

Zoals u mogelijk reeds vernomen heeft, is er gisteren een klant in Burka/Nikab de toegang tot onze bussen geweigerd. Dit is niet rechtmatig en zeker niet conform ons beleid.

Wij informeren u daarom hoe te handelen in een situatie, als een reiziger in Burka/Nikab zich bij de bus meldt.

Lees verder
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Karl »

En hoe weet je dan of het ID-bewijs bij die persoon hoort?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Vinny »

Tja dat weet je niet, zolang er heethoofden zijn die protesteren tegen het opnemen van biomedisch materiaal in het paspoort. Maar goed, ook zonder boerka kun je naar de kapper gaan en je haar laten verven bijvoorbeeld. Dus wat dat betreft heb je geen 100% controlemogelijkheid. In ieder geval, het beleid dat Hermes naar buiten brengt, daar kan ik me wel in vinden denk ik. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door iljitsch »

Wat een nonsensreactie, zeg. Dan weten die chauffeurs nog niet wat ze moeten doen als iemand met korting reist en ze dus "om identificatie kunnen vragen". Maar wat dan? Sluier af om te zien of de foto klopt?

Ook is het natuurlijk belachelijk om te stellen dat kleding van geen belang is. Als iemand in z'n blote kont de bus in stapt verwachten ze ook niet dat de chauffeur daar niks van zegt.

Dus de directie kan leuk politiek correct doen ten koste van de gewone medewerkers.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Vinny »

Als de identiteit van de persoon niet vast te stellen is dan vervalt het vervoersrecht van deze persoon op het abonnement. Dat staat volgens mij gewoon in de algemene voorwaarden. Het had er wat mij betreft in een bijzin wel in gekund.

In ieder geval het laatste woord is er nog niet over gezegd lijkt mij. Ik verwacht nog wel de nodige kamervragen... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door MdJ »

Hoofddoekjesdiscussie: Zolang je het gezicht kunt zien, is het -wat mij betreft- prima als mensen graag een hoofddoekje willen dragen. Moeten ze lekker zelf weten, zolang ik er maar geen last van heb (en ik zou niet weten wat voor last ik van een hoofddoek kan hebben). Maar gezichtsbedekkende kleding vind ik wel van belang, omdat je graag het gezicht van iemand wilt zien. Het postuur van iemand kan hetzelfde zijn, maar het gezicht totaal anders. En daarmee kan je ook die persoon identificeren, mocht dat nodig zijn (overval->getuige,etc)
Bij twijfel: gebruik beton.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door iljitsch »

Wat, geen recht op privacy? Straks moet je nog je paspoort laten zien voor je de bus in mag, en daarna een DNA-monster afgeven.

(Om maar even naar de andere kant door te slaan.)
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door willy84 »

burka? leven we hier in een islamitisch land ofzo? Laatst ook iemand van islamitische afkomst van in de 40 die met een OV studentenkaart reisde. Zeker van zoon/dochter ofzo. Lekker cheap.
immer kwaliteits posts
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Ruben »

Al die busbedrijven reageren weer politiek correct en de politiek zelf lost het ook niet op. Het heeft niets met godsdienstdiscriminatie te maken door gewoon te stellen dat er geen plek is voor gezichtsbedekkende kleding omdat de gehele identificatie op het gezicht gebaseerd is.
Als je dus ook nog eens de legitimatie van de persoon waarvan je de abonnementskaart hebt toont, ben je opeens die bepaalde persoon? Nee. De geldigheid van de legitimatie moet getoetst worden door de foto te vergelijken met het gezicht. Ik neem aan dat de politie bij het uitvoeren van de identificatieplicht hier ook geen genoegen mee neemt.
Ik wil niet zo ver gaan dat ze dit soort kleding helemaal nergens meer aan mogen, maar pas je dan wel aan in dat je het gezicht openbaart in de situaties waar dat gewoon vereist is. Waarom moeten het ganse land en de regelgeving zich aanpassen aan zoiets onwerkbaars?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Geert »

Precies, het wordt vast ook niet geaccepteerd als ik met een bivakmuts over mijn hoofd getrokken in wil checken...
Oud forumgebruiker

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Oud forumgebruiker »

Nogmaals: hebben jullie ooit een buschauffeur gezien die gecontroleerd heeft of die persoonlijke OV-chipkaart ook daadwerkelijk van jou is?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Ruben »

Om te reizen met een persoonlijke kaart (zeker met een abonnement), moet je identificeerbaar zijn. Dat een buschauffeur of een ander controlerend orgaan gebreken vertoont in de uitvoering van één van zijn kerntaken, doet niets af aan de verplichting te voldoen aan een reisvoorwaarde als passagier. :idea:
Geert schreef:Precies, het wordt vast ook niet geaccepteerd als ik met een bivakmuts over mijn hoofd getrokken in wil checken...
Ik vind dit eigenlijk wel een goede. Met wat nodige media-aandacht steekproeven doen om dusdanig gekleed in te checken. Als ik met een nikab mag, dan ook tenminste met een bivak.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Chauf21 »

ziggy schreef:Nogmaals: hebben jullie ooit een buschauffeur gezien die gecontroleerd heeft of die persoonlijke OV-chipkaart ook daadwerkelijk van jou is?
Ja, bij twijfel vraag ik (als buschauffeur) daar wel eens naar. En met succes overigens, sommige personen hebben alsnog een kaartje mogen kopen.
Oud forumgebruiker

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Oud forumgebruiker »

NS-Reiziger schreef:Om te reizen met een persoonlijke kaart (zeker met een abonnement), moet je identificeerbaar zijn. Dat een buschauffeur of een ander controlerend orgaan gebreken vertoont in de uitvoering van één van zijn kerntaken
:lol:
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door find_your_spot »

ziggy schreef:Nogmaals: hebben jullie ooit een buschauffeur gezien die gecontroleerd heeft of die persoonlijke OV-chipkaart ook daadwerkelijk van jou is?

