Amsterdam revisited column

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Amsterdam revisited column

Bericht door find_your_spot »

Wie kan voor mij dit column uitleggen, aangezien ik het als ras GVB-er voor geen snars begrijp...

http://www.sevendays.nl/artikel/183761
For Your Railroad Adventures
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Ruben »

Schematisch:
Kind koopt dagkaart vervoerbedrijf 1, zeg voor gemak Arriva.
Kind kan daarmee niet bij GVB reizen
Kind reist niet met GVB
Kind kan daarna ook niet bij vervoerbedrijf 3, zeg Connexxion, reizen

Mening:
1. Kan beter niet naar een drukke stad afreizen
2. Had een dagkaart voor al het openbaar vervoer moeten kopen, maar die bestaat na afschaffing strippenkaart geloof ik niet meer (dus ding incl. andere bedrijen dan GVB, of was de 8-strippenkaart dit ook niet?)
3. Kan überhaupt beter naar de Dam lopen, een wandeling over het mooie Damrak is gezond voor de mens.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door find_your_spot »

4. Waarom gaat een jongen van 14 jaar shoppen?
5. Zijn die ouders dan ook zo dom?
6. Een kaartje voor 1 uur op de tram is 2,60 en niet 2,50... Zou die jongen 10 cent korting krijgen?
Enige wat 2,50 kost is het cxx dalkaartje, maar dat wordt in regio 020 niet meer verkocht.
Tevens rijdt cxx geen tram in 020, zover ik weet...
7. Waarom wil je een dagkaart om van CS naar de Dam te gaan?

Jongen kan beter gaan fietsen?
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Suus »

Een kind van 14 wil ook wel eens een nieuw shirt of een nieuwe broek, zeker met de uitverkoop die enkele weken geleden op haar hoogtepunt was :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Klaasje »

Als die jongen nou een ov-chipkaart gehad had......
Al vind ik het zeker geen slecht idee om voor Amsterdam+omgeving een kaartje te hebben wat in alle bussen, trams en metro's geldig is onafhankelijk van de vervoerder.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Freek »

Logisch toch dat de reiziger er de ballen van snapt. Een OV-dagkaart klinkt als geldig in al het OV. Laat het dan een Busdagkaart zijn, klinkt als geldig in alle bussen. Een bus is een bus voor een klant, niet een gvb-bus of een cxx-bus. Helemaal gek wordt het wanneer er grappen worden uitgehaald zoals bijvoorbeeld in Twente. Goed dat er voor 1 merknaam is gekozen. Maar een klant snapt er toch niets van dat het SyntusSuperTicket wel geldig is in de ene rode bus, maar niet in de andere.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Klaasje »

Het gaat hier waarschijnlijk om een "Waterlandkaartje" als ik het goed lees. (achterzijde CS is Arriva-Waterland) Dat is een dagkaart geldig in het gebied Waterland. Volgens mij kan je aan het kaartje zelf zien dat die alleen in "waterland" geldig is.
Een echte dagkaart is de dubbele grijze strippenkaart die verticaal is afgestempeld. Die is nog geldig in Amsterdam als dagkaart maar niet als strippenkaart. Al krijg ik ergens het vermoeden dat die niet meer zo makkelijk verkrijgbaar is. :X
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Freek »

Klaasje schreef:Het gaat hier waarschijnlijk om een "Waterlandkaartje" als ik het goed lees. (achterzijde CS is Arriva-Waterland) Dat is een dagkaart geldig in het gebied Waterland. Volgens mij kan je aan het kaartje zelf zien dat die alleen in "waterland" geldig is.
Dat lijkt mij ook, maar dat weet jij, dat weet ik. Maar weet de gewone reiziger dat ook. De klant vraagt de chauffeur waarschijnlijk om een dagkaart, niet speciaal om een waterlandkaart. Wat is exact het waterland, is dat algemeen bekend? In de regio wellicht, maar duidelijke grenzen zal men wel niet kennen. Bovendien, geredeneerd vanuit de klant: ik heb een kaartje geldig voor heel Waterland --> ik kom met dat kaartje in Amsterdam --> Amsterdam hoort bij Waterland --> Ik kan in alle OV of op z'n minst in alle bussen in Amsterdam.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Vinny »

off topic: kan er niet een keer een eind komen aan het refereren aan steden bij hun telefoonnummer, en spellingen als sjipkaart en dergelijke. Ik erger me kapot aan dit soort schrijfstijlen, het is hier geen MSN-forum... :wink:

on topic: Tijd dat de stadsregio eens dwingend aan de vervoerders gaat voorschrijven dat er een (dag) kaart moet komen die in het hele concessie-gebied Amsterdam geldig is. Maar natuurlijk hebben ze daar geen zin in. Stel je voor dat ze eens wat klantvriendeijks zouden opleggen... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Klaasje »

Misschien moeten we wel gewoon stoppen met regionale kaartjes die dit soort problemen veroorzaken. :twisted:
Jammer genoeg zal er dan wel landelijk een oplossing gezocht moeten worden om algemeen geldend systeem te verzinnen dat én niet te duur én niet te goedkoop is. (wat per regio verschillend natuurlijk alsnog het geval is...) Kunnen we meteen alle Maxx/Dal/Kan/Gemakskaartjes wel afschaffen.
Eerlijk gezegd lijkt het me gewoon een illusie dat je al dit soort problemen kunt voorkomen. Sommige reizigers willen gewoon niets uitzoeken, niet te veel moeite doen maar wél alles kunnen en dat dan (natuurlijk) tegen het goedkoopste tarief. Dat kan gewoon niet. Een algemene "(stads/metropool/...)regio Amsterdamkaart" kan het probleem verzachten (zeker bij toeristen :!: ) maar ook deze lost dat gewoon niet op. In een bepaalde mate zullen er altijd ontevreden reizigers zijn die het slachtoffer zijn geworden van eigen onoplettendheid.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Daniel »

Tja, het verwarrendst bij dit soort dingen zijn natuurlijk nog altijd bussen van eenzelfde vervoerder in dezelfde stad die tot verschillende concessies behoren waardoor kaartjes in de ene bus wel en in de andere niet geldig zijn.
Wat dat betreft zou het flink schelen als Connexxion voor dat soort dingen iets doet als Arriva in Zuid-Holland: namelijk één assortiment kaartjes voor heel die provincie, maar 'n afspraak tussen meerdere vervoerders in een regio is natuurlijk nog altijd het beste.
En is het qua concessie-eisen niet mogelijk om dit te doen, dan kan je minstens nog het tarief van die regio geldig laten zijn op het lijndeel van grensoverschrijdende lijnen binnen de bewuste regio.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Geert »

Klaasje schreef:Misschien moeten we wel gewoon stoppen met regionale kaartjes die dit soort problemen veroorzaken. :twisted:
Jammer genoeg zal er dan wel landelijk een oplossing gezocht moeten worden om algemeen geldend systeem te verzinnen dat én niet te duur én niet te goedkoop is. (wat per regio verschillend natuurlijk alsnog het geval is...) Kunnen we meteen alle Maxx/Dal/Kan/Gemakskaartjes wel afschaffen.
Eerlijk gezegd lijkt het me gewoon een illusie dat je al dit soort problemen kunt voorkomen. Sommige reizigers willen gewoon niets uitzoeken, niet te veel moeite doen maar wél alles kunnen en dat dan (natuurlijk) tegen het goedkoopste tarief. Dat kan gewoon niet. Een algemene "(stads/metropool/...)regio Amsterdamkaart" kan het probleem verzachten (zeker bij toeristen :!: ) maar ook deze lost dat gewoon niet op. In een bepaalde mate zullen er altijd ontevreden reizigers zijn die het slachtoffer zijn geworden van eigen onoplettendheid.
Het probleem blijft nog steeds bestaan aan de randen van een geldigheidsgebied. Zo'n metropoolkaartje kan dan geldig zijn in de wijde regio Amsterdam, er blijft nog steeds een grens en voorbij die grens is het niet geldig. Volgens mij is het probleem vooral om die grenzen duidelijk uit te leggen, liefst voordat een reiziger een kaartje koopt. Natuurlijk is het wel de eigen verantwoordelijkheid van reizigers om een beetje assertief te zijn en vooraf te bedenken welk kaartje je moet hebben, maar elke verbetering is meegenomen. :)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Ruben »

Laten we beginnen met het gelijk trekken van vervoersbewijzen in het gebied waar GVB rijdt. Nu kan je niet met een uurskaart van GVB met de bus van Arriva naar Noord of Landsmeer, terwijl GVB daar ook rijdt. Een uurskaart voor Amsterdam, met die chipkaart is het nou juist zo makkelijk de reisgelden te verdelen...
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Klaasje »

Geert schreef:
Klaasje schreef:...
Het probleem blijft nog steeds bestaan aan de randen van een geldigheidsgebied. Zo'n metropoolkaartje kan dan geldig zijn in de wijde regio Amsterdam, er blijft nog steeds een grens en voorbij die grens is het niet geldig. Volgens mij is het probleem vooral om die grenzen duidelijk uit te leggen, liefst voordat een reiziger een kaartje koopt. Natuurlijk is het wel de eigen verantwoordelijkheid van reizigers om een beetje assertief te zijn en vooraf te bedenken welk kaartje je moet hebben, maar elke verbetering is meegenomen. :)
Dat is precies wat ik bedoel met "Een algemene "(stads/metropool/...)regio Amsterdamkaart" kan het probleem verzachten (zeker bij toeristen :!: ) maar ook deze lost dat gewoon niet op." Alleen verwoord je het stukken duidelijker :)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Chauf21 »

Een regionaal geldige dagkaart bestaat gewoon: dat is een enkele verticaal afgestempelde 8-strippenkaart. Ik weet niet of Amsterdamse chauffeurs/bestuurders die kaartjes nog hebben, maar ze zijn wel geldig in het gebied. In regio's als Den Haag en Utrecht is die stedelijke dagkaart nog wel gewoon beschikbaar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Meltrain »

Het probleem tussen Rotterdam en Amsterdam enerzijds en Den Haag, Utrecht en de rest van Nederland anderzijds, is dat eerstgenoemde twee steden de strippenkaart hellemaal hebben uitgebannen. Nu kunnen we wel hopen dat ze hiervoor een uitzondering maken, maar ik ben bang van niet.
Andere vraag: hoe zit het eigenlijk met de ZomerZwerfKaart? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Oud forumgebruiker »

Chauf21 schreef:Een regionaal geldige dagkaart bestaat gewoon: dat is een enkele verticaal afgestempelde 8-strippenkaart. Ik weet niet of Amsterdamse chauffeurs/bestuurders die kaartjes nog hebben,
Nee. :wink:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Daantje »

meltrain schreef:Andere vraag: hoe zit het eigenlijk met de ZomerZwerfKaart? :?
Ik heb vorige week enige research gepleegd naar de zomerzwerfkaart. Veel informatie is er niet over te vinden, in mijn geval was het ook niet goedkoper dan het dagkaartje van Veolia Brabant dus ik heb er toen niet veel verder naar gezocht maar ik heb het idee dat ze niet meer bestaan. Vorig jaar werden ze al maar door enkele vervoerders meer aangeboden oa Veolia Zeeuws Vlaanderen en HTM.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amsterdam revisited column

Bericht door Daniel »

De Zomerzwerfkaart komt in ieder geval geheel niet meer voor op ov-info.nl, da's wel een redelijke aanwijziging dat die dingen niet meer bestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 135 gasten