Er zitten hier bij Connexxion Schiphol een stel zeikers ertussen die inderdaad van iedere OV-Chipkaart willen zien wat er precies op staat... Zeer vermoeiend... :Y
For Your Railroad Adventures
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Ruben »

ziggy schreef:
NS-Reiziger schreef:Om te reizen met een persoonlijke kaart (zeker met een abonnement), moet je identificeerbaar zijn. Dat een buschauffeur of een ander controlerend orgaan gebreken vertoont in de uitvoering van één van zijn kerntaken
:lol:
Reageer nou eens gemotiveerd, in plaats van zulke zwakteboden.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Vinny »

find_your_spot schreef:
ziggy schreef:Nogmaals: hebben jullie ooit een buschauffeur gezien die gecontroleerd heeft of die persoonlijke OV-chipkaart ook daadwerkelijk van jou is?

Er zitten hier bij Connexxion Schiphol een stel zeikers ertussen die inderdaad van iedere OV-Chipkaart willen zien wat er precies op staat... Zeer vermoeiend... :Y
Het zou een keer tijd worden zeg. Bij sommige chauffeurs kun je met een AH bonuskaart nog instappen heb ik wel eens het gevoel. "Oh dat lijkt op een Schiphol pasje. Fijne reis nog..." -o-
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door tsov »

Ik heb wel eens een halve maand gereisd met een verlopen abonnement, terwijl de nieuwe er allang achter zat... Ik kwam er ook zelf achter, er is nooit wat van gezegd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Oud forumgebruiker »

@NS-R: Begrijp me niet verkeerd. Ik ben het volledig met je eens. Maar je moet je wel voorstellen: vaak komen er op halte's echt groepen mensen binnen, ze checken in zonder wat te zeggen en zijn à la minute verdwenen. En je kunt ook bepaalde reacties verwachten: waarom ik wel en anderen niet? Het blijft een erg lastige situatie en rekening houdend met andere factoren (rijdt de tram/bus op tijd? moet er een grote groep mensen naar binnen?) probeer ik het wel te doen wanneer ik twijfel.
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op vr 06 aug 2010, 01:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Geert »

Ik kan me ook wel voorstellen dat een tramconducteur inderdaad niet iedereen kan controleren, ondanks dat je in Amsterdam maar éń (nou ja, 2) ingangen hebt. In de gemiddelde bus moet iedereen één voor één langs de chauffeur, dat is al een iets gemakkelijkere situatie om een ID te verlangen (uitgezonderd bussen met open instapregime natuurlijk).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Caspar »

Valt me trouwens ook op in de trein, als ik met Interrail reisde of nu met Vrijvervoer buitenland, dan wordt er nooit om mijn legitimatie gevraagd. Kan natuurlijk lekker uitwisselen met anderen die ongeveer net zo oud zijn als ik, staat geen foto op.
1 land is uitzondering op de regel: Frankrijk. Daar wordt bijna standaard om mijn paspoort gevraagd als ik zo'n vrijvervoer kaartje toon. Waarom daar wel en verder nergens? Geen idee.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door find_your_spot »

tsov schreef:Ik heb wel eens een halve maand gereisd met een verlopen abonnement, terwijl de nieuwe er allang achter zat... Ik kwam er ook zelf achter, er is nooit wat van gezegd.

Ik heb 14 maanden door gereisd met mijn verlopen jaarabonnement. Uiteraard zat mijn geldige abonnement en stamkaart in me tas, maar die heb ik nooit hoeven pakken... :@

Meeste chauffeurs zien iets oranjes, oh jaar, goed
For Your Railroad Adventures
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Buschauffeur weigert vrouw met nikab

Bericht door Ruben »

ziggy schreef:Het blijft een erg lastige situatie en rekening houdend met andere factoren (rijdt de tram/bus op tijd? moet er een grote groep mensen naar binnen?) probeer ik het wel te doen wanneer ik twijfel. Verder zou ik het waarderen als je mij voortaan niet persoonlijk op de man beschuldigd van iets, maar gewoon vraagt wat ik bedoel. Helemaal als moderator zou je geen oordelen mogen vellen over gebruikers in het openbaar, maar op z'n minst in een PB :|.
Inmiddels rechtgezet per PB. Bij busdiensten en dus buschauffeurs is de tijd om uitgebreider te controleren er vaak wel, of althans het overzicht is er meer.
We vinden dus allen (tot nog toe) dat je identificeerbaar moet zijn.
The mere fact dat er geen buschauffeur is (waar dat misschien wel zou moeten) die dat doet of dat het praktisch wel of niet uitvoerbaar is in een tram, doet daar niets aan af. Als het vanuit het vervoersbedrijf kan en gebeurt, moet een reiziger gewoon mee (kunnen) werken. Het leek even of je daar tegen stelling nam door stellend te vragen of we ooit een buschauffeur hebben gezien die er naar vraagt. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten